Aby nadać tym strefom pożądane właściwości, zastosowano stal o różnej wytrzymałości. Zastosowano zatem cztery różne gatunki stali. Poza konwencjonalnym materiałem nadwoziowym, mamy tu trzy stale o podwyższonej wytrzymałości: stal o dużej wytrzymałości, stal o bardzo dużej wytrzymałości i stal o ultra wysokiej wytrzymałości. System podziału na strefy pozwala na to, aby siły zderzenia były pochłaniane w wielce pomysłowy i skuteczny sposób.
Zwarte silniki zwiększają bezpieczeństwo zderzeniowe
Dzięki zwartości konstrukcji, silniki w całkiem nowowym Volvo S40 są o 200 mm węższe. Ponieważ silniki te są instalowane poprzecznie, mniejsza szerokość tworzy więcej miejsca pomiędzy silnikiem i kabiną pasażerską. W razie zderzenia silnik ma możliwość przesunięcia się o co najmniej 150 mm do tyłu, zanim wał korbowy zetknie się z poprzeczką przy przegrodzie.
Całkiem nowe Volvo S40 ma tego samego typu zabezpieczenie wnętrza jakie znajdujemy w większych modelach Volvo - łącznie z układem WHIPS (ochrony kręgosłupa szyjnego), SIPS (ochrony przed skutkami uderzeń bocznych), bocznymi poduszkami powietrznymi i nadmuchiwanymi kurtynami. Całkiem nowe Volvo S40 jest o 54 mm szersze od swojego poprzednika. Mamy w ten sposób więcej miejsca na odkształcenia nadwozia przy uderzeniu w bok. Na obu tylnych siedzeniach zewnętrznych można zainstalować zintegorwane siedzenie dla dzieci w wieku do trzech lat.
Ochrona innych użytkowników drogi
Konstrukcja nowego Volvo S40 charakteryzuje się czystymi gładkimi liniami i zaokrąglonymi narożami. Łuki i płaty są tak ukształtowane, aby w razie wypadku ograniczyć ryzyko obrażeń odnoszonych przez pieszych i rowerzystów. Przed zderzakiem mamy konstrukcję pochłaniającą energię tak, aby ograniczyć możliwość urazów nóg.
Maska silnika i przednie błotniki zaprojektowano tak, aby pochłaniały energię zderzenia. Pomaga to ograniczyć zagrożenie urazów głowy. Poza tym, nowe zwarte silniki benzynowe dają duży - 70-milimetrowy - prześwit pomiędzy głowicą silnika i maską.
Stabilna charakterystyka prowadzenia
Dzięki zaawansowanym metodom projektowania, nadwozie całkiem nowego Volvo S40 jest o 68 procent sztywniejsze niż w przypadku jego poprzednika. Sztywność na skręcanie zwiększa stabilność i przewidywalność zachowania się na drodze. Konstrukcja podwozia auta z szerokim rozstawem kół i dużym rozstawem osi ma również doskonały wpływ na stateczność pojazdu.
Zawieszenie kół jest całkowicie niezależne. Zastosowano kolumny ze sprężynami z przodu i wielowahaczowy układ z tyłu. Tylne zawieszenie cechuje się, w pewnym stopniu, bierną kierowalnością tak, aby przeciwdziałać uślizgom kół.
Całkiem nowe Volvo S40 wyposażono w niezwykle potężny układ hamulcowy z ABS - z elektronicznym rozdziałem siły hamowania tylnych kół i automatycznym wspomaganiem hamowania awaryjnego - EBA (wspomaganie hamowania awaryjnego). Tarcze hamulcowe przednich kół są chłodzone. Średnica tarcz zależna jest od mocy silnika (do 16,5 cala - ok. 419 mm).