Renault Megane 3 – silniki

Gruntownie zmodyfikowane silniki dCi oraz TCE zapewniają oszczędne zużycie paliwa i komfort jazdy. Niezależnie od obciążenia dysponują znacznym zapasem mocy i momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów.

Silniki dCi

Oferta Nowego Megane obejmuje bogatą gamę silników wysokoprężnych wyposażonych w najnowsze technologii zapewniające najlepszą na rynku relację osiągów do spalania. Są to jednostki: dCi 85, dCi 105, dCi 130 bez FAP, dCi 150 FAP z automatyczną skrzynią biegów i dCi 160 FAP z mechaniczną skrzynią biegów.

Silniki 1.5 dCi 85 i 105:   118 i 120g CO2/km
Silniki wysokoprężne o pojemności 1.5 l są bardzo cenione ze względu na niskie spalanie i komfort jazdy. Blok silnika o pojemności skokowej 1 461 cm3 występuje w dwóch poziomach mocy. Silniki wyróżniają się również niską emisją CO2 (118g CO2/km dla silnika dCi 85 oraz 120g CO2/km dla silnika dCi 105).

Jednostka 1.5 dCi 105 KM
uznana i ceniona za swą wydajność i doskonałe właściwości akustyczne zdradza swój dynamiczny charakter już w niskim zakresie obrotów dzięki optymalizacji procesu spalania (5 wtrysków na jeden suw pracy) oraz specjalnym parametrom sterowania turbosprężarką. Silniki dCi 85 i dCi 105 posiadają moment obrotowy wynoszący odpowiednio 200 Nm i 240 Nm przy 1 750 obr/min. W ich konstrukcji zastosowano nową listwę powrotu paliwa i nowy blok elektroniczny w celu podniesienia sprawności. W układzie zasilania zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa, które wynosi teraz 1600 bar.

 

Zużycie paliwa Nowego Megane hatchback wynosi, według danych homologacyjnych, w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km zarówno w wersji z silnikiem dCi 85 jak i dla silnika dCi 105. Jest to jedna z najlepszych na rynku relacji osiągów do spalania. Silniki te, w połączeniu z mechaniczną skrzynią  5-biegową (JR5) w wersji dCi 90 lub 6-biegową (TL4) w wersji dCi 110 oferują wysoki komfort prowadzenia samochodu. Pod względem kosztów eksploatacji silniki dCi 90 i dCi 110 plasują się wśród najlepszych w swej kategorii. Częstotliwość wymiany oleju sięga tu 30 000 km przebiegu (lub co dwa lata), a filtr paliwa ma trwałość do 60 000 km przebiegu.

Nowy silnik dCi 130

Silnik Renault dCi 130 (silnik F9Q) przeszedł znaczące udoskonalenia, zapewniające cicha pracę i przyjemność już przy niskich obrotach. Współpracuje on z mechaniczną skrzynią 6-biegową (ND4), zapewnia Nowemu Megane wyjątkowo niskie spalanie 5,1 l/100 km w cyklu mieszanym.

CZYTAJ DALEJ  Silnik nowej Astry OPC – król momentu obrotowego


Ta jednostka o pojemności skokowej 1 870 cm3 rozwija moc maksymalną 130 KM (96 kW) dostępną od 3 750 obr/min oraz moment obrotowy 300 Nm dostępny już od 1 750 obr/min. Poprawę osiągów uzyskano poprzez zastosowanie zmodyfikowanej turbosprężarki o zmiennej geometrii. Nowa konstrukcja zaworów przyczynia się do skrócenia czasu reakcji silnika i szybszego uzyskania pełnej mocy. Wtryskiwacze posiadają teraz 7 otworów (zamiast 6 w poprzednim rozwiązaniu), co umożliwia lepsze rozpylenie i bardziej ekonomiczne dawkowanie paliwa.


Wszystkie modyfikacje techniczne wpływają na poprawę osiągów Nowego Megane oraz cichszą pracę silnika, a także powodują zmniejszenie zużycia paliwa. Zadziwiająco mocny i cicho pracujący silnik dCi 130 jest jednocześnie przyjazny dla środowiska – emituje do atmosfery zaledwie 134g CO2/km.


Nowe rozwiązania pozwoliły również na obniżenie kosztów eksploatacji i obsługi silnika. Przebiegi między kolejnymi wymianami oleju wynoszą obecnie 30 000 km (zamiast 15 000 km w poprzedniej wersji), a pasek rozrządu należy wymieniać co 160 000 km (zamiast 120 000 km).

Silniki dCi 160 z mechaniczną skrzynią biegów i dCi 150 z automatyczną skrzynią – pełna oferta na wiosnę 2009 roku W Nowym Megane i Megane Coupe są również montowane słynne silniki 2.0 dCi (silnik M9R) opracowane przez Alians Renault-Nissan. Silnik, współpracujący z 6-biegową skrzynią automatyczną samoczynnie dostosowującą strategię pracy do warunków jazdy (AJ0) lub ze skrzynią mechaniczną 6-biegową (PK4), osiąga moc odpowiednio 150 i 160 KM. Jest wyposażony w katalityczny filtr cząstek stałych (oczyszczanie przez spalanie zanieczyszczeń), którego zaletą jest działanie bez potrzeby stosowania dodatków do układu spalania.

 

Nowe Megane wyposażone w silnik dCi 150 KM z automatyczną skrzynią biegów (zależnie od kraju) zapewnia wysoki komfort jazdy oraz płynną i łagodną zmianę biegów. Mocne, ciche i przyjazne dla środowiska silniki dCi 150 i dCi 160 prezentują jedną z najlepszych w swej kategorii sprawność działania osiągając moc odpowiednio 150 KM (110 kW) przy 3 750 obr/min w wersji dCi 150 oraz 160 KM (118 kW) przy 3 750 obr/min w wersji dCi 160. Maksymalny moment obrotowy, wynoszący 370 Nm w silniku dCi 150 i 380 Nm w silniku dCi 160, jest dostępny już od 2 000 obr/min, co pozwala na szybkie i płynne zwiększanie obrotów aż do 5 000 obr/min.

CZYTAJ DALEJ  Audi RS 5 Cabriolet


Wspólna listwa wtrysku o ciśnieniu zwiększonym do 1 600 bar, piezoelektryczne wtryskiwacze, zmieniony kształt tłoków oraz turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewniają temu silnikowi sprawność działania na najwyższym poziomie w kategorii 4-cylindrowych silników wysokoprężnych. Dwa wałki wyważające zapewniają skuteczne tłumienie drgań i hałasów pracy, co znacząco poprawia komfort jazdy i kulturę pracy silnika. Dzięki zastosowaniu bardzo szybko nagrzewających się świec żarowych, silnik ten zaczynaj pracować od razu w momencie wciśnięcia przycisku «Start», również przy bardzo niskiej temperaturze zewnętrznej (-23°C).

Oferta silników benzynowych
Nowe Megane i Megane Coupe będą wyposażone w dwa rodzaje silników benzynowych: klasyczne 1.6 16V 100 i 110 KM, cenione za elastyczną pracę oraz nowe silniki TCE 130 i TCE 180 (Turbo Control Efficiency). Doładowane jednostki benzynowe cechują się oszczędnym zużyciem paliwa oraz niskimi kosztami eksploatacji. Są dynamiczne już w niskim zakresie obrotów i dysponują znaczną mocą.

Silniki 1.6 16V 100 i 110KM
Dynamiczne przyspieszenia i elastyczna praca już w niskim zakresie obrotów, znaczna moc na wysokich obrotach, przyjemna akustyka pracy w całym zakresie prędkości obrotowej, to cechy tych silników oferujących wysoki komfort jazdy. Jednostka 1.6 16V o mocy 100 KM (74kW) jest podstawowym silnikiem dostępnym w wersji hatchback. Nowe Megane z silnikiem 1.6 16V o mocy 110 KM są również przystosowane do zasilania biopaliwem – etanolem (zależnie od rynku). Ponadto w 2009 roku będzie dostępna oferta silników zasilanych gazem GPL.

Nowy silnik TCE 130

Najnowszy konstrukcyjnie silnik benzynowy Renault, TCE 130 (H4Jt), będzie dostępny wiosną 2009 roku w Nowym Megane i Megane Coupe. Jednostka ta, opracowana w ramach Aliansu Renault-Nissan, jest doskonałym przykładem doświadczenia obu grup w dziedzinie downsizingu. Jest wyjątkowo oszczędna i przyjazna dla środowiska – może się poszczycić spalaniem 6,5 l/100 km w cyklu mieszanym i emisją CO2 na poziomie 160 g/km (w wersji hatchback). Silnik posiada moc typową dla jednostki o pojemności 1.8 l (130 KM – 96 kW) oraz moment obrotowy silnika 2.0 l (190 Nm) Nowy silnik o pojemności skokowej 1 397 cm3 współpracuje z mechaniczną skrzynią 6-biegową (TL4). W wersji Coupe, jest on oferowany ze skrzynią o skróconych przełożeniach w celu zapewnienia bardziej dynamicznej jazdy.


Silnik TCE 130 zapewnia też jedne z najniższych w tej kategorii kosztów eksploatacji i obsługi. Łańcuch rozrządu wpływa na polepszenie właściwości akustycznych. Przeglądy z wymianą oleju wykonywane są co 30 000 km przebiegu (lub co dwa lata), podobnie filtr oleju wymienia się co 30 000 km przebiegu (lub co dwa lata), zaś filtr powietrza oraz świece zapłonowe co 60 000 km (lub co cztery lata), a pasek klinowy osprzętu co 150 000 km (lub co sześć lat).

TCE 130: jednostka wywodząca się z silników wolnossących HR15 i HR16, o pojemności 1.5 l i 1.6 l, dostępnych w gamie Nissana. Nowy silnik TCE 130 posiada aluminiową miskę olejową i turbosprężarkę typu «simple flux». Kształt kanałów dolotowych silnika wolnossącego został zmodyfikowany. Strumień dolotowy tworzy zawirowanie w komorze spalania, co zapewnia jednorodny skład mieszanki i poprawia proces spalania. Ten ruch powietrza dolotowego, zwany « tumble », wpływa na lepsze rozprzestrzenienie płomienia zapłonu mieszanki i zwiększa moment obrotowy w niskim zakresie obrotów, bez pogorszenia osiągów na wysokich obrotach. Zmienny układ przestawny wałka rozrządu dla zaworów ssących poprawia osiągi we wszystkich zakresach prędkości obrotowej i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Tłoki są chłodzone wtryskiwaczami oleju w celu odprowadzenia energii cieplnej wytworzonej przez obciążenia termomechaniczne związane ze zwiększeniem osiągów i wzrostem ciśnienia w komorze spalania.

Silnik TCE 180
Silnik TCE 180 (132 kW) oferowany w Nowym Megane i Megane Coupe jest nową odmianą jednostki benzynowej o pojemności skokowej 1998 cm3 z turbodoładowaniem (silnik F4Rt), zapewniającą niespotykany komfort prowadzenia samochodu. Silnik ten spełnia już dziś wymagania normy Euro5. Osiągający maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 2 250 obr/min, silnik wykazuje się wyjątkowo szybką reakcją na naciśnięcie na pedał gazu oraz doskonałą elastycznością pracy w niskim zakresie obrotów, dzięki zastosowaniu turbosprężarki typu twin scroll w połączeniu z układem przestawnym wałka rozrządu dla zaworów ssących, co przyspiesza doprowadzenie powietrza do silnika i wzrost obrotów turbiny. Turbosprężarka reaguje natychmiast przy lekkim wciśnięciu pedału gazu, i to już od 1 200 obr/min. Silnik TCE 180 współpracuje z mechaniczną skrzynią 6-biegową (PK4).

CZYTAJ DALEJ  Honda Civic 4D - sedan

 

źródło: Renault

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *