X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

nowa lancia ypsilon, dane techniczne, wymiary

Strona główna -> Lancia -> Ypsilon -> 4 (2011-dziś)

 



Lancia Ypsilon 4 (2011-dziś)

Elementy nawiązujące do przeszłości otrzymują swój współczesny kształt. To istota stylowej oryginalności Lancii Ypsilon, pokazującej raz jeszcze swój przebojowy i niekonwencjonalny charakter, w ramach którego odziedziczona po poprzednikach aura elegancji i wyrafinowania akceptować może niekonwencjonalne, nowatorskie pomysły i trendy.


Emanujące intrygującą urodą nadwozie prowadzi do kabiny, pełnej  elegancji i nowoczesności. Kunszt wykonania wnętrza, tradycyjnie odróżniający Lancię od konkurencji z jednej strony i zaawansowane idee designerskie z drugiej. Jedność innowacji i elegancji tworzy aż tak niepowtarzalną klasę Lancii, która -  jak najlepsze produkty luksusowe Italii - łączy w sobie niezrównany styl z awangardową technologią. Czy to piękna kreacja czy też podziwiany samochód - to właśnie dzięki włoskiej stylizacji, produkt „Made in Italy" zyskuje podziw i uznanie na forum światowym. Powodzenie samochodu to przebłysk szczęścia w grze, stylistycznej intuicji wspieranej znajomością skłonności i upodobań, oczekiwań klienteli lecz także prognozą trendów rynkowych i zamierzeń konkurencji. To efekt recepty na sukces sprawdzanej przez sędziego nie znającego litości: upływający czas.

Elementy nawiązujące do przeszłości otrzymują swój współczesny kształt. To istota stylowej oryginalności Lancii Ypsilon, pokazującej raz jeszcze swój przebojowy i niekonwencjonalny charakter, w ramach którego odziedziczona po poprzednikach aura elegancji i wyrafinowania akceptować może niekonwencjonalne, nowatorskie pomysły i trendy.


Emanujące intrygującą urodą nadwozie prowadzi do kabiny, pełnej  elegancji i nowoczesności. Kunszt wykonania wnętrza, tradycyjnie odróżniający Lancię od konkurencji z jednej strony i zaawansowane idee designerskie z drugiej. Jedność innowacji i elegancji tworzy aż tak niepowtarzalną klasę Lancii, która -  jak najlepsze produkty luksusowe Italii - łączy w sobie niezrównany styl z awangardową technologią. Czy to piękna kreacja czy też podziwiany samochód - to właśnie dzięki włoskiej stylizacji, produkt „Made in Italy" zyskuje podziw i uznanie na forum światowym. Powodzenie samochodu to przebłysk szczęścia w grze, stylistycznej intuicji wspieranej znajomością skłonności i upodobań, oczekiwań klienteli lecz także prognozą trendów rynkowych i zamierzeń konkurencji. To efekt recepty na sukces sprawdzanej przez sędziego nie znającego litości: upływający czas.

Nadwozie: innowacyjna indywidualność
Mimo kompaktowej wielkości, nadwozie nowej Lancii Ypsilon zachowuje swą opływową formę. Tym razem nowe proporcje i kształty porządkują bryłę karoserii odmiennie mimo, iż przestrzeń koncepcyjna pozostaje  praktycznie identyczna, jak poprzednio. I choć rozstaw osi nie uległ zmianie, różnice designu są widoczne: szyba czołowa przesunęła się do przodu skracając maskę i komorę silnika - w zamian powiększając pojemność tylnej przestrzeni bagażowej. Postanowiono także bez wahania, iż Lancia Ypsilon powinna mieć pięcioro drzwi. Tym sposobem jej długość wzrosła o sześć centymetrów lecz wysokość spadła o dwa - wydłużając faktycznie i optycznie sylwetkę pojazdu.


W przedniej części pojazdu dominuje nowa osłona chłodnicy, przeobrażona na kształt nóżki kielicha, który rozszerza się ku górze, obejmując słynne logo i przechodzi w „strzałkowe" ostrza, zostawiając wolną przestrzeń po obu stronach. Z jednej strony symbol ducha i nonkonformizmu Lancii Ypsilon lecz z drugiej - ukłon w kierunku przeszłości w stylu grille z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.


Dzięki niezależnemu od reszty designowi, światła główne Magneti Marelli Automotive Lighting rozciągają się horyzontalnie akcentując szerokość pasa przedniego, a każda z ich zewnętrznych krawędzi niejako określa  granicę błotnika. Eliptyczne moduły reflektorów Bi-ksenonowych powodują, że Ypsilon zyskuje na agresywności i zdecydowaniu swego wyglądu. Powyżej osłony chłodnicy i reflektorów prostą linię poziomą wyznacza wieko maski silnika, motyw subtelnego nawiązania do stylistyki Lancii Ardea.


Pewne elementy unikalnej osobowości i charakteru pojazdu połączono z akcentami bardziej dyskretnymi: klamki tylnych drzwi zostały schowane w ramie okien, punktując niejako klamki drzwi przednich. Pierwszym skojarzeniem jest wydawałoby się - 3-drzwiowy, kompaktowy samochód miejski, lecz jest to w pełni komfortowy pojazd 5-drzwiowy. Wypukły kształt drzwi kontrastuje tu z delikatną wklęsłością, która dynamizuje efekt wizualny.
Patrząc z boku widać dwie dynamiczne krzywizny: pierwsza zaczyna się na masce silnika, po czym biegnie wzdłuż linii okien i dalej ku górze tylnego słupka. Druga zaś wspina się od słupka przedniego, wyznacza górną linię okien i jakby na przekór pierwszej - opada, rysując krawędź trójkąta tylnego okna. Wyraźna separacja dachu od słupka tylnego nawiązuje do stylistyki Lancii Delta.


Kształt „rufy" pojazdu został wysmuklony pod kątem polepszenia aerodynamiki, a klapę tylną podzielono horyzontalnie na pół. Wgłębienie u dołu jest miejscem na tablicę rejestracyjną, a powyżej rozpościera się osadzona niczym klejnot, zamknięta łukami obu słupków i spojlera nadokiennego trapezoidalna szyba tylna.


Burty karoserii przechodzą płynnie w tylne nadkola, które otaczając klapę nadwozia z obu stron tworzą miejsce na tylne lampy pojazdu. W sposób typowy dla dzisiejszej stylistyki Lancii rozstawiono je szeroko w pionie: od góry wydłużone światła pozycyjne LED, poniżej świtała hamulcowe, uzupełnione trójkątami kierunkowskazów na samym dole. Lakierowana na czarno, dolna część zderzaka tylnego mieści światło cofania i światło przeciwmgielne, odciążając optycznie bryłę samochodu.


Design nowej Lancii Ypsilon przewidywał od początku separację wybranych elementów karoserii, umożliwiając dwubarwną wersję kolorystyki nadwozia bi-colore w sposób niebanalny i wytworny mając na uwadze fakt, iż kolorystyka nie była nigdy dla Lancii jedynie sprawą prostej estetyki. Wręcz przeciwnie, kolor uważany jest za integralną część filozofii produktu, opartej na wyczuciu elegancji, blasku, charakteru, zabawy, kreatywności, stylu i wariantów personalizacji. Nowa Lancia Ypsilon nie stanowi więc wyjątku, a jej paleta kolorystyczna jest bez wątpienia najszersza w tej kategorii pojazdów: 2 kolory pastelowe, 2 odcienie trójwarstwowe, 4 kolory metalizowane i 4 kolory mikowe z efektem opalizującym oraz 4 kombinacje dwutonowe.

Wnętrze: elegancka funkcjonalność
Nawiązując do dziedzictwa swych poprzedników, nowa Lancia Ypsilon jest jeszcze bardziej elegancka i innowacyjna. Tradycyjnie wyróżniający małe samochody miejskie Lancii, kunsztowny i unikalny wystrój wnętrza otrzymał teraz więcej klasy i rozwiązań high-tech.  Wywodząca się z chwalebnej przeszłości koncepcja designu kabiny pasażerskiej została obecnie wzbogacona o najnowocześniejsze technologie.


Już na etapie projektowym inspiracją dla wystroju wnętrza było pojęcie „otaczania". I tak na przykład - boczne panele drzwi 'otaczają' deskę rozdzielczą lecz także kanapę tylną.
Design tablicy przyrządów z kolei - ma na celu podkreślenie kontrastu pomiędzy materiałowym insertem naprzeciw kierowcy i pasażera a  powierzchnią górną, która wyznacza krawędź szyby czołowej na wzór  amfiteatralny. Specjalnie dobrane krzywizny wytwarzają wrażenie szerszej perspektywy, a zanikające punkty na krańcach deski rozdzielczej decydują o jej szerokości.
Przestrzeń pasażerska powstaje więc na drodze podziału objętości, a jej ilustracją są powierzchnie zagłębione, stanowiące kombinację użyteczności funkcjonalnej i percepcyjnej z powabem estetyki.


Drogą prostej obserwacji dostrzec można współzależne warstwy koncepcyjne aranżacji wnętrza. Materiały miękkie w dotyku podnoszą odczucie namacalnego komfortu na kształt zacisza własnego domu i wygodnej sofy. Warstwę funkcjonalną wyznaczają wydłużone nawiewy powietrza i centralna konsola, która jak czarna wstęga łączy instrumenty podszybia z selektorem biegów tworząc wrażenie lekkości, akcentowanej punktami świetlnymi LED. Sportowego sznytu całości dodają proste w formie boczne panele drzwiowe oraz profilowane siedziska i oparcia foteli.

 

Lancia Ypsilon stanowi kolejny krok naprzód w tej dziedzinie proponując bogatą listę nowości. Obok przyjaznych dla środowiska naturalnego jednostek napędowych oraz bogatej listy standardowego i opcjonalnego wyposażenia poczesne miejsce na tej liście zajmują tylne drzwi nadwozia.  

Wszechstronność: 5 drzwi lecz wygląd 3-drzwiowy
Nowa Lancia Ypsilon to elegancki, prawdziwie włoski samochód pięciodrzwiowy o wyglądzie pojazdu 3-drzwiowego. Jest na tyle niewielki by zaliczać się do europejskiego segmentu „B" - oferując jednakże znacznie wyższy standard obszerności wnętrza i komfortu. Przy długości, szerokości i wysokości 384 x 167 x 152 cm Ypsilon ma 239-centymetrowy rozstaw osi i mieści nawet pięć osób; w stosunku do wymiarów zewnętrznych odznacza się wiodącą w segmencie pojemnością bagażową oraz największą w swej klasie przestrzenią pasażerską. Zastosowane po raz pierwszy w pojeździe Fiat Group Automobiles „odchudzone" fotele typu „slim seats" pozwoliły zwiększyć komfort jazdy w tylnej części kabiny pomimo utrzymania jej  dotychczasowej długości.

Silniki: wysoka moc i troska o ekologię
Gama jednostek napędowych nowej Lancii Ypsilon składa się z dwóch silników benzynowych - 69-konnego 1.2 Fire EVO II i 85-konnego 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konnego turbodiesla 1.3 MultiJet II. Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (na benzynę i LPG).

Silnik 1.2 Fire EVO II o mocy 69 KM (Euro 5)
Ten najnowszy produkt ewolucji rodziny jednostek napędowych Fire posiada seryjny system Start&Stop, który umożliwia 5-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery (obecnie 115 g/km), zajmując wiodącą pozycję w swym segmencie. Dzięki kolejnym modernizacjom i adaptowalnej architekturze rodzina tych silników stanowi punkt odniesienia w swej kategorii, m.in. z uwagi na system zmiennych faz rozrządu optymalizujący działanie zaworów w całym zakresie prędkości obrotowej. Pozwala to zmniejszyć zużycie paliwa w drodze recyrkulacji spalin i ograniczenia strat roboczych. Zwiększony moment występuje już w dolnym zakresie obrotów (102 Nm przy 3000 obr/min) a maksymalna moc - w zakresie górnym (69 KM przy 5500 obr/min). Silnik ten wykazuje więc najlepszą w swej kategorii elastyczność w stosunku do zapotrzebowania na paliwo.

Silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 KM (Euro 5)
Druga z oferowanych jednostek benzynowych to idealne rozwiązanie do jazd w warunkach miejskich i pierwsza z nowej serii dwucylindrowych konstrukcji Fiat Powertrain rozwijających moc od 65 do 105 KM.
W porównaniu z 1.2 EVO II ma jednak wyższą moc (85 KM) i moment obrotowy (145 Nm przy 1900 obr/min). Turbodoładowany silnik 0.9 TwinAir pozwala znacznie - nawet o 30 procent - obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin na tle jednostek konkurencyjnych o identycznej pojemności i osiągach.
Jeszcze bardziej ekologiczną i oszczędną jazdę umożliwia przycisk funkcji „ECO" (na desce rozdzielczej), ograniczającej moment obrotowy do 100 Nm przy 2000 obr/min oraz emisję CO2 do rekordowych w segmencie 97 g/km (przekładnia półautomatyczna DFN) oraz 99 g/km (przekładnia manualna). Półautomatyczna skrzynia DFN jest owocem współpracy FGA z firmą Magneti Marelli i zadebiutowała w Lancii Ypsilon MY 2003. Celem poprawy komfortu prowadzenia oraz obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin skrzynia ta poddana została ostatnio modernizacji.   

