X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

mazda 3 dane techniczne

Strona główna -> Mazda -> 3 -> 2 (2009-dziś)

 



Mazda 3 2 (2009-dziś)

Wyrazisty i agresywny. Już na pierwszy rzut oka to Mazda3, ale z podkreśleniem tego, co wyróżniało poprzedni model i z dodatkiem dużej porcji sportowego charakteru. Nowa Mazda3 jest nieco dłuższa i ma bardziej agresywny wygląd, zwłaszcza wersja Sports o bogatym wyposażeniu i całkowicie odrębnej stylizacji.


W nowej wersji zastosowano zintegrowany przedni zderzak, z pojedynczą atrapą (poprzednia Mazda3 miała rozdzielony górny i dolny wlot powietrza), obramowany dużymi otworami w narożach, sugerującymi sportowy charakter samochodu. Ponieważ atrapa jest położona niżej, projektanci mogli przedłużyć przednią krawędź pokrywy komory silnika w kierunku zderzaka. Następnie otoczyli ją mocnymi błotnikami przednich kół, tworząc wizerunek samochodu „o szerokich ramionach”, nawiązujący do słynnego sportowego modelu Mazdy RX-8 i stosowany w całej gamie od crossovera CX-7, przez nową Mazdę2 po nową Mazdę6.


Nowe nadwozie hatchbacka wnosi nieco agresywnego stylu dzięki mocno zarysowanej linii nad progami, delikatnie wznoszącej się linii środkowej, nowemu kształtowi słupka C, płaskiemu dachowi i tylnemu spojlerowi. Sedan ma spokojniejszą sylwetkę, z wysoko uniesionym tyłem, spojlerem na pokrywie bagażnika i zaokrąglonej linii dachu, która podkreśla jego zwarte, zbliżone do coupe wymiary, czyni jego wygląd bardziej wyszukanym i sportowym.


Wzornictwo tylnej części nadwozia przejęło wiele z poprzedniego modelu, ale została ona obniżona i ma jeszcze mocniejszy wygląd. Głęboka krawędź linii środkowej bocznej ściany wznosi się nad tylnymi kołami i światłami, a następnie opada na masywny zderzak tylny. Ta cecha współgra z nowym kształtem słupka C i dużymi tylnymi światłami zespolonymi, by wygląd samochodu był głębszy i bardziej wyrazisty.

Projekt „zogniskowany”, ukształtowanie paneli, czystszy wygląd. Nowa Mazda3 wyraża „projektowe DNA” nowej generacji samochodów Mazda, które nadaje jej nieco agresywności i wyróżnia w klasie samochodów kompaktowych. Ma czysty i dynamiczny design, z niewielką liczbą wystających powierzchni, co poprawia wrażenie wysokiej jakości wykonania. By uzyskać taki rezultat, projektanci użyli zasady „koncentracji” z przodu i z tyłu. Na przykład, wszystkie linie w przedniej części samochodu zbiegają się w górnym wierzchołku 5-kątnej atrapy przedniej, a ich osią symetrii jest nowa, delikatna linia pośrodku pokrywy komory silnikowej. Linie biegnące od słupków A wzdłuż maski schodzą się do wewnątrz, w kierunku środka atrapy. Wewnętrzna linia reflektora, linie błotnika i obramowanie atrapy również zbiegają się do wewnątrz, do środka. By zapewnić czysty wygląd, charakterystyczny dla samochodów o wysokiej jakości, zmieniono konstrukcję ramion wycieraczek, dysze spryskiwacza przeniesiono do wewnątrz, przednia szyba płynnie przechodzi w dach tworząc spójną linię, nowy jest także przeszklony dach montowany na „gładko” z powierzchnią dachu.


W sylwetce nowej Mazdy3 można łatwo dostrzec głęboką linię pod drzwiami i wyraźną linię środkową boków wznoszącą się, by dotknąć górnej krawędzi tylnych świateł. Są one trójwymiarowe i tak zaprojektowane, by odbijać światło z otoczenia. Hatchback łączy to z płaskim dachem, co nadaje mu sportowy wygląd, podczas gdy dach w sedanie ma bardziej wyszukany, zaokrąglony kształt.


