Mimo że najważniejszym atutem GT-R są osiągi, samochód prowadzi się łatwo i pewnie. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w przedziale od 3200 do 6000 obr./min.
Silnik pojazdu okazuje się też bardzo efektywny. W głównej mierze jest to zasługa innowacyjnej plazmowej powłoki o grubości zaledwie 0,15 mm napylanej na wewnętrzną powierzchnię cylindra zamiast tradycyjnych gładzi, których grubość wynosi 2,6 mm. Takie rozwiązanie lepiej rozprasza ciepło, co sprzyja wyższej mocy, jest bardziej ekonomiczne i pozwala obniżyć masę silnika o około 3 kilogramy. Odpowiednie smarowanie napylanych gładzi cylindrów zapewnia specjalny syntetyczny olej silnikowy Mobil-1 RP OW-40.
W pełni niezależne i symetryczne kolektory dolotowe i wydechowe zwiększają przepływ powietrza i zmniejszają opory w układzie wydechowym. Lepszy i szybszy przepływ gazów sprzyja podniesieniu mocy i elastyczności silnika. Ciśnienie turbosprężarek jest sterowane elektronicznie pod kątem zapewnienia maksymalnej elastyczności i mocy w każdych warunkach.
Precyzyjne monitorowanie proporcji mieszanki także sprzyja obniżeniu zużycia paliwa o pięć procent w trakcie wyczynowej jazdy. Wysoka wartość momentu obrotowego w trakcie jazdy z niskimi obrotami silnika pozwala utrzymywać optymalne proporcje mieszanki, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i większą czystość spalin.
Dalszą redukcję emisji uzyskano stosując wtórny system obiegu powietrza z pompą powietrza przyspieszającą reakcję katalityczną.
Wśród innych innowacji technicznych warto wymienić termostatycznie sterowany układ chłodzenia oleju silnikowego zapewniający lepszą wydajność jednostki napędowej. W trakcie pokonywania zakrętów z dużymi przeciążeniami olejowa pompa powrotna utrzymuje przepływ oleju przez turbosprężarkę. Układ zbierania oleju w silniku został zoptymalizowany poprzez zastosowanie bocznej mokrej i suchej miski olejowej.
Analogiczne rozwiązania zastosowano w zbiorniku paliwa, gdzie w kolektorze zawsze znajduje się paliwo, nawet przy dużych przeciążeniach.
Silnik jest składany ręcznie. Każdą jednostkę montuje jedna osoba, pracująca w specjalnym sterylnym laboratorium w zakładach Nissana w Jokohamie.
Przekładnia GR6 została skonstruowana specjalnie do tego modelu Nissana. Sześciobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia pracuje niezwykle efektywnie, przy minimalnych stratach mocy, co gwarantuje lepszą elastyczność i obniżenie spalania w porównaniu z tradycyjnymi skrzyniami automatycznymi.