X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Legendy IAA

2013-08-06
Strona główna -> Opel -> Frontera -> A (1992-1998)

Wkrótce jednak Opel poszedł krok dalej. W 1969 r. na targach IAA zaprezentowano Opla CD – rasowego Gran Turismo, stworzonego zgodnie z technologią zastosowaną przy produkcji Opla Diplomat. Koncepcja ta została rozwinięta i ostatecznie weszła do produkcji krótkoseryjnej.

Samochody koncepcyjne Opla z lat 60. okazały się tak dużym sukcesem, że kilka lat później inni konkurenci z Europy również zaczęli tworzyć i prezentować własne auta koncepcyjne.

Nie tylko doskonałe samochody, ale także liderzy technologii. Początkowy etap historii samochodów koncepcyjnych Opla przebiegał pod znakiem żywiołowych, eleganckich modeli coupé. Po pierwszym kryzysie naftowym w 1973 r. zaczęto jednak przywiązywać największą wagę do takich kwestii jak zużycie paliwa, aerodynamika i ogólna wydajność, a także bezpieczeństwo i wystrój wnętrza.

Nowe podejście w tym zakresie znalazło swoje odbicie w modelu Opel GT2, który zachwycił odwiedzających frankfurckie Targi w 1975 r. futurystycznym klinowatym kształtem i przesuwanymi drzwiami. Również wnętrze prezentowało się niezwykle innowacyjnie: kubełkowe fotele z pojedynczych elementów z pianki z tworzywa sztucznego, kokpit z wymiennych modułów z cyfrowymi wyświetlaczami oraz komputer pokładowy dopełniający całości.

Kolejnym modelem, który wzbudził sensację na targach IAA, był eksperymentalny pojazd TECH 1, zaprezentowany w 1981 r. Za sprawą bocznej osłony zderzaka i opływowej sylwetki, będących inspiracją dla pierwszej generacji Opli Omega zaprezentowanej pięć lat później, TECH 1 ze współczynnikiem oporu wynoszącym 0,235 ustanowił standard w dziedzinie aerodynamiki. Równie przełomowe okazało się wnętrze auta: wszystkie funkcje poza hamulcami, gazem i sprzęgłem były sterowane za pomocą elektronicznego panelu wskaźników i elektronicznych przycisków dotykowych.

Na początku lat 80. w centrum zainteresowania specjalistów ds. marketingu, projektantów i inżynierów znalazły się niedrogie małe samochody, które mogłyby zapewnić indywidualną mobilność nowym klientom – zwłaszcza ludziom młodym, kobietom i mieszkańcom rozrastających się obszarów miejskich.

Na targach IAA w 1983 r. Opel zaprezentował samochód koncepcyjny Opel Junior. Miał on 3,41 m długości, czyli był o 21 cm krótszy od Opla Corsy pierwszej generacji, który wszedł do sprzedaży zaledwie rok później. Z dzisiejszej perspektywy Junior może uchodzić za poprzednika obecnego mistrza indywidualizacji, szykownego miejskiego Opla ADAMa. W jego wnętrzu zastosowano wiele ciekawych rozwiązań: od łatwo wymiennych wskaźników przez pokrowce na siedzenia, które można było przekształcić w śpiwory, po absolutnie wizjonerski system nawigacji (a dziś Opel ADAM może przecież poszczycić się najlepszą łącznością wśród małych samochodów). 

« < 1 2 3 > »

Komentarze