X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

50 lat Renault 8 - historia samochodów Renault

2012-06-28
Strona główna -> Renault -> 8

Szczególnym miejscem w historii modelu jest jednak Hiszpania. Montaż Renault 8 w zakładach FACSA i FAMESA należących do przedsiębiorstwa Fabricación de Automóviles Renault de España (FASA-Renault) w Valladolid rozpoczęto 16 listopada 1965 roku. Do końca roku wyprodukowano 2017 pojazdów, lecz 2 lata później – już ponad 16 tys. aut. Mimo dużych wpływów konkurencyjnego Seata, Renault 8, czyli „Ocho” stało się prawdziwym bestsellerem na Półwyspie Iberyjskim. 22 października na torze wyścigowym Jarama odbyła się premiera Renault 8 TS, a taśmę kastylijskiej wytwórni opuściły pierwsze egzemplarze wersji, która była lokalnym odpowiednikiem 8 S we Francji i innych krajach. Miejsce prezentacji wybrano nieprzypadkowo: auto promowano skutecznie przez udział w sporcie. 14 czerwca 1969 roku na torze Jarama rozegrano pierwszą edycję pucharowych rozgrywek Copa Nacional Renault 8 TS, które zdobyły dużą popularność w całej Hiszpanii. Zwycięzcą wyścigu był Miguel López. Imprezę rozgrywano aż do lata 1976 roku.

Renault 8 TS było napędzane silnikiem 1108 ccm/55 KM i rozwijało prędkość 145 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosiło 6,76 l/100 km oraz 8,8 l/100 km w cyklu miejskim. W Valladolid produkowano także podzespoły „ósemek” wysyłane drogą morską do montowni DINI S.A. w Meksyku. W latach 1966-71 montowano tam również Renault 10.

W maju 1973 roku wprowadzono model po liftingu nadwozia. Okrągłe przednie kierunkowskazy zastąpiono podłużnymi, umieszczonymi pod zderzakiem. Zmianom uległ także kształt kloszy tylnych lamp, kierownica oraz wygląd kokpitu. W hiszpańskiej wersji stosowano hamulce bębnowe tylnych kół. W 1974 roku rozpoczęto montaż Renault 7, czyli modelu 5 z nadwoziem sedan. Kilkanaście miesięcy później FASA-Renault wprowadzało już wersję 5 TS. Oznaczało to rychłą „wymianę pokoleń” w Valladolid. Produkcję Renault Tipo 1136 czyli 8 TS stopniowo ograniczano. Zakończono ją w marcu 1976 roku. Ogółem zbudowano ponad 1,3 miliona egzemplarzy Renault 8 we wszystkich odmianach, w tym 275 227 egz. w FASA-Renault.

 

źródło: Renault

« < 1 2 3 4 > »

Komentarze