Dzięki połączeniu benzynowego silnika V8 z motorem elektrycznym pojazd oferuje jeszcze lepsze osiągi oraz mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom emisji o około 20%. Lepsza dynamika jazdy i poprawa wydajności dowodzi, iż mamy do czynienia z kolejnym znakomitym modelem hybrydowym w rodzinie BMW.
- Techologia ActiveHybrid umożliwia trzy różne konfiguracje napędu: samodzielną pracę motoru elektrycznego, wykorzystanie jedynie silnika benzynowego oraz dające ogromne korzyści połączenie pracy obu jednostek. Całkowicie bezemisyjna jazda z wykorzystaniem jedynie motoru elektrycznego możliwa jest do prędkości 60 km/h. Po jej osiągnięciu silnik benzynowy załącza się (w zależności od zapotrzebowania na moc), aby wyłączyć się automatycznie przy naddatku mocy, gdy prędkość spadnie poniżej 65 km/h.
- Układ napędowy BMW ActiveHybrid X6 to podwójnie doładowany silnik benzynowy V8 (technologia TwinPower Turbo) o mocy 300 kW (407 KM) oraz dwie jednostki elektryczne o mocy odpowiednio 67 kW (91 KM) oraz 63 kW (86 KM). Łączna moc maksymalna układu napędowego wynosi 357 kW (485 KM), a maksymalny moment obrotowy 780 niutonometrów. To czyni BMW ActiveHybrid X6 najmocniejszym samochodem hybrydowym na świecie.
- Zachowanie idealnej równowagi między mocą a oszczędnością paliwa pozwala BMW ActiveHybrid X6 wytyczać nowe standardy dla segmentu aut hybrydowych oraz całej gamy modeli BMW X. BMW ActiveHybrid potrzebuje zaledwie 5,6 sekundy by rozpędzić się od 0 do 100 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 9,9 litra na 100 km (EU5) i emisji CO2 na poziomie 231 g/km.
- Dzięki zespoleniu aktywnej przekładni dwutrybowej z dwoma silnikami elektrycznymi dostępne są dwa niezależne tryby pracy. Jeden tryb odpowiada za dynamiczne ruszanie i jazdę z niewielką prędkością, a drugi za duże prędkości. Umożliwia to optymalne wykorzystanie technologii ActiveHybrid i gwarantuje optymalną wydajność niezależnie od obciążenia silnika oraz prędkości z jaką porusza się w danej chwili pojazd. Sprzężona z silnikami elektrycznymi, siedmiostopniowa skrzynia automatyczna umożliwia zmienne przenoszenie mocy za pomocą przekładni planetarnych oraz czterech wielotarczowych sprzęgieł. Taka konstrukcja układu przeniesienia napędu gwarantuje znakomitą dynamikę i płynności jazdy oraz świetne osiągi, tak typowe dla wszystkich pojazdów marki BMW.
- Energia kinetyczna wytwarzana podczas hamowania lub zmniejszenia nacisku na pedał przyśpieszenia zostaje zamieniona w energię elektryczną i gromadzona jest w niezwykle wydajnym zespole akumulatorów. Aby wspomóc ten proces, w zależności od warunków jazdy, jeden lub oba silniki elektryczne mogą pełnić rolę generatorów. System ten pod względem wydajności odzysku energii oraz jej wartości jest 25 razy bardziej wydajny od układu odzyskiwania energii hamowania (ang. Brake Energy Regeneration), w który wyposażane są obecnie dostępne modele seryjne BMW.
- Energia elektryczna składowana jest w wydajnych akumulatorach niklowo-metalowo-wodorkowych (NiMH) o pojemności 2,4 kWh. Temperatura akumulatora wysokonapięciowego monitorowana jest na bieżąco, a wyjątkowo wydajny układ chłodzenia cieczą współpracuje z systemem klimatyzacji i zewnętrznym wymiennikiem ciepła.
- Centralna, elektroniczna jednostka sterująca zapewnia właściwą współpracę jednostki spalinowej z napędem elektrycznym, co ma kluczowe znaczenie przy uzyskaniu najwyższej wydajności i wyjątkowych parametrów układu napędowego BMW ActiveHybrid X6. Prąd stały o wysokim napięciu zmagazynowany w niezwykle wydajnych akumulatorach zostaje zmieniony w prąd zmienny trójfazowy potrzebny do napędzenia obu silników elektrycznych w przekładni hybrydowej. Jednostka sterująca kontroluje i monitoruje wszystkie funkcje hybrydowego układu napędowego, takie jak rozdział momentu obrotowego i mocy między silnik spalinowy a jednostki elektryczne, czy wybór przełożeń.
- Oprócz silników elektrycznych zespół akumulatorów zasila także urządzenia elektryczne podłączone do 12-woltowej instalacji pojazdu. BMW ActiveHybrid X6 wyposażono w układ kierowniczy ze wspomaganiem elektromechanicznym oraz elektroniczną sprężarkę klimatyzacji. Urządzenia te są w pełni funkcjonalne i wydajne nawet po automatycznym wyłączeniu silnika spalinowego. Ich sterowanie odbywa się automatycznie i zależnie od zapotrzebowania, co znacząco podnosi ogólną wydajność układu napędowego pojazdu i pozwala oszczędzić energię.
- Podczas hamownia generator gromadzi powstałą energię w silnikach elektrycznych jednocześnie oddziałując równomiernie na wszystkie koła pojazdu i dostosowując siłę hamowania do siły nacisku na pedał hamulca. Zapewnia to typową dla BMW znakomitą wydajność i precyzję układu hamulcowego w każdych warunkach, nawet w trybie jazdy bezemisyjnej, gdy nie pracuje jednostka benzynowa. Ponadto należy również wspomnieć, iż – podobnie jak model X6 – BMW ActiveHybrid X6 wyposażono w układ dynamicznej kontroli stabilności (ang. Dynamic Stability Control), który obejmuje szeroką gamę nowatorskich rozwiązań technologicznych takich jak funkcja osuszania tarcz hamulcowych (ang. Dry Braking) oraz kompensacja efektu przegrzania (ang. Fading Compensation), a także elektromechaniczny i hydrauliczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold.
- Pod względem dynamiki, mocy i prowadzenia, BMW ActiveHybrid X6 spełnia wszelkie standardy ustanowione przez ostatnie wersje modeli BMW X. Nie ma różnicy między jazdą w trybie spalinowym i elektrycznym. Inteligentny stały napęd czterokołowy xDrive o zmiennym rozdziale siły napędowej na przednią i tylną oś zapewnia radość i dynamikę jazdy na niespotykanym dotąd poziomie.
- Informacje o aktualnym trybie i ustawieniach układu napędowego wyświetlane są w jasny i czytelny sposób na desce rozdzielczej i wyświetlaczu centralnym. Odpowiednie wskaźniki poniżej obrotomierza informują kierowcę o stopniu naładowania akumulatorów oraz wybranym trybie pracy. Znając aktualny pobór mocy w trybie elektrycznym kierowca może wedle uznania kontynuować jazdę w tym trybie w celu zachowania maksymalnej wydajności. Kierujący może także uzyskać z wyświetlacza centralnego informacje o aktualnym przepływie energii.
- Szereg elementów stylistycznych odróżnia BMW ActiveHybrid X6 od seryjnej wersji tego modelu. Jest to z pewnością wydatne przetłoczenie pokrywy silnika, oznaczenia modelu “ActiveHybrid” na tylnej klapie, przednich drzwiach, oraz obustronne oznaczenie “BMW ActiveHybrid”na progach, 19-calowe aluminiowe felgi (w opcji dostępne będą także aerodynamicznie profilowane 20-calowe koła aluminiowe Streamline) i metalizowana powłoka lakiernicza w odcieniu Bluewater, który zadebiutuje w tej wersji modelu X6. Wszystkie te elementy mają za zadanie podkreślić wyjątkowy charakter pojazdu.
- BMW ActiveHybrid X6 łączy w sobie innowacyjny układ napędowy i unikalną koncepcję auta klasy Sports Activity Coupé. Nowatorski i ekskluzywny charakter tego szczególnego pojazdu podkreśla wyjątkowo bogata gama wyposażenia seryjnego oraz dodatkowego. W skład pakietu wyposażenia standardowego wchodzą wygodne siedzenia, automatyczna klimatyzacja, tempomat, system nawigacji BMW Professional oraz elektroniczny system wspomagania parkowania PDC (ang. Park Distance Control). Kolejnym istotnym udogodnieniem jest otwierana i zamykana elektrycznie pokrywa bagażnika. W opcji dostępna będzie tapicerka skórzana Nappa w ekskluzywnym zestawieniu kolorystycznym Ivory White/Black z podwójnym niebieskim obszyciem, szklane, przesuwne i uchylne okno dachowe, hak holowniczy oraz system BMW ConnectedDrive wraz z innowacyjnymi systemami wspomagania kierującego.
- W skład systemu bezpieczeństwa BMW ActiveHybrid X6 wchodzą przednie i boczne poduszki powietrzne, boczne kurtyny powietrzne, aktywne zagłówki dla przednich foteli, opony typu runflat pozwalające kontynuować jazdę mimo utraty powietrza oraz system sygnalizacji uszkodzenia opony (ang. Tyre Defect Indicator), który umożliwia kierowcy kontrolę ciśnienia w każdym kole z osobna. Reflektory adaptacyjne z funkcją doświetlania zakrętów mogą być dopełnieniem reflektorów biksenonowych ze światłami do jazdy dziennej dostępnymi w standardzie.
źródło: BMW
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.