Dziennikarze tygodnika „Auto Świat” sprawdzili nawigacje fabrycznie zainstalowane w 12 nowych samochodach. Werdykt? Zdecydowane zwycięstwo Fiata Pandy i jego pokładowego systemu nawigacji.
Do egzaminu z orientacji w terenie stanęło 12 modeli dostępnych na polskim rynku. Dziennikarze tygodnika „Auto Świat” za punkt odniesienia wzięli AutoMapę 6.10e z mapą 1206 (najnowszą podczas realizacji testu).
Urządzenia pokładowe miały doprowadzić do 30 miejsc na mapie Polski. Połowę z nich stanowiły odcinki kluczowych dróg oddanych do użytku w ciągu ostatnich 3 lat – drogi najwyższych kategorii, które zwykle nawigacje uwzględniają w pierwszej kolejności podczas wyznaczania tras. Pozostałymi miejscami były adresy POI (punkty zainteresowania) najpopularniejszych kategorii, czyli apteki, centra handlowe, hotele, kina, stacje paliw oraz restauracje.
Wynik testu? Zwycięzcą został Fiat Panda z fabrycznie montowanym systemem Blue&Me TomTom2 – Mapa V890. Urządzenie oferowane na pokładzie nowej Pandy nie dało szans mapom oferowanym przez konkurencję.
„Dzięki wyszukiwaniu celów w trybie on-line nawigacja znalazła większość lokalizacji. Uznanie za dobrą mapę, na której znaleźliśmy wszystkie wybrane odcinki dróg. System Live przydaje się także do informacji o aktualnym stanie pogody, a także w omijaniu korków. Na mapie można bowiem zobaczyć zakorkowane miejsca i wyznaczyć alternatywną drogę” – czytamy w podsumowaniu testu.
Testujący pokusili się też o sprawdzanie, które systemy nawigacji uwzględniają drogi otwarte tuż przed Euro 2012 (np. autostradę A2 do Warszawy). W efekcie jedynie nawigacja Blue&Me TomTom2 na pokładzie nowej Pandy sprostała zadaniu i uwzględniała wjazd autostradą do Warszawy.
Autorzy porównania podkreślają, że Fiat Panda poradził sobie najlepiej w konkurencji bazy adresowej POI. Sukces w tej kategorii był możliwy dzięki wykorzystaniu systemu lokalnego wyszukiwania Google. Jest on dostępny po połączeniu z Internetem. W przypadku Fiata wyszukiwanie Google dostępne jest bezpłatnie przez pierwszy rok użytkowania (później jest to płatna opcja).
Testujący przyznają, że niemal wszystkie adresy POI znaleźli dzięki wyszukiwaniu on-line. W ten sposób system Blue&Me TomTom2 LIVE znokautował konkurencję: system znalazł 13 miejsc z 15 pozycji. Dla porównania najlepsze wyniki, jakie uzyskały zestawy, które nie mają funkcji on-line, to zaledwie 2 lokalizacje.
Nagrodzony wieloma międzynarodowymi wyróżnieniami system Blue&Me jest obecnie najpopularniejszym urządzeniem typu informacyjno-rozrywkowego o czym świadczą ponad dwa miliony sprzedanych zestawów na całym świecie. Blue&Me powstał w wyniku partnerstwa pomiędzy firmami Fiat Group Automobiles i Microsoft zawartego w 2004 roku, opartego na długofalowym zamierzeniu projektowania innowacyjnych samochodowych systemów telematycznych z zastosowaniem technologii przyjaznych dla użytkownika.
System Blue&Me TomTom2 LIVE zajmuje wiodącą pozycję wśród urządzeń tego typu dostępnych obecnie na rynku:
- ekran dotykowy HD o przekątnej 4,3 cala (110 mm), interfejs HMI typu iPhone
- zasób szczegółowych map: 45 krajów Europy
- wybór trasy przejazdu: wyznaczanie najkorzystniejszej trasy na podstawie statystycznej analizy warunków ruchu drogowego w ciągu poprzedzających 24 godzin.
Korzystając z pokładowej sieci informatycznej system Blue&Me TomTom2 LIVE potrafi gromadzić, a co za tym idzie, podawać w czasie rzeczywistym rożne informacje związane z eksploatacją pojazdu i działaniem podłączonych urządzeń: komputera pokładowego, wyszukiwarki punktów zainteresowania (POI) polecanych przez firmę Fiat, zawartości książki telefonicznej telefonu komórkowego, funkcji odtwarzacza multimedialnego i parametrów eco:Drive.
Wszędzie tam, gdzie dostępny jest serwis LIVE, obsługiwany przez urządzenia przenośne TomTom nowej generacji, usługa ta może być świadczona za pośrednictwem systemu Blue&Me TomTom2 w czasie rzeczywistym.
- rozmieszczenie radarów drogowych: lokalizacja radarów mobilnych i stacjonarnych, zdalnych kamer Tutor na całej trasie, łącznie z cytowaniem uwag innych kierowców. Pomaga to jechać bezpieczniej i spokojniej, a także oszczędzać na mandatach karnych.
- Google: lokalne punkty zainteresowania (POI) aktualizowane przez wyszukiwarkę Google Local Search; wyszukiwanie różnych miejsc i obiektów – od restauracji do kwiaciarni. Po wpisaniu słowa kluczowego POI zostaje odnaleziony, a na wyświetlaczu pokazuje się proponowana trasa dojazdu.
- Pogoda: aktualna pogoda i prognoza pięciodniowa, aby ułatwić zaplanowanie podróży w oparciu o najnowsze dane.
- TomTom HD Traffic: szczegółowe informacje o ruchu drogowym, zatorach, drogach zamkniętych i robotach drogowych aktualizowane co 2 minuty z sugestią trasy alternatywnej. Informacje te gromadzone są z przekazów pochodzących od innych samochodów z nawigacją TomTom i odpowiednio przetwarzane w systemie.
- Koszty: system Blue&Me TomTom2 LIVE objęty jest jednorocznym bezpłatnym abonamentem na serwis LIVE, łącznie z roamingiem i danymi o ruchu drogowym. Począwszy od drugiego roku działanie usługi można przedłużyć wykupując abonament przez Internet na stronie TomTom.
System Blue&Me TomTom2 oferowany jest w dwóch wersjach: (LIVE i NON-LIVE) zależnie od dostępności usługi LIVE w kraju zakupu. System dostarczany jest wyłącznie przez dealerów Fiata w kraju zamieszkania nabywcy.
W porównaniu z ofertą detalicznych sieci sprzedaży, dostarczany przez dealerów Fiata system Blue&Me TomTom2 LIVE przedstawia określone korzyści dla Klienta, biorąc choćby pod uwagę pełną integrację z systemem Blue&Me „hands-free” i układami elektronicznymi samochodu.
źródło: Fiat
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.