X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Fiat Panda 4x4 - premiera

2012-09-03
Strona główna -> Fiat -> Panda -> 3 (2012-dziś)

„Moment obrotowy na żądanie”, napęd na cztery koła i funkcja elektronicznej blokady dyferencjału (ELD). Panda 4x4 wyposażona jest w przekładnię przekazującą moment obrotowy na żądanie z dwoma dyferencjałami i elektronicznie sterowanym sprzęgłem. Jest to układ stałego napędu na cztery koła zarządzany przez elektroniczny moduł sterujący, który analizując sygnały dostarczane przez pojazd proporcjonalnie rozdziela moment obrotowy na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności do nawierzchni. Zalety tego układu to całkowicie automatyczne działanie i brak konieczności konserwacji.


Panda 4x4 standardowo wyposażona jest w elektroniczny system stabilizacji (ESC) z funkcją elektronicznej blokady dyferencjału (ELD). System ten zapewnia dodatkowe wsparcie dla kierowcy podczas jazdy i ruszania pod górę na śliskim terenie (śnieg, lód, błoto itd.). Dokładniej mówiąc działanie ELD polega na blokowaniu kół o słabej przyczepności (lub większym uślizgu niż pozostałe), przez co siła napędu przekazywana jest na te koła, które mają większą przyczepność do nawierzchni. Funkcję tę można uruchomić naciskając klawisz znajdujący się za dźwignią zmiany biegów, a działa ona przy prędkości poniżej 50 km/h.

Wersje silnikowe. Do Fiata Pandy 4x4 dostępne będą dwa silniki, obydwa wyposażone w system Start&Stop: benzynowy 0,9 TwinAir Turbo o mocy 85 KM oraz wysokoprężny silnik 1,3 MultiJet II o mocy 75 KM. W porównaniu do silnika 1,2 Fire poprzedniej generacji, jednostka TwinAir Turbo posiada o 40% większy moment obrotowy. To w połączeniu ze specjalną sześciostopniową przekładnią z pierwszym biegiem o niskim przełożeniu zapewnia dużo sprawniejsze ruszania pod górę, wyższą elastyczność i lepsze przyspieszenie. Podobne udoskonalenie odnaleźć można w silniku MultiJet II, gdzie moment obrotowy zwiększył się o 30%.

Zawieszenie. Układ zawieszenia w samochodzie z napędem na wszystkie koła ma dwa główne zadania. Musi on posiadać wszystkie cechy typowe dla samochodów z napędem na 2 koła, takie jak komfort pasażerów, łatwość prowadzenia, przyczepność do nawierzchni i bezpieczeństwo, a równocześnie musi zapewniać lepsze właściwości potrzebne podczas jazdy po wszelkiego rodzaju nawierzchniach, zwłaszcza podczas jazdy terenowej. Inżynierowie pracowali nad tymi parametrami, aby osiągnąć obydwa cele. Doskonały poziom osiągnięto szczególnie w kwestii komfortu i właściwości terenowych. Z tej przyczyny wybrano dwa wypróbowane i przetestowane układy: niezależne zawieszenie McPhersona z przodu oraz układ wzajemnie połączonych kół z belką skrętną z tyłu, opracowany specjalnie do wersji z napędem na cztery koła. W porównaniu do rozwiązania poprzedniej generacji opartego na wahaczach wzdłużnych, tylne zawieszenie jest lżejsze i zapewnia lepsze właściwości jezdne i większy komfort pod względem poziomu hałasu z zachowaniem tych samych osiągów podczas jazdy terenowej.

« < 1 2 3 > »

Komentarze