Nawiązując do tradycji, Volkswagen zaprezentuje podczas Genewskiego Salonu Samochodowego najnowszą wersję Golfa GTI. Po raz pierwszy ten legendarny sportowy samochód będzie dostępny w dwóch wersjach mocy: seryjnie – 220 KM, z pakietem Performance – 230 KM. Pakiet dodatkowo wprowadza kilka modyfikacji do samochodu, m.in. mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego.
Nowy GTI będzie napędzany silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI) o mocy 162 kW/220 KM. Po raz pierwszy w historii tego samochodu sportowego dostępny będzie fabryczny pakiet zwiększający moc – pakiet Performance. W tej wersji maksymalna moc wyniesie 169 kW/230 KM. Obie wersje dysponują maksymalnym momentem 350 Nm. 220 konny GTI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 246 km/h. GTI z pakietem Performance rozpędza się maksymalnie do 250 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje mu 6,4 sekundy.
Oba warianty GTI posiadają system Start-Stop, spełniają normę emisji spalin EU6, która zacznie obowiązywać od 2014 roku, wyposażone są w 6-biegową przekładnię manualną i zużywają według normy DIN tylko 6,0 litrów paliwa na 100 km (CO2: 139 g/km). Zużycie paliwa nowego Golfa GTI zmniejszyło się w porównaniu z poprzednikiem o 18 procent. Z opcjonalną, 6-biegową przekładnią DSG Golf GTI zużywa 6,4 l/100 km (emisja CO2: 148 g/km).
O sportowym charakterze Golfa GTI świadczą tradycyjnie czerwone zaciski hamulców, dwie chromowane końcówki rur wydechowych i sportowe zawieszenie. Kolejne cechy charakterystyczne GTI to 17-calowe obręcze GTI Brooklyn z oponami 225/45, poszerzone progi, dyfuzor i przyciemnione tylne światła diodowe (z diodowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej).
We wnętrzu uwagę zwracają sportowe siedzenia pokryte tapicerką w kratę Clark, czarna podsufitka i czerwone oświetlenie Ambient. Do tego dochodzą elementy wyposażenia takie jak sportowa, multifunkcyjna kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów, wyświetlacz Premium, specjalne listwy dekoracyjne oraz nakładki na pedały i podparcie lewej nogi ze stali nierdzewnej.
Połączenie komfortu i bezpieczeństwa w GTI Volkswagen zagwarantował kolejnymi elementami wyposażenia: obok progresywnego układu kierowniczego, reflektorów biksenonowych oraz systemu rozpoznającego zmęczenie kierowcy należą do nich radio Composition Touch i automatyczna klimatyzacja Climatronic.
Nowego Golfa GTI będzie można zamawiać w Polsce w maju.
Najważniejsze informacje:
- wprowadzenie na rynek w Europie: od maja 2013
- debiut pierwszej generacji Golfa GTI: 1976
- silnik: czterocylindrowy TSI (benzynowy, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem), wbudowany poprzecznie z przodu, pojemność 1.984 cm3
- średnica cylindra/skok 82,5/92,8 mm; sprężanie 9,8:1
- moc: 162 kW/220 KM przy 4.500 do 6.300 obr./min
- moment obrotowy: 350 Nm (od 1.500 do 4.400 obr./min)
- układ napędowy: manualna przekładnia 6-biegowa; przekładnia 6-biegowa DSG; napęd na przednią oś
- układ hamulcowy: tarcze hamulcowe z przodu w rozmiarze 312×25 mm wentylowane, z tyłu 300×12 mm
- zużycie paliwa/emisja CO2 (skrzynia manualna): 6,0 l/100 km; 139 g/km CO2
- osiągi jezdne (skrzynia manualna): 0-100 km/h w 6,5 sek. i V/max 246 km/h;
- masa własna: 1.351 kg (wersja podstawowa z kierowcą [68 kg], bagażem [7 kg] i zbiornikiem wypełnionym w 90%; określona wg Dyrektywy 92/21/WE
GTI Performance
- moc: 169 kW/230 KM przy 4.700 do 6.200 obr./min
- moment obrotowy: 350 Nm (od 1.500 do 4.600 obr./min)
- mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego
- układ hamulcowy: tarcze hamulcowe z przodu w rozmiarze 340×30 mm wentylowane, z tyłu 310×22 mm wentylowane
- osiągi jezdne (skrzynia manualna): 0-100 km/h w 6,4 sek. i V/max 250 km/h;
*wartości tymczasowe
źródło: Volkswagen
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.