Stanowiący duże osiągnięcie konstrukcyjne silnik dwucylindrowy wykorzystuje opatentowaną przez Fiat Powertrain technologię MultiAir, która stosowana jest od 2009 roku. Sercem MultiAir jest elektro-hydrauliczny układ sterujący zaworów, umożliwiający bezpośrednią regulację ilości powietrza dopływającego przez zawory dolotowe (bez udziału przepustnicy), a więc ograniczenie zużycia paliwa. System MultiAir pozwala obniżyć poziom zanieczyszczeń w spalinach (ze względu na kontrolę procesu spalania), poprawiając jednocześnie dynamikę osiągów pojazdu. I tak, w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami o identycznej pojemności, moc i moment obrotowy silników MultiAir rośnie nawet o 10 i 15 procent - przy spadku emisji CO2  w granicach 10 procent.

Turbodiesel 1.3 MultiJet drugiej generacji o mocy 95 KM (Euro 5)
Wyrazem troski o środowisko naturalne lecz także o przyjemność z jazdy jest oferowany w Lancii Ypsilon silnik wysokoprężny 1.3 MultiJet (Euro 5) o mocy 95 KM przy 4000 obr/min i momencie obrotowym 200 Nm przy 1500 obr/min wyposażony seryjnie w system Start&Stop. Jednostka ta posiada turbosprężarkę o zmiennej geometrii, nową pompę oleju o zmiennej wydajności oraz alternator typu „smart charge" i wyróżnia się niskim poziomem emisji CO2  do atmosfery - zaledwie 99 g/km w cyklu mieszanym.
Silniki MultiJet II generacji są „eco-frendly" a ich oszczędne zużycie paliwa i osiągi nie znajdują sobie równych. Główne zmiany konstrukcyjne w porównaniu z pierwszą generacją MultiJet obejmują zastosowanie 'szybszych' wtryskiwaczy, zdolnych do wielokrotnego podawania paliwa w krótkich odstępach czasowych. Pozwala to modulować wtrysk główny w postaci kilku oddzielnych faz i przewidywać kolejne. Specjalnie zestrojone  zawory elektromagnetyczne umożliwiają wykonanie nawet 8 wtrysków paliwa podczas jednego cyklu pracy, zapewniając wyższą sprawność, elastyczność i precyzję w rożnych fazach działania. Same wtryskiwacze są bardziej niezawodne dzięki uproszczeniu konstrukcji i redukcji  liczby komponentów o 40 procent.
Nowe typy wtryskiwaczy dają możliwość dalszej optymalizacji procesów spalania paliwa, czego przykładem jest możliwość kontroli profilu czasowego dwóch  kolejnych wtrysków głównych (Rate Shaping Injection) a więc stałej modulacji zasilania. Jest o skuteczny sposób na znaczne wyciszenie hałasów pracy silnika i obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) do atmosfery. Dzisiejsze silniki MultiJet drugiej generacji spełniają całkowicie wymogi Euro 5 i stanowią kolejny, ważny krok w kierunku zaostrzenia norm emisji spalin w przyszłości.              

Nowoczesne ogumienie
Doskonałe wyniki Lancii Ypsilon w zakresie obniżenia emisji CO2 są także zasługą 15-calowego ogumienia nowej generacji firmy Goodyear. Produkowane z nowoczesnych materiałów przy zastosowaniu innowacyjnych technologii opony Goodyear EfficientGrip mają znacznie lżejszą strukturę, co w praktyce przekłada się na niższe opory toczenia. Wynikający stąd spadek emisji CO2 i zużycia paliwa nie wywiera wpływu na dynamikę osiągów samochodu.

Zielona technika: system Start&Stop i wskaźnik zmiany biegów
Wyposażeniem seryjnym wszystkich silników Lancii Ypsilon jest  stosowany już z powodzeniem w modelach Lancia Musa i Lancia Delta system Start&Stop, pozwalający na chwilowe zatrzymanie silnika w celu obniżenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Zaprojektowany specjalnie do jazdy miejskiej, system ten automatycznie wyłącza silnik w określonych sytuacjach drogowych (czerwone światło, korki uliczne, czy przedłużające się postoje) bez zakłóceń w działaniu funkcji zapewniających komfort jazdy i jej bezpieczeństwo (m.in. oświetlenie, klimatyzacja, radio i wycieraczki). Dzięki zatrzymaniu silnika w trakcie koniecznego postoju nie spala się niepotrzebnie cennego paliwa (oszczędności mogą sięgać 15% w cyklu miejskim), spada także emisja spalin i poziom hałasu. System ten można dezaktywować przyciskiem na tablicy przyrządów. Silnikom wyposażonym w system Start&Stop towarzyszy także wskaźnik punktu zmiany biegów (GSI), urządzenie o charakterze pomocniczym, które pokazując najlepszy moment zmiany biegów - optymalizuje pracę silnika pod kątem ekonomiki paliwowej. I tak na przykład, GSI może „sugerować" zmianę biegu na wyższy, celem zmniejszenia obrotów silnika lub na niższy - aby najlepiej wykorzystać dostępny moment obrotowy.          

Satysfakcja z jazdy: nowa konstrukcja zawieszenia plus innowacyjne zespoły podwozia

Wygoda i komfort w podróży w nowej Lancii Ypsilon to także zasługa modernizacji zawieszenia. W porównaniu z modelem poprzednim  zawieszenie przednie na kolumnach MacPherson zostało znacznie „odchudzone" lecz wciąż posiada doskonałe właściwości w sytuacjach kolizyjnych. Obniżenie masy zawieszenia jest efektem zastosowania jednolitych wahaczy dolnych z materiału nadwytrzymałego (pierwsze rozwiązanie tego typu w Europie) oraz modularnej poprzecznicy z cienkościennej blachy stalowej o dużej wytrzymałości. Przewidziana do aplikacji także w innych konstrukcjach, poprzecznica ta stanowi tzw. trzecią ścieżkę rozproszenia energii i znakomicie podnosi bezpieczeństwo w razie  kolizji przy większych prędkościach, ograniczając także skutki uderzenia w pieszego.


W nowym zawieszeniu przednim zastosowano 'rozdzielne' punkty mocowania amortyzatorów, pozwalające przenosić siły działające na nadwozie dwoma rożnymi ścieżkami. Większa sztywność osiowa podnosi sprawność działania amortyzatora, zapewniając w ten sposób lepsze tłumienie drgań mechanicznych i natężenia hałasów jezdnych.


Zadaniem nowego stabilizatora przechyłów jest poprawa własności jezdnych pojazdu. Mówiąc w skrócie, celem zwiększenia efektu tłumienia przechyłów, stabilizator mocowany jest do amortyzatora zamiast do  ruchomego elementu zawieszenia. Warto podkreślić, iż mimo redukcji masy stabilizatora, jego skuteczność nie uległa zmniejszeniu. Pod kątem podwyższenia komfortu jazdy i redukcji hałasów zastosowano także bardziej elastyczne tuleje wahaczy przedniego zawieszenia.


Mając na względzie komfort jazdy i lepsze wytłumienie hałasów przy zachowaniu dotychczasowych własności jezdnych - większe i bardziej elastyczne tuleje zastosowano także w belce skrętnej zawieszenia tylnego. Twardość tulei dobrano tak, aby polepszyć absorpcję nierówności wzdłużnych bez szkody dla kinematyki całego układu.


Konstrukcja podwozia nowej Lancii Ypsilon uwzględnia dwa wymogi,  dominujące w dzisiejszych realiach eksploatacyjnych: bezpieczeństwa i dążenia do redukcji masy pojazdu. Aby pogodzić tak przeciwstawne aspekty projektowe, zdecydowano się na użycie materiałów o podwyższonej wytrzymałości, które umożliwiają wyższy stopień pochłaniania energii udarowej w trakcie kolizji czołowych i bocznych mimo redukcji masy konstrukcji. Nowością jest zastosowanie „trzeciej ścieżki rozproszenia" energii w przedniej części pojazdu jako czynnika kontrolującego przebieg deformacji w razie kolizji czołowej. Tego rodzaju rozwiązanie umożliwia skierowanie sił udarowych ku bardziej odpornej mechanicznie platformie samochodu, ograniczając tym samym oddziaływanie energii zderzenia na przedział pasażerski. O technicznej ewolucji platformy świadczą elementy śrubowane: belka przedniego zderzaka ze stali odpuszczonej oraz lekka lecz wysokowytrzymała belka zderzaka tylnego ze szlachetnego tworzywa Xenoy

 

źródło: Fiat