Audi podsumowuje udany rok

Koniec roku zazwyczaj sprzyja podsumowaniom, przedstawiamy zatem w skrócie najważniejsze dla Audi wydarzenia tego roku.

Nowe modele. Rok 2012 stał pod znakiem kilku premier. Najważniejsze z nich, to nowe Audi A4 we wszystkich swoich odmianach, nowe Audi A3, Audi A1 Sportback czy Audi RS 5 Cabriolet. Na rynek wprowadzono także odnowione Audi Q5 oraz A6 allroad quattro. W trzecim kwartale Audi zaprezentowało sportowe kombi – Audi RS6 Avant oraz super samochód Audi R8.

Nowe Audi A4. Niewątpliwie najważniejszą dla Audi premierą tego roku było nowe A4 we wszystkich swoich wersjach – limuzyna, Avant, allroad quattro, S4 i sportowe RS 4 Avant. A4 jest najchętniej kupowanym Audi i to już od prawie 40 lat. Łącznie marka sprzedała dziesięć milionów egzemplarzy tego modelu w ośmiu generacjach. A4 z eleganckim, sportowym i budzącym emocje wyglądem stanowi centralny punkt w ofercie marki Audi. Stylistyka wszystkich modeli jest niepowtarzalna. Nowe Audi A4 stało się teraz bardziej dynamiczne, oferuje aż cztery benzynowe silniki TFSI i sześć jednostek TDI, które stanowią wzorcowe połączenie sportowego charakteru i efektywności. Funkcjonalne i przestronne wnętrze modeli A4 jest teraz bardziej sportowe, linie są prowadzone płynnie, dominuje elegancja i czysta forma. Dodatkowo nowe rozwiązania z dziedziny efektywności, dynamiki jazdy i systemów infotainment, czynią ten samochód ikoną marki.

Audi A3. Nowe Audi A3, którego światowa premiera miała miejsce podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie, a polska podczas Poznań Motor Show 2012, jest pojazdem pełnym zaawansowanych rozwiązań technicznych oraz innowacji we wszystkich dziedzinach. Nowe Audi A3 wykracza poza granice swego segmentu, wnosząc jakość klasy luksusowych limuzyn do segmentu samochodów kompaktowych premium. To trzydrzwiowe auto jest wręcz naszpikowane zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi – zastosowano je w układzie napędowym, systemie infotainment i w systemach wsparcia kierowcy. Jego niewielki ciężar, efekt zastosowania ultralekkiej konstrukcji, będącej autorskim rozwiązaniem Audi, stanowi podstawę doskonałych osiągów i nadaje nowemu A3 wybitnie sportowy charakter. Obecnie opracowywane są wersje z napędem hybrydowym oraz napędami alternatywnym takimi jak gaz ziemny oraz e-gas. Ten nowoczesny i uniwersalny kompakt występuje w wersji trzydrzwiowej oraz pięciodrzwiowej Sportback. Nowe Audi A3 otrzymało najwyższą notę, pięć gwiazdek, w testach zderzeniowych NCAP. Wyniki testów bezpieczeństwa pasażerów dorosłych podczas zderzenia czołowego, tylnego i bocznego oraz wyniki testów ochrony dzieci i pieszych pokazują jednoznacznie, że nowe Audi A3 jest jednym z najbezpieczniejszych aut w swoim segmencie.

Audi A1 Sportback. Na początku roku 2012, na polskim rynku pojawiło się Audi A1 Sportback. Ten kompaktowy pięciodrzwiowy samochód ma indywidualny, pełen emocji charakter, jest młodzieżowy, sportowy i ekonomiczny. Audi A1 Sportback to pięciodrzwiowe kompaktowe Audi dla młodych ludzi mieszkających w miastach. W stylistyce i lekkiej budowie karoserii nowy model nawiązuje do swojego trzydrzwiowego brata, który swą premierę miał w roku 2010.

