Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podkreślają, że o tej porze roku szczególnie ważne są umiejętności odpowiedniego panowania nad samochodem w niespodziewanych sytuacjach i informują, jak poradzić sobie z podsterownością i nadsterownością.
Zrozumienie mechanizmów, jakie zachodzą podczas niebezpiecznych sytuacji w trakcie jazdy i tego jak powinno się wówczas panować nad samochodem, ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróży. Prawidłowa reakcja kierowcy mająca na celu minimalizowanie skutków groźnego zdarzenia na drodze niejednokrotnie ratuje ludziom życie – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Aby panowanie nad autem było optymalne i skuteczne, powinno być poprzedzone odpowiednim treningiem, najlepiej w obecności wykwalifikowanej i doświadczonej osoby – dodaje.
Równie ważne jak umiejętności są wyobraźnia i zdrowy rozsądek. Żaden, nawet najlepszy kierowca nie poradzi sobie w krytycznej sytuacji jeśli prędkość, z którą jedzie, nie będzie dostosowana do warunków na danym odcinku drogi.
Jesienią szczególnie niebezpieczna może być jazda po mokrej nawierzchni. Jeżeli samochód nie jest wyposażony w system ABS, to kierowca musi pamiętać, że w takich warunkach nagłe hamowanie jest bardzo niebezpieczne, ponieważ może doprowadzić do zablokowania kół. Jeśli tak się stanie, należy zdjąć nogę z pedału hamulca, co pozwoli oponom ponowne odzyskać przyczepność. Jeżeli natomiast podczas skrętu wystąpi zjawisko nadsterowności, czyli tył samochodu zacznie wyprzedzać jego przód, wówczas należy wykonać kontrę. Dzięki temu jest szansa na uniknięcie obrócenia się samochodu wokół własnej osi – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Równie dużą czujność należy zachować jadąc po suchej nawierzchni, szczególnie poruszając się po łukach drogi, np. w zakrętach w kształcie litery S. W momencie kiedy samochód wjeżdża w taki zakręt ze zbyt dużą prędkością i jego przednie koła są w pełnym skręcie, auto może stać się podsterowne czyli może poszerzać swój tor jazdy – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Kierowca powinien wówczas pamiętać o tym, aby unikać gwałtownego hamowania, ponieważ taki manewr mógłby doprowadzić do całkowitego zablokowania kół i uderzenia z impetem w jakąś przeszkodę.
Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest łagodne zwolnienie pedału gazu, dzięki czemu minimalizuje się ryzyko zakołysania się tyłu samochodu i auto bezpiecznie odzyskuje swój tor jazdy. Na łuku przy wyjeździe z takiego zakrętu, prędkość powinna być stała, a prowadzenie płynne w celu utrzymania odpowiedniego balansu – dodają trenerzy.
Ponieważ nadsterowność i podsterowność to dwa różne typy poślizgu, warto, aby kierowcy wiedzieli, na czym dokładnie polegają i jak panować nad autem w zależności od tego czy doszło do poślizgu przednich czy tylnych kół.
NADSTEROWNOŚĆ występuje wówczas, gdy tylne koła tracą przyczepność. Na skutek samoczynnego zmniejszania promienia skrętu samochód skręca bardziej niż sugeruje to skręt kierownicy. Tył samochodu w wyniku wynoszenia na zakręcie zaczyna wyprzedzać jego przód, doprowadzając w efekcie do obrotu auta wokół własnej osi.
Co robić?
– zdejmij nogę z gazu;
– wykonaj kontrę, czyli szybko skręć kierownicę w kierunku, w którym ucieka tył samochodu, tak aby wychylić koła o większy kąt niż wychylony jest tył auta – wszystko po to, aby naprowadzić auto na prawidłowy tor jazdy i nie dopuścić do obrócenia się samochodu wokół własnej osi;
– unikaj gwałtownego hamowania.
PODSTEROWNOŚĆ występuje wówczas, gdy przyczepność tracą przednie koła i samochód ma tendencję do poszerzania promienia skrętu, np. auto przy wyjeździe z zakrętu jedzie prosto lub jest znacznie mniej podatne na skręt niż wskazuje na to manewr wykonany kierownicą.
Co robić?
– zdejmij nogę z gazu – to pomoże oponom na odzyskanie przyczepności;
– zmniejsz wykonywany wcześniej skręt kierownicą w celu odzyskania przyczepności, po czym delikatnie wykonaj go ponownie;
– nie hamuj gwałtownie, ponieważ grozi to całkowitym zablokowaniem kół i pogłębieniem podsterowności.
źródło: Renault
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.