Model miejskiego, taniego samochodu osobowego, produkowanego przez Fiata od 1980 roku. Pierwszą generację Pandy zwano potocznie „starą Pandą”. Drugi model, produkowany od 2003 do dziś, we Włoszech nazywany „Nuova Panda”, a w Polsce Panda.
Stara Panda miała bardzo kanciasty kształt karoserii, a także bardzo ubogie wyposażenie, za to auto miało bardzo atrakcyjną cenę i tym samy dobre wyniki sprzedaży. Mimo małych gabarytów zyskało szerokie grono fanów nie tylko w Italii.
Na ulicach Europy do dziś można spotkać najstarsze egzemplarze Pand, co tylko może świadczyć o ich trwałości.
Panda drugiej generacji została uznana Samochodem Roku 2004. Dostępna jest wyłącznie w wersji pięcio drzwiowej. Producent oferuje nowy model Pandy także z napędem na cztery koła. Standardem wyposażenia są dwie poduszki powietrzne i ABS.
Panda stała się już marką samą dla siebie, która poprzez proste, ale przemyślane rozwiązania służące w codziennym użytkowaniu zdobyła uznanie 6,5 miliona klientów. Na pokładzie Pandy życie staje się prostsze. Auto prowadzi się lekko, jest łatwe do zaparkowania, zapewnia odpowiednią przestrzeń, którą można z łatwością zaadoptować do potrzeb codziennego użytkowania. Ponadto jest przyjazne dla każdego kierowcy i wyposażone w rozwiązania, które doskonale odzwierciedlają filozofię marki Fiat.
Panda to nie tylko samochód. To synonim filozofii, która zakłada całkowicie nowe podejście do samochodu. Ktokolwiek wybierze Pandę, doświadcza poczucia wolności, wyrwania się z otaczających schematów, narzuconej mody, czy klasyfikacji. Można powiedzieć, że jest to samochód niekonwencjonalny, który już od pierwszej generacji zadziwia swoją prostotą i funkcjonalnością nietypową dla tak małych aut. Taka właśnie jest natura tego samochodu.
Prostota i funkcjonalność w czystej postaci, która ewoluuje w kierunku nowatorskich rozwiązań. Dość wspomnieć, że jest to pierwszy samochód tego segmentu, który zdobył prestiżowy tytuł „Car of the Year ” w 2004 roku.
Panda to także pierwszy samochód miejski (o długości nadwozia nieprzekraczającej 4 metrów) wyposażony w silnik Diesla (1986 r.), a także napęd na cztery koła (1983 r.). W 1990 roku powstała także ekologiczna wersja Panda Elektra, która była jednym z pierwszych dostępnych na rynku samochodów z napędem elektrycznym.
W 2004 roku, jako pierwszy miejski samochód z napędem 4×4, Panda odwiedziła obóz- bazę pod Mount Everest na wysokości 5,200 m.n.p.m.
źródło: Fiat