zajmuje on wyjątkową pozycję na światowym rynku motoryzacyjnym. Powstał bowiem z inspiracji panującego Mistrza Świata Formuły 1, który zaangażował się nawet w prace konstrukcyjne.
Najpotężniejsze i najdroższe Infiniti, jakie kiedykolwiek wyprodukowano, jest realizacją życzenia Sebastiana Vettela, aby FX był jeszcze bardziej podporządkowany kierowcy niż wersja standardowa oraz obdarzony wyjątkowymi parametrami aerodynamicznymi, estetycznymi i technicznymi, odwołującymi się do Formuły 1. Samochód miał sprostać tym wymaganiom, utrzymując równowagę wszystkich parametrów jezdnych oraz zachowując geny samochodu sportowego, tak istotne dla każdego FX-a.
Sygnowanie auta nazwiskiem dwukrotnego Mistrza Świata, startującego w barwach Red Bull Racing, pokazuje, jak bardzo jest on zadowolony z efektów prac, a z drugiej strony zdradzają głębokie zaangażowanie Sebastiana Vettela w projekt. Podczas całej przygody, od konceptu do produkcji, odegrał on fundamentalną rolę w pracach rozwojowych nad modelem oraz na etapie testów, jako członek zespołu testującego dostarczający mistrzowskich informacji zwrotnych. Dzięki temu inżynierowie Infiniti mogli powołać do życia tę wyjątkowo sportową wizję luksusu.
Sebastian Vettel nadal będzie odgrywał kluczową rolę w realizacji projektu FX Vettel, uczestnicząc w spotkaniach dla 150 osób z całego świata, które razem z nim znajdą się w szczególnie elitarnym klubie motoryzacyjnym. Ta wyjątkowa przygoda motoryzacyjna to między innymi VIP-owskie zaproszenia na ekskluzywne imprezy, lekcje wysokooktanowej jazdy u najsłynniejszych kierowców, sesje w symulatorze F1, przejażdżka na fotelu pasażera w trzymiejscowym bolidzie F1, jedyne w swoim rodzaju jazdy próbne oraz − zapowiadające się jako niezapomniane przeżycie − uroczystości przekazania samochodów pierwszym nabywcom, począwszy od marca 2013 r. Przyszli właściciele mogą na bieżąco śledzić status produkcji swoich samochodów na otrzymanych w prezencie, specjalnie opracowanych iPadach. Urządzenia te przydadzą się także do odnotowywania wszystkich ważniejszych etapów ich przygody z limitowaną wersją FX-a.
Każdy Infiniti FX Vettel Edition jest zasilany przez 5-litrowy silnik V8 o zapłonie iskrowym i mocy 420 KM, który oferuje zrównoważone wysokie osiągi w pełnym zakresie prędkości (dokładne wartości zostaną podane po zakończeniu procesu homologacji), jak również dodatkową, bardzo istotną dla wszystkich samochodów Infiniti rzecz – prawdziwie porywające brzmienie wydechu.
Samochód specjalnej edycji jest lżejszy i bardziej aerodynamiczny, ma też większą siłą dociskającą przy wysokich prędkościach. Zastosowano w nim elementy z włókna węglowego, takie same jak w bolidach F1® wspieranego przez Infiniti zespołu Red Bull Racing. Wykończoną Alcantarą® kabinę zaprojektował sam Sebastian Vettel.
Infiniti FX Vettel Edition (tylko w kolorze Moonlight White) jest dostępny w cenie 666 tys. złotych. Dodatkowa opłata za tylny spojler wynosi 29 tys. złotych.
TROCHĘ HISTORII. Crossover FX SV, produkowany w bardzo mocno limitowanej serii, a będący topowym modelem w gamie Infiniti, jest spełnieniem marzeń Sebastiana Vettela. Pragnął on bowiem, żeby posiadany przez niego „samochód firmowy” – Infiniti FX50 S Premium przeobrazić w dający jeszcze więcej satysfakcji sportowy crossover, kładąc szczególny nacisk na osiągi i prowadzenie. Kluczowe elementy wyglądu auta miały być zaczerpnięte ze świata Formuły 1®.
Pomysł Sebastiana zrodził się podczas Genewskiego Salonu Motoryzacyjnego w 2011 r., gdy w normalnej dla branży motoryzacyjnej luźnej rozmowie, połączonej ze szkicowaniem na skrawku papieru, on i Shiro Nakamura, wiceprezes i dyrektor kreatywny firmy Infiniti, nakreślili zarys tego, co miało stać się FX Vettel Edition.
