studyjnym SUVem z napędem hybrydowym plug-in z TDI (średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 1,8 l/100 km, emisja CO2 46 g/km), także inne światowe nowości: pierwszego Golfa GTI Cabriolet oraz sportowe i oszczędne Polo BlueGT z funkcją odłączania cylindrów. Kolejne nowości to Beetle i Passat ze sportowym wyposażeniem R-Line.
Cross Coupé – nowoczesne połączenie TDI i hybrydy plug-in
SUV przyszłości. W grudniu 2011 koncepcyjny Volkswagen Cross Coupé zużywający zaledwie 2,7 l/100 km (emisja CO2: 62 g/km) udowodnił, że SUV mimo doskonałej dynamiki i napędu na wszystkie koła może być niezwykle oszczędny. Zeszłoroczna studyjna hybryda plug-in napędzana była dwoma silnikami elektrycznymi i silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem (TSI). Teraz Volkswagen stworzył jeszcze oszczędniejsze Cross Coupé. Nowy studyjny model napędzany jest silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem (TDI) i dwoma silnikami elektrycznymi. Średnie zużycie paliwa (w nowym europejskim cyklu NEFZ) to zaledwie 1,8 l/100 km. Wartość ta odpowiada emisji CO2 na poziomie 46 g/km. Studyjne Cross Coupé rozwija prędkość 220 km/h, a jego moc systemowa wynosi 225 kW/306 KM przy masie pustego pojazdu 1.858 kg.
Golf GTI Cabriolet – 210 KM i 7,7 l/100 km
Najmocniejszy Golf kabriolet w historii. Volkswagen prezentuje w Genewie pierwszego GTI Cabriolet od czasu rozpoczęcia produkcji Golfa. Silnik GTI dysponujący mocą 155 kW/210 KM czyni to czteroosobowe auto z otwartym nadwoziem najmocniejszym kabrioletem Golfa w historii. Z taką mocą silnika Golf GTI Cabriolet przyspiesza do 100 km/h w 7,3 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 237 km/h (DSG: 235 km/h). Zużywa przy tym średnio tylko 7,6 l/100 km paliwa i emituje 177 g/km CO2 (DSG: 7,7 l/100 km i 180 g/km CO2). Pierwsze egzemplarze Golfa GTI Cabriolet będą dostępne w salonach tuż przed początkiem kalendarzowego lata.
Atrybuty GTI. Kabriolet ma typowe cechy stylistyczne GTI, między innymi czerwone obramowanie osłony chłodnicy o strukturze plastra miodu z napisem GTI, przedni zderzak w stylu GTI, nowy tylny dyfuzor, chromowane końcówki rur wydechowych, diodowe światła tylne, nakładki poszerzające progi oraz seryjne 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich Denver; we wnętrzu klasyczne pokrycie sportowych siedzeń z tkaniny w kratę Jacky. Auto wyposażone jest także w automatyczną klimatyzację oraz system audio RCD 210.
Składany dach GTI. Konstrukcja miękkiego składanego dachu Golfa Cabriolet przystosowana jest do dużych prędkości, dlatego została zastosowana w GTI bez żadnych modyfikacji. Dach jest seryjnie podnoszony i opuszczany elektrohydraulicznie, a jego otwarcie trwa tylko 9,5 sekundy i jest możliwe także podczas jazdy z prędkością do 30 km/h.
Polo BlueGT – 140 KM i 4,7 l/100 km
Sportowa efektywność. Nowe Polo BlueGT sprowadza do jednego mianownika doskonałą dynamikę i wyjątkową oszczędność. Najbardziej interesującym rozwiązaniem technicznym jest, zastosowana po raz pierwszy w Volkswagenie, funkcja odłączania cylindrów ACT, wprowadzona do nowego, 1,4-litrowego TSI w Polo BlueGT. Silnik ten rozwija moc 103 kW/140 KM, zużywając przy tym średnio tylko 4,7 l/100 km* (emisja CO2: 108 g/km*). Polo BlueGT z opcjonalną, 7-biegową przekładnią DSG zużywa jeszcze mniej benzyny – tylko 4,5 l/100 km* (emisja 105 g/km* CO2). Osiągający maksymalną prędkość 210 km/h Volkswagen potrzebuje na przyspieszenie do 100 km/h tylko 7,9 sekundy. Nowe Polo pojawi się na rynku już w lipcu.
Aktywne zarządzanie cylindrami (ACT). Dzięki chwilowemu wyłączeniu drugiego i trzeciego cylindra przy niskich i średnich obciążeniach zużycie paliwa w cyklu EU obniża się o ok. 0,4 l/100 km. Przy stałej jeździe z prędkością 50 km/h na trzecim lub czwartym biegu oszczędność paliwa wynosi nawet litr na 100 kilometrów. Wysoka efektywność nie wyklucza, równie wysokiej, kultury pracy silnika: także z dwoma cylindrami, ten doskonale wyważony 1.4 TSI, pracuje tak samo cicho i bez wibracji, jak z czterema aktywnymi cylindrami.
Wygląd zewnętrzny Polo BlueGT. Elementami wyróżniającymi BlueGT są między innymi nowe, 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, spojler na krawędzi dachu, zmodyfikowane zderzaki (z tyłu z dyfuzorem), rozszerzone progi oraz obniżone o 15 mm nadwozie. Wyposażenie wnętrza zostało wzbogacone o sportowe przednie fotele, tempomat oraz rozszerzone funkcje wyświetlacza wielofunkcyjnego (informacja ACT oraz wartości ciśnienia w oponach).
*) wartości prognozowane, stan na luty 2012
R-Line dla Beetla i Passata
Beetle R-Line. Volkswagen wprowadzi do oferty dwa pakiety R-Line dla Beetle na bazie najwyższej wersji Sport (1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM i 2.0 TSI o mocy 148 kW/200 KM): pakiet elementów zewnętrznych i pakiet elementów wewnętrznych. Pakiet Exterieur można zamawiać oddzielnie, natomiast Pakiet Interieur będzie dostępny jako rozszerzenie pakietu zewnętrznego. Pakiety te obejmują zderzaki o sportowej stylistyce, elementy z tworzywa sztucznego na bokach nadwozia oraz 18-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Twister. We wnętrzu w skład pakietu R-line wchodzą między innymi sportowe siedzenia, sportowa kierownica obszyta skórą i listwy na progach.
Passat R-Line. Passat i Passat Variant będą w przyszłości oferowane w wyjątkowej wersji R-Line. Typowe dla tej wersji są zderzaki w stylistyce R, czarny dyfuzor oraz spojler dachowy w kolorze nadwozia. Do pakietu R-Line należą także 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich Mallory, sportowe siedzenia, specjalne, tytanowo-srebrne aplikacje dekoracyjne oraz wielofunkcyjna, obszyta skórą kierownica z logo R-Line.
Nowe Cross Coupé
W grudniu 2011 koncepcyjny Volkswagen Cross Coupé zużywający zaledwie 2,7 l/100 km (emisja CO2 62 g/km) udowodnił, że SUV mimo doskonałej dynamiki i napędu na wszystkie koła może być niezwykle oszczędny. Zeszłoroczna studyjna hybryda plug-in napędzana była dwoma silnikami elektrycznymi i silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem (TSI). Teraz Volkswagen stworzył jeszcze oszczędniejsze Cross Coupé. Nowy studyjny model napędzany jest silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem (TDI) i dwoma silnikami elektrycznymi. Średnie zużycie paliwa (w nowym europejskim cyklu NEFZ) to zaledwie 1,8 l/100 km. Wartość ta odpowiada emisji CO2 na poziomie 46 g/km. Studyjne Cross Coupé rozwija prędkość 220 km/h, a jego moc wynosi 225 kW/306 KM przy masie pustego pojazdu 1.858 kg. Volkswagen zaprezentował studyjny model z napędem hybrydowym plug-in i TDI jako światową premierę na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie.
Połączenie efektywności i przyjemności jazdy. Pod względem technicznym studyjny SUV opiera się na modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB), opracowanej przez Volkswagen AG. W ramach MQB wprowadzone zostały jednolite parametry dla różnych serii modeli i marek, na przykład odległość między pedałem gazu a środkiem przedniego koła oraz pozycja montażowa wszystkich silników. Oprócz nich występują zmienne parametry, które mogą być optymalnie i indywidualnie dostosowywane do różnych modeli, takie jak rozstaw osi, rozstaw kół i wielkość kół.
W nowym Cross Coupé podzespoły zostały połączone z MQB w sposób tworzący nową, przyszłą generację SUVów. W tym przypadku jest to przednia i tylna oś, silnik TDI o mocy 140 kW/190 KM z nowej serii EA288 i 6-biegowa przekładnia DSG. Podzespoły te współpracują z podzespołami elektrycznymi, również opracowanymi przez Volkswagena: akumulatorem litowo-jonowym umieszczonym w tunelu środkowym oraz silnikami elektrycznymi: przednim o mocy 40 kW oraz tylnym o mocy 85 kW.
Bogactwo wariantów. Cross Coupé pokazuje jak dużą różnorodność wariantów można zrealizować dzięki MQB. Studyjny model dzięki systemom modułowym mógłby być teoretycznie nie tylko hybrydą plug-in (akumulator ze złączem do zewnętrznego ładowania), lecz także pełną hybrydą (bez złącza do ładowania) lub wariantem tylko z silnikiem spalinowym lub tylko z silnikiem elektrycznym.
Efektywność i dynamika. Efektywne technologie napędu oferują najwyższą dynamikę. Udowadnia to także nowe Cross Coupé. Z połączenia wzorcowej oszczędności i spełniającej wszystkie wymagania dynamiki jazdy powstał wszechstronny, a jednocześnie sportowy samochód. Prezentowane w Genewie Cross Coupé przyspiesza do 100 km/h w 6,5 sekundy; silnik TDI rozwija już przy 1.600 obr./min maksymalny moment obrotowy 400 Nm. W ułamku sekundy dwa silniki elektryczne dokładają do tego 180 Nm (silnik przedni) i 270 Nm (silnik z tyłu). Przy boostowaniu, czyli pełnym wykorzystaniu mocy wszystkich silników, dostępny jest całkowity moment obrotowy 700 Nm. Z taką wartością studyjne auto bez problemów spełnia wymagania stawiane dzisiejszym wyczynowym samochodom sportowym, a zużywa przy tym mniej paliwa, niż jakikolwiek mały samochód.
Inteligentna współpraca systemów napędowych
Zero emisji dzięki silnikom elektrycznym. Z napędem czysto elektrycznym model studyjny może przejechać do 45 km z ograniczoną w tym przypadku prędkością maksymalną 120 km/h. W ten sposób większość osób dojeżdżających do pracy mogłaby pokonać codzienną trasę, nie emitując szkodliwych substancji. W trybie elektrycznym kierowca może zdecydować, czy ważniejszy jest dla niego maksymalny zasięg, czy dynamika jazdy. Może zatem wybrać kombinację trybu E i CITY lub E i SPORT. W trybie E (CITY) zoptymalizowanym pod kątem zasięgu napędzana jest elektrycznie tylko tylna oś. W dynamicznym trybie E (SPORT) silniki elektryczne napędzają obie osie. Podczas jazdy tylko na prąd silnik wysokoprężny jest odłączany od układu napędowego przez otwarcie sprzęgła. Sprzęgło po stronie przekładni pozostaje przy tym zamknięte łącząc 6-biegową DSG z układem napędowym. Tryb elektryczny włączany jest przyciskiem EV (EV = Electric Vehicle) obok dźwigni zmiany biegów. Cross Coupé pracuje wtedy jako wyłącznie elektryczny pojazd. Nawet podczas szybkiej jazdy nie jest uruchamiany silnik spalinowy, o ile akumulator jest dostatecznie naładowany. Gdy tylko ze względu na poziom naładowania akumulatora lub inne parametry TDI musi zostać uruchomiony, włącza się całkowicie płynnie do układu napędowego.
Akumulator w tunelu środkowym. Podczas jazdy tylko na prąd silniki elektryczne zasilane są energią ze składającego się z ośmiu modułów akumulatora litowo-jonowego. Akumulator ma pojemność 9,8 kWh i umieszczony jest w tunelu środkowym Cross Coupé. Przepływem energii z i do akumulatora i do silników elektrycznych zarządza układ elektroniki mocy pracujący w zakresie napięcia 370 V, wbudowany w przednią komorę silnika. Sieć elektryczna zasilana jest napięciem 12V przez przetwornik DC/DC. Elektryczny system napędowy nie spowodował żadnych ograniczeń przestronności wnętrza. Akumulator ładowany jest z zewnętrznego źródła zasilania (gniazdo 230 V) lub podczas jazdy.
Ładowanie po wciśnięciu przycisku. Kierowca może świadomie włączyć tryb LADEN (ładowanie) przyciskiem obok dźwigni selekcyjnej. W trybie tym akumulator jest ładowany podczas jazdy przez TDI, aby zgromadzić wystarczającą ilość energii, potrzebnej na przykład, gdy przebywamy w specjalnych strefach ochrony przyrody, do których wjazd dla samochodów elektrycznych jest bezpłatny. Aktualny zasięg wyłącznie na prąd oraz łączny zasięg Cross Coupé są wyświetlane na wskaźnikach. System zarządzania energią i napędami steruje modułem silników uwzględniając aktualne zużycie energii. Kierowca ma do dyspozycji pięć trybów pracy: CITY (tryb ekologiczny z minimalnym zużyciem paliwa), SPORT (wysoka dynamika), OFFROAD (stały napęd na wszystkie koła), tryb E (napęd czysto elektryczny), jako EV-CITY lub EV-SPORT oraz LADEN (ładowanie; przez TDI). Równocześnie Cross Coupé wykorzystuje różne stany pracy, w których silniki i osie są dołączane lub odłączane według zapotrzebowania.
Zero emisji przy „żeglowaniu”. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, a akumulator będzie wystarczająco naładowany, wszystkie silniki zostaną wyłączone i odłączone od układu napędowego. Mówimy wtedy o „żeglowaniu”.
Zero emisji w trybie rekuperacji. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub zahamuje, a poziom naładowania akumulatora nie będzie wystarczająco wysoki, oba silniki elektryczne zaczną pracować jako prądnice, a energia odzyskiwana podczas hamowania będzie magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym. W tym przypadku TDI jest także wyłączony i odłączony od układu napędowego.
Boostowanie. Gdy kierowca chce poruszać się sportowo, może wykorzystać jednocześnie moc silników elektrycznych i TDI. W żargonie fachowym takie połączenie nazywane jest „boostowaniem”. Cross Coupé jest wtedy napędzane na wszystkie koła.
Offroad z „elektrycznym wałem Kardana”. Cztery koła są napędzane także wtedy, gdy kierowca włączy tryb OFFROAD. W takim przypadku przedni silnik elektryczny zasilany energią przez TDI działa tylko, jako źródło prądu dla silnika elektrycznego na tylnej osi. Ponieważ energia do napędu tylnej osi przepływa w kablach, a nie mechanicznie, można nazwać ten system „elektrycznym wałem Kardana”. Dzięki temu, że TDI w trybie OFFROAD napędza tylny silnik elektryczny za pośrednictwem przedniego silnika, napęd na tylne koła może być aktywowany także przy niskim poziomie naładowania akumulatora litowo-jonowego.
Tryb z silnikiem TDI. Gdy za napęd odpowiedzialna jest tylko jednostka TDI, Cross Coupé jest typowym samochodem napędzanym na przednią oś. W sytuacjach, gdy możliwe jest uzyskanie bardziej efektywnego zużycia paliwa poprzez zwiększenie obciążenia, silniki elektryczne pracujące jak prądnice ładują akumulator. Przy wykorzystaniu wszystkich rezerw energii, średnim spalaniu 1,8 l/100 km i pojemności zbiornika paliwa 55 litrów możliwy jest teoretyczny zasięg 1.287 km.
Nowy TDI w Cross Coupé
Silniki MQB. TDI w Cross Coupé jest jednym z silników skonstruowanych specjalnie do zastosowania z modułową platformą podłogową (MQB). Ważną cechą MQB jest jednolita pozycja wbudowania wszystkich silników. Dlatego Volkswagen opracował dwie nowe serie jednostek napędowych: EA288 – silnik wysokoprężne i EA211 – silniki benzynowe. Z tymi dwoma rodzajami silników i odpowiednimi silnikami elektrycznymi można zrealizować w ramach MQB wszystkie klasyczne, alternatywne i hybrydowe systemy napędowe.
Spektrum silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem. Nowy silnik TDI z MQB jest dostępny, w zaprezentowanym w Genewie modelu studyjnym, w wariantach 1.6 i 2.0 litra i mocą od 66 kW/90 KM do 140 kW/190 KM. Ten samozapłonowy silnik jest nie tylko wyjątkowo oszczędny, ma wysoki moment obrotowy i emituje niewiele substancji szkodliwych, lecz także pracuje niezwykle spokojnie i komfortowo. Przykładem jest 2.0 TDI z Cross Coupé, w którym zastosowano dwa wałki wyrównujące. Na komfort akustyczny pozytywnie wpływają także pasek zębaty pompy oleju i próżniowej, pracujący na mokro w misce olejowej oraz obudowane dysze wtryskowe.
Stylistyka SUVa i dynamika Coupé. Cross Coupé z długością 4.357 mm jest dłuższy niż Golf i krótszy niż Tiguan. Szerokość (1.868 mm) i wysokość (1.523 mm) leży również między tymi dwoma samochodami. Studyjny model ma bardzo duży rozstaw osi w stosunku do długości całkowitej – 2.630 mm, czyli o 52 mm więcej, niż Golf i o 26 mm więcej, niż Tiguan. Zwisy nadwozia (z przodu 855 mm, z tyłu 860 mm) są odpowiednio krótkie, a ogólne proporcje niezwykle zwarte. Atletyczny wygląd podkreślają duże rozstawy kół – 1.585 mm (z przodu) i 1.613 mm (z tyłu). Poza asfaltowymi drogami ważne są wartości kąta natarcia, zejścia i kąta rampowego. Kąt natarcia wynosi aż 24,2 stopnia, kąt zejścia 32,5 stopnia, natomiast kąt rampowy pozwalający pokonywać pagórki wynosi 15 stopni.
Precyzyjnie ukształtowana sylwetka coupé. W nadwoziu Cross Coupé dominuje bardzo długa pokrywa silnika, zupełnie nowy projekt przedniej czesci nadwozia, przesunięta daleko do tyłu kabina pasażerska i bardziej płaska, niż w tradycyjnych SUVach linia okien. Stylistom Volkswagena udało się uzyskać atletyczną sylwetkę Cross Coupé i zachować przy tym charakterystyczne dla marki prowadzenie linii. Bryła auta jest niezwykle dopracowana i nowoczesna. Z sylwetką Cross Coupé doskonale komponują się 20-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich z oponami 265/45. Z tyłu nadwozie zakończone jest pochylonym jak w coupé, szerokim tylnym słupkiem.
Wyrazisty przód nadwozia. Charakterystyczne, poziome linie Volkswagena stanowią w Cross Coupé pomost między teraźniejszością a przyszłością. Inaczej niż w aktualnych modelach styliści fizycznie połączyli ze sobą podwójne reflektory ksenonowe i chromowane żebra osłony chłodnicy, wkomponowując reflektory w dwa – leżące jeden nad drugim – chromowane pasy. Wznoszące się ku górze chromowane „skrzydła” podkreślają szerokość nadwozia i są częścią nowej koncepcji świateł. W dolnym „skrzydle” znajdują się światła do jazdy w dzień, w górnym – kierunkowskazy. Na dole, w zderzaku, umieszczono diodowe reflektory przeciwmgielne.
Tył nadwozia. O stylistyce tylnej części nadwozia decyduje wąski pas bocznych okien. Typowa dla coupé jest mocno pochylona tylna szyba. Pokrywa bagażnika jest zakończona od góry spojlerem, który poprawia aerodynamikę i optycznie przedłuża dach. Tylne światła są wąskie. W typowy dla SUVa masywny zderzak wbudowane zostały z prawej i lewej strony podwójne końcówki rur wydechowych.
Sportowe wnętrze z typowymi cechami SUVa
To, co najlepsze w SUVach i coupé. Cechy SUVa i coupé tworzą w studyjnym Cross Coupé interesujące połączenie. Elementy obsługowe mają dynamiczne i precyzyjne linie coupé, lecz są umieszczone znacznie wyżej – jak w SUVie. Wszystkie powierzchnie są eleganckie i wykonane z materiałów najwyższej jakości, a jednocześnie są bardzo odporne na niekorzystne czynniki. Na przykład pokrętła pozwalające na szybką i wygodną regulację funkcji napędu i klimatyzacji wykonane są z aluminium. Również aluminiowa jest dźwignia 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej (DSG). Przed dźwignią zmiany biegów umieszczony jest przycisk uruchamiania silników, z prawej i lewej strony dwa eleganckie, stabilne uchwyty. Z prawej strony dodatkowo znajdują się przyciski wyboru trybu elektrycznego i ładowania akumulatora. Powyżej elementów regulacji wentylacji, przycisku świateł awaryjnych i dysz wentylacyjnych umieszczono wyświetlacz dotykowy, na którym prezentowane są wszystkie istotne funkcje samochodu. W rezultacie wszystkie detale czteroosobowej kabiny są bardziej sportowe, niż w tradycyjnym SUVie.
Wskaźniki z możliwością programowania. Zależnie od wybranego trybu – Sport, City lub Offroad, na wyświetlaczu głównym pokazywane są na przykład: kompas, mapa topograficzna, czy wskaźnik przechyłu. Każdy z trybów ma charakterystyczną grafikę i kolorystykę. Na środku między dwoma okrągłymi wskaźnikami znajduje się kolejny, wielofunkcyjny wyświetlacz, na którym mogą być prezentowane informacje dotyczące samochodu, menu telefonu, informacje z systemu audio i dalsze dane nawigacyjne, takie jak na przykład trójwymiarowy obraz terenu.
Ergonomia na dalekie podróże. Studyjny model wyposażony jest w cztery ergonomiczne, pojedyncze fotele kubełkowe ze zintegrowanymi zagłówkami. Wszyscy pasażerowie mają wystarczająco dużo miejsca zarówno po bokach, z przodu jak i nad głową. Oparcia tylnych siedzeń i przedniego prawego fotela można pochylić do przodu, co pozwala na przewożenie na przykład deski surfingowej, paralotni czy innych dużych przedmiotów. Tył oparć pokryty jest tworzywem sztucznym odpornym na uszkodzenia.
Bagażnik do wysokości okna ma pojemność 380 litrów. W przypadku zapełnienia wnętrza (o długości 1.724 mm) po dach i do oparć przednich foteli, pojemność bagażnika wzrośnie do 1230 litrów.
Nowy Golf GTI Cabriolet
Dokładnie przed rokiem Volkswagen zaprezentował na Genewskim Salonie Samochodowym nowego Golfa Cabriolet. Teraz w tym samym miejscu odbywa się światowa premiera szczególnej wersji tego bestsellera: pierwszego GTI Cabriolet w historii Golfa. Silnik GTI o mocy 155 kW/210 KM czyni to czteroosobowe auto z otwartym nadwoziem najmocniejszym Golfem Cabriolet, jaki został kiedykolwiek wyprodukowany. GTI to nie tylko większa moc, lecz także bardziej sportowa stylistyka zewnętrzna i wnętrze oraz odpowiednio dostrojone zawieszenie. Pierwsze egzemplarze Golfa GTI Cabriolet będą dostępne w salonach tuż przed początkiem kalendarzowego lata.
Seryjna XDS, opcjonalna DSG. Klienci będą mogli wybrać wersję z 6-biegową przekładnią manualną lub 6-biegową DSG (przekładnią dwusprzęgłową). W obu wersjach moc silnika benzynowego z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem przenoszona jest na przednią oś. Już od 1.700 obr./min silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 280 Nm. Moment ten jest dostępny aż do prędkości obrotowej 5.300 obr./min. By siła silnika była optymalnie zamieniana na siłę ciągu, Cabriolet będzie wyposażony nie tylko w elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego (EDS) z ESP, lecz również – seryjnie – w poprzeczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS. Nawet przy wychodzeniu z zakrętu z dużą szybkością XDS, zintegrowana z ESP, zapewnia optymalną przyczepność i maksymalną stabilność.
Mocny i elegancki. Wyposażony w ten silnik Golf GTI Cabriolet z każdą z wersji przekładni przyspiesza do 100 km/h w 7,3 sekundy. Prędkość maksymalna przy zamkniętym dachu wynosi 237 km/h (DSG: 235 km/h), średnie zużycie paliwa to 7,6 l/100 km, a emisja CO2 – 177 g/km (DSG: 7,7 l/100 i 180 g/km CO2). Ważny jest także fakt, że dwulitrowy, czterocylindrowy i czterozaworowy silnik dzięki wysokiemu przebiegowi momentu obrotowego idealnie nadaje się do, typowej dla kabrioletów, dostojnej jazdy. Wysoki bieg, niska prędkość obrotowa, a mimo to przy przyspieszaniu Golf GTI Cabriolet nie pozostawia nic do życzenia.
Atrybuty zewnętrzne GTI. Kabriolet ma typowe cechy wizualne GTI, między innymi czerwone obramowanie osłony chłodnicy o strukturze plastra miodu z napisem GTI, przedni zderzak w stylu GTI z dużym wlotem powietrza (również o strukturze plastra miodu) oraz typowe reflektory przeciwmgielne w pionowym układzie, nowy tylny dyfuzor i chromowane końcówki rur wydechowych. Podobnie jak w „zamkniętym” GTI ciemnoczerwone światła tylne wykonane są w technice LED, tablica rejestracyjna oświetlona jest również diodowym światłem, a na progach znajdują się nakładki poszerzające. Klasyczne dla GTI są seryjne, 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Denver, z pięcioma otworami i oponami 225/45. Taki sam design, lecz ze szlifowaną na połysk powierzchnią i czarnymi częściami wewnętrznymi mają opcjonalne, 18-calowe obręcze, noszące nazwę Detroit (opony: 225/40).
Cechy GTI we wnętrzu. We wnętrzu kabriolet, poza mocniej pochyloną ramą przedniej szyby i specjalną tylną kanapą, ściśle nawiązuje do klasycznego GTI. Do wyposażenia seryjnego należy klasyczna tapicerka w kratę (Jacky) na sportowych siedzeniach. Jako opcja dostępna jest tapicerka skórzana (Vienna). Fotele posiadają funkcję podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulowaną dźwignią z boku fotela. Ponadto Cabriolet wyposażony jest w pedały z nakładkami ze szczotkowanej stali nierdzewnej, specjalną dźwignię zmiany biegów GTI z aluminiowym wykończeniem, obszytą skórą kierownicę z wyprofilowanymi zagłębieniami na dłonie i emblematem GTI. Kierownicę, osłonę dźwigni zmiany biegów i dźwignię hamulca ręcznego zdobią czerwone szwy. Wewnętrzne poszycie składanego dachu ma kolor czarny, podobnie jak poszycie słupków. Wszystko to są elementy typowe dla GTI. Wnętrze Golfa GTI Cabriolet różni się od pozostałych wersji Golfa także czarnymi, błyszczącymi aplikacjami Black Stripe o wyglądzie metalu, umieszczonymi w drzwiach i na tablicy rozdzielczej. Do wyposażenia seryjnego należy również automatyczna klimatyzacja Climatronic, chromowane pierścienie m.in. wokół przełącznika świateł, przycisków otwierania/zamykania okien i regulacji lusterek oraz radioodtwarzacz RCD 210.
Lato w 9,5 sekundy. Konstrukcja miękkiego, składanego dachu Golfa Cabriolet przystosowana jest do dużych prędkości, dlatego została zastosowana w GTI bez żadnych modyfikacji. Seryjnie dach jest otwierany i zamykany elektrohydraulicznie. Otwarcie trwa tylko 9,5 sekundy, zamknięcie – 11 sekund i to podczas jazdy z prędkością do 30 km/h. Po zamknięciu dachu Volkswagen jest jednym z najcichszych kabrioletów. Golf GTI Cabriolet to wzór najwyższej jakości i bezpieczeństwa. Wysuwane automatycznie pałąki chroniące przed skutkami dachowania, przednie i boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową oraz poduszka chroniąca kolana kierowcy należą do wyposażenia seryjnego. Golf GTI Cabriolet oferuje największe wnętrze w swojej klasie oraz bagażnik, którego pojemność 250 litrów można w pełni wykorzystywać także przy otwartym dachu.
Nowe Polo BlueGT
Nowe Polo BlueGT sprowadza do jednego mianownika doskonałą dynamikę i wyjątkową oszczędność. Najbardziej interesującym rozwiązaniem technicznym tego nowoczesnego samochodu kompaktowego jest zastosowana po raz pierwszy w Volkswagenie funkcja odłączania cylindrów ACT, wprowadzona do nowego, 1,4-litrowego TSI w Polo BlueGT. Silnik ten rozwija moc 103 kW/140 KM, zużywając przy tym średnio tylko 4,7 l/100 km* paliwa (emisja CO2 108 g/km*). Polo BlueGT z opcjonalną, 7-biegową przekładnią DSG zużywa jeszcze mniej benzyny – tylko 4,5 l/100 km* (105 g/km* CO2). Osiągający maksymalną prędkość 210 km/h Volkswagen potrzebuje na przyspieszenie do 100 km/ h tylko 7,9 sekundy. Takie niezwykłe połączenie efektywności i dynamiki udało się uzyskać dzięki wprowadzeniu ACT, konsekwentnemu downsizingowi (redukcja pojemności skokowej plus bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie) i technologiom BlueMotion (system Start-Stop, rekuperacja). Polo BlueGT wypełnia lukę między Polo 1.2 TSI (77 kW/105 KM) i Polo GTI (132 kW/180 KM). Nowe Polo pojawi się na europejskim rynku już w lipcu.
Nowa generacja silników. Silnik 1.4 TSI z Polo BlueGT jest aktualnie najmocniejszym silnikiem z nowej serii jednostek benzynowych EA211. Silniki te, podobnie jak silniki wysokoprężne z serii EA288 stanowią techniczną podstawę przyszłej konstrukcji modułowej z platformą podłogową dla samochodów z silnikami montowanymi poprzecznie (MQB). Wszystkie te jednostki łączy między innymi identyczna pozycja montażowa w samochodzie, niezależnie od klasy auta i marki.
Redukcja spalania z ACT. Jeszcze przed wprowadzeniem MQB nabywcy Polo BlueGT będą mogli cieszyć się nowoczesnym silnikiem TSI z funkcją odłączania cylindrów. Volkswagen, jako pierwszy producent, wprowadził do mniejszych silników technologię pozwalającą zaoszczędzić paliwo, czyli aktywne zarządzanie pracą cylindrów, znaną dotychczas z dużych silników ośmio- i dwunastocylindrowych. Dzięki wyłączeniu drugiego i trzeciego cylindra przy niskim i średnim obciążeniu zużycie paliwa w znormalizowanym cyklu jazdy zmniejsza się o około 0,4 l/100 km. Podczas jazdy ze stałą prędkością 50 km/h na trzecim lub czwartym biegu można uzyskać oszczędność nawet jednego litra paliwa na 100 kilometrów. Nawet przy poruszaniu się z prędkością 70 km/h na piątym biegu spalanie jest o 0,7 l/100 km mniejsze.
Sposób działania ACT. Funkcja ACT jest aktywna w zakresie prędkości obrotowych 1.250 – 4.000 obr./min i przy momentach obrotowych między 25 a ok. 100 Nm. To szeroki zakres, który w europejskim znormalizowanym cyklu obejmuje około 70 procent kilometrów przejechanych przez normalnie eksploatowany samochód. Gdy kierowca wciśnie mocniej pedał gazu, oba cylindry włączą się w sposób niezauważalny. Wysoka efektywność nie wyklucza przy tym wysokiej kultury pracy silnika: także z dwoma cylindrami doskonale wyważony silnik 1.4 TSI w Polo BlueGT pracuje tak samo cicho i bez wibracji, jak przy czterech aktywnych cylindrach. Wszystkie mechaniczne procesy przełączania wykonywane są podczas połowy obrotu wałka rozrządu, co w zależności od prędkości obrotowej trwa od 13 do 36 milisekund. Dodatkowe ingerencje w zapłon i przepustnicę wygładzają przebieg tych procesów. Dzięki czujnikowi pedału gazu i inteligentnemu oprogramowaniu monitorującemu system rozpoznaje także nieregularne profile jazdy – na przykład na rondzie lub sportową jazdę po krętych drogach. W takim przypadku odłączanie cylindrów nie jest aktywne. Informacja, czy pracują dwa czy cztery cylindry, pokazywana jest na wyświetlaczu wielofunkcyjnym między prędkościomierzem a obrotomierzem.
Wygląd zewnętrzny Polo BlueGT. Nowy Volkswagen różni się od pozostałych wariantów zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu. Elementami wyróżniającymi Polo BlueGT na zewnątrz są nowe, 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, emblematy GT z przodu i z tyłu (z tyłu także BLUEMOTION) oraz nowa końcówka rury wydechowej. Ponadto do wyposażenia seryjnego należą liczne detale przejęte z Polo GTI lub Polo BlueMotion, na przykład znany z GTI tylny spojler, tylny zderzak z dyfuzorem oraz reflektory przeciwmgielne ze światłami do jazdy w dzień. Z wariantu BlueMotion pochodzą nakładki na progi oraz listwy przy zewnętrznych krawędziach przedniej szyby. Dodatkowo Polo BlueGT posiada czarną osłonę chłodnicy, kratkę wlotu powietrza w zderzaku w stylu R-Line oraz czarne obudowy lusterek zewnętrznych. Nadwozie zostało obniżone o 15 mm, a podłoga osłonięta specjalnymi płytami, co znacznie poprawia aerodynamikę.
Wnętrze Polo BlueGT. Wnętrze zostało wzbogacone między innymi o tempomat, czarną podsufitkę i czarne poszycie słupków w stylu GTI, wprowadzenie dodatkowych funkcji komputera pokładowego (informacja o pracy ACT i ciśnieniu w oponach) oraz wskaźników znanych z GTI. Dalszymi elementami charakterystycznymi dla Polo BlueGT są zmodyfikowane lusterka do makijażu i oświetlenie wnętrza, sportowa, obszyta skórą kierownica z emblematem „BlueGT”, sportowe siedzenia z nowym deseniem i kolorem tapicerki oraz chromowane obramowania niektórych elementów obsługowych.
R-Line dla Beetle i Passata
Dla wszystkich kierowców, którym podoba się wyjątkowo dynamiczna stylistyka nadwozia i wnętrza w duchu mocnych modeli R, Volkswagen R GmbH przygotował pakiety R-Line. Najnowszymi modelami z wyposażeniem R-Line są Beetle, Passat i Passat Variant.
Beetle z pakietami R-Line
Beetle z pakietem R-Line Exterieur. Na bazie najbogatszej wersji Sport (1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM i 2.0 TSI o mocy 147 kW/200 KM) Volkswagen będzie oferował dla Beetle, pakiety R-Line – zewnętrzny i wewnętrzny. Pakiet zewnętrzny Exterieur będzie dostępny oddzielnie, natomiast pakiet elementów wewnętrznych Interieur będzie oferowany jako rozszerzenie pakietu zewnętrznego. Spółka Volkswagen R GmbH, odpowiedzialna za wyposażenie R-Line, opracowała wyjątkowo sportowe zderzaki – przedni z czarnymi, żebrowanymi wlotami powietrza i chromowanymi pierścieniami wokół kierunkowskazów, tylny z dyfuzorem. Pozostałe elementy wyposażenia zewnętrznego R-Line to elementy z tworzywa sztucznego na bokach nadwozia i obudowy lusterek w kolorze nadwozia, logo R-Line poniżej słupków A, a także 18-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich Twister z oponami 235/45. Jako opcja dostępne są 19-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Tornado z oponami 235/40. Pakiet R-Line można połączyć ze wszystkimi dwunastoma kolorami Beetle.
Beetle z pakietem R-Line Interieur. Tradycyjnie do pakietu R-Line należą sportowe siedzenia, których środkowa część, w przypadku Beetle, pokryta jest tkaniną Kyalami. Boki wykonane są z mikrofibry San Remo, a tapicerkę zdobią szwy w kolorze Artgrey. Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są siedzenia pokryte czarną skórą (Vienna lub Nappa) z zagłówkami z wytłoczonym logo R-Line. Logo to można znaleźć także na listwach progowych i sportowej, obszytej skórą kierownicy. Kierownica i osłona dźwigni zmiany biegów wykończone są szwami w kolorze Artgrey. Do szwów dopasowane są kolorystycznie aplikacje dekoracyjne Dark Vanadium.
Passat z wyposażeniem R-Line
Passat R-Line. Volkswagen będzie oferował nowego Passata R-Line i Passata Variant R-Line jako całkowicie niezależną wersję wyposażenia. Wyjątkowo sportowy Passat R-Line będzie pozycjonowany między środkową wersją wyposażenia Comfortline a najbogatszą wersją Highline.
Wygląd zewnętrzny. Z przodu i z tyłu nowe zderzaki w stylistyce R-Line wprowadzają do nadwozia sportowe akcenty. W przednim zderzaku w oczy rzuca się wyjątkowo duży wlot powietrza i reflektory przeciwmgielne, z tyłu uwagę przyciąga czarny dyfuzor. Równie dynamicznie wygląda harmonijnie wkomponowany spojler na pokrywie bagażnika (Limousine) lub na krawędzi dachu (Variant). Progi w stylistyce R-Line podkreślają wyjątkowy charakter tego modelu, podobnie jak 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich Mallory (opcjonalnie 18-calowe) z oponami samouszczelniającymi w rozmiarze 235. Na osłonie chłodnicy umieszczone jest logo R-Line. Variant posiada ponadto srebrne, anodowane relingi dachowe. Typowe dla usportowionej wersji jest dynamiczne dostrojone zawieszenie i obniżone o 15 mm nadwozie (wyjątek: samochody z DCC).
Wnętrze. Sportowe siedzenia pokryte są tkaniną Kyalami (środkowe części) i mikrofibrą San Remo (wewnętrzne części wyprofilowanych boków). Sportowy charakter wprowadzają tytanowo-srebrne aplikacje dekoracyjne w obrębie deski rozdzielczej, w poszyciu drzwi i na konsoli środkowej oraz wielofunkcyjna, obszyta skórą kierownica z logo R-Line i kontrastowymi szwami. Uzupełnieniem wyposażenia wnętrza są pedały z nakładkami ze stali nierdzewnej i listwy na progach (także z logo R-Line). Na życzenie (bez dopłaty) można otrzymać podsufitkę w kolorze czarnym Titan. Jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest skórzana tapicerka (Nappa); w tym przypadku na przednich zagłówkach wytłoczone jest logo R-Line.
Pakiet stylistyczny R-Line dla wszystkich Passatów. Klienci, którzy zdecydują się na Passata lub Passata Variant, niezależnie od wersji wyposażenia, będą mogli w przyszłości również zindywidualizować swój samochód zamawiając pakiet stylistyczny R-Line. Obejmuje on zderzaki i progi w stylistyce R-Line, czarny tylny dyfuzor, spojler na pokrywie bagażnika lub krawędzi dachu oraz logo R-Line na osłonie chłodnicy.
źródło: Volkswagen
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.