Najnowszy Nissan Qashqai

TECHNOLOGIA. Podstawowym założeniem przyjętym przy projektowaniu nowego modelu Qashqai było udostępnienie nowych technologii szerokiemu gronu użytkowników. Poszczególne innowacje składają się na unikatowy pakiet systemów wspomagających kierowcę, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo i wygodę podróżowania, ale także znacząco podnoszą wartość pojazdu.

Safety Shield to zbiór rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zgodnie z konsekwentnie realizowanym przez Nissana dążeniem do całkowitej eliminacji wypadków drogowych. Rozwinięciem tej wizji są plany uruchomienia masowej produkcji pojazdów autonomicznych najpóźniej do 2020 roku.

Pakiet Safety Shield w nowym modelu Qashqai obejmuje następujące elementy:

Elektryczny hamulec awaryjny. Skanując drogę przed pojazdem za pomocą wbudowanych czujników radarowych, Qashqai sygnalizuje niebezpieczeństwo i reaguje na nie w trzech etapach. Najpierw sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę o zmniejszającej się odległości do pojazdu poprzedzającego. Następnie, jeśli kierowca zignoruje to ostrzeżenie, system automatycznie przyhamuje pojazd.  Na koniec, jeżeli odległość będzie nadal malała, system uruchomi hamulce z pełną mocą, doprowadzając do całkowitego zatrzymania samochodu, o ile zajdzie taka potrzeba.

Ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy. Nowy Qashqai uczy się zachowań kierowcy i potrafi rozpoznać, kiedy ogarnia go senność. Po „nauczeniu się” nawyków kierowcy system zaczyna monitorować jego zachowania. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów kierownicy powoduje wyświetlenie ostrzeżenia na desce rozdzielczej, sugerującego konieczność przerwy w podroży.

Rozpoznawanie znaków drogowych. Nowy Qashqai pomaga dotrzeć do celu nie tylko bezpiecznie, ale i zgodnie z przepisami. Znaki ograniczenia prędkości są automatycznie odczytywane przez kamerę zamontowaną z przodu pojazdu i wyświetlane przed oczami kierowcy. Funkcja ta działa w całej Europie, niezależnie od typografii znaków obowiązującej w danym kraju. System rozpoznaje nawet stosowane w niektórych krajach dodatkowe znaki ograniczające prędkość tylko w czasie opadów deszczu i wyświetla kierowcy odpowiednią wartość dopuszczalnej prędkości w zależności od pogody.

Ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Funkcja ta sprawdza się w szczególności na wielopasmowych autostradach, wykrywając niekontrolowany zjazd auta z zajmowanego pasa ruchu. Zaawansowany program komputerowy rozpoznaje nawet starte i niezbyt wyraźne oznakowanie na drodze.  Zjeżdżanie samochodu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu jest sygnalizowane kierowcy, sugerując mu korektę toru jazdy.

Ostrzeganie o pojeździe w martwym polu. Tylna kamera systemu Around View Monitor wykrywa pojazdy znajdujące się w niewidocznym w lusterku „martwym polu” po obu stronach samochodu. Obecność pojazdu w „martwym polu” jest sygnalizowana zapaleniem się kontrolki w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz z zamiarem zmiany pasa ruchu, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, kontrolka w lusterku zaczyna migać, a kierowca jest dodatkowo ostrzegany sygnałem dźwiękowym.

Ostrzeganie o poruszających się obiektach. Manewrowanie autem ułatwiają przednie i tylne czujniki parkowania. Ostrzeżenie o obecności przeszkody sygnalizowane jest dźwiękiem oraz graficznie, na zestawie wskaźników. Rozwinięciem tej funkcji jest rozbudowany system kamer 360°, który dostępny był już w pierwszej generacji modelu. Generowany przez ten system obraz pojazdu „z lotu ptaka” znacznie ułatwia parkowanie. W przypadku wykrycia obiektu poruszającego się w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Umieszczona w klapie bagażnika kamera z obiektywem szerokokątnym o zasięgu ponad 180 stopni zapewnia niespotykanie szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na nowym, większym, 7-calowym ekranie systemu NissanConnect.

Adaptacyjne światła drogowe. Sterowana zaawansowanym oprogramowaniem kamera o wysokiej rozdzielczości to część innowacyjnego systemu automatycznego przełączania świateł drogowych na światła mijania w nowym modelu Qashqai. System dobiera sposób działania reflektorów pod kątem optymalnego oświetlenia drogi w każdych warunkach.

Elementy systemu Safety Shield to nie wszystkie nowatorskie rozwiązania technologiczne zastosowane w nowym modelu Qashqai. Warto wspomnieć także o następujących:

System aktywnej kontroli zawieszenia. W systemie aktywnej kontroli zawieszenia wykorzystano wyniki najnowszych badań nad komfortem jazdy i właściwościami jezdnymi oraz wnioski z prac nad innymi modelami marek Nissan i Infiniti. Układ kontroli dynamiki pojazdu (VDC) nadal interweniuje w przypadku niebezpiecznej utraty przyczepności, natomiast układ aktywnej kontroli toru jazdy wkracza do akcji przy niższych prędkościach, hamując poszczególne koła w celu utrzymania właściwego toru jazdy w zakrętach. Działanie systemu pozwala na bardziej dynamiczną jazdę i nie odbiera przyjemności z prowadzenia samochodu. Ponadto w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni układ ten steruje hamulcami w każdym z kół w taki sposób, aby ograniczyć kołysanie nadwozia i zapewnić większy komfort jazdy.

System kamer 360° z asystentem parkowania. Po dokonaniu automatycznego pomiaru dostępnego miejsca asystent parkowania sam parkuje pojazd – kierowca musi tylko operować pedałami i skrzynią biegów. Inteligentny asystent pomaga także w parkowaniu prostopadłym. Wówczas kierowca korzysta z widoku samochodu „z lotu ptaka”, generowanego na podstawie obrazu z systemu kamer 360°.

Nowy system NissanConnect. Jak przystało na samochód, którego atrybutem jest innowacyjność, nowy Qashqai będzie pierwszym na rynku modelem wyposażonym w system NissanConnect nowej generacji. Oprócz 7-calowego ekranu dotykowego atutem nowego systemu jest funkcja łączności ze smartfonem, dzięki której właściciel pojazdu może pozostawać w kontakcie ze światem także w podróży. W przyszłości system będzie oferował dostęp do szeregu aplikacji muzycznych, społecznościowych, rozrywkowych oraz związanych z podróżowaniem. Nowy NissanConnect obsługuje wprowadzone niedawno przez Google® funkcje wyszukiwania informacji i przesyłania ich do komputera pokładowego w samochodzie. Rozwiązanie to umożliwia na przykład planowanie trasy podróży na komputerze domowym.

Moduł Bluetooth, stanowiący element systemu, umożliwia odbiór transmisji strumieniowej audio oraz integrację z telefonem komórkowym. NissanConnect wyposażony jest również w gniazda AUX‑in i USB oraz tuner cyfrowego radia DAB.

Informacje z NissanConnect prezentowane są nie tylko na głównym ekranie systemu, ale także na dodatkowym wyświetlaczu na panelu wskaźników. Sam zestaw wskaźników z 5‑calowym kolorowym ekranem TFT, który w trybie rotacyjnym wyświetla informacje graficzne dotyczące aż 12 różnych elementów, należy do najbardziej zaawansowanych na rynku. Na wyświetlaczu, którego kolorystykę można dostosować do koloru nadwozia Nissana Qashqai, podawane są takie informacje i ostrzeżenia, jak dane o średniej i aktualnej prędkości, zużycie paliwa, wskazówki systemu nawigacji, informacje tekstowe ze stacji radiowej lub o odtwarzanym utworze, rozpoznane znaki drogowe, dane z systemu Safety Shield oraz układu aktywnej kontroli zawieszenia, porady dotyczące ekologicznej jazdy oraz wartości ciśnienia w ogumieniu i informacje o ustawieniach rozkładu momentu obrotowego w trybie 4WD. Ponadto kierowca może regulować charakterystykę układu kierowniczego, ustawienia oświetlenia, czułość sensora zmierzchu, charakterystykę pracy wycieraczek, logikę działania centralnego zamka oraz ustawienia komputera pokładowego.

STYLISTYKA
Atrakcyjna stylistyka Nissana Qashqai pierwszej generacji oraz innowacyjne podejście marki były kluczem do sukcesu tego modelu na całym świecie. Nissan Qashqai drugiej generacji wytycza nowy standard w dziedzinie wyglądu crossoverów za sprawą wyrazistych zaokrągleń, czystych linii i zaawansowanych detali.

Inspiracje stylistyczne przy projektowaniu nadwozia nowej generacji modelu koncentrowały się wokół trzech zagadnień:

  • Dynamiki i zwrotności – nowy model Qashqai zyskał śmiałą, sportową sylwetkę, kontynuując tradycje rodzinny crossoverów Nissana.
  • Inteligentnych technologii na poziomiepremium – filozofia Nissana dotycząca „przystępnych technologii” jest widoczna i odczuwalna w każdym elemencie nowego modelu Qashqai. Od materiałów wykończenia wnętrza i elementów sterowania po detale wykończenia nadwozia.
  • Pełnej kontroli – w nowym Nissanie Qashqai wszystko zorientowane jest na pełną kontrolę – od wnętrza zwróconego w stronę kierowcy i wysokiej pozycji za kierownicą po śmiały wygląd nadwozia.

Nadwozie ma muskularną sylwetkę charakterystyczną dla samochodów typu SUV, ale w porównaniu z poprzednikiem zyskało znacznie więcej dynamizmu. Linia oryginalnej osłony wlotu powietrza w kształcie litery V, która będzie stosowana we wszystkich modelach wprowadzanych na rynek w przyszłości, biegnie w górę maski, w stronę boku nadwozia, nadając mu bardziej sportowy wygląd. Masywny przód i nadkola kół w zestawieniu z 19-calowymi felgami dostępnymi w wybranych wersjach sprawiają, że model ten wyróżnia się na drodze.

Reflektory diodowe w kształcie bumerangu i tylne lampy zespolone stanowią wysokiej jakości detale i charakterystyczny element nadwozia Nissana Qashqai, wyraźnie widoczny zarówno w ciągu dnia, jak i po zmroku.

Qashqai drugiej generacji to model nowy pod każdym względem, a nie tylko unowocześniona wersja swego przełomowego poprzednika. Jest od niego o 20 mm szerszy, o 49 mm dłuższy i o 15 mm niższy. Mimo zmiany tego ostatniego wymiaru, ilość miejsca nad głową z przodu i z tyłu wzrosła o 10 mm, a pozycja kierowcy nadal jest podwyższona w stosunku do aut kompaktowych.

W pełni diodowe reflektory przednie. W przedniej części Nissana Qashqai zastosowano rozwiązania należące do najbardziej zaawansowanych technologicznie w klasie crossoverów. Wszystkie wersje modelu są wyposażone w diodowe światła do jazdy dziennej, a w niektórych zastosowano nawet w pełni diodowe przednie oświetlenie, czyli reflektory z diodowymi światłami mijania i drogowymi. Nissan dokłada wszelkich starań, by technologie stosowane w samochodach tej marki były naprawdę użyteczne, więc zastąpienie świateł ksenonowych diodami było nie tylko kwestią stylu. Reflektory diodowe emitują bielsze i jaśniejsze światło, zużywając o połowę mniej energii niż ksenonowe. Ponadto kolor światła diodowego jest bardziej zbliżony do koloru światła słonecznego, co zapewnia lepszą widoczność w nocy. Diodowe oświetlenie tworzy także charakterystyczny kontur, który rozszerzając się od środkowej części przodu ku narożnikom pojazdu jest znakiem rozpoznawczym Nissana Qashqai.

Ukryta technologia. Wprowadzenie zaawansowanych technologii stanowi częsty problem dla projektantów, ale nie dotyczy to zespołu odpowiedzialnego za nowego Nissana Qashqai. Dzięki ścisłej współpracy projektantów z inżynierami zastosowanie nowych rozwiązań nie przyniosło uszczerbku na odważnej stylistyce pojazdu. Przykładem efektów tej współpracy jest umiejscowienie elementów systemu radarowego. Większość producentów godzi się na ich zamontowanie w mało estetycznych oprawach w zderzaku lub osłonie chłodnicy. W Nissanie są one ukryte za osłoną zderzaka i nie zakłócają estetyki nadwozia.

Zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne z aktywnymi elementami. Jak zwykle w przypadku samochodów Nissana, druga generacja modelu Qashqai powstała zgodnie z założeniem, że forma nie powinna istnieć w oderwaniu od funkcji. Zasada ta dotyczy między innymi profilu aerodynamicznego pojazdu. Sylwetka nowego Nissana Qashqai jest nie tylko dynamiczna i odważna, ale także bardzo opływowa, co wyraża się współczynnikiem oporu aerodynamicznego o wartości 0,32. Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za nowy model dokładnie zbadali wszystkie powierzchnie i detale. Począwszy od widocznych elementów (takich jak spojler dachowy ze skrzydełkami aerodynamicznymi), aż po elementy ukryte (takie jak specjalnie zaprojektowana płaska podłoga) – w modelu Qashqai zastosowano najbardziej zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne w segmencie samochodów rodzinnych. Zaowocowało to obniżeniem oporu aerodynamicznego, niższą emisją CO2, mniejszym zużyciem paliwa i poprawą stabilności podczas jazdy z dużą prędkością.

Kolejną innowacją w Nissanie Qashqai jest aktywna osłona wlotu powietrza. Zadaniem tego inteligentnego rozwiązania jest optymalizacja parametrów aerodynamicznych pojazdu poprzez zamykanie przepływu powietrza przez chłodnicę, kiedy nie jest potrzebny. Żaluzja grilla zamyka się automatycznie po przekroczeniu prędkości 30 km/h i otwiera tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizują zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika. System ten będzie montowany standardowo w wersjach z silnikami wysokoprężnymi, wyposażonymi w przekładnie manualne.

