Volvo S40 1 (1995-2004)
Zewnętrzny kształt całkiem Volvo S40 stanowi ewolucję nowoczesnej stylizacji nadwozi Volvo zaś wnętrze jest czymś rewolucyjnym. Najbardziej widoczną nową cechą jest unikatowa opływowa wolno stojąca środkowa konsola, która w elegancki sposób łączy konsolę na tunelu z tablicą rozdzielczą.
Jest to całkowicie nowe rozwiązanie w przemyśle motoryzacyjnym, które opracowano specjalnie dla nowego Volvo S40, a ostatnio pokazane w modelu samochodu studyjnego Volvo VCC.
Elementy sterowania w tej konsoli mają ergonomiczną i funkcjonalną konstrukcję. Większość z nich spełnia kilka funkcji - w logiczny i wygodny sposób. Górna połowa tablicy rozdzielczej służy do obsługi systemu audio i zintegrowanego telefonu, zaś w części dolnej znajdują się elementy sterujące układem klimatyzacji. Za konsolą umieszczono praktyczny schowek na rzeczy osobiste, który jest łatwo dostępny z obu stron.
Krótszy, szerszy i wyższy
Nowe Volvo S40 jest krótsze, ale jednocześnie szersze i wyższe niż jego poprzednik. Dzięki temu jest w nim więcej miejsca we wnętrzu. Maska silnika jest krótka z wyraźnie zaznaczonym przednim profilem kabiny.
Patrząc z góry, nadwozie przypomina kadłub łodzi z zaokrąglonym dziobem, szerokim środkiem i zwężającą się rufą. Wraz z szerokimi przetłoczeniami bocznymi, ten kształt kadłuba tworzy zwarte i atletyczne wrażenie i wpływa na doskonałą aerodynamikę auta. Rozstaw kół i osi został powiększony - przez co koła znalazły się w zasadzie w narożach pojazdu. Daje to bardzo sportowy wygląd i zapewnia stateczność jazdy . Duży rozstaw osi umożliwia również zastosowanie szerokich drzwi tylnych. Drzwi Volvo S40 mają wypukły profil - przeciwnie do wklęsłych drzwi większych modeli Volvo. Ta wypukłość wzmacnia wrażenie zwartości i zwiększa szerokość kabiny.
Nowa opatentowana konstrukcja przodu z kilkoma strefami zgniotu
Całkiem nowe Volvo S40 jest samochodem zwartym o niezwykle wysokim poziomie bezpieczeństwa - zarówno czynnego jak i biernego. Intencją firmy Volvo było osiągnąć ten sam wysoki poziom bezpieczeństwa jak w większych modelach Volvo.
Konstrukcja przodu nadwozia Volvo S40 podzielona została na kilka stref. Każda ma inne zadanie w procesie zgniotu auta. Strefy zewnętrzne odpowiadają za większość odkształceń. Im bliżej kabiny pasażerskiej działają siły wyzwolone w momencie zderzenia, tym mniejsze odkształcenia zastosowanych materiałów. Intencja jest taka, aby przy większości zderzeń, kabina pasażerska pozostała nienaruszona.
Aby nadać tym strefom pożądane właściwości, zastosowano stal o różnej wytrzymałości. Zastosowano zatem cztery różne gatunki stali. Poza konwencjonalnym materiałem nadwoziowym, mamy tu trzy stale o podwyższonej wytrzymałości: stal o dużej wytrzymałości, stal o bardzo dużej wytrzymałości i stal o ultra wysokiej wytrzymałości. System podziału na strefy pozwala na to, aby siły zderzenia były pochłaniane w wielce pomysłowy i skuteczny sposób.