Audi RS 5 Cabriolet. Najbardziej spektakularną premierą tegorocznego lata było pojawienie się Audi RS 5 Cabriolet. Dzięki opływowej sylwetce z doskonale dobranymi proporcjami i pełnymi charakteru detalami, typowa dla marki Audi dynamika znajduje w modelu RS 5 Cabriolet wyjątkowo piękną formę. Oferujący cztery miejsca kabriolet z tkaninowym dachem cechuje się jedynym w swoim rodzaju połączeniem elegancji i mocy. Jego jednostka napędowa, wysokoobrotowy silnik 4.2 FSI V8, generuje moc 331 kW (450 KM) i sprawia, że to sportowe auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 sekundy.

CZYTAJ DALEJ  Gwarancja zniżek ubezpieczenia OC. Czy warto się zdecydować?

Audi Q5. W roku 2012 na rynku pojawiło się także zmodernizowane Audi Q5. Sportowa stylistyka tego modelu została teraz odświeżona i zyskała jeszcze bardziej wyrazisty charakter. W odnowionym Audi Q5 zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 15 procent, pomimo że większość silników zyskało dodatkową moc. Wszystkie trzy oferowane jednostki napędowe TDI, jak i dwa motory TFSI, łączą w sobie zalety bezpośredniego wtrysku i turbodoładowania. Szczególne miejsce w tej serii modelowej przysługuje Audi Q5 hybrid quattro. To pierwszy w segmencie premium SUV o napędzie hybrydowym, w którym seryjnie montowany jest akumulator litowo-jonowy. Silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM) i silnik elektryczny o mocy do 40 kW (54 KM) stanowią napęd tego auta, generując łączną moc 180 kW (245 KM) i moment obrotowy 480 Nm.

Audi A6 allroad quattro. Trzecia generacja A6 allroad quattro, która na drogi wjechała wiosną, kontynuuje najlepsze tradycje modeli z lat 2000 i 2006, rozwijając jednocześnie swoje możliwości. Nowe A6 allroad quattro, bazujące na modelu A6 Avant, pozwala cieszyć się jazdą po bezdrożach, oferując przy tym najwyższy komfort i innowacyjne rozwiązania techniczne. Co więcej, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, nowe A6 allroad quattro zużywa nawet o 20 procent mniej paliwa. A6 allroad quattro różni się od A6 Avant m.in. szerszymi błotnikami, prześwitem większym o 6 cm oraz wykonaną ze stali osłoną podwozia z przodu i z tyłu. Rozwiązania te oraz stały napęd na cztery koła quattro, podkreślają terenowe zacięcie samochodu.

Audi RS 6 Avant. Końcówka roku przyniosła kolejną „mocną” premierę. Nowe Audi RS 6 Avant to sportowe auto o doskonałych osiągach, które można użytkować na co dzień. Jego charakter i konsekwentna sportowa stylistyka są dziełem quattro GmbH, jednej ze spółek należących do Audi AG. Skrót RS podkreśla, że oznaczone nim modele posiadają mocną jednostkę napędową, stały napęd na cztery koła i cechują się ekstremalną dynamiką jazdy, oszczędnością formy oraz doskonałymi właściwościami użytkowymi. RS 6 Avant, wyposażone w wysoce efektywny silnik 4.0 TFSI, stanowi ukoronowanie gamy modelowej Audi. Nowy model jest lżejszy i silniejszy niż jego poprzednik, a jego osiągi są jeszcze lepsze. Od zera do 100 km/h przyspiesza w czasie 3,9 s., a na życzenie klienta prędkość maksymalna wynosić może nawet 305 km/h. Jednostka napędowa generuje moc 412 kW (560 KM), zużywa jednakże średnio tylko 9,8 l paliwa na 100 km.

Audi R8. W mijającym roku w ofercie Audi pojawił się także supersportowy model R8, który w wersji R8 V10 plus o mocy 404 kW (550 KM) przyspiesza od zera do 100 km/h w czasie 3,5 s. Dzięki ultralekkiej konstrukcji Audi, ciężar własny topowego modelu serii R8 wyposażonego w manualną skrzynię biegów nie przekracza 1570 kg.

Sporty motorowe. Audi od wielu lat jest wiodącym producentem samochodów w sportach motorowych. Wystarczy wspomnieć sukcesy rajdowe Audi quattro w latach osiemdziesiątych, czy też zwycięstwa ostatnich lat w wyścigach długodystansowych. W sezonie 2012, Audi umocniło swoją pozycję wprowadzając do stawki samochodów wyścigowych Audi R18 e-tron quattro, pierwszy wyczynowy model z napędem hybrydowym. W najważniejszym i najbardziej prestiżowym wyścigu dwudziestoczterogodzinnym, na torze Le Mans, ten właśnie model nie miał sobie równych i wywalczył jedenaste już w tej imprezie zwycięstwo dla Audi.

Sukcesy odnosił także inny sportowy model Audi – R8 LMS ultra. Załogi jadące takimi bolidami wygrywały dwudziestoczterogodzinne wyścigi na torach Nürburgring w Niemczech, w Zolder i w Spa w Belgii oraz dwunastogodzinny wyścig w australijskim Bathurst. Wprowadzona w tym sezonie wersja ultra modelu R8 LMS, jest jeszcze lżejsza, szybsza i efektywniejsza. Co ciekawe, ten wyścigowy samochód w ponad 50 procentach bazuje na modelu seryjnym Audi R8.

Cztery Audi R8 LMS i zwycięskie auto wyścigu w Le Mans, Audi R18 e-tron quattro, objechały w sumie prawie pół świata. Podczas pięciu serii wyścigów, bolidy łącznie pokonały dystans 17 767,898 km. To długość odpowiadająca 44 procentom obwodu kuli ziemskiej. Do tego dochodzą cztery kolejne zwycięstwa w nowych Mistrzostwach Świata w Wyścigach Długodystansowych (WEC), odbywających się pod egidą Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) oraz zdobycie tytułów dla najlepszego kierowcy i najlepszego producenta.

CZYTAJ DALEJ  Lancia Thema

Dynamiczny rozwój koncernu. Pomimo światowego kryzysu, objawiającego się zwłaszcza w branży motoryzacyjnej, koncern Audi AG konsekwentnie jest na ścieżce wzrostu. Od stycznia do końca listopada tego roku, Audi sprzedało prawie 1 344 750 samochodów, pobijając w ten sposób, sprzedaż z całego roku ubiegłego. W roku 2011, Audi sprzedało 1 302 659 aut. To wzrost o 12,7 procent.

Dla marki z czterema ringami szczególnie satysfakcjonujący jest ciągły wzrost sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, o 18,6 procent w stosunku do roku ubiegłego oraz na dynamicznie rozwijającym się rynku chińskim, gdzie sprzedano o prawie 26 procent samochodów Audi więcej niż rok wcześniej. Do globalnego wzrostu sprzedaży Audi w listopadzie, przyczyniły się zwłaszcza modele SUV. Obok Audi Q3, Q5 i Q7, nowych klientów dla Audi zdobyło również trzydrzwiowe Audi A3. Ten kompaktowy model sprzedawał się prawie dwa razy lepiej niż jego poprzednik w listopadzie 2011.

Z myślą o dynamicznie rozwijającym się rynku amerykańskim – nie tylko w USA, ale również kanadyjskim i meksykańskim, Audi AG podjęło decyzję o budowie fabryki samochodów w Meksyku. Zakład podejmie produkcję w roku 2016, a wytwarzany w nim będzie jeden z modeli SUV marki Audi.

Rok 2012 przyniósł również umocnienie pozycji Audi w świecie sportów motocyklowych. W struktury Audi AG został bowiem włączony włoski producent motocykli – Ducati. Ducati znane jest na całym świecie jako marka premium wśród producentów jednośladów i ma długie tradycje w produkcji motocykli sportowych. Firma dysponuje wiedzą i technologią w dziedzinie silników wysokiej mocy i lekkich konstrukcji oraz należy do najbardziej dochodowych producentów pojazdów jednośladowych na całym świecie. Dlatego świetnie pasuje do Audi. Przejęcie Ducati to wskrzeszenie w Audi tradycji motocyklowych. Warto przypomnieć, że firmy NSU czy DKW, które stały u podstaw późniejszego sukcesu marki Audi, w pierwszej połowie dwudziestego wieku były jednymi z najbardziej znaczących producentów motocykli w Europie.

CZYTAJ DALEJ  Leszek Kuzaj i jego team już w blokach startowych

 

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *