Nowe Audi SQ5 TDI

Przy okazji dwudziestoczterogodzinnego wyścigu Le Mans, Audi zaprezentuje najnowszy model serii Q5 – Audi SQ5 TDI. Montowany w nim silnik 3.0 TDI z podwójnym turbodoładowaniem generuje olbrzymią moc 230 kW (313 KM), a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm i jest dostępny od 1450 do 2800 obr/min. Audi SQ5 TDI trafi do salonów sprzedaży w pierwszym kwartale 2013 roku. W historii Audi jest to pierwszy model S z silnikiem Diesla.

Potężny silnik TDI o pojemności skokowej 2967 cm3 został zaprojektowany jako jednostka Biturbo, w której zawór łączy szeregowo dwie oddzielne turbosprężarki. Chłodzenie głowic cylindrów, sterowanie ilością spalin przepływających przez turbinę i krzywki wałków rozrządu, tłoki, układ wtryskowy oraz sworznie tłokowe skonstruowane są w taki sposób, żeby zapewniały najwyższą moc. System wtrysku paliwa Common Rail wytwarza ciśnienie do 2000 barów i wtryskuje aż osiem dawek paliwa do cylindrów podczas każdego suwu silnika. Jednostka 3.0 TDI Biturbo doskonale brzmi. Jej brzmienie jest dodatkowo modulowane przez oscylator dźwiękowy, tj. głośnik umieszczony w krótkim, dodatkowym kanale układu wydechowego.

Audi SQ5 TDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 s. i rozwija maksymalną prędkość 250 km/h. Zużycie paliwa wynosi średnio 7,2 l na 100 km. Tak doskonały wynik jest efektem m. in. innowacyjnego systemu sterowania temperaturą, systemu Start-Stop i regulowanej pompy olejowej. Szybko i delikatnie przełączająca się ośmiobiegowa skrzynia tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro z selektywnym rozdziałem napędu na poszczególne koła sprawiają, że moc potężnego silnika V6-Diesel jest w pełni wykorzystywana podczas jazdy.

Kierownica Audi SQ5 TDI ma elektromechaniczne wspomaganie, delikatnie się porusza i doskonale reaguje. Dzięki sportowemu podwoziu, karoseria osadzona jest o 30 mm niżej. Montowane seryjnie pięcioramienne, dwudziestocalowe aluminiowe felgi wyposażono w opony 255/45. Na życzenie dostępne są koła 21-calowe. Na czarnych zaciskach hamulców przednich kół umieszczono emblemat „S”. Dostępny opcjonalnie system Audi Drive Select może – na życzenie – zostać poszerzony o dynamiczny układ kierowniczy z funkcją bezstopniowej zmiany przełożenia.

W stylistyce auta największą uwagę przykuwają platynowo-szara osłona chłodnicy Singleframe z galwanizowanymi podwójnymi listwami kratownicy o wyglądzie aluminium, spojler na dachu i zmodyfikowane zderzaki z przodu i z tyłu. Okolice szyb wyróżniają się elementami o wysokim połysku oraz lusterkami zewnętrznymi utrzymanymi w stylistyce aluminium. Karoserię nowego ekskluzywnego modelu Audi pokrywa lakier kryształowy – niebieski Estoril i czarny Panther. Karoseria wykonana jest w dużej mierze z ultra twardych stopów stali, co sprawia, że jest ona bardzo lekka, bezpieczna i mocna.

CZYTAJ DALEJ  Renault Latitude - komfort

Wnętrze utrzymane w czerni, charakteryzuje się sportową elegancją, typową dla modeli S marki Audi. Podsufitka jest opcjonalnie dostępna w srebrnym kolorze Lunar. Elektrycznie regulowane sportowe fotele w standardzie pokryto tapicerką Pearl Nappa i Alcantarą. Na życzenie dostępne są pokrycia skórzane w czterech kolorach. Wnętrze zdobią elementy dekoracyjne ze szczotkowanego aluminium. Opcjonalnie dostępne są także elementy z włókna węglowego Carbon Atlas, lakieru fortepianowego lub z nowej kombinacji materiałów: aluminium/czarne drewno Beaufort.

Zegary na tablicy rozdzielczej mają kolor szary i widnieje na nich trójwymiarowy emblemat „S”. Ich wskazówki są białe, a pedały i dźwignie przy kierownicy lśnią aluminium. Stylistykę wnętrza podkreślają również: dźwignia zmiany biegów z emblematem „S”, emblematy „S” na progach, zapłon uruchamiany przyciskiem, kierownica o charakterystycznym kształcie, ekran powitalny wyświetlający znak „S”, a także oświetlenie wnętrza. Bagażnik posiada pojemność do 1560 l. Audi SQ5 TDI jest idealnym autem dla osób uprawiających sport, a że dopuszczalna masa holowanej przyczepy w jego przypadku może wynosić aż 2,4 tony, jest także silnym pojazdem pociągowym.

 

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *