X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Opel prezentuje nowy silnik 1.0 SIDI Turbo

2013-10-09
Strona główna -> Opel -> Adam

Aby zapewnić sztywność strukturalną, w bloku silnika zastosowano żeliwne tuleje cylindrowe z aluminiowym nadlewem nad górną powierzchnią w celu optymalizacji uszczelnienia połączenia z głowicą. Przegrody łoża wału korbowego także zawierają wkładki z żeliwa sferoidalnego, które pełnią funkcję lokalnych usztywnień strukturalnych. Dodatkową wytrzymałość strukturalną zapewnia miska olejowa odlewana z aluminium.

Wał korbowy z kutej stali z sześcioma przeciwwagami przenosi moc silnika 1.0 SIDI Turbo na dalszą część układu napędowego przy minimalnych wibracjach. Górne przednie łożyska główne są pokryte warstwą polimerową, która zapewnia większą wytrzymałość, szczególnie przy jeździe z funkcją Start/Stop.

Stalowe korbowody są wykonane ze sproszkowanego metalu, który charakteryzuje się co najmniej taką samą wytrzymałością jak standardowe elementy kute, a jednocześnie wyróżnia się bardziej jednolitą masą. Rowek zatrzymujący olej i zoptymalizowany kąt stożka z mniejszego końca zmniejszają zużycie panewek. Aluminiowe tłoki są chłodzone od spodu natryskiem oleju, który jednocześnie dodatkowo smaruje gładzie cylindrów, co zmniejsza hałas przy uruchamianiu zimnego silnika.

Dwa wałki rozrządu w głowicy, obsługujące po cztery zawory na cylinder poprzez dźwigienki zaworowe typu rolkowego o obniżonym tarciu, są puste w środku, co obniża ich masę. Wałki rozrządu są napędzane łańcuchem z automatycznym napinaczem, który nie wymaga obsługi przez cały okres eksploatacji silnika. Aluminiowe wariatory służą do sterowania zmiennymi fazami otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wydechowych. Gwarantują optymalne osiągi przy najniższym zużyciu paliwa i emisji niezależnie od stopnia obciążenia silnika.

Bezpośredni wtrysk paliwa zapewnia wyższą moc i niższe zużycie paliwa. Silnik 1.0 SIDI Turbo charakteryzuje się również dobrą dynamiką – generuje o 30 procent wyższy moment obrotowy niż stosowany w obecnych modelach Opla wolnossący silnik 1.6 oraz taką samą moc maksymalną: 85 kW/115 KM. Maksymalny moment obrotowy można osiągnąć w szerokim przedziale 1800–4800 obr./min, a moc maksymalną – już przy 5200 obr./min. Mimo niewielkich rozmiarów silnik ma imponujące osiągi.

1.0 SIDI Turbo jest też wyjątkowo oszczędny – zużywa o 20 procent mniej paliwa niż porównywalny pod względem mocy silnik 1.6. W modelu ADAM będzie on emitował znacznie poniżej 100 g CO2 na kilometr, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym ukształtuje się na poziomie 4 l/100 km.

Kluczem do wysokiej mocy przy niskim zużyciu paliwa jest wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku, który pomaga wydobyć maksimum energii z paliwa. Sześciootworowe wtryskiwacze SIDI pracujące pod maksymalnym ciśnieniem 200 bar zostały idealnie rozmieszczone nad środkiem komory spalania i zapewniają precyzyjny, homogeniczny wtrysk bez zbędnego zwilżania zaworów czy ścianek kanałów dolotowych. Tempo przepływu paliwa we wtryskiwaczach umożliwia odmierzenie wielu małych porcji wtrysku.

Między głowicą cylindrów a przewodami paliwowymi czy wtryskiwaczami nie ma bezpośredniego kontaktu metalu z metalem. Taka izolacja eliminuje dużą część hałasu wynikającego z konstrukcji i działania układu wtryskowego. Przewód paliwowy jest odseparowany gumowo-stalowym tłumikiem drgań, a wtryskiwacze są otoczone w komorze spalania uszczelkami teflonowymi z wypełnieniem karbonowym.Nad poprawą akustyki czuwa także komputerowy algorytm tłumiący hałasy generowane przez trzpień wysokociśnieniowej pompy paliwa otoczonej obudową z pianki.

Dłuższe odstępy zapłonu w silniku trzycylindrowym umożliwiają zastosowanie szerszych profili wałków rozrządu niż w silniku czterocylindrowym, co zwiększa czas pracy zaworów i pozwala na lepsze opróżnienie cylindrów (wymianę gazów), a tym samym dokładniejsze spalanie mieszanki.

« < 1 2 3 4 > »

Komentarze