W codziennym użytkowaniu fotele Standard GT oraz Competition Sport oferowane w nowym modelu Chevroleta Corvette różnią się od siebie jak dobrze skrojony garnitur od profesjonalnego stroju sportowego.
„Ulepszenie foteli było dla nas jednym z kluczowych elementów modernizacji wnętrza modelu Corvette. Od początku wiedzieliśmy, że oferta nie może się ograniczać do jednego rodzaju siedzeń”, zdradza Tadge Juechter, główny inżynier ds. modelu Corvette. „Część użytkowników dojeżdża Corvette do pracy, inni lubią ruszyć w dalszą trasę, są też tacy, dla których liczy się dynamiczna jazda i sportowe zmagania. Dzięki rozbudowanej ofercie foteli nabywca może wybrać rozwiązanie najlepiej odpowiadające jego potrzebom i indywidualnemu stylowi jazdy”. Warto w tym miejscu wspomnieć, że czwarta generacja modelu Corvette (1984-1996) była ostatnią, która oferowała możliwość wyboru foteli.
Nowe fotele Competition Sport dostępne będą od grudnia tego roku. Ogromną rolę w procesie ich produkcji odegrała technologia cyfrowego mapowania nacisku, którą wykorzystuje się do skanowania ciała osób zasiadających na fotelach w celu opracowania ich optymalnej konstrukcji.
Aby dopracować konstrukcję foteli Competition Sport w modelu Corvette, inżynierowie wykorzystali technologię dynamicznego, cyfrowego mapowania nacisku ciała na fotel, skanując plecy oraz dolne partie ciała kierowców testowych podczas dynamicznej jazdy na torze wyścigowym. Trzeba jednocześnie podkreślić wyjątkowość tego rozwiązania, bowiem większość tego typu testów wykonywana jest tylko z wykorzystaniem technologii mapowania statycznego.
Cyfrowe mapowanie nacisku polega na wykonaniu obrazu ilustrującego nacisk pleców oraz dolnych partii ciała kierowcy na powierzchnię fotela. Powstaje w ten sposób mapa składająca się z ponad 4,6 tysiąca danych punktowych uzyskiwanych w każdej sekundzie. Dane te przesyłane są następnie do komputera, który generuje graficzne odzwierciedlenie nacisku oraz podparcia, jakie zapewnia testowany fotel.
Podczas testów foteli nowej generacji modelu Corvette po raz pierwszy wykorzystano innowacyjny proces oceny pracy fotela, wykraczający poza standardową ocenę poziomu komfortu. Ocenę oparto na subiektywnych opiniach kierowców testowych o różnych gabarytach i posturach – od rosłych mężczyzn po filigranowe kobiety.
Do budowy nowych foteli użyto nowoczesnych materiałów. Konstrukcja foteli obejmuje między innymi lekką, wzmocnioną ramę ze stopu magnezu. Jej niezwykle wytrzymała struktura w połączeniu ze sztywnym tylnym panelem oparcia gwarantuje właściwe podparcie pleców kierowcy, nawet w czasie bardzo dynamicznej jazdy.
Sportowe fotele nowej Corvette przetestowano na torze i zmodyfikowano pod kątem właściwego podparcia w czasie wykonywania manewrów z bardzo dużą prędkością. Podczas testów podpórki fotela były modyfikowane przy pomocy taśmy i pianki aż do uzyskania kształtu, który idealnie sprawdzał się na torze.
Przeprojektowano również boczne poduszki powietrzne, które zamiast w podparciu bocznym fotela, umieszczono w dodatkowym, osobnym wałku, dzięki czemu siedzisko jest węższe, sztywniejsze i pewniej przytrzymuje ciało kierowcy.
Mimo że tak wiele uwagi poświęcono pracy fotela podczas dynamicznej jazdy, nie zaniedbano kwestii komfortu podróżowania. Udało się rozwiązać problem konstrukcyjny związany z niewielką przestrzenią montażową, dzięki czemu Chevrolet Corvette Stingray po raz pierwszy będzie mógł być wyposażony w podwójny system ogrzewania i wentylacji foteli.
„Większość nabywców modelu Corvette z pewnością uzna fotele GT za bardzo wygodne i w pełni odpowiadające ich potrzebom, ale klienci, którzy zechcą poszaleć swoją Corvette na torze, na pewno docenią dodatkowe podparcie, jakie zapewnia fotel Competition Sport”, przekonuje Ryan Vaughan, kierownik ds. projektowania wnętrz modeli wyczynowych. „Obie opcje pokazują, jak wiele wysiłku włożono w dopracowanie foteli nowej Corvette i można śmiało stwierdzić, że to najlepsze fotele, jakie kiedykolwiek oferował ten model”.
źródło: General Motors
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.