Wnętrze – nowy sposób na rodzinną podróż. Wnętrze pojazdu jest uporządkowane, harmonijne i przestronne. Dzięki wysoko poprowadzonej linii okien pasażerowie mają poczucie bezpieczeństwa, a wysoka pozycja kierowcy zapewnia lepszą widoczność drogi.

Wnętrze Nissana Qashqai to połączenie innowacyjnych technologii z racjonalnymi rozwiązaniami ułatwiającymi codzienne korzystanie z pojazdu. Dysponując większym doświadczeniem w tym segmencie niż inne marki, Nissan ma wyjątkową możliwość wyznaczania nowych wzorców funkcjonalności dla crossoverów nowej generacji.

Projektując kabinę nowego modelu, styliści i inżynierowie Nissana wyszli z założenia, że najważniejsze jest miejsce kierowcy. Liczne rozwiązania w zakresie komfortu, wygody i bezpieczeństwa zostały przeanalizowane i zmodyfikowane tak, aby zapewnić kierowcy łatwy dostęp do wszystkich najważniejszych przyrządów. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi prowadzący może dostosować pojazd do swoich potrzeb – począwszy od włączenia funkcji potrójnego mignięcia kierunkowskazów aż po ustawianie czułości włączającego światła sensora zmierzchu. Poszczególne menu i informacje ułożone są w logiczny sposób i wyświetlane na nowym ekranie w zestawie wskaźników, ulokowanym między analogowym prędkościomierzem a obrotomierzem. Do nawigacji po menu służą przyciski na kierownicy.

Jeszcze więcej praktycznych rozwiązań. Wszechstronność to kolejna dziedzina, w której Qashqai osiąga celujące wyniki. Dążąc do poprawy elastyczności i funkcjonalności nie pominięto żadnego aspektu wnętrza pojazdu. Przy rozłożonych tylnych siedzeniach pojemność bagażnika nowego Nissana wynosi 430 litrów, czyli o 20 więcej, niż w modelu pierwszej generacji. To także więcej niż oferują najpopularniejsze modele z segmentu C, jak Ford Focus czy Volkswagen Golf.

Więcej miejsca – na poziomie głowy i nóg – mają również pasażerowie. Poszerzenie nadwozia nowego modelu Qashqai pozwoliło zwiększyć ilość miejsca na wysokości ramion, zaś gruntowne przeprojektowanie otworów drzwiowych sprawiło, że wsiadanie i wysiadanie jest teraz jeszcze wygodniejsze.

W stosunku do poprzednika, w nowym Nissanie Qashqai poprawiono także funkcjonalność bagażnika. Tylna klapa otwiera się 150 mm wyżej niż w poprzednim modelu, a podwójna podłoga pozwala na bardziej uniwersalne zagospodarowanie przestrzeni bagażowej. Dwa dwustronne panele podłogowe można ustawić na różnych poziomach, co daje 16 możliwych konfiguracji – maksymalizujących pojemność bagażnika lub pozwalających uzyskać całkowicie płaską podłogę po złożeniu tylnych siedzeń. Tylną półkę można łatwo ustawić w pozycji pionowej, co przydaje się szczególnie przy przewożeniu większych zakupów. Przygotowując samochód do transportu dużych i nieporęcznych przedmiotów, roletę bagażnika można schować pod jego podłogą. Panele podłogi bagażnika są pokryte miękką wykładziną z jednej strony i łatwo zmywalnym tworzywem z drugiej. Dzięki temu na przykład zabłocone po wyprawie w teren buty można schować do samochodu bez obawy o zabrudzenie tekstylnych powierzchni.

Zupełnie nowe fotele – naukowo opracowana konstrukcja zmniejszająca uczucie zmęczenia. Wygodna kabina to przede wszystkim komfortowe fotele. Nissan zadbał o to, aby Qashqai nowej generacji był jeszcze bardziej przyjazny kierowcy i pasażerom. Konstruktorzy projektujący fotele korzystali z zaawansowanych technik medycznych i doświadczeń NASA, analizując ciśnienie i przepływ krwi w dolnej części pleców siedzących osób. Modyfikując poszczególne elementy i poprawiając wyprofilowanie w najważniejszych strefach, opracowali fotel zapewniający równomierne podparcie, między innymi dzięki dodatkowemu wyściełaniu na poziomie miednicy, kręgosłupa lędźwiowego i łopatek. Nawet daleka podróż w takim fotelu przebiega komfortowo.

Nowy, wyższy poziom dbałości o szczegóły. Podobnie jak każdy nowy Nissan, również Qashqai został wyposażony w rozwiązania, które sprawią, że pasażerowie będą się zastanawiać: „dlaczego nikt wcześniej o tym nie pomyślał?”. Tak będzie na przykład przy konsoli środkowej. Wejście USB w środkowym schowku to już nic nadzwyczajnego, ale w Nissanie jest w tym miejscu także specjalny kanał na przewód, aby pasażerowie mogli obsługiwać urządzenie poza schowkiem bez konieczności zamykania klapki na siłę. Kolejnym przykładem racjonalnego podejścia do projektowania są uchwyty na kubki. Są one na tyle głębokie, aby umieszczone w nich butelki nie przeszkadzały kierowcy w obsłudze dźwigni zmiany biegów. W kabinie jest więcej cennego miejsca także dzięki zastosowaniu elektronicznego hamulca postojowego.

Subtelna pomarańczowa iluminacja okolic dźwigni zmiany biegów jest częścią nastrojowego oświetlenia przedziału pasażerskiego. Zaprojektowano je tak, aby nadawało subtelnej elegancji kabinie w czasie nocnych podróży. Jednocześnie jest w pełni sterowane przez kierowcę, który może zwiększać lub zmniejszać natężenie światła, bądź całkowicie je wyłączyć.

SILNIKI I SKRZYNIE BIEGÓW. Połączenie niskich kosztów eksploatacji tradycyjnego samochodu osobowego z klimatem przygody właściwym pojazdom sportowo-użytkowym zawsze było jednym z głównych atutów crossoverów. Wyjątkowo oszczędne i wyróżniające się wysoką kulturą pracy silniki benzynowe i wysokoprężne nowego Nissana Qashqai spełnią oczekiwania każdego kierowcy, niezależnie od wybranej jednostki napędowej.

Samochód zostanie wprowadzony na rynek z czterema silnikami do wyboru, w tym dwoma benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi, w wersjach z napędem na przednią lub obie osie. W ofercie są zarówno manualne skrzynie biegów, jak i zupełnie nowa przekładnia automatyczne Xtronic.

1,2 DIG-T 115 KM (85 kW). Nissan wychodzi z założenia, że zaawansowana technologia powinna być dostępna dla szerokiego grona klientów. Silnik 1,2 DIG-T to wspólne dzieło konstruktorów sojuszu Nissana z Renault, opracowane specjalnie na potrzeby nowego modelu Qashqai.

Nowoczesny, turbodoładowany silnik współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną rozwija moc 115 KM (85 kW) i wytwarza 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mimo niewielkiej pojemności, jednostka ta jest bardzo dynamiczna i zapewnia lepsze przyspieszenie oraz elastyczność niż wolnossąca o pojemności 1,6 l, znana z poprzedniego modelu.

Mniejsza masa i niższe zużycie paliwa oznaczają, że podstawowa wersja benzynowego Nissana Qashqai będzie znacznie bardziej ekologiczna i oszczędna niż miało to miejsce u poprzednika. Silnik 1,2 DIG-T emituje CO2 na poziomie 129 g/km (10 g/km mniej niż wycofywana jednostka benzynowa 1,6), przy zużyciu paliwa wynoszącym 5,6 l/100km (o 0,6 l/100 mniej niż wspomniany silnik 1,6).

Podobnie jak wszystkie jednostki napędowe w nowym Nissanie, także 1,2 DIG‑T będzie standardowo wyposażona w system Stop/Start oraz wiele innych rozwiązań oszczędzających paliwo, takich jak alternator z funkcją odzyskiwania energii. Podobne zadanie spełniają zoptymalizowane przełożenia skrzyni biegów oraz specjalny olej o niskiej lepkości.

1,6 DIG-T 163 KM (120 kW). Najmocniejszym silnikiem benzynowym, który dołączy do oferty modelu Qashqai latem 2014 roku, będzie 1,6 DIG‑T, łączący dynamiczne osiągi z niską emisją dwutlenku węgla i umiarkowanym zużyciem paliwa. Jednostka ta wyposażona jest w turbosprężarkę oraz szereg dodatkowych rozwiązań poprawiających osiągi i ekonomikę eksploatacji.

240 Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewnia imponującą dynamikę w niskim i średnim zakresie obrotów oraz znakomitą elastyczność na poszczególnych biegach. Świetne osiągi flagowej jednostki benzynowej nie są jednak okupione nadmiernym zużyciem paliwa. Według norm europejskich, w cyklu mieszanym wyniesie ono 5,6 l/100 km, przy emisji CO2 na poziomie 132 g/km.

1,5 dCi 110 KM (81 kW). Najnowsza wersja uznanego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa to jednocześnie najoszczędniejsza jednostka napędowa oferowana w Nissanie Qashqai, emitująca CO2 na poziomie zaledwie 99 g/km. Szósta generacja silnika 1,5 dCi, stosowana również w pojazdach produkowanych przez partnera Nissana w sojuszu, Renault, charakteryzuje się jeszcze wyższą kulturą pracy i jest jeszcze oszczędniejsza od poprzednika. Dzięki gruntowym modyfikacjom silnik 1,5 dCi zyskał dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na lepszą elastyczność na poszczególnych biegach.

Duże zmiany dotyczące podzespołów silnika zaowocowały także cichszą pracą i redukcją drgań. Usunięcie górnego mocowania drążka stabilizacyjnego wyeliminowało przyczynę możliwego przenoszenia się hałasu silnika do kabiny, zaś zastosowanie lżejszych podzespołów przyczyniło się do obniżenia ogólnej masy jednostki.

Silnik 1,5 dCi został także wyposażony w sterowany komputerowo automatyczny system Stop/Start, który uruchamia jednostkę w ciągu zaledwie 0,5 sekundy od wciśnięcia pedału sprzęgła. Ograniczenie hałasu powstającego w procesie spalania również przyczyniło się do poprawy ogólnej kultury pracy silnika.

Pod względem zużycia paliwa jednostka 1,5 dCi wyznacza nowy standard w segmencie crossoverów: według norm europejskich w cyklu mieszanym wynosi ono zaledwie 3,8 l/100 km.

1,6 dCi 130 KM (96 kW). Qashqai z najmocniejszym dieslem dostępny jest z napędem na przednią lub obie osie. Silnik 1.6 dCi o mocy 130 KM (96 kW), opracowany wspólnie z Renault jako partnerem w sojuszu, jest najbardziej zaawansowaną jednostką wysokoprężną w swoim segmencie. Zastosowano w niej szereg innowacji technicznych służących obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2.

Silnik 1,6 dCi, oferowany już w modelu pierwszej generacji, jest lekki, kompaktowy i zaskakuje doskonałym kompromisem między imponującymi osiągami a wyjątkowo niskimi kosztami eksploatacji. Jedną z wielu innowacji jest niskociśnieniowy układ recyrkulacji chłodzonych spalin, co umożliwia ograniczenie emisji tlenków azotu i CO2.

Znacznie poprawiono także gospodarkę cieplną silnika 1,6 dCi. Skrócenie fazy rozgrzewania oznacza mniejsze straty spowodowane tarciem i niższe zużycie paliwa.

W wersji z przekładnią manualną i napędem na przednią oś, Qashqai 1,6 dCi emituje CO2 w ilości 115 g/km, przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym (pomiar wg norm europejskich) wynoszącym 4,4 l/100 km. Analogiczne wartości dla wersji ze skrzynią Xtronic wynoszą 119 g/km oraz 4,6 l/100 km, natomiast dla odmiany z napędem na cztery koła i przekładnią manualną emisja i zużycie oleju napędowego to odpowiednio 129 g/km oraz 4,9 l/100 km.

Nowa przekładnia Xtronic została opracowana specjalnie na potrzeby Nissana Qashqai drugiej generacji i jest dostępna z silnikiem 1,6 dCi.

Xtronic to wysoce zaawansowana konstrukcja oparta na przekładni bezstopniowej, której mechanizm udoskonalono pod kątem zapewnienia wyższej kultury pracy i lepszych wrażeń z jazdy. W odróżnieniu od tradycyjnych przekładni bezstopniowych, skrzynia Xtronic w modelu Qashqai imituje działanie przekładni automatycznej o wielu przełożeniach, co ujawnia się zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu, kiedy przełożenia zmieniają się sekwencyjnie. W trakcie spokojniejszej jazdy zmiana przełożeń następuje subtelniej i łagodniej. Xtronic łączy zatem zalety obydwu systemów przeniesienia napędu: pracuje płynnie i delikatnie przy małym obciążeniu silnika, ale jednocześnie bardziej bezpośrednio reaguje na zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia.

DYNAMIKA
Zawieszenie i podwozie. Smukłe nadwozie nowego Nissana Qashqai kryje nową modułową platformę dostosowaną specjalnie do potrzeb crossovera drugiej generacji. Wysoce zaawansowana konstrukcja zaprojektowana w ramach sojuszu Nissana z Renault jest jedną z najbardziej uniwersalnych pod względem możliwości adaptacji, dzięki czemu można ją idealnie dopasować do specyfiki danego modelu oraz wymagań klientów.

Nadwozie nowego Nissana jest w głównej mierze dziełem europejskich projektantów i inżynierów. Nowy model crossovera doskonale sprawdzi się zatem na europejskich drogach, gwarantując komfort jazdy i właściwości jezdne na poziomie pod każdym względem spełniającym oczekiwania klientów.

W przednim zawieszeniu nowego Nissana zastosowano kolumny MacPhersona. Jeśli chodzi o zawieszenie tylne, wersje z napędem na jedną oś są wyposażone w zaawansowaną belkę skrętną, natomiast te z napędem ALL-MODE 4×4-i mają z tyłu układ wielowahaczowy. Zawieszenie modelu Qashqai opracowano w Europie, zgodnie z upodobaniami klientów tego regionu w zakresie komfortu i dynamicznej jazdy.

Podobnie jak cały samochód, również podwozie nowego modelu to zbiór innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, których zadaniem jest ułatwienie codziennej eksploatacji oraz zwiększenie wygody i przyjemności z jazdy.

Amortyzatory o podwójnych tłokach. Zapewnienie wysokiego komfortu jazdy z niską prędkością oraz zdolności pokonywania nierównej nawierzchni wymusza zwykle kompromis w charakterystyce zawieszenia. Nie dotyczy to jednak nowego Nissana Qashqai. Druga generacja modelu została wyposażona w zaawansowane amortyzatory o podwójnych tłokach, które skutecznie tłumią nierówności w obu tych skrajnych przypadkach. System dwukanałowy składa się z tradycyjnego kanału odpowiedzialnego za tłumienie wstrząsów na złej nawierzchni oraz dodatkowego kanału tłumiącego drgania o wysokiej częstotliwości typowe dla gładszych nawierzchni. Dzięki temu samochód prowadzi się płynnie i komfortowo niezależnie od stanu drogi.

Nowa generacja wspomagania układu kierowniczego. W trakcie prac nad nowym modelem Qashqai przeanalizowano pod kątem możliwych udoskonaleń wszystkie elementy, od których zależy dynamiczna charakterystyka pojazdu. Całkowicie przeprojektowano na przykład układ kierowniczy, wprowadzając nowe elektroniczne wspomaganie we wszystkich wersjach.

Układ otrzymał nową logikę sterowania, zapewniającą bardziej naturalne wrażenia z jazdy. Efekt ten osiągnięto między innymi poprzez zmniejszenie przełożenia przekładni kierowniczej o pięć procent, dzięki czemu jej charakterystyka stała się bardziej bezpośrednia.

Opracowanie bardzo dobrego układu kierowniczego nie ogranicza się oczywiście do modyfikacji zestrojenia mechanizmu wspomagania. Lepsze wrażenia z jazdy oraz poprawę stabilności w jeździe na wprost uzyskano również poprzez zwiększenie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Dzięki temu zabiegowi przednie koła mają większy moment stabilizacyjny, co łatwo wyczuć na kierownicy.

Twoja kierownica, Twoje zasady. Nissan doskonale zdaje sobie sprawę, że różni kierowcy mają różne upodobania co do charakterystyki układu kierowniczego. Jedni lubią, gdy obracanie kierownicą wymaga minimalnego wysiłku, inni zaś cenią większy opór, typowy dla samochodów sportowych. Starając się zaspokoić odmienne gusta, Nissan opracował dwa tryby pracy układu kierowniczego. Kierowca może wybrać jeden z nich, w zależności od preferencji.

W trybie „normalnym” kierownica obraca się lekko, co doskonale sprawdza się w mieście, przy manewrowaniu z niską prędkością oraz w trakcie spokojnej jazdy. W trybie „sportowym” elektroniczne wspomaganie działa bardziej bezpośrednio, a skręcenie kierownicy wymaga większego wysiłku.

Napęd ALL-MODE 4×4-i oraz system aktywnej kontroli zawieszenia. Kierowcy decydujący się na układ napędowy ALL-MODE 4×4-i otrzymują jeden z najbardziej zaawansowanych napędów na cztery koła na rynku, zaprojektowany pod kątem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i doskonałych właściwości trakcyjnych w każdych warunkach.

System aktywnej kontroli zawieszenia zarówno przy napędzie na jedną, jak i na obie osie, pozwala na jeszcze bardziej dynamiczną jazdę dzięki współdziałaniu kilku elementów.

Aktywna kontrola ruchów nadwozia monitoruje nawierzchnię, wykrywając nierówności, które mogłyby zakłócić stabilność nadwozia i delikatnym hamowaniem kompensuje ewentualne przechyły.

Aktywne hamowanie silnikiem pomaga zapanować nad mocą i sterowalnością przekładni Xtronic poprzez hamowanie silnikiem przy pokonywaniu zakrętów. Zalety tego systemu to lepsze panowanie nad pojazdem w trakcie hamowania, mniej intensywne wykorzystywanie hamulców w trakcie pokonywania zakrętów oraz skuteczniejsze zatrzymywanie pojazdu.

Aktywna kontrola toru jazdy monitoruje zachowanie i tor jazdy samochodu. Delikatne hamowanie kół daje podobny efekt, jak ograniczony poślizg mechanizmu różnicowego, zapewniając optymalną przyczepność i ograniczając podsterowność. Inteligentny system pracuje w sposób niezauważalny dla kierowcy, stale rozdzielając moment obrotowy w taki sposób, aby zapewnić maksymalną zwrotność i bezpieczeństwo jazdy.

System wspomagania ruszania pod górę. Ruszanie na wzniesieniu przestało być źródłem stresu dzięki nowemu systemowi opracowanemu specjalnie do nowego Nissana Qashqai. Układ wspomagania ruszania pod górę współpracuje z ESP, zapewniając pewny i płynny start. W samochodzie stojącym na pochyłej drodze hamulce wszystkich czterech kół działają jeszcze przez około 2-3 sekundy po zdjęciu stopy z pedału. Zwolnienie hamulców następuje dopiero z chwilą przekazania napędu na koła.

GAMA. Łącząc zaawansowane technologie dostępne dla wszystkich z inteligentnymi rozwiązaniami stylistycznymi, nowy model Qashqai wprowadza segment crossoverów na nowe, ekscytujące obszary. Pomimo iż model ten ustala nowe standardy w zakresie technologii, komfortu i rozwiązań praktycznych, nadal stanowi przystępną ofertę dla tych, którzy rozważają zakup tradycyjnego hatchbacka lub crossovera, zapewniając wysoką jakość i dostęp do najbardziej zaawansowanych technologii na rynku.

Filozofia Nissana, dotycząca wprowadzania wysokiej jakości rozwiązań w samochodach rodzinnych, została wielokrotnie wypróbowana. Wyjątkowy sukces pierwszego modelu w postaci sprzedaży ponad 2 milionów egzemplarzy sprawił, że klienci oczekują od Nissana pionierskich innowacji i świeżych pomysłów we wszystkich kluczowych obszarach.

Trzy wersje z bogatym wyposażeniem standardowym. Nowy Nissan Qashqai występuje w trzech dobrze znanych klientom wersjach: Visia, Acenta i Tekna. W stosunku do gamy poprzedniego modelu, każda z nich charakteryzuje się bogatszym wyposażeniem standardowym, wyższą jakością materiałów wykończeniowych i mnóstwem innowacyjnych rozwiązań.

Wyposażenie standardowe wersji Visia obejmuje klimatyzację, zestaw głośnomówiący Bluetooth, system wspomagania ruszania pod górę oraz kolorowy ekran HD o przekątnej 5 cali połączony z systemem informacji i rozrywki. Ponadto Visia oferuje bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w postaci sześciu poduszek powietrznych, systemu aktywnej kontroli zawieszenia, systemu monitorowania ciśnienia w oponach i ogranicznika prędkości / tempomatu w standardzie.

Acenta posiada jeszcze dłuższą listę wysokiej jakości elementów wyposażenia. Standardowo dostępna jest automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, kierownica i dźwignia zmiany biegów obite wysokiej jakości skórą, 17-calowe felgi ze stopów metali lekkich oraz innowacyjny system aranżacji bagażnika z ruchomą przegrodą. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje przednie reflektory przeciwmgłowe i wycieraczki z czujnikiem deszczu.

Zarówno w wersji Visia, jak i Acenta, opcjonalnie dostępny jest zaawansowany system Safety Shield oferowany w przystępnej cenie. W skład „tarczy bezpieczeństwa” wchodzi system zapobiegania kolizjom, system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy oraz system rozpoznawania znaków drogowych, a także kilka innych układów wspomagających kierowcę.

Najwyższa wersja, Tekna, wyposażona jest w nowatorskie rozwiązania, które podkreślają wiodącą pozycję Nissana w segmencie crossoverów. Aby zwiększyć bezpieczeństwo podróży, Tekna wyposażona jest w reflektory przednie typu Bi-LED oraz pakiet Nissan Safety Shield z systemem rozpoznawania znaków drogowych i funkcją adaptacyjnych świateł drogowych.

W wersji Tekna nie brakuje również elementów stylizacyjnych i zaawansowanych technologii. Nissan Qashqai w tej wersji wyposażony jest w 19-calowe felgi ze stopów metali lekkich, duży dach panoramiczny, podgrzewane siedzenia, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz inteligentny kluczyk i przycisk uruchamiania zapłonu na desce rozdzielczej. W standardzie oferowany jest również system NissanConnect najnowszej generacji, obejmujący ekran dotykowy o przekątnej 7 cali, cyfrowe radio DAB, system kamer 360°.

Zaprojektowany w Europie, dla europejskich klientów. Sukces Nissana Qashqai pierwszej generacji był jednocześnie sukcesem europejskiej motoryzacji. Produkcja tego modelu w zakładach Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii od 2010 roku trwa całą dobę, na trzy zmiany, aby zaspokoić wysoki popyt na ten model.

Sunderland to największa fabryka w historii brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, produkująca ponad 500 000 samochodów rocznie. Qashqai jest głównym produktem zakładów w Sunderland, obok nowego Note, crossovera Juke i supernowoczesnego samochodu elektrycznego LEAF.

 

źródło: Nissan

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3234

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *