Fiat Panda 2 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Oryginalny i przyciągający uwagę styl, zaawansowana technologia dostępna dla wszystkich, inteligentne rozwiązania, które sprawiają, że życie kierowcy jest prostsze i doskonalsze. Te zalety są częścią składową kodu DNA Marki, a nowy Fiat Panda oferuje wszystko to wraz z niepowtarzalną osobowością i duchem wolności.

Styl. Zaprojektowany w oparciu o najnowsze tendencje, nowy, superkompaktowy model wielofunkcyjny proponuje czyste linie, prosty i przejrzysty styl, dopracowane detale: to cechy szczególne nowego Fiata Panda auta, które kojarzy się ze świeżością. Do tego wizerunku pojazdu młodego i nieformalnego, styliści dodali osobowość: tzn. wygląd auta solidnego i pewnego, oferującego więcej przestrzeni, niż można by oczekiwać od modelu o takich wymiarach. Jest to zasługa spoilerów i relingów, które czynią z nowego Fiata Panda mały SUV miejski. Wygląd typu „all-terrain”, czyli auta na każdy teren, podkreśla dodatkowo podniesiona pozycja kierowcy w stosunku do płaszczyzny drogi.

Nowy kompaktowy model to jednak znacznie więcej. To prawdziwa mieszanka oparta na różnych typach samochodów. To z jednej strony przestronność, elastyczność i wielofunkcyjność auta typu MPV (Multi Purpose Vehicle). Z drugiej natomiast, nowy Fiat Panda zapożyczył przyjemność jazdy oraz poczucie ekskluzywności charakterystyczne dla limuzyny, przede wszystkim dzięki licznym przyrządom i układom znajdującym się w wyposażeniu, z których część jest całkowicie unikatowa dla segmentu aut kompaktowych.

Samochód o wspaniałym wyglądzie, który z jednej strony dostosowuje się do najsilniejszych i najpopularniejszych tendencji na rynku, z drugiej odpowiada historii i misji marki Fiat. Nowe auto jest zatem modelem bardzo kompaktowym, który jednocześnie zaskakuje przestronnością wnętrza. Pomimo, że mierzy jedynie 354 centymetrów długości, 158 szerokości i 154 wysokości, nowy Fiat Panda może pomieścić cztery, pięć osób i posiada jeden z najbardziej pojemnych bagażników w swoim segmencie (206 litrów, które można poszerzyć do 230 przy przesuniętej tylnej kanapie). Poszczycić się też może jednym z najlepszych współczynników przestronności w tym segmencie.

Wnętrze dopasowuje się do stylistyki nadwozia (które dostępne jest w aż jedenastu pięknych i połyskliwych kolorach) i oferuje przestronną, funkcjonalną i wygodną kabinę, która ma niewiele do pozazdroszczenia przeciętnemu samochodowi. Zresztą, elastyczność nowego Fiata Panda jest jednym z jego mocnych punktów, co widać po tylnym siedzeniu, które może być dzielone i składane. Ale nie tylko. Łatwość manewrowania i dobra widoczność również mieszczą się w czołówce tej kategorii.

Stąd dźwignia zmiany biegów w środku deski rozdzielczej w doskonałej pozycji ergonomicznej (to absolutna nowość w tym segmencie) oraz podniesiona pozycja siedzenia kierowcy w stosunku do nawierzchni, co dla klienta kupującego samochód oznacza lepszą widoczność i kontrolę sytuacji na drodze.

Silniki i skrzynie biegów. Nowy model to idealne auto w mieście, które jednocześnie oferuje dynamikę, pozwalającą na wygodnie pokonywanie trudniejszych tras. Jest to między innymi zasługa trzech dostępnych silników zapewniających dobre osiągi i małe zużycie paliwa. Ponadto, do wszystkich trzech jednostek napędowych dopasowano skrzynię manualną pięciobiegową, natomiast innowacyjna skrzynia biegów „Dualogic” (z trybem sekwencyjnym i automatycznym) dostępna jest z silnikiem 1.2 8v.

Przede wszystkim mamy do dyspozycji sprawdzony silnik 1108 cm3 54 KM oraz niezawodny 1.2 8v, który daje moc maksymalną 60 KM. Obok tych silników benzynowych znajdziemy najmniejszą i najnowocześniejszą jednostkę wysokoprężną z bezpośrednim wtryskiem „Common Rail” drugiej generacji: 1.3 16v Multijet o mocy 70 KM. Chodzi o prawdziwy majstersztyk technologii w miniaturze: w całości waży zaledwie 130 kg; ma małe wymiary, niecałe 50 cm długości i 65 wysokości; rozkład poszczególnych komponentów został tak opracowany, aby zajmował jak najmniej przestrzeni; mimo to gwarantuje te same osiągi co większe jednostki, ponieważ nie został „zredukowany”, lecz „zminiaturyzowany”.

Zaprojektowany zgodnie z kryterium maksymalnej racjonalizacji, wydajności i niezawodności, silnik ten jest najmniejszą jednostką wysokoprężną czterocylindrową typu „Common Rail” obecną na rynku. Jako jedyny potrafi pomieścić w cylindrze o średnicy poniżej 70 milimetrów aż sześć komponentów o „normalnych wymiarach”, czyli cztery zawory, wtryskiwacz i świecę żarową.

Kompaktowy i wyrafinowany technologicznie nowy silnik daje jednocześnie doskonałe osiągi i jest praktycznie „wieczny”. Jednostka 1.3 16v Multijet została zaprojektowana na 250.000 km, nie wymaga żadnej planowanej konserwacji komponentów mechanicznych (nawet standardowej wymiany paska po 80.000 km), a odstępy czasowe między kolejnymi wymianami oleju wydłużają się z 20 do 30.000 km.

To nie wszystko. Silnik 1.3 16v Multijet jest także ekologiczny, ponieważ już dzisiaj spełnia limity emisji wyznaczone przez normę Euro 4, które wchodzą w życie dopiero w 2006 roku. Co więcej jest to jeden z niewielu silników na świecie, który może osiągnąć ten wynik bez zastosowania skomplikowanego przyrządu do oczyszczania spalin, jakim jest filtr cząstek stałych.

Przestrzeń i komfort. Proponowany w wersji pięciodrzwiowej, nowy Fiat Panda jest prawdziwym samochodem kompaktowym, pomimo iż jego solidny wygląd sugeruje auto z wyższego segmentu. Małe gabaryty zewnętrzne to bardzo cenna zaleta dla auta, którego przeznaczeniem jest między innymi jazda w mieście. Nowy model Fiat Auto ma jednakże do zaoferowania dużo więcej. Może się poszczycić na przykład współczynnikiem przestronności ogólnej, powyżej 68%, czyli jednym z najlepszych w kategorii aut kompaktowych. Z przodu przestrzeń wykorzystana wynosi 1.346 milimetrów i plasuje się wśród najlepszych w tym segmencie (szerokość na wysokości pleców).

Nowy Fiat Panda dysponuje ponadto tymi wszystkimi charakterystykami dynamiki i komfortu, które pozwalają wygodnie pokonywać długie i wymagające trasy: łatwość prowadzenia, przestronne wnętrze, funkcjonalne wykończenie, racjonalne i ergonomiczne rozłożenie przycisków i akcesoriów, komfort akustyczny i skuteczna klimatyzacja. Stąd również łatwość w manewrowaniu i olbrzymi komfort w trakcie prowadzenia, głównie dzięki zastosowanemu schematowi zawieszenia. I tak z przodu mamy zawieszenie niezależne typu McPherson, natomiast z tyłu półzależne z belką skrętną.

Nie wspominając o tym, że nowy model oferuje wyposażenie ekskluzywne dla tej kategorii: począwszy od wielkoformatowego, przeźroczystego dachu „Skydome” sterowanego elektrycznie, poprzez sprzęt Hi-Fi posiadający odtwarzacz CD i sub-woofer, a skończywszy na automatycznej klimatyzacji z filtrem, czujnikiem parkowania i elektrycznym wspomaganiu kierownicy Dualdrive.

Bezpieczeństwo. Aby zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom, nowy model proponuje nadwozie zaprojektowane według najnowocześniejszych kryteriów wytrzymałości na zderzenia, utwardzone w części kabiny, chroniące użytkowników i wyposażone w strefy o podwyższonej zdolności pochłaniania w częściach zewnętrznych.

Nowy Fiat Panda to pierwszy samochód tej kategorii, który oferuje aż 6 poduszek powietrznych: dwie z przodu, boczne i kurtyny powietrzne. Ponadto seryjnie montowane są: przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczem i ogranicznikiem napięcia, tylne pasy bezpieczeństwa trzypunktowe, kierownica pochłaniająca energię i siedzenia, które w razie zderzenia uniemożliwiają pasażerowi wyślizgniecie się spod pasów bezpieczeństwa (antisubmarining). Ponadto, tylne siedzenia dzielone mają zaczepy ISOFIX dla fotelików dziecięcych.

Pod względem bezpieczeństwa czynnego, nowy Fiat Panda (już w wyposażeniu wersji Dynamic) proponuje seryjnie ABS, a na zamówienie system ESP do kontroli stabilności jazdy (jest to jedyny samochód w tej kategorii, który oferuje taką opcję). Inne niezwykle wyrafinowane urządzenia to systemy: ASR do kontroli napędu działające na hamulce i silnik; MSR do regulacji momentu, który hamuje silnik przy redukcji biegu; HBA do automatycznego zwiększania siły hamowania przy nagłym hamowaniu; Hill Holder, pozwalający na sprawne ruszanie pod górę.

Gama. W sumie jest to auto ładne i wygodne. Ten sympatyczny pojazd może być dostępny aż w jedenastu nowoczesnych i połyskujących kolorach a ponadto oferuje seryjne wyposażenie równie bogate we wszystkich wersjach. Nowy Fiat Panda w Polsce dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia Actual, Active i Dynamic. Zobaczmy jak wygląda szeroka gama nowego modelu, precyzując jak zmienia się oferta w zależności od rynku i wymieniając każdorazowo te elementy wyposażenia, które są najbardziej poszukiwane w poszczególnych krajach.

Przede wszystkim wersje Actual i Active proponują seryjnie: poduszkę powietrzną kierowcy, szyby atermiczne, podgrzewaną tylną szybę, wycieraczkę tylną i podwójne lusterka wsteczne regulowane mechanicznie od wewnątrz. Active dodatkowo oferuje zderzaki w kolorze nadwozia i instalację do montażu radia z 4 głośnikami. Do tych akcesoriów w wersji Dynamic dochodzą: specjalne pokrycia, zderzaki i maskownica w kolorze nadwozia, wnęka w desce rozdzielczej, ABS, wspomaganie kierownicy i regulacja wysokości kierownicy Dualdrive, zamek centralny i podwójna poduszka powietrzna z przodu.

Jako opcja w wyposażeniu wersji Dynamic dostępne są trzy pakiety posiadające pilot i elektryczny zamek drzwi bagażnika, relingi dachowe, czarne listwy ochronne, a na dodatek: radio CD, sterowanie na kierownicy, sprzęt Hi-Fi z subwooferem, światła przeciwmgielne i lusterka sterowane elektrycznie (Pakiet Hi-Fi); klimatyzacja manualna i lusterko po stronie kierowcy na osłonie przeciwsłonecznej (Pakiet CLASS); otwierany elektrycznie dach Skydome, światła przeciwmgielne i lusterko na osłonie przeciwsłonecznej po stronie kierowcy (Pakiet SKY).

Dostępna jest również wersja Van 2- i 4-osobowa o przestrzeni ładunkowej do 1 m3 i ładowności 505 kg (łącznie z kierowcą). W nowym Fiat Panda Van poza tym w wyposażeniu seryjnym znajduje się poduszka kierowcy, ABS, pełnowymiarowe koło zapasowe, krata oddzielająca przestrzeń bagażową, specjalny dywanik w części ładunkowej, przyciemniane szyby boczne z tyłu i przyciemniana szyba tylna.

Tyle wersji, a każda z nich różni się od innych nie tylko szczegółami estetycznymi, ale również ze względu na odmienny charakter wyrażony różnymi funkcjami i rozwiązaniami technicznymi. Są to zatem pojazdy, dzięki którym każdy klient może znaleźć, również w modelu z dużej serii, swoją własną wersję, do której następnie z łatwością doda osobisty charakter, wybierając z długiej listy wyposażenia opcjonalnego oraz spośród artykułów dostępnych w akcesoriach.

Rodzina Panda
. Nowy Fiat Panda przewiduje możliwość realizacji na jego bazie wielu nowych wersji. Wersja pięciodrzwiowa, która dzisiaj ma swój debiut, reprezentuje głowę rodziny Panda, czyli gamy, której przeznaczeniem jest rozwój w ciągu najbliższych lat. Wystarczy wspomnieć, że w planach jest już wersja z napędem na cztery koła 4×4 oraz „mały” samochód terenowy o sportowym charakterze.

CZYTAJ DALEJ  Land Rover Freelander II - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

 

Fiat Panda 2 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

 

źródło: Fiat