Zegary również nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. Auto zostało dodatkowo wyposażone we wskaźnik temperatury oleju oraz zegar informujący o ładowaniu akumulatora. Czerwone podświetlenie podkreśla hiszpańskie pochodzenie testowanego modelu. Prezentowana Alhambra jak na samochód z 2004 roku jest dobrze wyposażona, świadczyć o tym może chociażby wykończenie wnętrza drewnianymi dodatkami, fabryczne radio wraz ze zmieniarką CD, webasto, climatronic czy reflektory ksenonowe. W tych ostatnich przy maksymalnym obciążeniu samochodu zabrakło regulacji wysokości.
Napęd. 1.9 TDI o mocy 130 KM to znany i lubiany silnik zapewniający autu zadowalającą dynamikę przy niskim zużyciu paliwa. Według producenta prezentowany Seat od 0 do 100 km/h rozpędza się w ciągu 12,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 188 km/h.
W trakcie przeprawy przez Podhale oraz dość kręte drogi w okolicach Chochołowa Alhambra mimo sporej masy własnej i dużego obciążenia pewnie poruszała się po wyznaczonym torze, a kierowca nie mógł narzekać na brak mocy. Strome podjazdy nie stanowiły problemu pod warunkiem, że obroty silnika nie spadały poniżej 2.000 obr./min. Z racji masy całkowitej zbliżonej do 2.200kg musieliśmy zachować szczególną ostrożność przy stromych zjazdach, gdyż auto bardzo łatwo nabierało prędkości.
Prowadzenie Alhambry na autostradzie to już czysta przyjemność. Utrzymując prędkość w granicach 150-160 km/h pęd powietrza oraz obroty silnika nie były uciążliwe dla uszu. Dzięki 6-biegowej skrzyni biegów obroty nie przekraczają 3.000. Auto pewnie trzyma się drogi, a wysoka pozycja za kierownicą gwarantuje wzorową widoczność do przodu. Mimo dużego obciążenia testowy Seat był podatny na mocne podmuchy bocznego wiatru. Za to świetnie zachowywał się w trakcie jazdy w deszczu po pełnej kolein autostradzie w okolicach Monachium, której nawierzchnia bardziej przypominała polskie drogi.
Spalanie. To bez wątpienia atut Seata Alhambra 1.9 TDI. Po zatankowaniu około 72 litrów oleju napędowego kierowca w cyklu pozamiejskim pokona bez problemu 1.100 km. Chcąc uzyskać jeszcze lepszy wynik wystarczy nie przekraczać 120 km/h, śledzić bieżące wskazania komputera pokładowego oraz umiejętnie operować pedałem gazu. Według producenta spalanie 130-konnej jednostki napędowej wynosi odpowiednio 5,5l w cyklu pozamiejskim i 8,3l w cyklu miejskim.
Patrząc na wynik naszego testu z pewnością nie są to wartości mocno zaniżone. Na trasie Zakopane-Livigno auto spalało średnio około 7l oleju napędowego na 100km. Do pokonania całej trasy, czyli około 1.100km na jednym zbiorniku zabrakło nam dosłownie 3-4 litrów. Na nieco podwyższone spalanie z pewnością wpływ miał górzysty teren, duże obciążenie i prędkości na autostradzie. Za to w drodze powrotnej bez problemu dojechaliśmy do Zakopanego bez tankowania. Styl jazdy, ani obciążenie nie uległo zmianie, jedynie mieliśmy bardziej z górki :)
Podsumowanie. Używany Seat Alhambra z silnikiem 1.9 TDI i mocy 130 KM to wygodny i funkcjonalny samochód, który sprawdzi się nie tylko w trakcie wyjazdów narciarskich, ale też w codziennym użytkowaniu. Niskie koszty eksploatacyjne oraz niezbyt drogie części zamienne podnoszą jeszcze bardziej jego atrakcyjność.
Średnia cena prezentowanego modelu wynosi około 29.000 – 30.000 PLN.
Wielbicieli czystych aut przepraszamy, ale z racji niskich temperatur panujących w trakcie naszego pobytu w Livigno nie chcieliśmy ryzykować z myciem samochodu, który każdą noc spędzał pod przysłowiową „chmurką”.
7doSetki.pl