Zaledwie sześć miesięcy później, podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie w 2011 r., koncept FX Vettel miał swoją światową premierę i zyskał powszechne uznanie. Przez sześć miesięcy Shiro Nakamura i Sebastian Vettel ściśle współpracowali, dopracowując zmiany, które przekształciły już potężnego i dynamicznego SUV-a, jakim jest FX, w SUV-a sportowego, zapewniającego wszystko to, czego aktualny Mistrz Świata Formuły 1 oczekuje od samochodu drogowego.
Wersja produkcyjna została zaprezentowana podczas Salonu Genewskiego w 2012 r. − już w 12 miesięcy po pierwszych rozmowach. O tym, jak udane były wcześniejsze pomysły, świadczy fakt, że wersja produkcyjna jest aż w około 95% tożsama z konceptem.
Montaż Vettel Edition odbywa się w kooperacji z niemiecką firmą CRD (Car Research & Development), należącą do Brabus Group. Pierwszy egzemplarz przedprodukcyjny miał swoją premierę dynamiczną na Festiwalu Prędkości w Goodwood w Wielkiej Brytanii w czerwcu, a za jego kierownicą zasiadał sam Sebastian Vettel. Od tamtej pory Infiniti wyprodukowało jeszcze sześć aut pilotażowych, aby przeprowadzić testy i kontynuować prace rozwojowe, zanim w lutym 2013 r. rozpocznie się pełna produkcja.
Pierwszy samochód otrzyma oczywiście dwukrotny (a może wtedy już trzykrotny?) Mistrz Świata, natomiast dostawy dla klientów rozpoczną się w marcu.
STYLISTYKA. Wygląd zewnętrzny łączy dynamiczną już przecież bryłę FX50 z elementami innego „firmowego” samochodu Sebastiana Vettela – bolidu Red Bull Racing RB8. Część elementów nadwozia zastąpiono odpowiednikami wykonanymi z włókna węglowego klasy F1, przez co nadano modelowi nowy wygląd, dodatkowo zmieniony przez zastosowanie całkowicie nowego elementu pod przednim zderzakiem.
Wielowarstwowy spojler, zainspirowany stylistyką profilu przedniego skrzydła bolidu RB8, zmniejsza masę i opór aerodynamiczny oraz optymalizuje przepływ powietrza pod samochodem, odgrywając kluczową rolę w zrównoważeniu siły dociskającej. Zaprojektowany przez Shiro Nakamurę spojler stanowi chyba najbardziej dobitny przykład tego, jak elementy stylistyki F1 mogą udoskonalać samochody produkowane do jazdy na drogach, a nie torach wyścigowych.
Elementy charakterystycznego dla Infiniti grilla chłodnicy w formie dwóch łuków wykonane są z włókna węglowego. Lusterka zewnętrzne również obudowano tym materiałem, tworząc muszle, wyprofilowane z uwzględnieniem tych samych aspektów aerodynamicznych, jakie bierze się pod uwagę przy profilowaniu kasków kolarzy torowych. Także z włókna węglowego wykonane są ozdobne boczne panele nadwozia (fartuchy), doskonale pasujące do samochodu, którego prześwit jest teraz o 20 mm mniejszy. Nadkola, zamiast czarne, są teraz w kolorze nadwozia. Vettel Edition będzie jedynym FX-em sprzedawanym na rynkach europejskich, który nie będzie miał relingów dachowych.
Dopracowanie przodu FX Vettel Edition polegało także na opuszczeniu go niżej. Nowym charakterystycznym elementem jest rząd świateł dziennych z diodami LED, zmyślnie wbudowanych w nowy spojler. Nowe światła przeciwmgielne z diodami LED są najmniejszymi, jakie kiedykolwiek uzyskały homologację, a przy tym jednymi z najsilniejszych.
Skrzydło dachowe wykonane (a jakże!), z włókna węglowego jest zamontowane na wspornikach ze szlifowanego aluminium. Zostało wyprofilowane tak, aby zapewnić maksymalną wydajność aerodynamiczną. Równie charakterystycznym elementem tyłu jest dyfuzor z dwiema końcówkami rury wydechowej, umieszczonymi po bokach światła przeciwmgielnego. Światło to jest zaś jednym z najbardziej charakterystycznych elementów FX Vettel Edition, nawiązuje bowiem stylistyką do rozmiaru i położenia tylnego światła bolidu F1, włączanego przez kierowcę przy złych warunkach pogodowych. Dbałość o szczegóły przejawia się w tym, że światło to wykonane jest z gładkiego szkła i składa się z 15 czerwonych diod. Wszystko dokładnie tak, jak w bolidzie F1. Niestety, przepisy zabraniają tym światłem błyskać.
Wszystkie prace związane z profilowaniem nadwozia były inspirowane parametrami aerodynamicznymi bolidu Red Bull Racing Formuły 1. Dzięki zastosowaniu tak wielu elementów z włókna węglowego, w tym również spojlera, samochód może się poszczycić o 30% większą niż w standardowym samochodzie siłą dociskającą, jak również zmniejszeniem oporu powietrza o 5%.
Projektując koła kierowano się głównie wytrzymałością i niską masą. Każde koło firmy BBS® wykonane z kutego aluminium waży o 3,5 kg mniej niż koło standardowego samochodu, co bardzo pozytywnie wpływa na zmniejszenie masy nieresorowanej, z korzyścią dla jakości prowadzenia, sterowności i przyjemności jazdy. Te drobno szprychowe i wykończone w kolorze czarnym koła mają, podobnie jak koła samochodu standardowego, średnicę 21 cali i obute są w opony 265/45.
Każdy z egzemplarzy wyróżnia się trzema specjalnymi znaczkami z napisem „Vettel”. Dwa z nich znajdują się po bokach, a trzeci na tylnej klapie. Każdy znak składa się z siedmiu części, które są wykonywane za pomocą specjalnego szablonu. Pierwszy znaczek został zamocowany osobiście przez Sebastiana Vettela na początku października w fabryce w Tochigi. Mistrz chciał zobaczyć, jak powstaje jego samochód, dlatego też zwiedził produkujący FX-a zakład w Japonii.
WNĘTRZE. Wewnątrz samochodu znaczek „Vettel” wtopiony jest w panel, wykonany z włókna węglowego i znajdujący się na konsoli centralnej. Pod pokrywą jest podświetlany przycisk z niebieską obwódką, który uruchamia otwarcie klapki wydechu, gwarantując kierowcy FX Vettel Edition płynącą z silnika V8 rozkosz dla uszu.
Konsolę centralną pokrywa włókno węglowe, które jest zastosowane także w okładzinach drzwi i nad schowkiem na rękawiczki.
Wrażenia techniczne wzmacnia zastosowanie w środkowej części foteli Alcantary® zamiast skóry. Przednie fotele, z elektryczną regulacją w 14 kierunkach (w tym regulacja szerokości krawędzi bocznych siedziska i podparcia odcinka lędźwiowego) zapewniają idealne trzymanie w zakrętach, adekwatnie do dynamicznych możliwości samochodu. Alcantarę® zastosowano także w wykończeniu słupków A i B oraz w podsufitce. Koło kierownicy i dźwignia zmiany biegów są obszyte skórą. Akcentem charakterystycznym dla Infiniti są zastosowane we wnetrzu fioletowe szwy.
Ulepszeń tych nie wprowadzono kosztem charakterystycznej dla modelu FX wygody i bogatego wyposażenia standardowego. Wszystkich pięć osób podróżujących samochodem ma mnóstwo miejsca na nogi i 410 litrów pojemności bagażnika do dyspozycji. FX Vettel Edition może pełnić zarówno funkcję limuzyny, jak i samochodu użytkowego, zgodnie z potrzebą. Dzięki tej wszechstronności FX doskonale pasuje do stylu życia Sebastiana Vettela. Programowanie wysokości otwierania klapy bagażnika jest jednym z wielu najnowszych dodatkowych elementów, oferowanych we wszystkich wersjach linii FX.
OSIĄGI I PROWADZENIE. Zmiany mechaniczne wprowadzone w Vettel Edition bazują na dynamice i parametrach prowadzenia FX-a, samochodu już dynamicznego, bez naruszania naturalnej równowagi całości, co jest kluczowym czynnikiem w zapewnianiu czystej przyjemność prowadzenia samochodu. Parametry dynamiczne FX Vettel Edition nie zostały zrewolucjonizowane, a tylko zoptymalizowane.
Potężny 5-litrowy silnik V8 z systemem zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów VVEL to gwarancja mocy Infiniti przy maksymalnej wydajności. Silnik w standardowej wersji generuje 390 KM mocy, dostarczanej na zależny od momentu obrotowego inteligentny system napędu na wszystkie koła, za pośrednictwem 7-biegowej adaptacyjnej przekładni automatycznej z magnezowymi łopatkami zmiany biegów. W FX Vettel Edition moc zwiększono do 420 KM, a to dzięki choćby nowemu układowi wydechowemu. O 20 Nm zwiększono również moment obrotowy – z imponujących przecież 500 Nm do 520 Nm.
W konstrukcji układu wydechowego o zoptymalizowanym przepływie zastosowano klapkę wydechu, której otwieranie bądź zamykanie jest sterowane jednym przyciskiem na desce rozdzielczej. To rozwiązanie zwiększa moc i wydajność, a ponadto wzbogaca jazdę o przyjemny pomruk. Dodatkowe wrażenia słuchowe można odbierać jedynie w warunkach dużego obciążenia silnika lub podczas redukcji biegów w trybie manualnym. W normalnych warunkach silnik działa z kulturą pracy znaną z modelu standardowego.
Nowy profil nadwozia i obniżona sylwetka wpłynęły oczywiście na poprawę parametrów aerodynamicznych. Zmiany te współgrają z modyfikacjami zawieszenia, które z kolei jeszcze bardziej zwiększają zwrotność i dynamikę samochodu przy wszystkich prędkościach. Pod względem przyczepności, precyzji prowadzenia, równowagi i trakcji, FX Vettel Edition mógłby uchodzić za samochód sportowy.
Sportowe sprężyny i obniżenie prześwitu o 20 mm to kluczowe elementy przydające nowych możliwości podwoziu na platformie FM (front-midship), z jego bliskim ideału rozkładem masy, nisko położonym środkiem ciężkości czy też amortyzatorami z systemem ciągłej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CDC − Continuous Damping Control). Zwrotność połączona z maksymalną stabilnością przy wysokich prędkościach to natomiast zasługa układu aktywnego sterowania tylnych kół skrętnych (RAS − Rear Active Steering).
Najlepszym potwierdzeniem doskonałości standardowego FX50 jest fakt, że niewiele innych elementów wymagało zmian, aby współgrać z bardziej dynamicznym charakterem FX Vettel Edition. Wyjątkową moc hamowania zapewniają wentylowane tarcze hamulcowe i przeciwstawne zaciski hamulcowe (4-tłoczkowe z przodu i 2-tłoczkowe z tyłu). Vettel Edition to oczywiście nadal FX, ze swoimi pięcioma gwiazdkami EuroNCAP i całym zestawem zaawansowanych, elektronicznych systemów bezpieczeństwa Infiniti.
PRODUKCJA I KUNSZT RZEMIEŚLNICZY. Produkcja FX Vettel została ograniczona do 150 egzemplarzy na całym świecie. 50 samochodów przeznaczonych jest na Europę Zachodnią i Środkową, 50 na Rosję i 50 na Bliski Wschód. Produkcja ma się rozpocząć 1 lutego 2013 r. w nowej hali montażowej − obecnie w budowie − w Bottrop (Niemcy). Budowa wszystkich samochodów zakończy się w połowie czerwca.
Każdy FX Vettel Edition to 320 roboczogodzin zespołu 25 rzemieślników, gdyż wszystkie prace wykonywane są ręcznie, z niewielką pomocą lasera. Jest on stosowany do perforowania Alcantary®, aby przednie fotele zachowały swoje funkcje chłodzenia, a tylko laser może zapewnić niezbędną precyzję. Kolejnym potwierdzeniem wyjątkowej dbałości o szczegóły jest sprowadzana z Japonii specjalna nić, w odcieniu dokładnie pasującym do fioletowych barw Infiniti, stosowana w charakterystycznych szwach tapicerowanych elementów zmienionego wykończenia kabiny.
Dla zmian w nadwoziu FX Vettel Edition zastosowano 13 elementów wykonanych z lekkiego, ale bardzo wytrzymałego włókna węglowego, montowanego w rzadkiej technologii pre-preg, a więc tej samej klasy co elementy stosowane przez zespół Red Bull Racing F1. Każdy element jest wykonywany ręcznie i przed montażem wykańczany dwunastoma (!) powłokami.
FX Vettel Edition został gruntownie przetestowany w Japonii i Niemczech. Każdym z samochodów przedprodukcyjnych inżynierowie Infiniti i pracownicy firmy CRD pokonali po 20 000 km, jeżdżąc głównie po autostradach, ale także na torach testowych, takich jak Papenburg, odtwarzający wiele zakrętów słynnego toru Hockenheim Formuły 1. Każde ze 150 aut zostanie poddane wymagającej finalnej jeździe próbnej zanim zostanie zatwierdzone do wydania klientowi.
Ważną rolę w programie FX Vettel Edition nadal będą odgrywać ekskluzywne spotkania z klientami, właściwe gościnności Infiniti. Ostatnia taka impreza odbyła się na torze Le Castellet we Francji, gdzie Sebastian Vettel zademonstrował samochód zaproszonej publiczności, w dużej części złożonej z osób, które już złożyły zamówienia na zakup limitowanej edycji. Planowane kolejne spotkania będą częścią jedynej w swoim rodzaju przygody, zarezerwowanej wyłącznie dla właścicieli FX Vettel Edition.
źródło: Infiniti
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.