Essence, Etherea, Emerg-E. Trzy wspaniałe pojazdy koncepcyjne stworzone w ostatnich czterech latach pomagają tworzyć uwodzicielski i indywidualny charakter Infiniti, luksusowej marki samochodów sportowych z Japonii. Są to samochody, bez których nie powstałby najnowszy Infiniti – całkiem nowy sedan klasy premium średniej wielkości, czyli Q50.
W przestronnym, czterodrzwiowym Q50 można dostrzec wiele najbardziej cenionych elementów stylistycznych, odziedziczonych po koncepcyjnych przodkach – od dynamicznego kształtu reflektora, po uformowany na kształt rogala księżyca tylny słupek i starannie przemyślaną sportową sylwetkę.
– Stylistyczne DNA Infiniti widoczne jest w całym Q50 – powiedział Alfonso Albaisa, dyrektor wzornictwa Infiniti. – Dla nas samochód koncepcyjny to o wiele więcej niż element do popisywanie się na salonie motoryzacyjnym. To płótno, na którym malujemy marzenia o naszych samochodach produkcyjnych. Teraz właśnie w Q50 widzimy, jak te marzenia stają się rzeczywistością.
Charakterystyczna dla Infiniti stylistyka wywołuje wyjątkowe, jak na tę klasę aut emocje i zdaje się zapraszać do wnętrza, co wynika z inspiracji zarówno światem człowieka, jak i naturą. Te elementy zostały idealnie uchwycone w nowym Infiniti Q50. Pod wpływem tercetu samochodów koncepcyjnych powstała nie tylko stylistyka zewnętrzna Q50. Również do wnętrza modelu z powodzeniem przeniesiono rozwiązania stylistyczne i materiały z konceptów Essence, Etherea i Emerg-E.
– Pojazdy koncepcyjne stanowią doskonałe pole testowe dla kunsztu rzemieślniczego i najnowocześniejszych technologii, bez których żaden samochód Infiniti nie byłby kompletny – dodał Alfonso Albaisa. – Materiały i rozwiązania stylistyczne, sprawdzone w samochodach koncepcyjnych, miały bardzo duży wpływ na Q50. W dużej mierze właśnie nim wnętrze zawdzięcza swoją wyjątkowość.
Innymi przykładami wpływu koncepcyjnego tercetu na Q50 są obsesyjna wręcz dbałość o szczegóły oraz wysoka jakość wykończenia. Wymieńmy choćby nadwozie Q50, które nie tylko wnosi do swojej klasy nową, opływową elegancję, ale również tak precyzyjne technologie, że dopasowanie elementów karoserii należy do jednych z najlepszych, spotykanych obecnie na rynku.
Sześć elementów głośnej trójki konceptów Infiniti w Q50
Reflektory przednie (Etherea, 2011 r.). Charakterystyczne reflektory Q50, od czasu swojej premiery w Etherei, przeszły tylko drobne zmiany. W koncepcie tym, podobnie jak i w Q50, światła są traktowane prawie jak „oczy” samochodu. Alfonso Albaisa mówi: – Światła pozwalają nam wyraźniej niż wcześniej zarysować „twarz” samochodu. Dzięki nim uzyskaliśmy wyjątkowo charakterystyczny element wizualny, widoczny zarówno w dzień, jak i w nocy. W skład reflektorów zespolonych wchodzą światła do jazdy dziennej w postaci diod LED, tworzących kształt półksiężyca. Motyw ten powtórzono z tyłu samochodu, gdzie światła są mocno rozciągnięte wokół samochodu, przypominając tylne światła Essence’a.
Słupek C w kształcie rogala księżyca (Essence, 2009 r.). W Q50 projektanci wykorzystali jeden z najbardziej charakterystycznych elementów stylistycznych Essence’a czyli słupek C w kształcie rogala księżyca. Teraz występuje on w najczystszej formie, dodając profilowi auta dynamiki i sprawiając, że ten sedan średniej wielkości będzie zawsze natychmiast rozpoznawalny. Alfonso Albaisa komentuje: – Od czasów konceptu Essence wiedzieliśmy, że ta stylistyka słupka C odegra ważną rolę w przyszłych samochodach produkcyjnych Infiniti.
Trójwymiarowy, podwójny łuk grilla chłodnicy (Essence, 2009 r. i Emerg-E, 2012 r.). Podwójny łuk grilla chłodnicy Infiniti od dawna był ważnym elementem „twarzy” samochodu Infiniti. Górny łuk nawiązuje do kształtu tradycyjnego japońskiego mostu, zaś łuk dolny – reprezentuje jego odbicie w wodzie. Odwołując się do stylistyki konceptu Essence i jego charakterystycznej, bardzo starannie wykonanej, stalowej kratki, w Q50 grillowi dodano trójwymiarowości, przydając tym samym powagi i głębi, Dynamiczny wygląd Q50 dodatkowo wzmacnia wizualne połączenie grilla z podstawą słupków A.
Drapieżność nadwozia (Essence, 2009 r.). Obniżone i stromo opadające nadwozie zapewnia nowemu Infiniti Q50 jedną z najbardziej oryginalnych sylwetek wśród samochodów tej klasy. Q50 odziedziczył wpływy stylistyczne po koncepcie Essence, gdzie z powodzeniem zastosowano je pierwszy raz. Przypominające fale przetłoczenia nadwozia nadały stylistyce tamtego dużego, luksusowego, koncepcyjnego coupé drapieżności i uroku. W Q50 osiągnięto podobny efekt, a dodatkowy atutem modelu są urokliwe, wyjątkowo duże zaokrąglenia.
Asymetryczny układ kabiny (Essence, 2009 r. i Emerg-E, 2012 r.). Podporządkowanie potrzebom kierowcy jest ważnym aspektem w projektowaniu kabiny każdego Infiniti, podobnie jak gościnna i zapewniająca relaks przestrzeń pasażerska. Essence, a później także Emerg-E, sprostały tym dwóm wymaganiom. To wynik nowoczesnej realizacji koncepcji Yin-Yang, którą teraz, poprzez Q50, Infiniti wprowadza do salonów sprzedaży w formie produkcyjnej. W nowym modelu mamy asymetryczną przednią część kabiny, składającą się z dwóch osobnych przestrzeni, rozdzielonych linią krzywą, która z elegancją przepływa przez konsolę centralną.
Wykończenie wnętrza (Essence, Etherea i Emerg-E). Nowoczesne interpretacje bogatej japońskiej spuścizny artystycznej i rzemieślniczej są ważnym aspektem samochodów koncepyjnych Infiniti. Nie służą one jednak tylko celom dekoracyjnym, a są integralną częścią wszystkiego co marka reprezentuje. Dlatego też w Q50 znajdujemy wiele odniesień do japońskiej tradycji. Przykładem mogą być choćby aluminiowe listwy wykończenia wnętrza, których faktury wzorowane są na wyszukanych splotach tkanin.
Na temat Infiniti Q50. Infiniti Q50 jest najnowszą i najbardziej zindywidualizowaną ofertą w klasie samochoodów średniej wielkości klasy premium i ma konkurować z takimi rywalami jak Audi A4 i BMW serii 3. Zaprojektowany z myślą o podboju serc i umysłów, łączy opływowe elementy stylistyczne, znane z konceptów marki, z gościnną kabiną, inspirowaną zarówno zaawansowanymi technologiami, jak i tradycyjnym japońskim kunsztem rzemieślniczym. Ten czterodrzwiowy sedan, z napędem na tylne lub na cztery koła dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych: silnikiem diesla o pojemności 2,2 litra, mocy 170 KM i momencie obrotowym 400 Nm (emisja CO2 – 115 g/km; zużycie paliwa – 4,5 l/ 100 km*) oraz silnikiem hybrydowym o pojemności 3,5 litra i mocy 364 KM (emisja CO2 – 155 g/km, zużycie paliwa – 6,5 l/ 100 km*), przy czym oba oferowane silniki są zarówno bardzo ekologiczne, jak i wydajne. W zależności od rynku Infiniti Q50 pojawi się w sprzedaży jesienią 2013 r. w cenie od 144 tys. złotych.
* Wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zostaną potwierdzone wkrótce.
źródło: Infiniti
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.