X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Fiat Freemont AWD dane techniczne

2012-02-08
Strona główna -> Fiat -> Freemont

AWD − All-Wheel Drive  

  • Elektroniczne sprzęgło osiowe EEC: elastyczność i precyzja działania w każdej sytuacji drogowej.
  • Aktywne bezpieczeństwo na podłożu o niskiej przyczepności dzięki współpracy z ESP.
  • Doskonale osiągi, oszczędność paliwa i komfort prowadzenia zaletami 6-stopniowej automatycznej skrzyni biegów.

Fiat Freemont AWD to samochód z napędem na cztery koła, wyposażony w 170-konny silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet II lub benzynowy 3.6 V-6 o mocy 280 KM − oba współpracujące z nową, sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Jest to zaawansowany technologicznie i w pełni zautomatyzowany zespół napędowy, który pozwala bezpiecznie poruszać się samochodem nawet w warunkach uznawanych za ekstremalne. Freemont AWD zapewnia trakcję i optymalną pracę napędu w dowolnych warunkach przy zachowaniu najwyższego komfortu jazdy.  

Aktywny system napędu na cztery koła AWD typu ‘on demand’ (w miarę potrzeba) sterowany jest elektronicznie i w oparciu o wskazania układu czujników przyczepności kół decyduje o stopniu rozdziału mocy na oś tylną. System ten działa w sytuacjach obniżonej przyczepności  (błoto, śnieg, lód, itp.) zapewniając maksimum trakcji bez względu na podłoże. W przypadku jazdy na asfalcie działanie AWD generuje dodatkową przyczepność, zwiększając  bezpieczeństwa jazdy na łukach.
Modulacja dostarczanego momentu obrotowego odbywa sie przy pomocy elektronicznego sprzęgła ECC, które działa bardziej elastycznie i dokładniej niż sprzęgło wiskotyczne (lepkościowe) lub układ Torsen®. Pracując z założenia w trybie ‘on demand’ system AWD Fiata Freemont nie powoduje nadmiernego zużycia paliwa.


Moduł sterujący (ECU) napędu AWD współpracuje ponadto z systemami stabilizacji toru jazdy ESP oraz kontroli trakcji, której jednakże nie zastępuje, ponieważ działa tylko w przypadku zmian przyczepności kół osi przedniej i tylnej (przykładowo, gdy koła przednie natrafią na lód a tylne są wciąż na suchym asfalcie albo podczas stromych podjazdów). Na różnice  trakcji po obu stronach samochodu reaguje natomiast system stabilizacji toru jazdy ESP.

Automatyczne działanie w każdej sytuacji i na każdej nawierzchni
System napędu Freemont AWD nie wymaga ręcznego sterowania i w normalnych warunkach jazdy pozostaje pasywny, przenosząc napęd tylko na koła przednie.  Działanie systemu AWD polega na optymalizowaniu trakcji i własności jezdnych z zastosowaniem:  

Reakcji prewencyjnej: system nie ‘wyczuwa’ jeszcze poślizgu kół lecz analizuje sposób operowania pedałem przyspieszenia w danych warunkach. Jeżeli kierowca zwiększa nagle zapotrzebowanie na moc napędu, system AWD włącza się automatycznie i przesyła zwiększony moment na oś tylną − zapobiegając w ten sposób poślizgowi kół przednich poprzez rozłożenie mocy na cztery napędzane koła.  

Kontroli poślizgu:
system wykorzystuje czujniki prędkości obrotowej kół dla odpowiedniego doboru dostarczanej mocy. W razie poślizgu kół przednich moduł ECU aktywuje sprzęgło osiowe EEC inicjując dopływ mocy na oś tylną. Podczas ruszania z miejsca w sytuacji, gdy koła przednie znajdują się na lodzie (lub nawierzchni o niskiej przyczepności) a tylne na podłożu suchym, system AWD kieruje więcej mocy na oś tylną redukując tym samym możliwość „buksowania” kół. Moc przekazywana na oś tylną modulowana jest także w razie utraty trakcji przy stałej prędkości jazdy. I tak na przykład, w przypadku aquaplaningu lub wjechania w głęboką kałużę wodną system zmniejsza ilość mocy na tylnych kołach zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem.

« < 1 2 3 4 5 6 > »

Komentarze