X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Opel prezentuje nowy silnik 1.0 SIDI Turbo

2013-10-09
Strona główna -> Opel -> Adam

W celu dalszego obniżenia zużycia paliwa i poprawy sprawności silnika oleju wymuszony jest przez dwufazową pompę o zmiennym wydatku. Pompa pracuje pod wysokim lub niskim ciśnieniem, w zależności od warunków eksploatacji, oraz jest wyposażona w układ wyłączania i wyłączania natrysku oleju na spód tłoków. Z kolei pompa cieczy chłodzącej jest wyłączana na czas nagrzewania się silnika, aby przyspieszyć ten proces – co również przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.

W układzie przedniego napędu osprzętu (FEAD) – w którym pięciorowkowy pasek napędza pompę cieczy chłodzącej, alternator i sprężarkę klimatyzacji – zastosowano mechaniczny izolator eliminujący wpływ oscylacji wału korbowego. Oprócz poprawy kultury pracy pozwala to także na zmniejszenie siły naciągu, ograniczenie tarcia i poprawę efektywności.

Ultra kompaktowy, szybki układ turbodoładowania. Wysokociśnieniowy bezpośredni wytrysk odpowiada za napełnienie komory spalania dokładnie rozpylonym paliwem, zadaniem ultra kompaktowego układu turbodoładowania jest natomiast doprowadzenie powietrza do cylindrów. Dzięki zintegrowaniu kolektora wydechowego z głowicą, turbosprężarka współpracująca z silnikiem 1.0 SIDI znajduje się bliżej samego silnika niż w jakiejkolwiek innej konstrukcji, co gwarantuje błyskawiczną i dynamiczną reakcję na otwarcie przepustnicy.

Zintegrowanie chłodzonego cieczą kolektora wydechowego z głowicą cylindrów oraz zaprojektowanie małej, również chłodzonej cieczą, turbosprężarki o niskiej bezwładności wymagało niemal jubilerskiej precyzji.

Wielkość turbosprężarki ma decydujący wpływ na harmonijne połączenie zapotrzebowania na: wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej, szybką reakcję na otwarcie przepustnicy, obniżone zużycie paliwa oraz wysoką moc maksymalną. Jednofazowa i jednowlotowa turbosprężarka generująca maksymalne ciśnienie doładowania 1,5 bar z intercoolerem i ciśnieniowym zaworem wastegate została wybrana jako optymalna konfiguracja spełniająca te wymagania. Średnica koła turbiny wynosi zaledwie 35 mm, a cichy kompresor mierzy zaledwie 40 mm. Takie połączenie zapewnia doskonałą elastyczność w reakcji na otwarcie przepustnicy, udostępniając 90 procent maksymalnego momentu obrotowego w ciągu 1,5 sekundy od zaledwie 1500 obr./min. Powoduje to sześciokrotne zwiększenie ciśnienia w cylindrze przy prędkości wału turbiny dochodzącej do 250 000 obr./min.

Chłodzenie cieczą obniża temperaturę spalin, co ułatwia ich oczyszczanie, a jednocześnie odprowadza ciepło z okolic turbiny. Pozwoliło to na zastosowanie koła turbiny z Inconelu i obudowy turbiny ze stali austenitowej średniej twardości. Uszczelka połączenia z głowicą cylindrów jest zintegrowana z jednym z ekranów termicznych, a lekką konstrukcję turbosprężarki zapewniają V-kształtne zaciski i budowa podzespołu zoptymalizowana pod względem masy.

Turbina zasila silnik przez wysokowirowe kanały dolotowe, które ułatwiają wczesne rozpoczęcie spalania, krótki czas jego trwania oraz dobrą stabilność tego procesu. Eksploatacja turbodoładowanych silników z dużym obciążeniem często wymaga opóźnienia zapłonu w celu uniknięcia spalania stukowego lub szkodliwych przedwczesnych zapłonów doprowadzonej mieszanki. Wysokowirowy kanał dolotowy ogranicza potrzebę stosowania tego zabiegu.

Spełnienie obecnych i przyszłych potrzeb. Premiera silnika 1.0 SIDI Turbo to ostatni etap gruntownej odnowy oferty jednostek napędowych Opla, w ramach której w latach 2012–2016 firma zamierza wprowadzić 13 nowych silników, a także szereg nowych przekładni.

Program rozpoczął się od premiery pierwszych jednostek reprezentujących nowe rodziny średniolitrażowych turbodoładowanych silników benzynowych i wysokoprężnych 1.6.

Silnik 1.0 SIDI Turbo to pierwszy z nowej rodziny modułowych silników benzynowych o małej pojemności, w skład której wchodzą trzy- i czterocylindrowe jednostki o pojemności skokowej poniżej 1,6 litra. Wszystkie odmiany tych silników będą budowane w supernowoczesnych zakładach Opla w miejscowości Szentgotthard na Węgrzech, gdzie jednostki benzynowe i wysokoprężne powstają na tej samej linii produkcyjnej.

Silnik 1.0 SIDI Turbo zadebiutuje w przyszłym roku w małym ADAMie, ale może być także wykorzystywany globalnie przez GM w rożnych modelach, w połączeniu z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów.

Podobnie jak w przypadku wszystkich jednostek napędowych Opla nowej generacji również w silniku 1.0 SIDI Turbo położono nacisk na zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania klientów na silniki o zmniejszonej pojemności, które dzięki zużyciu mniejszej ilości paliwa i emitowaniu mniej CO2 mogą zapewnić osiągi i kulturę pracy typowe dla większych jednostek.

 

źródło: General Motors

« < 1 2 3 4 > »

Komentarze