Jazda na zakrętach

Szczególnie teraz może być ślisko
W ubiegłym roku na zakrętach i łukach drogi doszło do 5 265 wypadków, w których zginęło 720 osób, a ponad 7,5 tysiąca zostało rannych. Kierowcy jadący krętymi odcinkami dróg, bez względu na swoje umiejętności, powinni zachować ostrożność. Z jednej strony jest to spowodowane ograniczoną widocznością i brakiem możliwości prawidłowej oceny tego co dzieje się za zakrętem, z drugiej strony ma to związek z przyczepnością. Szczególnie jesienią i zimą, kiedy nawierzchnia dróg często jest mokra i śliska, znacznie trudniej utrzymać kontrolę nad pojazdem jadącym po łuku drogi – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Należy jednak podkreślić, że nawet na suchej nawierzchni jazda krętymi odcinkami bywa niebezpieczna: liście czy rozsypany piasek lub żwir mogą być tak samo niebezpieczne jak deszcz czy śnieg zalegający na powierzchni – dodaje.

Zwolnij dwie sekundy przed
Podstawową zasadą przy zbliżaniu się do zakrętu jest zmniejszenie prędkości. Manewr hamowania nie może być jednak nagły i powinien rozpoczynać się odpowiednio wcześnie. W zależności od prędkości, należy zacząć hamować kilka sekund przed zakrętem i też zredukować bieg tak, aby nie robić tego już podczas jazdy w zakręcie – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Zbyt szybkie wejście w zakręt grozi poślizgiem, wjechaniem na sąsiedni pas ruchu czy wręcz wypadnięciem z drogi, co w każdym z tych przypadków może mieć tragiczne skutki – dodają. Bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów zwiększa montowany w niektórych modelach samochodów system 4Control z czterema kołami skrętnymi, który gwarantuje trzymanie się drogi. Zachowanie samochodu z takim systemem podczas pokonywania zakrętów nawet z dużą prędkością jest podobne do zachowania samochodów z napędem 4×4.

Trzymaj się toru
Kolejny element to prawidłowe pokonanie zakrętu. Generalna zasada doboru toru jazdy podczas pokonywania zakrętów mówi o wykonywaniu tego manewru po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętu powinno rozpoczynać się od zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa drogi. W połowie łuku kierowca powinien zbliżyć auto do wewnętrznej krawędzi pasa, a na wyjściu z zakrętu znów znaleźć się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka.
W ostatniej fazie pokonywania zakrętu należy delikatnie i płynnie przyspieszyć. Podczas tych czynności kierowca nie może wjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, bo takim zachowaniem może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Ręce prowadzącego powinny spoczywać na kierownicy przez cały czas pokonywania zakrętu w celu utrzymania odpowiedniej kontroli nad autem.

Zakręt pokonasz bezpiecznie, jeśli:

  • zwolnisz przynajmniej na sekundę przed zakrętem
  • zredukujesz bieg przed wejściem w zakręt
  • przejedziesz zakręt po możliwie łagodnym łuku, pozostając jednak na swoim pasie ruchu
  • w trakcie zakrętu nie będziesz zmieniać biegów ani jechać na biegu jałowym, czyli tzw. luzie
  • przy wyjściu z zakrętu dodasz lekko gazu.
CZYTAJ DALEJ  Top Safety Pick+ dla Mitsubishi Outlander

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *