Nowe oblicze Audi A6

zoptymalizowana konstrukcja nadwozia i zawieszenia – oto, co nowe Audi A6 oferuje swoim właścicielom.

Żaden z konkurentów nie posiada tak bogatego programu jednostek napędowych. Do wyboru jest łącznie 46 różnych wersji A6 i A6 Avant – w tym 22 z napędem quattro. Audi jest również jedynym producentem, w którego ofercie znalazła się bezstopniowa przekładnia automatyczna multitronic.
W modelach A6 można ją połączyć z pięcioma różnymi silnikami, w tym także po raz pierwszy z silnikiem wysokoprężnym TDI.

Wiele nowych rozwiązań wprowadzono w dziedzinie akustyki wnętrza. Skonstruowany specjalnie dla A6 system wycieraczek szyby przedniej, nowe uszczelki w drzwiach oraz grubsze szyby boczne izolują skutecznie wnętrze samochodu od odgłosów z zewnątrz. W rezultacie izolacja akustyczna zwiększyła się o ok. 40%. Oznacza to dla kierowcy redukcję natężenia dźwięku przy 140 km/h o ok. 2 decybele. Także poziom szumu toczenia został jeszcze bardziej obniżony i przyczynia się do doskonałego komfortu we wnętrzu A6.

Liczne podzespoły i elementy wyposażenia zaprojektowano od nowa lub udoskonalono. O rezultacie tych optymalizacji można przekonać się najlepiej podczas jazdy próbnej. Każdy detal samochodu przyczynia się do czerpania przyjemności z jazdy, komfortu i bezpieczeństwa nowego Audi A6.

Silniki TDI – teraz także ze skrzynią multitronic
Nowa para marzeń debiutuje w Audi A6. Nowa jednostka 2,5 l V6 TDI o mocy 114 kW (155 KM) jest pierwszym silnikiem wysokoprężnym współpracującym z bezstopniową automatyczną skrzynią biegów multitronic. Taki zespół napędowy oferuje kierowcy perfekcyjną syntezę potężnej siły napędowej i najwyższego komfortu jazdy.

Już po przekroczeniu 1000 obr./min do dyspozycji jest 80 procent maksymalnego, wynoszącego 310 Nm, momentu obrotowego. W przypadku przyspieszenia zespół napędowy stanowiący kombinację TDI – multitronic uzyskuje wartości osiągane dotychczas tylko w zestawieniu ze skrzynią manualną. Dzięki temu limuzyna A6 przyśpiesza do 100 km/h w czasie 9,7 sekund, a jej maksymalna prędkość wynosi 212 km/h.

Całą swoją wielkość ukazuje multitronic podczas kontroli zużycia paliwa.
Także w tej dziedzinie osiąga on wartości odpowiadające manualnej skrzyni biegów i wyraźnie pokonuje konwencjonalne stopniowe skrzynie automatyczne. Tylko 6,9 litra oleju napędowego na 100 km (średnie zużycie zgodne z normą 1999/100/EG) stanowi w odniesieniu do osiągów i komfortu jazdy wyjątkowo niską wartość.

2,5 litrowy silnik TDI w nowym A6 dysponuje zmodyfikowaną pod kątem możliwości zwiększenia mocy pompą wtryskową ze zoptymalizowanymi wtryskiwaczami. Nowa jest także strategia regulacji turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny. Rozwiązanie to pozwoliło uzyskać m.in. wzrost mocy maksymalnej o 4 kW do wartości 114 kW (155 KM).

Dzięki odczuwalnie zwiększonej dynamice silnika – już przy najniższych obrotach, zwiększyła się również radość z jazdy. Z kolei nowo zdefiniowana faza wtrysku wstępnego stanowi wyczuwalny postęp w akustyce pracy silnika.

Sportowo i oszczędnie

Wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów i wzorowa kultura pracy charakteryzują także mocniejszą wersję silnika – 2,5 TDI V6. 132 kW (180 KM) mocy i 370 Nm momentu obrotowego pozwalają zarówno limuzynie, jak i wersji Avant na sportowy styl jazdy. Optymalny sposób tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej pozwolił na uzyskanie jak najwcześniej maksymalnego momentu obrotowego.

Duży potencjał charakteryzuje także nowy silnik bazowy TDI – 1,9 l, czterocylindrowy z wysokociśnieniowym systemem wtrysku za pomocą pompowtryskiwaczy. Dzięki mocy 96 kW (130 KM) płynne przyspieszanie jest także dla tej jednostki łatwym zadaniem. Tylko 10,5 sekundy potrzebuje limuzyna z silnikiem 1,9 l 130 KM dysponującym momentem obrotowym 285 Nm i z 5-stopniową skrzynią biegów na przyspieszenie do 100 km/h. Jej maksymalna prędkość wynosi 203 km/h.

Jednocześnie wymienionym osiągom silnika towarzyszy typowa dla TDI oszczędność w zużyciu paliwa – jedynie 5,7 litra paliwa musi przeznaczyć kierowca na każde 100 km drogi. W ten sposób możliwe jest przejechanie ponad 1200 km bez konieczności tankowania.

Jeżeli ktoś ceni sobie wyjątkowo sportowy sposób jazdy to może wybrać silnik 1,9 TDI z 6-stopniową skrzynią biegów, dysponujący maksymalnym momentem obrotowym 310 Nm.

Silniki benzynowe
Poszerzona została także oferta silników benzynowych o dwie całkowicie nowe jednostki z aluminiowym kadłubem – 4-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2,0 l i mocy 96 kW (130 KM) oraz silnik V6 o pojemności 3,0 litra   i mocy 162 kW (220 KM). Oba silniki oferują nie tylko odpowiedni w tej klasie poziom mocy, lecz dzięki wałkom wyrównoważającym także najwyższy poziom kultury pracy.

Oba są dostępne w zestawieniu z bezstopniową automatyczną skrzynią biegów multitronic.

Inżynierowie działu rozwoju silników Audi przeprowadzili gruntowną modyfikację dwóch silników V6 o pojemności 2,4 i 2,7 litra. Dzięki temu możliwe stało się obniżenie wartości zużycia paliwa. Silnik 2,4 litrowy montowany w A6 spełnia, podobnie jak wszystkie wersje 4-cylindrowe oraz 3,0 V6 i 4,2 V8 o mocy 220 kW (300 KM), wartości emisji spalin określone normą EU IV.

Korzystnym rezultatem wprowadzonych zmian jest również zwiększenie mocy. Silnik o pojemności 2,4 litra osiąga teraz moc 125 kW (170 KM) i moment 230 Nm; silnik 2,7 litra Biturbo ma moc 184 kW (250 KM) i maksymalny moment obrotowy o wartości 350 Nm.

Oferta silników benzynowych dla Audi A6 jest uzupełniona przez sprawdzony 4-cylindrowy silnik 1,8 Turbo o mocy 110 kW (150 KM) oraz przez najmocniejszą jednostkę napędową 4,2 litra V8 o mocy 220 kW (300 KM). Wszystkie silniki są dostępne zarówno dla limuzyny, jak i wersji Avant.

Bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów multitronic może być stosowana w samochodach z przednim napędem i silnikami 1,8 T i 2,0 jak również z silnikami V6 o pojemności 2,4 i 3,0 litra.
                                    
Tiptronic z programem sportowym
Wszystkie wersje quattro modelu A6 jak również silnik z napędem na przednią oś – 2,5 V6 TDI o mocy 132 kW dostępne są w połączeniu z 5-stopniową skrzynią automatyczną tiptronic. Nowością w tej komfortowej skrzyni automatycznej, która umożliwia również ręczną zmianę przełożeń, jest dodatkowy program sportowy. Program ten w porównaniu z tradycyjnym, zmienia przełożenie później na wyższy bieg i redukuje wcześniej na bieg niższy. Kierowca zyskuje w ten sposób zwiększoną dynamikę, którą może lepiej wykorzystać aż do wysokich zakresów prędkości obrotowej silnika.

Kolejną nowością w A6 jest możliwość zamówienia koła kierownicy z funkcją tiptronic, która pozwala na wybieranie poprzez naciśnięcie przycisku między trybem automatycznym i ręcznym zmiany biegów. Jest to szczególnie przydatne podczas manewru wyprzedzania, gdy kierowca chce tylko raz zredukować bieg. Jeżeli biegi nie są nadal zmieniane manualnie to elektronika samoczynnie aktywuje tryb automatycznej zmiany przełożeń.

Koło kierownicy z obsługą przełożeń współpracuje zarówno z bezstopniową skrzynią automatyczną multitronic jak również z konwencjonalną stopniową automatyczną skrzynią biegów tiptronic.

Zawieszenie
Zawieszenie Audi A6 zostało dopracowane w każdym szczególe. Perfekcyjny fundament stanowi już wcześniej doceniona koncepcja osi przedniej i tylnej Audi A6. Czterowahaczowa oś przednia z licznymi komponentami aluminiowymi oraz zaawansowana technicznie konstrukcja osi tylnej dbają o komfort i doskonałe właściwości jezdne – zarówno w wersjach   z napędem przednim jak i w modelach quattro.
 
Nowość przy osi przedniej stanowią ramiona zwrotnic odkuwane ze stopów aluminium oraz piasty kół o lekkiej konstrukcji stalowej redukujące ciężar osi. Powodują one redukcję mas nieresorowanych osi przedniej o nie mniej niż 35 %; czyli o 5 kilogramów.

Komfort i przyjemność podróżowania zwiększa jeszcze bardziej wspomaganie układu kierowniczego uzależnione od prędkości – Servotronic (opcja).
Zmodyfikowany dla nowego A6 Servotronic ze zoptymalizowaną charakterystyką pracy reguluje siły skrętu kierownicy w zależności od prędkości jazdy. Przy dużej prędkości jazdy układ Servotronic pozwala kierowcy precyzyjne odczuwać zachowanie się pojazdu na jezdni, a podczas manewru parkowania gwarantuje największą z możliwych siłę wspomagania.

Mocne i precyzyjne – hamulce
Nowością we wszystkich wersjach Audi A6 jest powiększone, dwustopniowe wspomaganie siły hamowania. Dzięki zastosowaniu zoptymalizowanej pod kątem przepływu komory sterującej, wzrost ciśnienia w układzie uległ wyraźnemu wzrostowi. Gwarantuje to nie tylko natychmiastowe działanie i najwyższą sprawność układu hamulcowego. Dalszym efektem jest dobre dozowanie siły hamowania przy równocześnie małych siłach nacisku na pedał hamulca. Wszystkie Audi A6 posiadają tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu, przednie są wewnętrznie wentylowane. W wersjach z silnikami V6 3,0 i 2,7 T zastosowano nowe hamulce osi przedniej o zwiększonych rozmiarach, z aluminiowym zaciskiem hamulcowym. Wraz ze zwiększeniem średnicy tarczy hamulcowej do 321 mm, możliwe stało się uzyskanie wartości opóźnienia hamowania, które odpowiadają zwiększonemu potencjałowi mocy silników.

Od teraz we wszystkich Audi A6 znajduje się odpowiedzialny za bezpieczeństwo, zawsze czujny pasażer – asystent hamowania. Należy on do wyposażenia seryjnego jako integralny element najnowszej generacji systemu ESP.

Jego zadaniem jest wspomaganie kierowcy podczas hamowania awaryjnego poprzez automatyczne zwiększenie ciśnienia hamowania. Elektronika hydraulicznego asystenta hamowania rozpoznaje sytuację hamowania awaryjnego na podstawie szybkości i siły nacisku na pedał hamulca. W takim przypadku w ciągu milisekund zostaje automatycznie zwiększone ciśnienie hamowania ponad wartość, którą wytworzył kierowca za pośrednictwem pedału hamulca. Dzięki temu następuje zwiększenie skuteczności hamowania.

Na życzenie – sportowe zawieszenie z 17- calowymi obręczami kół

Ten, kto ceni sobie przede wszystkim sportowy styl jazdy może wybrać oferowane przez producenta dla wszystkich wersji A6 sportowe zawieszenie z 17- calowymi obręczami kół. Obniżono je o 20 mm (A6 4,2: 10 mm) i wzmocniono jego uresorowanie. 17-calowe  obręcze kół z metali lekkich podkreślają sportowy charakter pojazdu.
 
Nadwozie
Od debiutu w 1997 roku Audi A6 stanowi wzór do naśladowania w swoim segmencie rynkowym. Nowoczesna stylistyka zapoczątkowała nowy trend, będący inspiracją także dla innych producentów. Sukces ten z powodzeniem kontynuowały zaprezentowane dziesięć miesięcy później modele Avant. Po raz kolejny potwierdziło się hasło: „Piękne kombi nazywają się Avant”.

Opierając się na sukcesie linii A6 styliści Audi postanowili wprowadzić niewielkie zmiany akcentujące elegancję i dynamikę jego sylwetki. Jednym z charakterystycznych elementów, po którym można rozpoznać nową generację, jest nowy przód z podwójną osłoną chłodnicy, stosowaną wcześniej w modelach ośmiocylindrowych A6, które zdaniem ekspertów od stylistyki są najbardziej atrakcyjnym przedstawicielem tej serii Audi.

Nowe są także reflektory A6 ukryte pod przezroczystą osłoną. Przy nie zmienionym konturze reflektorów średnica żarówki została powiększona z 60 do 70 mm, co pozwoliło na uzyskanie o 37 procent większej wydajności świetlnej.

Na życzenie wszystkie Audi A6 mogą być wyposażone w reflektory Xenon Plus z układem spryskiwaczy i automatyczną, dynamiczną regulacją zasięgu świateł. Zalety tego rozwiązania można dostrzec przede wszystkim przy włączonych światłach drogowych – zasięg świateł został znacznie przedłużony, a oświetlenie jest bardziej równomierne. Przezroczystą osłonę mają także kierunkowskazy.

Dobrą widoczność do tyłu zapewnia lusterko po stronie pasażera – teraz zwiększone do wymiarów lusterka kierowcy. Patrząc z boku na A6 wzrok przyciągają nowe obręcze kół. Do wyboru jest łącznie osiem 16- i 17-calowych obręczy ze stopu metali lekkich. Dla wersji 4,2 litra dostępne są trzy rodzaje 16 –  lub 17 – calowych kół  ze stopu metali lekkich.

W tylnej części pojazdu uwagę zwraca nowy kształt tylnych świateł. Światło wsteczne ma kształt cylindryczny, a pole kierunkowskazów przykryte jest czerwoną osłoną. Nowy jest także element do mocowania tablicy rejestracyjnej, pokryty specjalnym, czarnym lakierem.

Kolejnym ważnym akcentem tylnej części samochodu są widoczne końcówki rur wydechowych – wyraźnie wskazujące na zwiększoną dynamikę nowej generacji A6. Ich ilość i ułożenie uzależniono od rodzaju zastosowanej jednostki napędowej.

Nowe Audi A6 oferowane jest w 16 kolorach, z tego pięć to lakiery perłowe, cztery metaliczne i dwa niemetaliczne .

Zmodyfikowane zostały także elementy niewidoczne z zewnątrz – zwiększono sztywność nadwozia, i komfort jazdy m.in. dzięki dopasowaniu wszystkich elementów elastycznych zawieszenia i redukcji mas nieresorowanych.
 
Wyposażenie
Wraz z nowym modelem A6 wprowadzono nową koncepcję wnętrza. Klienci mają większą swobodę w doborze odpowiadających ich życzeniom kolorów i materiałów. Przy czym wszystkie elementy wyposażenia są kolorystycznie do siebie dopasowane, zapewniając zawsze – niezależnie od wyboru – harmonijny wygląd.

Także we wnętrzu styliści Audi kierowali się dewizą, iż należy pielęgnować to, co już raz się sprawdziło. Funkcjonalność i wysoka jakość zastosowanych materiałów są w nowym A6 na jeszcze wyższym poziomie.

Zmodyfikowane detale znajdziemy w wielu miejscach – zestaw instrumentów z aluminiowymi pierścieniami wokół okrągłych wskaźników, nowe, podświetlane i obrotowe przełączniki świateł, podświetlany przełącznik regulacji lusterek, drążek zmiany biegów o nowym kształcie z ozdobnymi pierścieniami aluminiowymi, aluminiowe obramowanie osłony drążka zmiany biegów.

Nowością w A6 jest również kierownica wielofunkcyjna obsługująca radioodtwarzacz Concert II. Ma ona miłą dla oka formę i jest przyjemna w dotyku. Zaprojektowane zostały także nowe trójramienne sportowe koła kierownicy w wersji tiptronic oraz kierownice wykończone drewnem szlachetnym.

Zalety nowego czujnika czystości powietrza w montowanej seryjnie automatycznej klimatyzacji z regulacją zależną od nasłonecznienia zauważą nie tylko pasażerowie o wrażliwym węchu. Czujnik rozpoznaje stopień zanieczyszczenia powietrza zewnętrznego i zamyka automatycznie jego dostęp do wnętrza pojazdu. Gdy jakość powietrza poprawi się, czujnik samoczynnie przełącza klimatyzację na obieg zewnętrzny.

Podobnie jak w nowym A4, także w modelu A6 montowana jest nowa generacja radioodtwarzaczy. Do wyboru są radia Chorus (z odtwarzaczem kasetowym), Concert (z otwarzaczem CD) i Symphony (ze zmieniaczem na 6 płyt CD i funkcją informacji drogowej TMC). Wszystkie systemy charakteryzują się poprawioną jakością odbioru, dodatkowym zakresem odbioru (fale długie) oraz łatwiejszą obsługą.

Na liście wyposażenia znajdują się liczne elementy, zwiększające komfort nie tylko podczas dłuższych podróży. W bagażniku limuzyny umieszczono specjalne zaczepy mocujące i torbę na zakupy (jako opcja). Dzięki temu przewożone przedmioty nie przemieszczają się podczas jazdy.

CZYTAJ DALEJ  Mercedes Klasy A E-CELL


Elektroniczny tachometr Audi „logbook” jest pierwszym na świecie systemem tego rodzaju montowany fabrycznie. Zasilany danymi z systemu nawigacji zapisuje on samodzielnie miejsce rozpoczęcia i zakończenia podróży. Kierowca samochodu służbowego wykorzystywanego także do celów prywatnych nie musi już sięgać po papier i długopis, aby wpisywać trasy do wymaganej przez pracodawcę ewidencji przebiegu pojazdu, ponieważ wszystkie potrzebne dane są zapisane na nośniku danych.

Czas, a tym samym pieniądze, można zaoszczędzić również dzięki Audi telematics, będącym obecnie jednym z najbardziej zaawansowanych systemów informujących o sytuacji na drogach w Niemczech. Audi telematics szybko i niezawodnie pomaga kierowcy uniknąć korków i objazdów.

System ten ma również niemałe znaczenie dla bezpieczeństwa, dzięki funkcji wzywania pomocy i serwisu. W razie wypadku lub awarii Audi telematics służy jako doskonały środek komunikacji z służbami niosącymi pomoc.

Kwestia bezpieczeństwa zawsze zajmowała ważne miejsce w filozofii Audi. Najlepszym dowodem na to jest wprowadzenie systemu poduszek powietrznych chroniących głowy SIDEGUARD jako wyposażenia seryjnego dla wszystkich wersji A6.

Zabezpieczenie przed kradzieżą pojazdu zostało w nowych modelach również znacznie ulepszone. Dostępny jako opcja system alarmowy obejmuje sygnał dźwiękowy z własnym zasilaniem, wywołujący alarm w przypadku wymontowania akumulatora. Deaktywacja systemu jest możliwa wyłącznie sygnałem radiowym wysyłanym z kluczyka samochodowego.

 

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *