Mazda Motor Poland (MMPOL) oficjalnie rozpoczęła sprzedaż samochodów w czerwcu 2008. Od tego czasu z autoryzowanych salonów wyjechało na polskie drogi 12 168 Mazd. Największą popularność wśród klientów zdobyły: Mazda6 (3889 sprzedanych egzemplarzy), zaraz za nią Mazda3 (3752 szt.) i Mazda2 (1955 szt.). Ostatnio ogromnym zainteresowaniem cieszy się najnowszy model – Mazda CX-5 – już 266 samochodów jeździ po polskich drogach, a w sumie sprzedawcy zebrali już 650 zamówień. Z roku na rok wzrasta również sprzedaż Mazdy MX-5 (10 w 2008 r. – 62 w 2011 r.).
Sprzedaż modeli Mazda w Polsce (01.06.2008 – 31.05.2012 r.)
- Mazda6 3 889
- Mazda3 3 752
- Mazda2 1 955
- Mazda CX-7 1 319
- Mazda5 442
- Mazda CX-9 309
- Mazda CX-5 266
- Mazda MX-5 236
- SUMA 12 168
W czerwcu 2008 r. działało 11 autoryzowanych punktów dealerskich i dodatkowo 17 autoryzowanych stacji obsługi (ASO), a dziś sieć obejmuje 29 punktów dealerskich i 16 ASO.
Powrót Mazdy na polski rynek spotkał się z ciepłym przyjęciem i nasza sprzedaż rosła, proporcjonalnie rozwijała się również sieć dystrybucji. Jako ciekawostkę podam, że mamy dwa salony, w których ekspozycja Mazdy znajduje się na piętrze, a gdyby ustawić w rzędzie samochody demonstracyjne z naszych wszystkich punktów sprzedaży, to powstałby sznur aut o długości ponad 700 metrów! – mówi Grzegorz Rybak, menadżer ds. rozwoju sieci dealerskiej.
Współpraca dealerów z marką została pozytywnie oceniona w Ogólnopolskim Badaniu
Satysfakcji Dealerów Samochodowych– Mazda zajęła odpowiednio 3. miejsce w 2010 r. i 4. miejsce w 2011 r.
Wzrósł również wskaźnik sympatii dla marki na polskim rynku: w 2008 r. 49% respondentów badania Global Brand Pulse wskazało Mazdę jako markę, którą lubią, natomiast w 2011 r. – już 67%.
Modele Mazdy zdobyły również uznanie polskich mediów, zdobywając liczne nagrody, w tym m.in.:
- Mazda2 – Auto Lider 2008, kategoria Reklama Prasowa, Auto Moto i MOTOR
- Mazda6 – Kobiecy Samochód Roku 2008, kategoria Odkrywczy Pomysł, Twój Styl
- Mazda MX-5 – Best Cars 2008, 2011 i 2012 – Kategoria Ekonomia Zakupu,
- Auto Motor i Sport
- Mazda MX-5 – Samochód Roku Playboya 2009 – kategoria Styl i Piękno – Playboy
- Mazda2 – Studencka Fura 2009 – magazyn Dlaczego i portal korba.pl
- Mazda3 – Design Award 2009 – kategoria auta kompaktowe, Auto Świat
- Mazda5 – Złota Kierownica 2010 – Auto Świat
- Mazda2 – Najbardziej muzyczne auto 2010 – Radio ESKA
- Mazda5 – Samochód dla Rodziny Playboya 2011 – Playboy
- Mazda CX-5 – Samochód dla Dziewczyny Playboya 2012 – Playboy
Mazda Motor Poland została ponadto uhonorowana wyróżnieniem Polskiego Klubu Biznesu za „Debiut w Biznesie 2008” i tygodnika Auto Świat (Auto Nr 1 2009) – „Debiut Roku”. W 2012 r. Mazda została laureatem tytułu Superbrands, przyznawanego najsilniejszym markom na polsim rynku.
Doceniono również działania reklamowe – pierwszy w Polsce serial internetowy z Mazdą2 – „Citylajf” zdobył nagrodę MIXX Awards (Kategoria ‘wprowadzenie nowego produktu’).
Pierwsze lata Mazdy w Polsce upłynęły nam głównie na budowaniu sieci sprzedaży i świadomości marki. Cieszy nas dobre przyjęcie naszych produktów – ponad 12 tys. sprzedanych samochodów to wynik znacznie przewyższający pierwotne plany. Ogromnej motywacji dodaje sukces przełomowej technologii SKYACTIV oraz modelu CX-5 – nie tylko handlowy, ale również wizerunkowy – to auto wygrywa testy porównawcze w mediach motoryzacyjnych i cieszy się wyjątkowym zainteresowaniem klientów. Nie spoczywamy na laurach – nasze obecne działania mają na celu większą aktywność na rynkach lokalnych i ciągłe doskonalenie jakości obsługi. Wyzwaniem dla nas jest niestabilna sytuacja ekonomiczna w Europie, która wpływa na duże wahania kursów, szczególnie japońskiego jena, a wszystkie modele Mazdy oferowane w Polsce są produkowane w Japonii. Czekamy na ustabilizowanie się sytuacji na rynkach walutowych, co pozwoli nam na umocnienie pozycji na polskim rynku. – podkreśla Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający MMPOL.
źródło: Mazda
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.