Jak najlepiej zapakować bagaż

a niezabezpieczone przedmioty znajdujące się w kabinie stanowią zagrożenie dla pasażerów. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podpowiadają, jak poprawnie zapakować bagaż do auta.

Pakowanie przedmiotów do samochodu jest tak powszechną czynnością, że kierowcy nie przykładają do niej dużej wagi. Tymczasem przemyślane rozłożenie bagażu zarówno w bagażniku jak i na dachu samochodu oraz w jego wnętrzu poprawi jakość, komfort i bezpieczeństwo jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

W bagażniku
Wkładając przedmioty do bagażnika upewnijmy się, że najpierw ładujemy te najcięższe i największe. Ciężki bagaż powinien być przewożony jak najniżej, aby utrzymać nisko środek ciężkości pojazdu – zmniejszy to wpływ ładunku na prowadzenie samochodu – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.  Przedmioty o znacznej wadze powinny też znajdować się jak najbliżej oparcia tylnych siedzeń, unikać należy przewożenia ich za tylną osią pojazdu. Jeśli decydujemy się na demontaż tylnej półki w celu zyskania dodatkowej przestrzeni, pamiętać należy, że bagaż nie powinien wystawać ponad siedzenia, aby nie blokował widoczności w tylnej szybie – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

W kabinie
Kabina samochodu nie powinna być używana do przewożenia bagażu jeśli nie ma takiej konieczności – do tego służy bagażnik. Niebezpieczne mogą okazać się nie tylko duże, ciężkie i niezabezpieczone przed przemieszczaniem przedmioty stanowiące zagrożenie w sytuacji gdy dojdzie wypadku, ale także drobne elementy, które zawsze powinny być chowane do skrytek. Wszelakie butelki i puszki z napojami powinny znaleźć się w schowkach. Nigdy nie można dopuścić do tego, aby toczyły się po podłodze samochodu. Mogą bowiem utknąć pod pedałami i zablokować je. Poza tym na przykład  leżący na tylnej półce telefon komórkowy przy nagłym hamowaniu może uderzyć w pasażera z siłą dużego kamienia – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Na dachu
Jeśli miejsce w bagażniku jest niewystarczające można zdecydować się na montaż kufra lub bagażnika dachowego. Ten ostatni jest dobrym rozwiązaniem, jeśli musimy przewieźć przedmioty duże lub mające niestandardowe wymiary, jednak nie mogą być one bardzo ciężkie.

Należy sprawdzić w instrukcji auta, jakie jest maksymalne dopuszczalne obciążenie dachu. Dodatkowo jeśli przewozimy bagaż na dachu, trzeba go starannie przymocować, szczególnie
z przodu, tak aby nie podniósł lub nie przesunął go podmuch wiatru – zalecają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Rower
Przewożenie roweru wymaga zastosowania odpowiednich mocowań. Zwykle kierowcy mają do wyboru dwie opcje: montaż rowerów na dachu lub z tyłu za samochodem. Zaletą pierwszego
z wymienionych rozwiązań jest fakt, że bagaż nie zasłania widoczności. Wadą jest stosunkowo trudny załadunek, ponieważ rowery trzeba podnieść na dużą wysokość. Montując rowery na dachu, największe należy umieścić na zewnątrz lub naprzemiennie z mniejszymi – dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Transport rowerów na bagażniku zamontowanym z tyłu samochodu jest wygodniejszy ze względu na załadunek, ale cała konstrukcja może zasłaniać światła lub tablicę rejestracyjną i wymaga dodatkowej uwagi podczas jazdy i parkowania tyłem.

Jadąc z bagażem umieszczonym poza bryłą auta oraz przewożąc ciężki ładunek, zawsze trzeba pamiętać o zachowaniu dodatkowych środków ostrożności, bowiem zmieniają się właściwości jezdne pojazdu. Wydłużyć może się droga hamowania, inaczej też zachowuje się pojazd na zakrętach. Podstawową zasadą jest: im większy i cięższy bagaż, tym wolniej i ostrożniej należy jechać – podsumowują trenerzy Szkoły jazdy Renault.

CZYTAJ DALEJ  Polska czarnym punktem Europy?

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *