Nowy Volkswagen Crafter

jakie firmowi klienci stawiają nowoczesnym samochodom użytkowym z tego segmentu.

Podstawę oferty Craftera tworzy pięć odmiennych wersji nadwozia. Do wyboru jest Crafter jako Kombi z dziewięcioma miejscami siedzącymi, bus z miejscami dla 19 osób, furgon oraz wersja skrzyniowa, a także samo podwozie z pojedynczą lub podwójną kabiną przygotowane do dalszej, specjalistycznej zabudowy. Do tego dochodzą trzy różne rozstawy osi: 3.250 mm (krótki), 3.665 mm (średni) i 4.325 mm (długi).

W zależności od rodzaju nadbudowy i rozstawu osi dopuszczalna masa całkowita Craftera wynosi od 3.000 kg (Crafter 30) poprzez 3.500 kg (Crafter 35) do 5.000 kg (Crafter 50). Na życzenie masa całkowita poszczególnych modeli może być zwiększona lub zmniejszona, na przykład w przypadku Craftera 30 do 2,8 t. Ładowność wersji furgon sięga od 681 kg (Crafter 30 z krótkim rozstawem osi i normalnym dachem) do 2.735 kg (Crafter 50 ze średnim rozstawem osi, normalnym dachem i 6-biegową przekładnią manualną). Crafter w wersji skrzyniowej może transportować prawie 2,8 tony ładunku.

Poszczególne warianty nadwozia w szczegółach
Crafter furgon: Volkswagen Samochody Użytkowe oferuje transportową wersję Craftera w trzech wysokościach i czterech długościach. Skrzynia ładunkowa może mieć osiem stopni pojemności: od 7,5 m3 w kompaktowym, mierzącym tylko 5,24 m długości i 2,42 m wysokości furgonie z krótkim rozstawem osi i normalnym dachem, aż do 17,0 m3 w największej wersji. Większej pojemności nie oferuje żaden inny samochód w tym segmencie. Najbardziej pojemny Crafter z długim rozstawem osi, przedłużoną o dodatkowe 40 cm skrzynią oraz superwysokim dachem ma 7,34 metra długości i 2,99 metra wysokości.

Dla przedsiębiorstw i rzemieślników, a także firm kurierskich oprócz samej wielkości istotne są także wymiary wewnętrzne skrzyni ładunkowej. Także w tej dziedzinie nowy Crafter wyróżnia się. Długość przestrzeni ładunkowej wynosi od 2.600 mm do 4.700 mm, w zależności od wersji karoserii. Ta ostatnia wartość nie ma sobie równych w tej klasie aut. Jednocześnie przedział ładunkowy rozciąga się na wysokość od 1.650 mm przy normalnym dachu, 1.940 mm przy wysokim dachu aż do 2.140 mm przy dachu superwysokim. Zapewnia to wyjątkową przestronność, a w wersji z wysokim dachem pozwala także na wyprostowanie się dorosłej osoby w przedziale ładunkowym, co docenią nie tylko kierowcy samochodów rozwożących przesyłki, lecz także wszyscy rzemieślnicy, którym auto służy jako mobilny warsztat.

Ważne kryterium szczególnie dla firm zajmujących się transportem to możliwość przewożenia europalet. W największej wersji Crafter pomieści nawet pięć palet w rzędzie, na szerokość wejdą dwie obok siebie. Również załadunek jest bardzo łatwy dzięki szeroko otwierającym się tylnym drzwiom skrzydłowym o szerokości przejścia 1.565 mm. Na życzenie mogą się one otwierać pod kątem 270 stopni, co jest szczególnie przydatne przy rampach załadunkowych. Ładunek można wkładać także przez bardzo szerokie boczne drzwi z prawej strony, których szerokość otworu, w Crafterze ze średnim i długim rozstawem osi, wynosi 1.300 mm a wysokość 1.820 mm. Na przykład europalety mogą być wkładane przy użyciu wózka widłowego także w poprzek skrzyni bagażowej. Na życzenie można otrzymać drugie rozsuwane drzwi po stronie kierowcy.

Opony „Supersingle” na tylnej osi nowego Craftera, o wymiarach 285/65 R 16 C, pozwalają na uzyskanie większej szerokości między nadkolami. W porównaniu z wersją z podwójnymi oponami zwiększyła się ona z 978 mm do 1.228 mm, jest zatem wystarczająco duża, aby między nadkolami zmieściła się w poprzek europaleta.
W Crafterze 35 z podwyższoną do 3,88 t masą całkowitą, w wersji furgon i pojedynczymi oponami odległość między nadkolami wynosi nawet 1.350 mm. Szerokość taką doceniają nie tylko firmy spedycyjne.

W seryjnym wyposażeniu przestrzeni ładunkowej dominują praktyczne element – nowy Crafter posiada fabrycznie dwanaście składanych uchwytów w podłodze do mocowania ładunku, a w słupkach B znajdują się kolejne dwa uchwyty. Jako opcja dostępne są także szyny do mocowania wbudowane w podłogę, boczne ściany oraz w ramę dachu. Do zabezpieczenia ładunku służy również specjalna siatka z praktycznym systemem rozciągania, który pozwala na szybki załadunek i rozładunek, oraz pręty mocujące z oferty wyposażenia dodatkowego Volkswagena. Pręty te mogą stabilizować ładunek zarówno podłużnie, jak i poprzecznie. Jako alternatywa do zamkniętej ścianki działowej między przedziałem ładunkowym a kabiną kierowcy, dostępne są także ścianki ze stałym lub przesuwanym oknem oraz z rozsuwanymi drzwiami.

Bardzo praktyczny jest seryjny otwarty schowek nad szoferką Craftera. Nadaje się on idealnie do przewożenia małych przedmiotów lub bagażu (o wadze do 35 kilogramów). Praktyczny podział schowka zapobiega przesuwaniu się bagażu podczas jazdy.

Crafter Kombi: Crafter Kombi z bocznymi oknami doskonale sprawdza się w sytuacjach, gdy trzeba przewozić zarówno ludzi (nawet dziewięć osób), jak i ładunek. Podobnie jak furgon, jest on dostępny z krótkim, średnim i długim rozstawem osi. Wersje z normalnym dachem mają wewnątrz 1,65 m wysokości, w Kombi z wysokim dachem, dzięki wysokości wnętrza 1,94 m, mogą wyprostować się nawet wysokie osoby. W wariancie dwuosobowym Crafter Kombi dysponuje pojemnością od 7,5 m3 do 14,0 m3.

W Crafterze Kombi klienci marki Volkswagen Samochody Użytkowe mają prawie nieograniczone możliwości konfiguracji siedzeń. Można wybrać pojedynczy fotel lub podwójną kanapę obok kierowcy, by w szoferce mogły podróżować trzy osoby. Jako drugi rząd siedzeń w kabinie pasażerskiej można zamówić dwu- lub trzyosobową kanapę. To samo dotyczy trzeciego rzędu (wszystkie Kombi) i czwartego (tylko Kombi ze średnim i długim rozstawem osi). Crafter łączy optymalne bezpieczeństwo z przestronnością i wysokim komfortem podróżowania – każde miejsce siedzące posiada trójpunktowe pasy bezpieczeństwa i zagłówek regulowany w dwóch płaszczyznach.

Przy niskich temperaturach seryjna elektryczna nagrzewnica powietrza dba, aby przy zimnym silniku w kabinie szybko wzrosła temperatura i odmroziły się szyby. Jako opcja dostępne są inne rodzaje ogrzewania i klimatyzacji dla kabiny pasażerskiej i szoferki. Łącznie Volkswagen oferuje dla Craftera Kombi jedenaście różnych systemów wentylacji, ogrzewania i chłodzenia.

Wsiadanie i wysiadanie, szczególnie w przypadku Craftera ze średnim i długim rozstawem osi, dzięki wyjątkowo szerokim rozsuwanym drzwiom po prawej stronie nie stanowi żadnej trudności. Poszycie dachu wykonane jako formowana podsufitka podkreśla nowoczesne i starannie wykończone wnętrze. Opcjonalnie boczne ściany mogą być pokryte tkaniną.

Crafter jako bus Hannover: Specjalnym wariantem Craftera Kombi jest wersja bus, nazwana Hannover od głównej siedziby firmy Volkswagen Samochody Użytkowe. W zależności od rozstawu osi busem tym może podróżować 13, 16 lub 19 pasażerów. Ergonomicznie zaprojektowane siedzenia przewidują we wszystkich potrójnych rzędach siedzeń wygodne przejście. Zupełnie z tyłu zamontowana jest czteroosobowa kanapa. Jako opcja dostępna jest skórzana tapicerka siedzeń. Wszyscy pasażerowie busa Hannover korzystają z trójpunktowych pasów bezpieczeństwa. Tylna kanapa może zostać całkowicie wymontowana – uzyskuje się w ten sposób miejsce na bagaż wkładany wygodnie przez szerokie, tylne drzwi skrzydłowe.

Crafter skrzyniowy: Crafter w wersji skrzyniowej już dawno zdobył uznanie jako wytrzymały, a jednocześnie nowoczesny i korzystny finansowo partner. Także ten wariant nadwozia Volkswagen oferuje z trzema rozstawami osi i trzema klasami masy całkowitej od 3,0 t przez 3,5 t do 5,0 t oraz z ładownością do 2.793 kg. Ponadto skrzyniowego Craftera można zamawiać z pojedynczą lub podwójną kabiną. Na tylnej kanapie czterodrzwiowej kabiny przewidziano seryjnie miejsce dla czterech osób. Z przodu, dzięki opcjonalnej podwójnej kanapie, mogą podróżować trzy osoby. Kaski, narzędzia, napoje itp. można przechowywać w licznych schowkach i kieszeniach.

W zależności od wersji kabiny i rozstawu osi skrzyniowy Crafter ma różne długości wewnętrzne skrzyni ładunkowej. Najkrótsza skrzynia przy podwójnej kabinie i krótkim rozstawie osi mierzy 2,7 metra, natomiast w przypadku pojedynczej kabiny i długiego rozstawu osi długość skrzyni wynosi aż 4,3 metra. Szerokość w przypadku Craftera 30 i Craftera 35 to 2,03 metra, Crafter 50 ma skrzynię ładunkową o szerokości 2,13 m. Zatem powierzchnia skrzyni ładunkowej wynosi nawet 9,2 m2.

Crafter podwozie: Doskonałą podstawą dla firm zajmujących się zabudową specjalną jest Crafter z samym podwoziem i kabiną. Podobnie jak w przypadku wersji skrzyniowej, także tutaj Volkswagen oferuje trzy różne rozstawy osi (3.250 mm/ 3.665 mm / 4.325 mm) i podwójną lub pojedynczą kabinę. Dopuszczalne ciężary całkowite dla podwozia wynoszą od 3,0 t (Crafter 30) do 5,0 t (Crafter 50). Nacisk na przednią oś może wynosić 1.850 kg, na tylną 3.500 kg.

Szczególnie interesującym rozwiązaniem jest interfejs układu elektronicznego tego wariantu Craftera, który producenci specjalistycznych nadwozi mogą dowolnie programować. Oferuje on liczne opcje indywidualnego sterowania funkcjami elektronicznymi. Na przykład w Crafterze z wywrotką można ograniczyć maksymalną prędkość pojazdu podczas procesu podnoszenia skrzyni do 5 km/h. Jednocześnie wywoływana jest odpowiednia prędkość obrotowa silnika, włączane są światła awaryjne, wyciszane radio i aktywowany dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.

Opcjonalnie Crafter może być wyposażony w dodatkowe wyprowadzenie przystawki odbioru mocy ze skrzyni biegów, które udostępnia stałą moc 28 kW przy 2.500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 140 Nm w zakresie 1.000 do 1.200 obr./min. Dla wszystkich czterocylindrowych wariantów, jako wyposażenie dodatkowe, dostępny jest także drugi alternator o mocy nominalnej 140 A oraz kompresor chłodzący.

12 lat gwarancji na wystąpienie rdzy: nowy Crafter we wszystkich wersjach odzwierciedla wysokie wymagania jako-ściowe stawiane przez Volkswagen Samochody Użytkowe. Spełnia je poprzez zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i wysoką jakość produkcji. Dowodem jest między innymi staranne zabezpieczenie antykorozyjne. Wszystkie elementy konstrukcji metalowej narażone na rdzę, na przykład wszystkie blachy w miejscach, gdzie działa woda rozbryzgowa, a także istotne elementy podłogi otrzymują pojedynczą, a nawet podwójną powłokę cynkową. W nowym Crafterze te zabiegi ograniczające korozję zostały rozszerzone na rozsuwane drzwi skrzyni ładunkowej i drzwi tylne. Słupki D otrzymały dodatkową ochronną warstwę ze stopu cynku. Dla klientów jest to podwójna korzyść: z jednej strony wyższa odporność nadwozia na niekorzystne wpływy podnosi wartość odsprzedaży samochodu, z drugiej strony Volkswagen Samochody Użytkowe daje 12 lat gwarancji na wystąpienie rdzy. To najdłuższa gwarancja w tym segmencie pojazdów.

Silniki wysokoprężne z Common Rail oszczędniejsze o 33 procent
Premiera pierwszego TDI z bi-turbo w tym segmencie samochodów – zużycie paliwa 7,2 l/100 km

Dzięki technologiom takim jak doładowanie bi-turbo dla najmocniejszej wersji, nowe TDI są oszczędniejsze nawet o 33 procent. Ponieważ nowe silniki spełniające wymagania normy Euro5 są lżejsze, równocześnie wzrosła ładowność Crafterów z czterocylindrowymi TDI. Nowe Craftery wyposażane są w jednostki silnikowe dostępne są w trzech stopniach mocy: 80 kW/109 KM, 100 kW/136 KM i 120 kW/163 KM.

Zamiast stosowanych dotychczas pięciocylindrowych silników z turbodoładowaniem o pojemności 2,5 litra, teraz Volkswagen Samochody Użytkowe montuje we wszystkich wersjach z 6-biegową przekładnią manualną wyjątkowo efektywne, czterocylindrowe silniki wysokoprężne o pojemności 2,0 litra z wtryskiem Common Rail oraz doładowaniem turbo lub bi-turbo. Silniki te montowane są także w Amaroku i całej gamie T5, jednak Volkswagen Samochody Użytkowe przystosował te jednostki specjalnie do Craftera i wprowadził do nich odpowiednie modyfikacje techniczne. Jedną z tych modyfikacji jest zwiększenie wytrzymałości i żywotności silników montowanych w klasie 3,0 – 5,0 ton. Wszystkie jednostki 2.0 TDI Craftera charakteryzują się następującymi modyfikacjami konstrukcyjnymi w porównaniu ze znanymi dotychczas wersjami:

  • zoptymalizowana turbosprężarka spalin – wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych zamiast wysokiej mocy maksymalnej;
  • powiększona przepustnica – lepszy przepływ powietrza i zwiększone natężenie przepływu;
  • zoptymalizowany dopływ do EGR (recyrkulacja spalin) – poprawiony przepływ strumienia spalin;
  • większa moc chłodzenia chłodnicy EGR – redukcja emisji spalin;
  • wzmocnione pierścienie uszczelniające tłoków ze specjalną powłoką – mniejsze ścieranie się pierścieni;
  • większa miska olejowa – większa ilość oleju ze względu na mniejszą częstotliwość wymiany oleju;
  • rura dolotowa zoptymalizowana pod kątem przepływu – bardziej masywne wykonanie;
  • powiększona pompa podciśnienia – podwyższona wydajność hamulców dostosowana do ciężaru i wielkości Craftera;
  • wentylator ze sprzęgłem lepkościowym jako element zmodyfikowanego systemu chłodzenia.
CZYTAJ DALEJ  Koncepcyjna Klasa S Coupe

Opcjonalnie czterocylindrowe TDI można zamówić w wersji BlueMotion Technology. W tym przypadku wartość spalania obniża się nawet o 0,8 l/100 km. BlueMotion Technologies w nowym Crafterze obejmują następujące rozwiązania:

  • system Start-Stop
  • system zarządzania energią
  • odzyskiwanie energii hamowania (rekuperacja)
  • tempomat
  • wskaźnik optymalnego biegu.

Zastosowanie nowych silników i BlueMotion Technologies pozwoliło na znaczną poprawę wielu parametrów: na przykład moment obrotowy wzrósł aż o jedenaście procent, a mimo to spalanie zmniejszyło się nawet o 33 procent. Dzięki temu Crafter reprezentuje zupełnie nowy poziom pod względem ochrony zasobów naturalnych i wysokości kosztów paliwa. Craftery ze wszystkimi wariantami silników i dopuszczalnymi ciężarami całkowitymi spełniają wymagania normy emisji spalin Euro5 lub wymagania klasyfikacji EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) – obecnie najbardziej surowego europejskiego standardu emisji spalin dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Zmodyfikowane silniki mają nie tylko wpływ na koszty paliwa i konserwacji, które obniżyły się nawet o 25 procent. Nowe TDI z Common Rail są także lżejsze i bardziej zwarte, niż silniki pięciocylindrowe. Dzięki czystemu, pełnemu spalaniu i zastosowaniu nowoczesnych BlueMotion Technologies nowe TDI pozwalają zrezygnować ze stosowanego dotychczas oczyszczania spalin z zastosowaniem AdBlue. W wyniku tego ciężar zespołu napędowego zmniejszył się o 82 kilogramy. Ta oszczędność ma bezpośredni wpływ na ładowność, która zwiększyła się w niektórych przypadkach o ponad dziewięć procent, co z pewnością docenią klienci podczas codziennej eksploatacji.

Wszystkie czterocylindrowe silniki są połączone z manualną, 6-biegową przekładnią – bardzo wytrzymałą, specjalnie dostosowaną do Craftera. Wersja 120 kW TDI została przystosowana do momentów obrotowych sięgających 480 Nm. Ponadto kierowca nowego Craftera otrzymuje informację o zalecanej zmianie przełożenia na bieg optymalny (ze względu na zużycie paliwa).

TDI 120 kW/163 KM: Volkswagen Samochody Użytkowe jako pierwszy producent oferuje teraz w klasie Craftera silnik wysokoprężny z doładowaniem bi-turbo. Silnik 2.0 TDI ma moc 120 kW/163 KM. Dzięki dwustopniowo regulowanemu turbodoładowaniu oraz efektywnie i cicho pracującemu bezpośredniemu wtryskowi Common Rail, ta czterocylindrowa jednostka może pochwalić się komfortem akustycznym i spokojną pracą na poziomie dobrego samochodu osobowego. Turbosprężarki mają różną wielkość i są połączone szeregowo. Przy niższych prędkościach obrotowych (do 3.000 obr./min) układ sterowania silnikiem uruchamia tylko mniejszą turbosprężarkę, dopiero po przekroczeniu 3.000 obr./min włączana jest większa sprężarka.

Z wysokim momentem obrotowym wynoszącym 400 Nm silnik ten jest nie tylko mocniejszy od silnika pięciocylindrowego (360 Nm) o ponad dziesięć procent, lecz również maksymalna moc dostępna jest znacznie wcześniej – już przy 1.800 obr./min, a nie przy 2.200 obr./min. Dzięki temu nowy TDI spełnia wymagania klientów oczekujących dużej siły ciągu przy bardzo niskich prędkościach obrotowych i pozwala na spokojny, oszczędzający paliwo sposób jazdy.

W połączeniu z opcjonalnymi BlueMotion Technologies, takimi jak system Start-Stop, rekuperacja (odzyskiwanie energii hamowania) i z długim przełożeniem Crafter zużywa w idealnym przypadku 7,2 l/100 km. To najlepsza wartość wśród wszystkich samochodów w tej klasie. W porównaniu ze stosowanym wcześniej silnikiem pięciocylindrowym odpowiada to redukcji spalania nawet o 3,6 litra czyli o 33 procent. Jednocześnie emisja CO2 została obniżona z 285 do 189 g/km. A to ma pozytywny wpływ na koszty paliwa i konserwacji, które obniżyły się o ok. 25 procent.

TDI o mocy 80 kW/109 KM i 100 kW/136 KM: Także z wersjami 2-litrowego TDI o mocy 80 kW/109 KM i 100 kW/136 KM nowy Crafter jest wyjątkowo oszczędny. Jednostki o tej mocy, również z bezpośrednim wtryskiem Common Rail, są doładowywane jedną turbosprężarką. Zastosowany został tutaj nowoczesny system ze zmienną geometrią turbiny i chłodnicą powietrza doładowującego, udoskonalony przez Volkswagen Samochody Użytkowe pod kątem normy emisji spalin Euro5, niewielkich emisji CO2 i charakterystyki momentu obrotowego dostosowanej do dużej siły ciągu. Nowe koła sprężające i koła turbiny optymalizują stopień sprawności silnika przez cały zakres prędkości obrotowych. W rezultacie maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny jeszcze wcześniej i utrzymuje się przez bardzo szeroki zakres prędkości obrotowych.

Dla wariantu o mocy 80 kW/109 KM (przy 3.500 obr./min) oznacza to wysoki moment obrotowy 300 Nm utrzymujący się na stałym poziomie od 1.500 do 2.250 obr./min, a więc dostępny znacznie wcześniej, niż w dotychczasowej wersji 80 kW (od 1.900 obr./min) i zapewniający bardzo dobrą wydajność napędu także przy maksymalnym obciążeniu ładunkiem. Średnie zużycie paliwa w połączeniu z BlueMotion Technologies wynosi zaledwie 7,6 l/100 km (Kombi) względnie 7,9 l/100 km (wersja skrzyniowa).

Identyczne wartości spalania i emisji spalin ma Crafter z silnikiem 2.0 TDI o mocy 100 kW/136 KM z BlueMotion Technology. Ten silnik dysponuje jednak wyższym maksymalnym momentem obrotowym (340 Nm) dostępnym między 1.575 a 2.250 obr./min.

Pięciocylindrowy TDI o mocy 100 kW/136 KM: Volkswagen Samochody Użytkowe nadal oferuje 2,5-litrowy, rzędowy, pięciocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o mocy 100 kW/136 KM w połączeniu z automatyczną 6-biegową Shiftmatic. Dzięki technologii AdBlue także ta jednostka z bezpośrednim wtryskiem Common Rail spełnia surowe wymagania normy EEV i jest dostępna dla wszystkich wersji Craftera (oprócz wariantu z podwójną kabiną i krótkim rozstawem osi). Zużycie paliwa w wersji furgon wynosi 9,1 l/100 km, emisja CO2 240 g/km.

BlueMotion Technology w szczegółach
System Start-Stop: kierowca zbliża się do czerwonego światła, zatrzymuje samochód, przełącza na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła. W tym momencie silnik wyłącza się. Na wyświetlaczu komputera pokładowego ukaże się informacja (A) dla Start-Stop. Gdy tylko światło zmieni się na żółte, kierowca wciska sprzęgło, silnik uruchamia się automatycznie, a informacja (A) gaśnie. Wystarczy teraz włączyć bieg i ruszyć. W porównaniu z samochodami bez systemu Start-Stop modele BlueMotion Technology mają dodatkowy moduł danych akumulatora (do rejestrowania aktualnego stanu naładowania), moduł sterowania energią, mocniejszy rozrusznik, przetwornicę DC/DC (gwarantuje stabilność napięcia wewnętrznej instalacji elektrycznej) oraz wyjątkowo odporny na cykle ładowania i rozładowywania aku-mulator. Dzięki systemom Start-Stop i rekuperacji można zaoszczędzić średnio do 0,3 l/100 km paliwa.

Ze względów bezpieczeństwa system BlueMotion Technology nie wyłącza silnika TDI w następujących sytuacjach:

  • przy zimnym silniku;
  • przy manewrowaniu (bieg wsteczny lub mocno odchylona kierownica);
  • jeżeli konieczne jest wspomaganie układu hamulcowego lub kierowniczego (np. przy ruszaniu na pochyłej drodze);
  • przy korzystaniu z dużej mocy ogrzewania, chłodzenia lub wentylacji;
  • jeżeli podczepiona jest przyczepa;
  • przy zbyt niskim poziomie naładowania akumulatora;
  • na podjazdach i zjazdach ze wzniesień.
CZYTAJ DALEJ  Wzrost sprzedaży SKODY w listopadzie

Rekuperacja: Rekuperacja pomaga możliwie optymalnie wykorzystać energię zużywaną podczas jazdy. Przy hamowaniu i toczeniu się Craftera, czyli zawsze wtedy, gdy kierowca zdej-muje nogę z gazu lub hamuje, zwiększane jest napięcie prądnicy (alternatora) i wykorzystywane do intensywnego ładowania akumulatora. Dzięki takiemu sterowaniu prądnicą w zależności od stopnia sprawności silnika i w ten sposób zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, napięcie prądnicy – na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości – może być obniżone. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie alternatora. Odciąża to silnik i zmniejsza zużycie paliwa. Ponadto zawsze optymalnie naładowany akumulator zasila instalację elektryczną wystarczającą ilością energii także pod-czas faz z silnikiem wyłączonym przez system Start-Stop (na przykład na czerwonych światłach).

Bezpieczeństwo, seryjne ESP

  • Przystosowany do holowania przyczepy ważącej nawet 3,5 t
  • Ładowność zwiększona o 90 kg w porównaniu z poprzednikiem

W każdym stanie załadowania zawieszenie o charakterystyce neutralnej, z tendencją do podsterowności, wspiera kierowców w sytuacjach krytycznych. Wszystkie Craftery wyposażone są seryjnie w program kontroli stabilności toru jazdy (ESP) wraz z asystentem hamulców, ABS, ASR, EDS i sygnałem awaryjnego hamowania (automatyczne włączanie świateł awaryjnych).

Aby uzyskać neutralne zachowanie się podczas jazdy kon-struktorzy Craftera postawili na sprawdzone elementy: niezależne zawieszenie przednich kół prowadzonych przez dolne trójkątne wahacze poprzeczne, poprzeczne resory piórowe oraz amortyzatory hydrauliczno-gazowe, a także stałą tylną oś napędową z podłużnie wbudowanymi resorami parabolicznymi. Środkowe podparcie przednich poprzecznych resorów piórowych – wykonane z lekkich materiałów kompozytowych zamiast ze stali – ułatwia dostrojenie zawieszenia.

Zależnie od klasy ciężaru i wariantu nadwozia Volkswagen uzupełnia przednią oś Craftera o stabilizator, dostępny także we wzmocnionej wersji. Amortyzatory ze swoją stosunkowo miękką charakterystyką i specjalne łożyskowanie trójkątnych wahaczy poprzecznych pozwoliły na uzyskanie wzorcowego wprost zachowania się podczas jazdy oraz wysokiego komfortu toczenia się i akustycznego.

Znacznie poprawiło się także zachowanie samochodu podczas manewrowania. Parkowanie na ciasnym parkingu jest teraz wyraźnie łatwiejsze. Ponadto w Crafterze, podobnie jak w Amaroku i T5, w ramach działań zmierzających do redukcji emisji spalin zastosowano energooszczędną pompę.

Zależnie od ciężaru i nadwozia lub zabudowy w tylnej osi Craftera montowane są jednopiórowe lub dwupiórowe resory paraboliczne lub odpowiednie resory dwupiórowe z dodatkowymi resorami nośnymi. Wyposażenie w stabilizator lub wzmocniony stabilizator również zależy od wersji modelu. Nowoczesne zawieszenie amortyzatorów tylnej osi przyczynia się do uzyskania podsterowności i jednocześnie minimalizuje konieczność korygowania skrętu kół przy szybkich zmianach pasa ruchu. Amortyzatory tylnej osi są wysunięte daleko na zewnątrz i ustawione prawie pionowo. Zależnie od modelu mogą być zamontowane wzmocnione amortyzatory. Takie ustawienie amortyzatorów zmniejsza pochylenia nadwozia na zakrętach.

Właściwości jezdne Craftera utrzymują się na najwyższym poziomie. I dotyczy to nie tylko dużej zwrotności i doskonałego komfortu jazdy, lecz przede wszystkim bezpieczeństwa jazdy. Konsekwentne stosowanie nowoczesnych systemów wspierania kierowcy, takich jak elektroniczny program kontroli stabilności toru jazdy (ESP) wraz z systemem zapobiegającym blokowaniu się kół (ABS) i poślizgowi kół napędowych (ASR), a także sygnalizacja awaryjnego hamowania, stanowiących wyposażenie seryjne, ma istotny wpływ na bezpieczeństwo czynne Craftera.

Wydajne i wytrzymałe hamulce: Duże, 16-calowe koła Craftera pozwalają na zamontowanie wyjątkowo wydajnego układu hamulcowego. Zarówno zimne jak i rozgrzane tarcze gwarantują drogę hamowania Craftera porównywalną z samochodem osobowym. Z przodu zastosowano wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 300 mm. Tylne tarcze mają średnicę 289 mm (do ciężaru całkowitego 3,88 t) i 303 mm (powyżej 4,6 t).

Ponadto każdy Crafter posiada elektroniczną funkcję rozkładu siły hamowania oraz wspomaganie hamulców, tzw. asystenta hamulców. Na podstawie wciśnięcia pedału rozpoznaje on hamowanie awaryjne i automatycznie, w ułamku sekundy generuje maksymalne ciśnienie hamowania, co powoduje, że droga hamowania w sytuacjach niebezpiecznych znacznie skraca się. Jako dodatkowe wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo Crafter Kombi oraz furgon otrzymują trzecie światło stopu zamontowane na ramie tylnych drzwi.

Hamulec postojowy, tak jak u poprzednika, wykorzystuje dodatkowe bębny hamulcowe na tylnej osi. Zachowana została także pozycja dźwigni hamulca z prawej strony obok fotela kierowcy. Dla Crafterów w wersji kamper można zamówić, jako opcję, składaną dźwignię hamulca ręcznego. W samochodach z obrotową konsolą fotela kierowcy umożliwia ona pochylenie fotela przy zaciągniętym hamulcu ręcznym.

Większa ładowność i możliwość holowania 3,5-tonowej przyczepy: Dla wielu właścicieli Craftera duże znaczenie ma jego ładowność. Nowe, kompaktowe silniki czterocylindrowe Craftera ważą mniej. Zrezygnowano także z instalacji SCR. Oba te czynniki mają bezpośredni wpływ na maksymalną ładowność: Crafter z nowymi silnikami TDI może teraz udźwignąć nawet o 90 kilogramów więcej.

Wszystkie wersje furgonów mogą teraz transportować nawet o 83 kg więcej, niż wcześniej. Na przykład Crafter 30 z krótkim rozstawem osi i normalnym dachem ma ładowność 992 kg zamiast 909 kg, czyli o ponad dziewięć procent większą. Jeszcze wyraźniej widać różnicę w przypadku Craftera skrzyniowego oraz wariantów bez zabudowy. W tym przypadku dodatkowa ładowność we wszystkich wariantach masy całkowitej, rozstawu osi i wersji kabin wynosi – w zależności od wyposażenia – nawet 90 kilogramów. Przykładowo skrzyniowy Crafter 30 z pojedynczą kabiną i średnim rozstawem osi może teraz przewozić 1.102 kg ładunku zamiast 1.012 kilogramów.

Pod względem dopuszczalnej masy całkowitej zestawu drogowego oraz maksymalnej masy holowanej przyczepy nowy Crafter osiąga wysoki poziom dotychczasowego modelu. W zależności od silnika, konstrukcji, dopuszczalnej masy całkowitej i przełożenia może on holować przyczepę o masie 2,0 t (Crafter 30) do 3,5 t (Crafter 35 i 50 w połączeniu z opcjonalnym wzmocnionym hakiem). Spektrum dopuszczalnej masy całkowitej zestawu drogowego sięga od 5.000 kg do 8.000 kg.

Więcej kolorów w pracy

  • Nowe tkaniny tapicerki wnętrza
  • Specjalne kolory biały Candy i pomarańczowy Leuchtorange teraz jako kolory seryjne
CZYTAJ DALEJ  Genewska premiera modelu Mazda6 po liftingu

Wyposażenie podstawowe nowego Craftera zostało zmodyfiko-wane w porównaniu z poprzednikiem. Na zewnątrz zmieniony został między innymi design przodu nadwozia, a dotychczasowe specjalne lakiery – biały Candy i pomarańczowy Leuchtorange weszły do oferty lakierów seryjnych. We wnętrzu wprowadzono zmiany poprawiające ergonomię oraz nowe pokrycia siedzeń.

Nowe detale wnętrza: Crafter oferuje przemyślaną logikę obsługi i perfekcję detali, dzięki którym wszystkie samochody użytkowe i osobowe Volkswagena cieszą się popularnością na całym świecie. We wnętrzu Craftera 2011 w oczy rzucają się nowe seryjne tapicerki Tasamo w popielatym kolorze, które nie tylko są atrakcyjne wizualnie, lecz także ze swoją wytrzymałością i oddychającą strukturą idealnie nadają się do samochodu użytkowego.

Jako opcja dostępne są nowe pokrycia siedzeń w deseniu Timo w kolorach Grey/Classic Grey z obszyciem czarnym Titan (dla wszystkich modeli) oraz Runner w odcieniu Classic Grey z ob-szyciem z czarnej sztucznej skóry (dla pierwszego rzędu siedzeń, niedostępne dla Craftera Kombi i podwójnej kabiny). Można także wybrać tapicerkę ze sztucznej skóry w kolorze Artgrey (wytłaczane romby) jako wariant dwukolorowy Artgrey/czarny Titan.

Zmodyfikowana została również deska rozdzielcza. Nowością są zegary z białym podświetleniem i wskazaniem optymalnego biegu (przy manualnej skrzyni biegów), trzystopniowa zamiast dwustopniowej regulacja ogrzewania siedzeń, nowa dźwignia zmiany biegów oraz logo VW na kierownicy.

Nowe detale na zewnątrz: Oprócz zmodyfikowanego przodu nadwozia i seryjnych lakierów – białego Candy i pomarańczowego Leuchtorange – nowego Craftera charakteryzują przede wszystkim nowe rozwiązania funkcjonalne.


Nowością w ofercie jest na przykład pakiet „na długie trasy”. Przeznaczony jest on dla wszystkich tych Crafterów, które są używane głównie do transportu dalekobieżnego i jazdy po autostradzie. Pakiet ten obejmuje długie przełożenia, tempomat, opony zoptymalizowane pod kątem oporów toczenia oraz wskaźnik ciśnienia w oponach.

Zestawienie ważnych detali wyposażenia seryjnego:

Nadwozie / zawieszenie / bezpieczeństwo

  • asystent hamulców
  • boczne okna w przestrzeni ładunkowej/ kabinie pasa-żerskiej (Kombi)
  • elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS)
  • elektroniczny program kontroli stabilności toru jazdy ESP
  • kontrolka awarii świateł
  • oczka do mocowania w przestrzeni ładunkowej (furgon, Kombi i skrzyniowy)
  • ogrzewana tylna szyba (Kombi)
  • poduszka powietrzna po stronie kierowcy
  • stalowe koła 6 I / 2 J x 16
  • sygnalizacja awaryjnego hamowania
  • sygnał dźwiękowy i wizualny przy niezapiętym pasie kie-rowcy (Kombi)
  • system zapobiegający blokowaniu się kół ABS
  • szyby termoizolacyjne (skrzyniowy i wariant z samą kabiną)
  • układ zapobiegający utracie przyczepności kół podczas przyspieszania ASR

Ergonomia i funkcjonalność

  • centralny zamek z pilotem
  • dodatkowa elektryczna nagrzewnica (Kombi)
  • elektrycznie otwierane/ zamykane przednie szyby
  • gumowa wykładzina podłogi (Kombi)
  • informacja zalecająca zmianę biegu (przy manualnej skrzyni biegów)
  • kieszeń w tylnych drzwiach (Kombi)
  • przygotowanie do montażu dodatkowych agregatów (tylko przy manualnej skrzyni biegów)
  • regulacja wysokości prawego przedniego siedzenia (Kombi)
  • regulacja wysokości siedzenia kierowcy
  • schowek w środkowej części tablicy rozdzielczej
  • system Start-Stop (z BlueMotion Technology)
  • ścianka działowa bez okna (furgon)
  • tempomat (z BlueMotion Technology)
  • uchwyt na ściance działowej w przestrzeni ładunkowej
  • uchwyt ułatwiający wsiadanie przy tylnym słupku
  • wloty wentylacji w okolicy nóg dla miejsc siedzących w 2-gim rzędzie (Kombi)
  • zagłębienie w półce przed przednią szybą

Ponadto wszystkie wersje nowego Craftera mogą być indywidualnie dostosowane do potrzeb właścicieli.

Zestawienie ważnych elementów wyposażenia dodatkowego
Ogrzewanie i klimatyzacja: wersja Kombi nowego Craftera jest wyposażona, już seryjnie, w elektryczną dodatkową nagrzewnicę powietrza, która włącza się już po 28 sekundach po uruchomieniu silnika. Ofertę w zakresie ogrzewania, chłodzenia i wentylacji uzupełniają dodatkowo ogrzewanie wodne, powietrzne ogrzewanie postojowe, wloty wentylacji dla drugiego rzędu siedzeń oraz półautomatyczna klimatyzacja (Climatic).

Radio, nawigacja, telefon: Volkswagen Samochody Użytkowe oferuje dla nowego Craftera pięć różnie skonfigurowanych systemów podstawowych. Pierwszym z nich jest radio RCD 2001 z odtwarzaczem CD/MP3 i tunerem RDS. Kolejnym stopniem jest RCD 3002, między innymi z zestawem głośnomówiącym Bluetooth i klawiaturą z 12 przyciskami do obsługi telefonu. Podobny do niego jest RCD 4002, który posiada zmieniarkę płyt CD (na 6 płyt). W ofercie jest również system nawigacji RNS 4010. Najwyższym systemem nawigacji oferowanym przez Volkswagen Samochody Użytkowe dla Craftera jest RNS 5010 z twardym dyskiem 40 GB.

Przestrzeń ładunkowa: Również przestrzeń ładunkowa może być indywidualnie konfigurowana. Do dyspozycji są tutaj między innymi takie elementy jak: ściana działowa ze stałym lub rozsuwanym oknem, ściana działowa z rozsuwanymi drzwiami, ściana działowa między słupkami C, dwanaście oczek do mocowania, siatka do zabezpieczania ładunku lub system szyn do mocowania.

Craftery, dzięki możliwości zastosowania szerokiego spektrum najbardziej zróżnicowanych typów zabudowy specjalnej, są bardzo wszechstronne i mogą być wykorzystywane do wielu celów.

 

źródło: Volkswagen

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *