X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Nowe Audi A4 - premiera w Poznaniu

2012-03-17
Strona główna -> Audi -> A4 -> B8 (2008-dziś)

Nowe możliwości: adaptive cruise control. Spośród opcjonalnych systemów wspierających kierowcę, w które wyposażono rodzinę modeli A4, najbardziej kompleksowy jest system adaptive cruise control (ACC). System ten, aktywny przy prędkości od 30 do 200 km/h, współpracuje z radarem i utrzymuje A4 w żądanej odległości do jadącego z przodu pojazdu, samoczynnie przyspieszając i zwalniając. Kierowca może wybrać jeden z czterech stopni komfortowej lub sportowej pracy systemu oraz jeden z czterech stopni odległości od innego pojazdu.

ACC jest zintegrowane z Audi braking guard. Gdy czujnik radarowy A4 rozpozna grożące niebezpieczeństwo najechania na jadący z przodu pojazd, system ostrzeże kierowcę odpowiednio do sytuacji. Pierwszy stopień ostrzeżenia to sygnał dźwiękowy i czerwona dioda na wyświetlaczu komputera pokładowego. Jednocześnie napełniany jest wstępnie układ hamulcowy, a okładziny są przysuwane do tarcz. Gdy kierowca wciśnie teraz pedał hamulca, hamowanie nastąpi praktycznie natychmiast.

Jeżeli kierowca pozostanie bierny, nastąpi drugi stopień ostrzeżenia – krótkie szarpnięcie. Gdy teraz zahamuje, jednak ze zbyt małą siłą, hydrauliczny asystent hamulców zwiększy siłę hamowania. W przypadku całkowitego braku reakcji ze strony kierowcy system zainicjuje proces częściowego hamowania z siłą około 3 m/s2.


Przy prędkościach poniżej 30 km/h w krytycznym przypadku Audi A4 zahamuje z pełną siłą, niezależnie od tego, czy jadący z przodu pojazd porusza się, czy stoi. Przy prędkości mniejszej niż 20 km/h hamowanie takie pozwala z reguły całkowicie uniknąć zderzenia, w innych przypadkach prędkość zderzenia będzie znacznie mniejsza, co zmniejszy też skutki wypadku.

Opcjonalny Audi side assist ułatwia kierowcy zmianę pasa ruchu. Przy prędkości powyżej 30 km/h czujniki radarowe obserwują sytuację za A4. Gdy w martwym polu widzenia znajdzie się inny pojazd lub będzie nadjeżdżał z dużą prędkością, zapali się żółta dioda w obudowie lusterka zewnętrznego. Jeżeli mimo to kierowca włączy kierunkowskaz sygnalizując zamiar zmiany pasa ruchu, światło diody stanie się jaśniejsze i zacznie migać z dużą częstotliwością. Takiego sygnału praktycznie nie można nie zauważyć.

Nowością w serii A4 jest Audi active lane assist, aktywujący się przy prędkości 65 km/h. System obserwuje linie wzdłuż jezdni za pomocą małej kamery wbudowanej w lusterko wewnętrzne. Gdy A4 zbliży się do jednej z linii bez włączonego kierunkowskazu, system poprzez lekką ingerencję w elektromechaniczny układ kierowniczy pomoże kierowcy wrócić na prawidłowy tor jazdy. Kierowca może ustalić w systemie MMI, kiedy ma nastąpić ingerencja i czy ma być połączona z wibracjami kierownicy.

W celu ułatwienia parkowania Audi proponuje trzy różne rozwiązania. Najbardziej rozbudowana wersja - czujniki parkowania z kamerą cofania z obiektywem „rybie oko”. Obserwuje ona obszar za samochodem. Odpowiednie oprogramowanie usuwa zniekształcenia obrazu, który jest następnie wyświetlany na monitorze MMI razem z liniami i płaszczyznami pomocniczymi, ułatwiającymi kierowcy parkowanie.

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > »

Komentarze