Podobnie jak z przodu, z tyłu wszystkie elementy stylizacyjne zbiegają się w logo Mazdy pośrodku, mają śmiałe krzywizny i nisko położony środek optyczny. Tył powstał w wyniku użycia unikalnych technologii tłoczenia blach, dzięki czemu jest przestrzenny, co dodaje sylwetce mocy.


W nowej Mazdzie3 wprowadzono 5 nowych kolorów, więc na rynku europejskim jest w sumie 9 do wyboru. Opracowano je tak, by podkreśliły rzeźbioną sylwetkę samochodu, zwłaszcza jego bocznych ścian, na których rozkład świateł i cieni może zmieniać jego kształt w zależności od kąta, pod którym się na niego patrzy. Nowe kolory to: niebieski Celestial Blue (mikowy), złoty Olympic Gold (metaliczny), jasny Indigo (mikowy), Aluminium (metaliczny) i Grafitowy (mikowy).

Aerodynamika najlepsza w tej klasie. Nowa Mazda3 jest wzorem sprawności aerodynamicznej. Od przedniej ściany, z powierzchnią przekroju poprzecznego 2,217 m², do dachu, spodu i tylnej ściany kształt optymalizowano, uzyskując jeden z najmniejszych współczynników oporu w tej klasie: 0,28 dla sedana i 0,30 w hatchbacku. Przyczynia się to do stabilności jazdy i zmniejszenia hałasu opływu przy większych prędkościach, wpływa także na obniżenie zużycia paliwa nowej Mazdy3.


Wlot powietrza jest mały, by zwiększyć ciśnienie na nim, ograniczyć przepływ powietrza i opór, kierując je płynnie na nadwozie. Wprowadzono dodatkową krawędź na wzmocnieniu zderzaka przedniego, by zapewnić tam niezaburzony przepływ. Przesłona sterująca napływem powietrza na wentylator chłodnicy ogranicza jego opór przy dużej prędkości jazdy, a prowadnica kieruje je wprost na chłodnicę i układ chłodzenia, gdzie jest potrzebne. Przednie „narożniki” samochodu kierują opływ płynnie wzdłuż górnej części bocznych ścian, a słupek A o specjalnej konstrukcji zapobiega oderwaniu strug i związanych z tym turbulencjom. Z tyłu nowej Mazdy3 są nowo zaprojektowane lampy ukształtowane tak, by zmniejszyć zawirowania. W celu uspokojenia przepływu pod samochodem wprowadzono nowe, zaokrąglone owiewki przednich kół oraz trójkątne osłony podłogi w przednich narożach, pośrodku i pod tylnym zderzakiem.


Projekt wnętrza. Wnętrze nowej Mazdy3 jest stylowe i dynamiczne, sprawia silne wrażenie wysokiej jakości. Kierowca jest otoczony przez tablicę rozdzielczą, a jednocześnie nawet 4 pasażerów ma poczucie przestrzeni i komfortu. Każdy detal wnętrza zaprojektowano równoważąc estetykę i funkcjonalność, by wyglądało ono na czyste i uporządkowane. Poprawiono odczuwalną jakość każdej części, używając materiałów o wysokiej jakości i wprowadzając oświetlenie interaktywne. W ten sposób powstało wnętrze, w którym wspaniale być i używać go na co dzień.


Tablica rozdzielcza w kształcie litery „S”. Widziana z boku, tablica rozdzielcza niejako wypływa z podstawy u dolnej krawędzi szyby przedniej, a następnie opada tworząc charakterystyczny wklęsły kształt. Konsola między fotelami przednimi unosi się, by zetknąć się ze środkową częścią tablicy w płynny, wypukły zarys. Razem, tworzy to unikalny i dynamiczny kształt „płynnego S”. Tablica ma jednoczęściowy daszek, który zaczyna się na zewnętrznej krawędzi środkowej części i przebiega szerokim łukiem w górę nad tablicę przyrządów, podkreślając sportowy charakter i jakość.


Materiały o wysokiej jakości. Użyto materiałów o doskonałej jakości na te miejsca we wnętrzu nowej Mazda3, których pasażerowie najczęściej dotykają lub patrzą na nie. Podłokietniki na drzwiach, przesuwna pokrywa konsoli środkowej i tablica rozdzielcza są pokryte miękkim materiałem o wysokiej jakości. Użyto wstawek w kolorze srebrnym w dolnej części tablicy po lewej i prawej stronie, na jej dolnej krawędzi po stronie kierowcy i na klamkach (zależnie od poziomu wyposażenia). Górna część środkowej części tablicy ma wykończenie z połyskiem, co kontrastuje z ziarnistym tworzywem wokół. Mniej szwów i linii połączeń w górnej części tablicy przyrządów, na środkowej konsoli i na wykładzinach drzwi również przyczynia się do wrażenia wysokiej jakości. Pokrywa schowka ma zamki po obu stronach, dzięki czemu zatrzaski nie wystają, dając gładką powierzchnię. Dzięki wprowadzeniu uszczelek drzwi na całym ich obwodzie, robią one lepsze wrażenie jakościowe po otwarciu.

Otoczenie kierowcy. Mazda3 zawsze zapewniała komfort, przestrzeń i funkcjonalność wnętrza. Nowy model jest wierny tej tradycji, a nawet więcej: ma nowe siedzenia zapewniające bardziej komfortową podróż na większe odległości, mnóstwo schowków na drobiazgi, dopracowany układ sterowania systemami, jedną z najlepszych widoczności z wnętrza w tej klasie i dużo nowych elementów wyposażenia. Poza tym, nowa Mazda3 jest cichsza niż kiedykolwiek.


Zgodnie z jej sportowym charakterem, nowa Mazda3 stwarza otoczenie kierowcy, dzięki któremu czuje się on zespolony z samochodem. By to osiągnąć, zastosowano zasadę projektową „podziału na strefy”, z nowoczesnym układem sterowania systemami (HMI - Human-machine interface). Po starannym przestudiowaniu położenia linii wzroku kierowcy obserwującego drogę podczas jazdy, projektanci Mazdy ulokowali wyświetlacze informacyjne w takich miejscach, gdzie ich wskazania mogą być odczytane z najmniejszym wysiłkiem. Ułatwiając intuicyjną obsługę, rozmieścili wszystkie przyciski sterujące w wąskim pasie między kołem kierownicy i gałką dźwigni zmiany biegów.


Nowy samochód ma także dopracowany układ sterowania poszczególnymi systemami, z miejsca kierowcy i bez odwracania jego uwagi od drogi w większym stopniu, niż to jest niezbędne. Nowy wyświetlacz informacyjny MID jest umieszczony o 100 mm wyżej, tuż po prawej stronie kierownicy, pod pojedynczą osłoną. Wskazania MID mogą być przełączane wygodnym przyciskiem na kole kierownicy. Funkcje układu nagłośnienia są przełączane przyciskami na panelu po lewej stronie kierownicy, podczas gdy inne układy samochodu są sterowane przez nowe, wielofunkcyjne przyciski na centralnym panelu.

Jazda Mazdą3 nigdy wcześniej nie była tak wygodna: kierowca może ustawić swój fotel tak, by w pełni wykorzystać wysokie położenie podłokietnika na centralnej konsoli. Nowe położenie dźwigni zmiany biegów, bliżej kierowcy, umożliwia mu przełączanie skrzyni bez odrywania ramienia od podłokietnika. Jeśli musi przełożyć rękę z dźwigni na kierownicę, odległość jest obecnie mniejsza, ponieważ dźwignia jest o 60 mm wyżej i przechylona w stronę kierowcy. Zmieniono nawet pedały, by ułatwić prowadzenie. Pedał przyspieszenia ma teraz o 15 mm większą powierzchnię, ramię i nakładka pedału hamulca zostały ulepszone. Dzięki temu łatwiej przenieść stopę o normalnej lub dużej wielkości z pedału przyspieszenia na hamulec.
 
Siedzenia i widoczność z wewnątrz. Pozostali pasażerowie mogą odpoczywać i cieszyć się z podróży. Nowa Mazda3 ma standardowe siedzenia o większej powierzchni oparcia w dolnej części, by zapewnić wysoki komfort nawet na dalszych dystansach. Dodatkowo poduszki siedzisk są o 20 mm większe, poprawiając wygodę nóg i podparcie boczne. Nowe oparcia są również wyższe o 35 mm.


Nowa Mazda3 ma także fotel kierowcy z regulacją elektryczną i funkcją pamięci (wersja Sport ze skórzaną tapicerką). Trzy ustawienia są zapamiętywane przez sam fotel, dwa w nadajniku układu bezkluczykowego otwierania zamków i uruchamiania silnika. Kierowca wgrywa prawidłowe położenie fotela do nadajnika, które jest odczytywane, gdy zbliża się do samochodu, i wsiada już na odpowiednio przygotowane miejsce. Bez nadajnika, użytkownik programuje najwygodniejszą pozycję, gdy już usiądzie. Gdy wciśnie włącznik na bocznej powierzchni siedziska, fotel zajmie zadaną pozycję.


Gdy już kierowca siądzie we właściwej pozycji za kierownicą, doceni doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, jedną z najlepszych w tym segmencie. Nowy kształt i położenie słupków A spowodował poszerzenie pola widzenia do przodu i na boki. Użyto zagłówków w kształcie strzemion, niższych i mniej ograniczających widoczność do tyłu. W hatchbacku okno w drzwiach bagażnika jest szersze i tak ukształtowane, by poprawić widoczność do tyłu.

Wyposażenie. Nowa Mazda3 będzie oferowana w Europie z 4 poziomami wyposażenia: Base, Touring, Touring+ i Sport (nazwy różnią się na poszczególnych rynkach), z długą listą wyposażenia odpowiadającego potrzebom użytkowników samochodów kompaktowych. Poziom Base obejmuje w standardzie elementy wyposażenia, które wielu producentów samochodów traktuje jako opcje: światła awaryjnego hamowania ESS, DSC i układ kontroli trakcji, poduszki powietrzne przednie i boczne oraz kurtyny, aktywne zagłówki przednie, elektryczne sterowanie lusterek zewnętrznych, 2-płaszczyznową regulację kierownicy, odtwarzacz CD, łącznie z plikami MP3, i gniazdo AUX do podłączenia odtwarzacza MP3, wymieniając tylko niektóre.


Zależnie od standardu, można mieć także układ Bluetooth® do bezdotykowego sterowania telefonem i bezprzewodowego wysyłania plików MP3 do układu nagłośnienia samochodu. Dostępne są także ruchome reflektory adaptacyjnego przedniego oświetlenia, doświetlające zakręt, dwustrefowa klimatyzacja z przodu, układ bezkluczykowego otwierania/zamykania zamków i uruchamiania silnika przyciskiem, z nadajnikiem, który zwalnia zamki i pozwala włączyć rozrusznik przyciskiem, czujniki parkowania, monochromatyczne wewnętrzne lusterko wsteczne, podgrzewana przednia szyba (zależnie od rynku), czujniki włączające wycieraczki i oświetlenie.

Nowy układ nawigacyjny: łatwy w użyciu i przejrzysty. W nowej Mazdzie3 może być zastosowany nowy, zwarty i przystępny cenowo układ nawigacyjny opracowany specjalnie do tego modelu (opcyjny lub seryjny, zależnie od rynku i poziomu wyposażenia). Ma on ekran 11 cm (4,1 cala) o wysokiej rozdzielczości zamontowany w górnej części wyświetlacza informacyjnego, gdzie jest dobrze widoczny. Może być obsługiwany przyciskami na kole kierownicy. Dane do układu są wgrywane z kart SD, a jego sterowanie jest proste w obsłudze.


Układ nagłośnienia Bose®
Współpraca między Bose i Mazdą obejmuje również nową Mazdę3. Specjalnie do nowego samochodu opracowano wysokiej jakości układ nagłośnienia Bose z 5-kanałowym efektem „surround”. Układ Bose Centerpoint® przekazuje sygnał stereo z CD na 5 kanałów, używając w sumie 10 głośników, by otoczyć pasażerów dźwiękiem. Technologia wzmacniaczy cyfrowych Bose® zapewnia mocny dźwięk nawet przy niskim ustawieniu głośności i brak zniekształceń przy dużej głośności. Układ kompensacji hałasu AudioPilot2® automatycznie ogranicza szumy pochodzące z zewnątrz w czasie jazdy.


Pojemność bagażowa. Pasażerowie nowej Mazdy3 znajdą w kabinie liczne schowki i podstawki na napoje. Pod podłokietnikiem (przesuwanym w bogatszych wersjach) między przednimi siedzeniami znajduje się duży schowek o pojemności 4,9 litra, gniazdo AUX i dodatkowe gniazdko zasilania 12 V. Pomiędzy nim a dźwignią zmiany biegów jest podwójny uchwyt na napoje i zamykana skrytka (na telefon komórkowy, odtwarzacz MP3 itp.). Po lewej stronie kierowcy są przegródki na monety, nad lusterkiem wstecznym znajduje się schowek na okulary, a podwójny schowek w tablicy rozdzielczej ma pojemność 9,7 litra. Są podstawki pod kubki w każdej kieszeni drzwi, z tyłu i z przodu, kieszenie na książki lub mapy w oparciach foteli przednich, dwie podstawki na kubki w rozkładanym podłokietniku tylnej kanapy. Za tylnymi siedzeniami, sedan ma bagażnik o pojemności 430 litrów (17 litrów większy niż poprzednio) hatchback 340 litrów (40 litrów mniej z układem nagłośnienia Bose®). Oczywiście tylne siedzenia mogą być składane 60/40 tworząc przestrzeń na większe ładunki, a pod podłogą jest dodatkowy schowek, w którym można przewozić np. narzędzia.
 
Dwustrefowa klimatyzacja i ogrzewanie.
Nowy kompaktowy samochód Mazdy ma w standardzie układ klimatyzacji i ogrzewania, który jest jednym z najbardziej wydajnych i cichych w segmencie C. W tym celu zwiększono o 20% wielkość wymiennika ciepła, pojemność skokową sprężarki zwiększono ze 120 do 180 dm3, a przepływ powietrza do 500 m³/h. Samochód jest także dostępny z nowym układem ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji opracowanym dla nowej Mazdy6 (zależnie od rynku i poziomu wyposażenia). Obejmuje on niezależne ustawianie temperatury dla kierowcy i pasażera obok niego. Podgrzewanie przednich siedzeń również zostało usprawnione, ma większą moc, szybszy czas nagrzewania i nowe sterowanie z 5 pozycjami, dzięki któremu łatwiej znaleźć właściwą temperaturę.
 
Układ napędowy. Sportowy i ekonomiczny. Mazda3 jest wprowadzana do Europy z silnikami, które zapewniają przyjemność z jazdy, a jednocześnie małe zużycie paliwa i emisje spalin, zgodnie z zasadą „odpowiedzialnego Zoom-Zoom”. W najmocniejszym silniku benzynowym użyto katalizatora wykonanego, po raz pierwszy w świecie, w technologii pojedynczych cząsteczek, a nowy turbodiesel Mazdy MZR-CD 2,2, niedawno wprowadzony w nowej Mazdzie6, ma dwie wersje mocy. Obie zużywają niewiele paliwa, jak na silniki o momencie do 400 Nm, i mają unikalny filtr cząstek stałych nowej generacji, opracowany przez Mazdę.

Nowy turbodiesel Mazdy MZR-CD 2,2. Nowy silnik o dużym momencie jest oferowany w dwóch sportowych, ale oszczędnych wersjach (zależnie od rynku i poziomu wyposażenia): High Power (tylko wersje Sport) o mocy 136 kW/185 KM przy 3500 obr./.min i momencie 400 Nm w przedziale 1800-3000 rpm, oraz Standard Power z mocą 110 kW/150 KM przy 3500 obr./min i momentem 360 Nm pomiędzy 1800 a 2600 obr./min.


Diesla o mocy standardowej można zamówić do Mazdy3 w kompletacji Touring+. Ma on mniejszą turbosprężarkę niż wersja o dużej mocy i większe przełożenia skrzyni biegów. Wersja o dużej mocy napędza tylko Mazdę3 w wersji Sport. Ma ona taką samą turbosprężarkę jak w Mazdzie6, ale niższe przełożenia biegów dopasowane do mniejszych rozmiarów i masy nowej Mazdy3.
Dzięki mniejszemu stopniowi sprężania 16,3:1 temperatura w komorze spalania jest nieco mniejsza i jest więcej czasu na utworzenie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej. W połączeniu z wysokociśnieniowymi, 10-otworkowymi wtryskiwaczami daje to bardzo dokładne rozpylenie paliwa, co pomaga zoptymalizować kąt wyprzedzenia wtrysku w celu zmniejszenia spalania. Wersja Standard Power zużywa jedynie 5,4 litra paliwa na 100 km i emituje 144 g CO2/km, High Power tylko 5,6 litra na 100 km przy emisji 149 g CO2/km (średnio).

Wśród silników wysokoprężnych nowej rodziny jest także bardzo popularny turbodiesel MZ-CD 1,6 common rail. Jest to rzędowy silnik 4-cylindrowy DOHC, 16-zaworowy o mocy 80 kW/109 KM przy 4000 obr./min i momencie maks. 240 Nm już przy 1750 obr./min. Silnik zużywa jedynie 4,5 litra paliwa na 100 km i emituje 119 g CO2/km. W nowej Mazdzie3, chłodnica powietrza doładowującego jest umieszczona przy zderzaku, co daje najlepszy kompromis między osiągami a działaniem klimatyzacji. Dodano także wentylator chłodnicy powietrza doładowującego, zapewniając jej sprawne działanie przy małych prędkościach jazdy.

Silniki benzynowe. Silnikiem benzynowym o najwyższych parametrach jest MZR 2,0 o mocy 110 kW/150 KM przy 6500 obr./min i maksymalnym momencie 187 Nm przy 4000 obr./min. Ma on układ sekwencyjnego ustawienia kąta otwarcia zaworów (S-VT), który optymalizuje działanie zaworów dolotowych w zależności od warunków jazdy, tak by uzyskać wysoką sprawność napełniania. W połączeniu z układem zmiany długości kanałów dolotowych powietrza (VIS), S-VT pomaga rozwijać duży moment w całym zakresie prędkości obrotowych, zwiększając przyjemność z jazdy. Nowością w silniku MZR 2,0 drugiej generacji Mazdy3 jest chwyt powietrza do silnika w przedniej części samochodu (tzw. FAPAIS), który pobiera chłodniejsze powietrze i takie dostaje się do kolektora dolotowego. Pomaga to zapobiec spadkowi osiągów w wysokiej temperaturze. Silnik benzynowy MZR 2,0 współpracuje z nową 5-stopniową przekładnią automatyczną (6-stopniową ręcznie sterowaną w Rosji, na Ukrainie, Białorusi, w Maroku i Libii) i w tej kompletacji zużywa 7,6 litra na 100 km, emitując 175 g CO2/km.


Podstawowy silnik benzynowy nowej Mazdy3 to MZR 1,6, rzędowy 4-cylindrowy DOHC 16-zaworowy o mocy 77 kW/105 KM przy 6000 obr./min i momencie maks. 145 Nm przy 4000 obr./min. Ma on krzywki o niskim zarysie i układ EGR ograniczający dławienie dolotu. W połączeniu z nowym układem zmiany długości kanałów dolotowych, elektryczną przepustnicą i sekwencyjną zmianą faz rozrządu (S-VT) uzyskano dużą moc i małe zużycie paliwa. Silnik MZR 1,6 współpracuje z precyzyjną, o łatwym przełączaniu skrzynią 5-biegową i zużywa jedynie 6,3 litra paliwa na 100 km, emitując 149 g CO2/km.
 
Podwozie. Poczucie jedności z samochodem. Nowa Mazda3 ma układ podwozia zaprojektowany tak, by kierowanie było precyzyjne, zapobiec przechyłom nadwozia i zapewnić komfort oraz przewidywalne zachowanie samochodu w każdych warunkach. Nowe, sztywne nadwozie i ulepszone zawieszenie z elektrohydraulicznym wspomaganiem kierownicy umożliwiają uzyskanie pełnych korzyści ze zwartych rozmiarów i „żywych” silników, tworząc wrażenie zespolenia kierowcy z samochodem. Nowa Mazda3 wpisuje się w strategię ograniczania masy własnej, charakteryzującej konstrukcje marki.

Sztywna struktura nadwozia. Nadwozie nowej Mazdy3 zostało usztywnione w punktach poddanych największym obciążeniom, by zapewnić sportową jakość prowadzenia. W obu typach nadwozia połączenie progów zostało wzmocnione dwoma rzędami pionowych zgrzein. Otwory drzwi mają duże zaokrąglenia naroży, a pomiędzy dachem i słupkami B znajduje się nowy wspornik. Szwy nadwozia w rejonie przednich nadkoli i zawiasów są klejone i zgrzewane w celu zwiększenia sztywności, w otworach drzwi użyto większej liczby zgrzein i zgrzewania połączonego z klejeniem. Pomiędzy wspornikami przedniego zawieszenia a przednią ścianą dodano pręt wzmacniający.


W hatchbacku, słupki D, tylna belka i progi mają mocne, zamknięte przekroje w celu nadania znakomitej sztywności. Dodano poprzeczkę spinającą wsporniki tylnego zawieszenia, zwiększono liczbę zgrzein wokół otworu drzwi bagażnika, zwiększając także promień naroży ich obramowania. Te zabiegi strukturalne, w połączeniu ze zwiększonym zastosowaniem stali o dużej i bardzo dużej wytrzymałości, nadały Mazdzie3 drugiej generacji bardzo dużą sztywność, z małymi odkształceniami nawet mimo dużego wykroju drzwi bagażnika w hatchbacku.

Zawieszenie. Do tego bardzo sztywnego nadwozia dołączono przednie zawieszenie typu MacPherson i tylne zawieszenie wielowahaczowe Mazdy. Zapewniają one żywą reakcję na ruchy kierownicą, zapobiegają przechyłom nadwozia, jazda jest komfortowa, a zachowanie samochodu przewidywalne. Z przodu, poprawiono odporność na przechyły zwiększając o 20 mm rozstaw punktów mocowania stabilizatora. Wzmocniono poprzeczkę zawieszenia i nadwozie w miejscach mocowania wahaczy, a ich tuleje są sztywniejsze na boczne obciążenia. Tylne zawieszenie wielowahaczowe ma belkę środkową o nowym kształcie, przyczyniającą się do sztywności poprzecznej i poprawy trzymania się drogi. Jak z przodu, zwiększono rozstaw punktów mocowania stabilizatora przechyłów, zwiększając jego skuteczność, a jednorurowe amortyzatory, dobrze sprawujące się w poprzednim modelu, zostały z niego przejęte ze względu na doskonały wpływ na utrzymanie rozstawu kół.

Elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy we wszystkich wersjach. Wszystkie wersje nowej Mazdy3 są wyposażone w ekonomiczne, elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy (EHPAS). To ten sam układ, który zdobył sobie wysokie uznanie jako wyposażenie niektórych wersji poprzedniego modelu, z ulepszeniami, które dopasowują go do sportowego charakteru. Zwiększając liczbę tulei mocujących przekładnię kierowniczą z 2 do 3, stworzono optymalną równowagę pomiędzy wyczuciem drogi a zmniejszeniem drgań. Tuleje mają nieco mniejszą sztywność w pozycji mechanizmu do jazdy na wprost, co ogranicza przenoszenie drgań na koło kierownicy. Wreszcie, zwiększono średnicę cylindra wspomagania, zapewniając skuteczne działanie, gdy jest to konieczne.  
 
Bezpieczeństwo. Najnowocześniejsze technologie. Odpowiedzialny Zoom-Zoom” to nie tylko technologie o mniejszym wpływie na środowisko, ale także najnowocześniejsze rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo wszystkich pojazdów Mazda. Nowa Mazda3 odzwierciedla tę strategię doskonałym bezpieczeństwem czynnym i biernym, uzyskanym także dzięki zaawansowanym technologiom.

Bezpieczeństwo czynne. Najnowszy członek rodziny Mazdy ma nowe adaptacyjne światła przednie z biksenowowymi reflektorami, które obracają się automatycznie o 15o w prawo lub w lewo, doświetlając wnętrze zakrętu: ważne dla bezpieczeństwa w nocy. W wyposażeniu jest również układ monitorujący tylną strefę, który wykrywa pojazd nadjeżdżający z tyłu, na lewym lub prawym pasie. Ostrzega on kierowcę, że może spowodować niebezpieczną sytuację zmieniając pas ruchu. Zastosowano także układ awaryjnych świateł hamowania (ESS), który ostrzega samochody z tyłu o gwałtownym hamowaniu, włączając szybko migające światła awaryjne. Po zatrzymaniu samochodu, światła awaryjne zapalają się z normalną częstotliwością, co pomaga zapobiec najechaniu na tył. ABS, DSC i asystent hamowania awaryjnego są standardowe.

Bezpieczeństwo bierne. Nowa Mazda3 została zaprojektowana tak, by zapewnić wysoką odporność zderzeniową i ochronę pasażerom. W strukturze jej nadwozia użyto „potrójnego H” Mazdy, ze wzmocnieniami w kształcie litery H w podłodze, ramach bocznych i dachu. Użyto stali o wysokiej wytrzymałości w nadwoziu, by zwiększyć jego odporność kolizyjną, wykonując z niej wzmocnienia i wewnętrzną część słupka, przedniego obramowania drzwi oraz profili progów. Połączenie wewnętrznych części słupka A i będącego jego przedłużeniem profilu obramowującego drzwi od przodu obniżono, używając zgrzewania punktowego, by nie doszło do jego rozerwania przy mocnym uderzeniu.


Struktura przedniej części nadwozia rozprasza energię uderzenia czołowego na cały samochód, chroniąc przestrzeń dla pasażerów tak dobrze, jak to tylko możliwe. Dodano także poprzeczkę nadwozia pomiędzy przednią częścią obramowania drzwi, tak by rozdzielić tą energię przed przedziałem pasażerskim. Specjalna konstrukcja podwozia tworzy przednią strefę zgniotu, powodując rozłączenie silnika, skrzyni biegów i poprzeczki zawieszenia od struktury nadwozia w razie czołowego zderzenia z dużą prędkością.


Belki w drzwiach mają obecnie inne położenie i wzmocnienia w przedniej części, zapobiegające wnikaniu drzwi do przedziału pasażerskiego przy bocznym uderzeniu. Zwiększono powierzchnię wkładek pochłaniających energię we wnętrzu drzwi i na ich poszyciu wewnętrznym, a podłokietniki na drzwiach są podatne, co pozwala zmniejszyć ryzyko obrażenia. Z tyłu, obramowania boczne są tłoczone z warstwowych arkuszy blachy ze stali o podwyższonej wytrzymałości, a ich poprzeczka jest grubsza i mniej wygięta. Jej konstrukcję opracowano tak, że rozpraszała energię zderzenia na przód, z daleka od zbiornika paliwa.


We wnętrzu, nowa Mazda3 standardowo ma aktywne zagłówki przednich foteli zapobiegające urazom kręgosłupa przy uderzeniu od tyłu, a także przednie i boczne poduszki powietrze oraz kurtyny. Poduszki kurtynowe są na nowo opracowane i zamontowane w górnej części słupków B. Zmniejsza to czas napełnienia o 0,004 s, zapewnia większą powierzchnię ochrony i doskonałe pochłanianie energii. Standardowe są również nowe pasy bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami i ogranicznikami napięcia, które lepiej zapobiegają przemieszczeniom ciała i chronią klatkę piersiową przed przeciążeniami. Deformowalny pedał hamulca, deformowalne nakładki pod stopami, nowy kształt dźwigni regulacji koła kierownicy, deformowalna kolumna kierownicza pomagają zapobiegać obrażeniom nóg i klatki piersiowej kierowcy. Dodatkowo, w każdym narożniku kabiny zastosowano miękkie nakładki.


Mazda poprawia zabezpieczenie pieszych w nowej Mazdzie3. Pokrywa komory silnikowej ma strefy energochłonne w okolicach zawiasów i zamka, by zapobiec obrażeniom w razie najechania. W zderzakach użyto pianki pochłaniającej energię i elastycznego tworzywa w dolnej części , by zmniejszyć obrażenia nóg.

Recykling, wyeliminowanie toksyn, ISO 14001. Obecnie samochody Mazdy są w ok. 95% podatne na recykling po zakończeniu eksploatacji. Od 2005 r. Mazda używa unikalnej technologii „zderzak ze zderzaka”, wykorzystując tworzywo z uszkodzonych zderzaków do produkcji nowych. Tak samo jest w Mazdzie 3 drugiej generacji, która ma przedni i tylny zderzak z łatwo poddającego się recyklingowi polipropylenu (PP), użytego także na tablicę przyrządów i do wykończenia kabiny. Nowa Mazda3 jest również produkowana z minimum substancji zanieczyszczających środowisko jako odpady. Nie ma ołowiu w zbiornikach paliwa, instalacji elektrycznej czy powłokach ochronnych, nie ma chromu ani kadmu w żadnym zespole. Nowa Mazda3 jest również produkowana w przyjaznym dla środowiska zakładzie w Japonii. Mazda jest pod tym względem liderem w przemyśle, certyfikat ISO 14001 (zarządzania środowiskowego) zdobyła 10 lat temu i obejmuje on także zakład w Hofu, gdzie jest montowana nowa Mazda3.

 

źródło: Mazda