X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

skoda fabia dane techniczne, spalanie, wymiary

Strona główna -> Skoda -> Fabia -> 1 (1999-2008)

 



Skoda Fabia 1 (1999-2008)

We wrześniu 1999 r. podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zaprezentowano pierwsze wcielenie kompaktowej Fabii. Samochodu zupełnie nowej generacji, będącego także poletkiem doświadczalnym Volkswagena, przed wprowadzeniem kolejnych modeli.

 

Fabia powstawała w czeskim Centrum Badawczo-Rozwojowym Cesana w Mlada Boleslav. Tworzyli ją specjaliści z wielu krajów z wykorzystaniem najnowszych komponentów produkowanych w wielu krajach dla koncernu Volkswagen. Już po pierwszych testach aut z preserii okazało się, iż niektóre z nich wymagają modyfikacji, a nawet zasadniczych zmian. W ten sposób m.in. powstały nowe przednie siedzenia, oraz zasadniczo zmodyfikowana została płyta podłogowa. Badania równolegle prowadzono w Mlada Boleslav i Wolfsburgu, gdzie optymalizowano poszczególne podzespoły.

 

Nie było tajemnicą, iż to właśnie Fabia spełnia rolę modelu pilotażowego, przed rozpoczęciem produkcji seryjnej nowej generacji Volkswagena Polo i Seata Ibiza/Cordoba, które mają być produkowane w oparciu o tę samą płytę podłogową. To wszystko w celu zmniejszenia kosztów i unifikacji w ramach koncernu.

 

W Cesanie stworzono prototypy kilku wersji nadwozia. Wcześniej jednak nie ujawniano tego faktu, podając do publicznej wiadomości jedynie informacje o dwóch. Jako pierwsza światło dzienne ujrzała Fabia hatchback.

 

Przyjęta z dużym uznaniem specjalistów z całego świata. Oczekiwano nawet, iż będzie to pierwszy czeski samochód, który ma szansę na uzyskanie tytułu "Car of the Year". Jeszcze tym razem się nie udało, chociaż Fabia zdobyła w całej Europie wiele zaszczytnych tytułów jak m.in. "Złota kierownica 2000" Bild am Sonntag, Auto Nr 1 w Czechach i Austrii, "Złota felga 2000" - nagroda polskich dziennikarzy.

 

Rok później podczas salonu paryskiego zaprezentowano wersję kombi, jednogłośnie uznaną za najładniejszy tego typu samochód w swojej klasie. W ostatnich dniach lutego br. w Genewie pokazana została trzecia, najmłodsza siostra - Fabia Sedan.

 

Natomiast na pytanie, czy będą jeszcze następne wersje jak dla przykładu coupe i kabriolet, odpowiedzialny za rozwój nowych modeli, Wielfried Bockelman, Członek Zarządu Škoda Auto, kategorycznie zaprzeczył. Škoda Auto podąża śladem wielu producentów, którzy mają w swojej ofercie modele o tej samej nazwie w różnych wersjach nadwoziowych.

 

Przykładem mogą być tu: Ford Focus, Renault Megane, Peugeot 306, czy Honda Civic. W ten sposób można poszerzyć grupę docelową, do której kierowany jest poszczególny model. Z reguły wersje hatchback adresowane są do ludzi młodych. Kombi ze zwiększoną przestrzenią bagażową, to już auto dla dużej rodziny. Natomiast sedan z funkcjonalnym bagażnikiem, to także typowo rodzinny samochód. Škoda Fabia sprzedawana jest aktualnie w prawie 70 krajach. Stąd też musi spełniać wszelkie normy bezpieczeństwa i czystości spalin. Prototypy poddane zostały próbom zderzeniowym przy szybkości 64 km/h. Hatchback w testach Euro NCAP z czterema gwiazdkami znalazł się na czołowym miejscu w swojej klasie.

 

Wszystkie silniki benzynowe spełniają europejskie normy EU 4, które będą obowiązywały od roku 2005, a wysokoprężne produkowane są zgodnie z normami EU 3. Ze względu na mniejsze wymagania w niektórych krajach samochody te mogą być jeszcze sprzedawane z silnikami spełniającymi normy EU 2. Do nich zaliczyć należy czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1,4 l i mocy 50 kW.

 

Wyposażenie. Classic, Comfort i Elegance. Bogate wyposażenie standardowej wersji Classic obejmuje m.in. poduszkę powietrzną kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa, immobilizer, wspomaganie kierownicy, dwupłaszczyznową regulację koła kierownicy, regulację wysokości fotela kierowcy, samoczynny wyłącznik wewnętrznego oświetlenia. Natomiast wersja Elegance posiada już wyposażenie znacznie bogatsze jak m.in. ostrzegawczy system informacyjny, automatyczna klimatyzacja z dwoma chłodzącymi pojemnikami na napoje, elektrycznie opuszczane szyby przednich i tylnych drzwi, podgrzewane przednie siedzenia, centralny zamek sterowany pilotem.

 

Silniki. Do napędu oferowana jest gama nowoczesnych silników. Benzynowe o pojemności skokowej od 1,4 l i mocy 50 kW do 2,0 l i mocy 85 kW oraz wysokoprężne o pojemności 1,9 l oraz mocy 47 kW (SDI) i 74 kW (TDI). Ponadto Fabia hatchback może być wyposażona w słabsze silniki: 1,0 l i mocy 37 kW oraz 1,4 l i mocy 44 kW.

 

Całkowicie ocynkowane blachy nadwozia zabezpieczają auto przed korozją i skutkami eksploatacji w trudnych warunkach zimowych, gdy na drogi sypie się tony szkodliwych środków chemicznych. Wysoko oceniane jest funkcjonalne wnętrze wszystkich trzech wersji nadwozia, a także znakomite parametry eksploatacyjne.


Podstawowe wymiary:
    Fabia     Fabia Combi   Fabia Sedan

 

Długość (mm)   
    3960          4222              4222


Szerokość (mm)   
    1646          1646              1646


Wysokość (mm)   
    1451           1452             1449


Rozstaw osi (mm)   
    2462           2462              2462


Bagażnik (litry)   
      260             426              438


Pojemność bagażowa po złożeniu tylnych siedzeń (litry)   
    1016             1225             789


Pojemność zbiornika paliwa (litry)           
       45                45               45


Masa własna (kg)             

1036-1155     1145-1270  1140-1265

 

źródło: Skoda