i modułowa budowa, która umożliwia zrównoważony napęd w całym tego słowa znaczeniu. Opel Monza Concept to synonim stylowej i ultranowoczesnej wydajności na czterech kółkach. Ten model będzie wzorem do naśladowania dla kolejnych generacji Opla. Przełomowy samochód koncepcyjny zadebiutuje na wystawie IAA we Frankfurcie w dniach 12–22 września (dni prasowe: 10–11 września) i zaprezentuje przyszłość Opla w całej okazałości.
„Monza Concept to Opel prosto z przyszłości” — komentuje prezes Opla, dr Karl-Thomas Neumann. „Z jednej strony jest w nim wszystko, co charakterystyczne dla Opla, czyli niemiecka precyzja połączona z innowacyjnymi technologiami i przykuwającą wzrok stylistyką. Z drugiej strony samochód ten pokazuje, w którym kierunku będzie zmierzał rozwój modeli Opla kolejnej generacji: maksymalna łączność i optymalna wydajność.”
„Łączność zapewnia innowacyjna technologia projekcyjna LED w desce rozdzielczej i wyświetlaczach oraz system multimedialna. Wydajność to połączenie lekkiej konstrukcji, optymalnego wykorzystania miejsca w środku pojazdu oraz zaawansowanej technologii napędowej. Monza Concept wykorzystuje zwiększającą się elektryfikację pojazdu przy codziennym użytkowaniu — od tzw. rozszerzacza zasięgu (range extender) po ogniwa paliwowe. Jeśli chodzi o stylistykę, to chcemy dać dowód zwiększonej wydajności poprzez nową, smukłą i atletyczną wersję naszych charakterystycznych posągowych kształtów. Opel Monza Concept to nasza wizja przyszłości motoryzacji”.
Lekkość: Stylistyka ukazująca atletyczną sprawność, a nie zwyczajną siłę mięśni. Pierwszy Opel Monza miał światową premierę podczas Frankfurt Motor Show IAA w 1977 roku. Było to duże coupe z płynnie pracującym sześciocylindrowym silnikiem. Model produkowano do roku 1986 i od tamtej pory znajdował się on w elitarnym gronie ikon motoryzacji. Nowy Monza Concept rusza śladami poprzednika. Pięknie zarysowana maska z wyraźnym centralnym przetłoczeniem nawiązuje do legendarnej Monzy z typowym dla Opla przetłoczeniem. Duże wloty powietrza w kształcie bumerangu, znajdujące się przed nadkolami, dopełniają elegancki chromowany zderzak, który z dumą prezentuje logo marki.
Wraz z nowym modelem Monza Concept projektanci z zespołu Marka Adamsa odświeżają posągową stylistykę, która po raz pierwszy pojawiła się w modelu Insignia. Wyraźne linie, precyzyjne wzornictwo i doskonale płynne kontury pozostają w centrum rozwijającego się stylu nazywanego „artystycznym kunsztem połączonym z niemiecką precyzją”. Natomiast atletyczna sylwetka wskazuje na świetną wydajność pojazdu. „To kolejny śmiały krok w kierunku przyszłości, natomiast z drugiej strony pokazujemy, że mamy opracowaną spójną stylistykę, której się trzymamy, dlatego klienci mogą nam zaufać” — mówi Mark Adams, Dyrektor Opla ds. Stylistyki.
Opływowy kształt tego czteroosobowego modelu koncepcyjnego o długości 4,69 metra jest wzorowany na morskich falach docierających na brzeg. Płynne powierzchnie nadają pojazdowi lekkość, którą wyraziście podkreślają gładko znikające, przechodzące w tylne nadkola progi boczne. Ta oryginalna stylistyka jest inspirowana smukłą budową takich psów myśliwskich jak charty, które zdają się biegać na koniuszkach łap z pełnym mocy wdziękiem. Konstrukcja bocznych części nadwozia pozwala na łatwe wejście do pojazdu i wyjście z niego, zarówno w przypadku pasażerów z przednich, jak i z tylnych siedzeń, a jednocześnie stylistyka podkreśla wyraźnie sportowy charakter tylnych nadkoli, które mają taką samą szerokość jak przednie.
Linia dachu jest szczególnie wyrafinowana — z półokrągłego kształtu przypominającego klasyczne coupe podnosi się nieco w górę tuż przed klapą tylną. Mimo sportowego wyglądu i spłaszczonej sylwetki przy wysokości zaledwie 1,31 metra nie brakuje miejsca w bagażniku (500 litrów), ani wolnej przestrzeni nad głowami pasażerów. Efekt ten osiągnięto dzięki kokpitowi obniżonemu o 15 cm w porównaniu z konwencjonalnymi modelami. Jeśli chodzi o przestrzeń dla pasażerów, Monza Concept może śmiało konkurować z samochodami średniej wielkości.
Duże drzwi zapewniają maksymalną funkcjonalność oraz gwarantują wspaniałe widoki po ich otwarciu. Podnoszą się jak wyciągnięte do lotu skrzydła kondora i pozwalają na pełny ogląd przestronnej kabiny pasażerskiej z zewnątrz (lub doskonały widok na okolicę z wewnątrz) dzięki wyeliminowaniu słupka drzwiowego.
Łączność: Skuteczna łączność z przyszłością motoryzacji. Wydajność i łączność to dwa główne cele rozwojowe w perspektywie następnej generacji modeli Opla, a Monza Concept jest fascynującym przedsmakiem tego rozwoju. Siadając za kierownicą tego koncepcyjnego modelu, w niemal magiczny sposób można przenieść się do zupełnie nowego i niezwykłego świata, który współtworzą ultranowoczesna deska rozdzielcza i system multimdeialny. Oryginalna Monza z 1977 roku również wybiegała w przyszłość dzięki cyfrowym wyświetlaczom w kokpicie.
Nowa Monza Concept idzie dalej drogą innowacji i wprowadza przełomową technologię projekcyjną LED. Nie ma już konwencjonalnych, pojedynczych monitorów, z których każdy wyświetla inną informację. Zamiast tego kierowca ma przed sobą szeroką od drzwi do drzwi deskę rozdzielczą stanowiącą powierzchnię projekcji. Elementy informacyjne i ozdobne są wyświetlone na tej powierzchni, a kierowca może je indywidualnie dostosować według potrzeb, gustu czy nastroju. 18 projektorów LED tworzy pełny, elastyczny i wielofunkcyjny wyświetlacz. Tego jeszcze nie było w żadnym samochodzie. Do tej pory technologię tę powszechnie wykorzystywano z okazji znaczących wydarzeń i uroczystości i wywołała ona sensację chociażby podczas Jubileuszu Królowej Elżbiety, a tymczasem projektanci Opla jako pierwsi postanowili wykorzystać tę technologię w samochodzie osobowym. Grafika 3D robi ogromne wrażenie i obsługuje wszystkie najważniejsze funkcje — od dokładnych informacji o pojeździe i informacji dla kierowcy po opcje internetowe oraz komunikacyjne, nie wspominając już o aspektach dekoracyjnych. Obszar wyświetlania informacji i obszar tła można indywidualnie skonfigurować, a obsługa dokonywana jest za pomocą sterowania głosowego oraz przełączników na kierownicy.
Wydajność i przejrzystość stanowiły priorytety przy ustalaniu, w jaki sposób informacje mają być wyświetlane. Inżynierowie Opla skupili się na opracowaniu najlepszych i elastycznych rozwiązań poddających się personalizacji przez kierowcę. Chodziło o „uproszczenie wielości”, dlatego informacje o pojeździe, nawigacji, ustawieniach smartfona i łączności pojawiają się tylko wtedy, gdy są potrzebne lub zostają wywołane przez kierowcę. Dostępnych jest zatem wiele informacji, ale prezentacja danych tekstowych i graficznych nie przytłacza dzięki doskonałemu uporządkowaniu. Pod tym względem Monza Concept to model pionierskich systemów HMI (interfejs człowiek-maszyna), ponieważ konstrukcja wnętrza opiera się na najnowszych wynikach badań w tej dziedzinie.
Dotyczy to również kompleksowej łączności za pomocą smartfona. Dzięki trzem wymiarom łączności — ME (ja), US (my) oraz ALL (wszyscy) — kierowcy mogą skupić się wyłącznie na prowadzeniu samochodu, skontaktować się ze znajomymi czy rodziną albo nawiązać połączenie z Internetem. W trybie ME system multimedialnego odłącza smartfon kierowcy i na pierwszy plan wysuwa informacje dotyczące prowadzenia auta. Z kolei tryb US pozwala pasażerom na kontakt z grupą wybranych osób, np. ze znajomymi lub rodziną, którzy mogą zalogować się do systemu audio-informacyjnego w Monza Concept za pomocą własnych urządzeń komunikacyjnych i dzielić się informacjami, muzyką, obrazami, a także prowadzić rozmowy poprzez czat i umawiać się na spotkania itp. Tryb ALL to krok dalej. Pozwala on kierowcy na połączenie się z całym światem. Tryb ten może na przykład udostępnić planowaną trasę w sieci za pomocą tabletu lub smartfona, a później zabrać kogoś po drodze, co umożliwia nowy rodzaj natychmiastowego car-sharingu. Dzięki temu rewolucyjnemu systemowi multimedialnego i technologii łączności model Monza Concept pokazuje, jak bardzo wybiegają w przyszłość inżynierowie i projektanci Opla. Najnowsza generacja samochodów przyczyni się do współtworzenia harmonijnego i w pełni połączonego społeczeństwa.
Wyznaczając nowe trendy i korzystając z technologii łączności, Monza Concept ma jeszcze więcej do zaoferowania: pokazuje przyszłość rozwoju systemów Car-to-Car i Car-to-X, które są niezbędne do opracowania samochodów autonomicznych, a także stanowią obszar intensywnych badań Opla. Kompleksowa łączność między użytkownikami drogi poprawia komunikację i bezpieczeństwo, ponieważ niebezpieczne zdarzenia na drodze są rejestrowane wcześniej i o wiele dokładniej.
Elastyczność: Modułowa budowa i różne opcje napędu. Model Monza Concept oparty jest na konstrukcji modułowej umożliwiającej najwyższą elastyczność przy wyborze systemu napędowego. Obecnie istnieją różne systemy napędowe oparte na zwiększonej elektryfikacji samochodu. W przypadku modelu Monza Concept, który zostanie zaprezentowany na wystawie we Frankfurcie, inżynierowie stworzyli napęd elektryczny z rozszerzaczem zasięgu CNG (skompresowany gaz ziemny), stanowiącym kolejny etap rozwoju pionierskiej technologii zastosowanej w modelu Ampera. Trzycylindrowy doładowany silnik nowej generacji 1.0 SIDI turbo, który będzie debiutował podczas salonu IAA, przejmuje rolę rozszerzacza zasięgu. Jednakże zamiast benzyny wykorzystuje on gaz ziemny, co jeszcze bardziej obniża emisję CO2. W ramach swojego wizjonerskiego podejścia Opel łączy ze sobą potencjał napędu elektrycznego z zaletami silnika spalinowego.
„Mamy wyraźną wizję samochodów Opla w przyszłości i jasną strategię realizacji tej wizji. Monza Concept odsłania całe sedno tej strategii” — mówi dr Karl-Thomas Neumann. „Ten model pokazuje, czego mogą oczekiwać od nas klienci w ciągu kilku następnych lat — nie tylko w kwestii stylistyki, lecz także wydajności i łączności między kierowcą a społecznością internetową. W ten sposób Monza Concept wybiega w przyszłość, ukazuje nową codzienność kierowcy i jest ważnym źródłem inspiracji w dążeniu do tego celu nie tylko przez Opla”.
źródło: General Motors
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.