1 (2002-2010)

Touareg łączy w sobie cechy samochodu terenowego z komfortem limuzyny klasy wyższej i dynamiką samochodu sportowego. Touareg należy do generacji nowoczesnych samochodów terenowych. Siła i wytrzymałość są demonstrowane tylko tam, gdzie jest to uzasadnione ze względów funkcjonalnych. Wszystkie pozostałe elementy stylistyczne nadwozia odbijają ponadczasową elegancję i wyjątkową dynamikę.

 

Wnętrze
Wysoki komfort, funkcjonalna estetyka i bagażnik o pojemności do 1.570 litrów. Fotele o jeszcze lepszej ergonomii i wyglądzie. Sprzęt audio i klimatyzacja 2-strefowa Climatronic w wyposażeniu seryjnym; 4-strefowy Climatronic na życzenie.

Główne cechy wnętrza. Wnętrze Touarega jest doskonałym przykładem funkcjonalnej estetyki, wysokiego komfortu i dużej przestronności. Jakość materiałów i nowoczesna stylistyka tworzą nastrój łączący w sobie masywność samochodu terenowego z elegancją limuzyny klasy wyższej oraz dynamiką samochodu sportowego.


Już sama forma różnych detali jest wyrazem wysokiej jakości i idealnej równowagi między funkcjonalnością a estetyką. Przykładem mogą być stosunkowo duże pokrętła obsługi Climatronic’a oraz napędu i zawieszenia. Są one ergonomiczne, łatwe w obsłudze a ich powierzchnia wykonana jest ze szlachetnego i trwałego metalu.
To samo dotyczy wszystkich innych materiałów.

Wskaźniki: Komputer pokładowy obejmujący wskaźnik wielofunkcyjny i system nawigacji pozwala na bardziej szczegółową i wielokolorową prezentację informacji. Wyświetlacz pokazuje piktogramy nawigacji także w wersji 3D. Ponadto na wskaźniku tym mogą być optymalnie wyświetlane także nowe funkcje, takie jak Front – i Side Scan, funkcja kompasu i dodatkowy (cyfrowy) wskaźnik prędkości. Rozmieszczenie wskaźników jest bardzo przejrzyste, a ich obsługa dostosowana do funkcji i logiczna.

Bagażnik
: 555 litrów do 1 570 litrów (V10 TDI: 500 do 1 525 litrów) pojemności bagażnika czyni z Touarega idealny samochód dla pięciu podróżujących osób.

Klimatyzacja: Touareg jest seryjnie wyposażony w 2-strefową klimatyzację Climatronic. Jako opcja dostępny jest 4-strefowy Climatronic. Wydajność chłodzenia i nagrzewania oraz innowacyjne możliwości rozbudowy znacznie przewyższają standardy tej klasy, uzyskują nowe, najwyższe wartości i wprowadzają wyjątkowe technologie do segmentu samochodów terenowych, takie jak na przykład indywidualna klimatyzacja w tylnej części samochodu.

Keyless Access
W ramach wyposażenia dodatkowego oferowany jest Keyless Access System (V10 TDI i W12 seryjnie). Klucz wyposażony w transponder może pozostać w kieszeni. Za pomocą tego transpondera Touareg rozpoznaje swojego kierowcę; przy dotknięciu klamki zwalnia blokadę drzwi, a aby uruchomić silnik wystarczy nacisnąć podświetlony przycisk startu w konsoli środkowej.

Touareg – Nowe technologie

ABSplus: System potrafi skrócić drogę hamowania Touarega na luźnym podłożu nawet o 20 procent! Na przykład żwir lub piasek: dzięki innowacyjnej regulacji poślizgu przez ABSplus, Touareg przesuwa cząstki materiału podłoża przed krótkotrwale blokowanymi kołami. W ten sposób powstaje rodzaj klina hamującego. Rezultat: działanie hamulców – bez negatywnego wpływu na kierowalność – jest wyraźnie lepsze, droga hamowania odpowiednio skrócona.

Automatyczna regulacja odległości ACC: Touareg może być opcjonalnie wyposażony w system automatycznej regulacji odległości ACC (z angielskiego: Automatic Cruise Control) najnowszej generacji. Samochód terenowy z aktywnym ACC automatycznie hamuje (w razie potrzeby także do całkowitego zatrzymania) i przyspiesza w ustawionym wcześniej przez kierowcę zakresie prędkości jazdy.

Kamera cofania: Kolejny opcjonalny system służy do obserwacji przestrzeni z tyłu Touarega podczas manewrowania: kamera cofania. Szerokokątna kamera znajduje się w klapie bagażnika po prawej stronie nad tablicą rejestracyjną i przekazuje obraz rzeczywisty do wyświetlacza systemu nawigacji. W ten sposób, nawet małe przeszkody są dobrze rozpoznawane na odwzorowanej przestrzeni poniżej granicy widzenia kierowcy. Na wyświetlaczu pokazywany jest także wybrany tor jazdy samochodu wyznaczony przez skręt kół, aby dodatkowo ułatwić manewrowanie. W przypadku zamontowanego zaczepu do holowania przyczepy, kamera filmuje głowicę kulową haka, co ułatwia precyzyjne podjechanie do dyszla przyczepy.

Nowości w systemie ESP: Nowe funkcje posiada elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP. Należą do nich: hydrauliczny zamiast pneumatycznego asystent hamowania, prewencyjny wzrost ciśnienia płynu hamulcowego po szybkim puszczeniu pedału gazu, Active Rollover Protection (ARP) do zwiększenia stateczności poprzecznej, funkcja osuszania tarcz hamulcowych, Fading Brake Support (dodatkowy wzrost ciśnienia optymalizuje następujące po sobie silne hamowania) oraz Understeer Control Logic (poprawia kierowalność przy podsterowności).

ESP – funkcja osuszania hamulców: ESP posiada nową funkcję osuszania hamulców. Polepsza ona bezpieczeństwo czynne podczas deszczowej pogody. Klocki hamulcowe są cyklicznie, w określonych odstępach czasu, lekko dosuwane do tarcz hamulcowych. Dzięki temu „ścierany” jest ewentualny film wodny, który może tworzyć się przy mokrej jezdni – w ten sposób skraca się droga hamowania.

Czujnik dachowania (Roll-Over): W celu poprawy bezpieczeństwa biernego zastosowano także nowy czujnik dachowania (Roll-Over) rozpoznający kąt obrotu samochodu i przyspieszenia kątowe. Dane czujnika docierają, wraz z sygnałami z istniejących w każdym Volkswagenie czujników przyspieszeń, do komputera sterującego poduszek powietrznych. Jeżeli w wyniku porównania danych zostanie wyliczone niebezpieczeństwo dachowania, nastąpi automatyczne uaktywnienie napinaczy pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych ochrony głowy, aby zmniejszyć ryzyko obrażeń.

Zestaw wskaźników: Nowy, większy zestaw wskaźników dla wyświetlacza wielofunkcyjnego, nawigacji i systemów asystujących kierowcy, umożliwia dokładniejsze i wielobarwne przedstawianie informacji. Wyświetlacz jest bardzo przejrzysty i pokazuje teraz piktogramy nawigacyjne także w grafice 3D. Ponadto, za pośrednictwem wyświetlacza wielofunkcyjnego mogą być w sposób graficzny przedstawiane także nowe funkcje, takie jak: Front Scan, Side Scan, aktualna prędkość jazdy (wskaźnik cyfrowy) i kompas.

Elektryczna pokrywa bagażnika: W wyposażeniu dodatkowym Touarega znajduje się elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika. Może ona być otwierana między innymi za pomocą kluczyka ze zdalnym sterowaniem radiowym. Zamknięcie następuje po naciśnięciu przycisku wewnątrz pojazdu lub przycisku w klapie tylnej. Oprócz komfortowej funkcji obsługi elektrycznej zaletą systemu jest to, że kąt otwarcia klapy bagażnika może być dowolnie programowany w zależności od wzrostu użytkownika Touarega.

Wymiary: Touareg należy do samochodów terenowych klasy wyższej między innymi dzięki długości 4.754 mm, szerokości 1.928 mm i wysokości 1.726 mm oraz 2.855-milimetrowemu rozstawowi osi. Charakterystyczne jest to, że Touareg jest znacznie niższy od większości innych samochodów terenowych klasy wyższej. W rezultacie, z proporcji wymiarów wyłania się nadzwyczaj dynamiczny i elegancki wygląd. Wysokość wnętrza Touarega jest mimo to odpowiednia do jego klasy.

Ciężar przyczepy: do 3.500 kilogramów (przyczepa hamowana) może w razie potrzeby przyczepić do haka każdy Touareg. Haki holownicze są zdejmowane albo elektrycznie wysuwane. W przypadku wersji elektrycznie wysuwanej, po naciśnięciu przycisku hak kulowy wyjeżdża ze zderzaka w dół, obraca się automatycznie w kierunku jazdy i pewnie się blokuje.


Reflektory ksenonowe ze funkcją doświetlania zakrętów: Wersje Touarega z silnikami V10 TDI i W12 są wyposażone seryjnie w reflektory biksenonowe, dynamiczną regulację zasięgu świateł i układ zmywania reflektorów. Integralną częścią składową są tu dynamiczne i statyczne światła skrętu. We wszystkich pozostałych modelach Touarega reflektory biksenonowe są dostępne opcjonalnie.

TDI (128 kW / 174 KM): Już „mały“ diesel (174 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa dysponuje nadzwyczajnymi osiągami: na przyspieszenie od 0 do 100 km/h nowy Touareg TDI potrzebuje zaledwie 11,5 sekundy (z sześciobiegową skrzynią automatyczną: 11,6 sekundy). Podczas jazdy na autostradzie z seryjnym zawieszeniem ze sprężynami stalowymi rozpędza się maksymalnie do 188 km/h (skrzynia automatyczna: 183 km/h), a w kombinacji z montowanym za dopłatą zawieszeniem pneumatycznym nawet do 194 km/h (skrzynia automatyczna: 189 km/h). Pięciocylindrowy silnik rzędowy osiąga swój maksymalny moment obrotowy o wartości 400 Nm przy 2 250 1/min. Średnie zużycie paliwa wynosi 10,1 litra (skrzynia automatyczna: 10,4).

 

V6 TDI (165 kW / 225 KM): Wyróżnikiem sześciocylindrowego, czterozaworowego silnika wysokoprężnego Touarega jest technologia bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail trzeciej generacji. Wtryskiwacze piezoelektryczne umożliwiają uzyskiwanie ciśnienia wtrysku do 1 600 barów. Maksymalny moment obrotowy 500 Nm osiągany jest już przy 1 750 1/min. Sprint od zera do 100 km/h Touareg V6 TDI wykonuje w ciągu 8,9 sekundy (skrzynia automatyczna: 9,2 sekundy). Jego prędkość maksymalna to 205 km/h (ręczna skrzynia biegów, sprężyny stalowe), a w wersji z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym 212 km/h (przekładnia ręczna). Średnie zużycie paliwa wynosi w tym przypadku 10,4 litra/100 km. Touareg V6 TDI wyposażony w sześciostopniową przekładnię automatyczną porusza się z maksymalną prędkością 202 km/h lub 209 km/h (zawieszenie pneumatyczne).


V10 TDI (230 kW / 313 KM): Dzięki imponującemu momentowi obrotowemu 750 Nm, który występuje już przy 2 000 1/min, silnik V10 TDI zapewnia Touaregowi znakomite osiągi. Maksymalna prędkość jazdy: 231 km/h. Sprint od 0 do 100 km/h: 7,4 sekundy. Ta jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa za pomocą pompowtryskiwaczy współpracuje z seryjnie montowaną sześciobiegową przekładnią automatyczną i zawieszeniem pneumatycznym. Na 100 kilometrów zużywa średnio 12,6 litra oleju napędowego.

Podwozie z niezależnym zawieszeniem kół.
Touareg V10 TDI i W12 wyposażony seryjnie w zawieszenie pneumatyczne. Touareg posiada podwozie z niezależnym zawieszeniem kół. Dopracowany w szczegółach system stanowi podstawę znakomitych właściwości jezdnych na szosie i w terenie. Na konstrukcję osi przedniej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi składają się górne wahacze aluminiowe oraz dolne wahacze stalowe. Oś tylna Touarega jest również konstrukcją z podwójnymi wahaczami poprzecznymi; tworzą ją górne wahacze odkuwane z aluminium i dolne trójkątne wahacze stalowe. Rozstaw kół przednich wynosi 1 649 milimetrów, a kół tylnych 1 661 milimetrów. Touareg ze sprężynami stalowymi posiada maksymalny prześwit 237 milimetrów. Nowość: pakiet dynamiki jazdy z adaptacyjną kompensacją przechyłów poprzecznych.

 

źródło: Volkswagen