X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

bmw serii 5 e60 i e61, dane techniczne, spalanie

4,40 zł
4,75 zł
4,19 zł
1,92 zł
Strona główna -> BMW -> Serii 5 -> E60 (2003-2009)

 



BMW Serii 5 E60 (2003-2009)

Stylistyka nowego BMW serii 5 osiągnęła zupełnie inny, doskonały poziom estetyczny, nie zrywając przy tym z tradycją i korzeniami serii 5. Spośród wszystkich modeli BMW seria 5 najbardziej odróżnia się od swojej poprzedniczki, a to za sprawą jeszcze bardziej oryginalnego i charakterystycznego wyglądu. Prezencja nowej serii 5 łączy dynamikę i sportowy charakter serii 3 z solidnością i elegancją serii 7.


Podwójne reflektory o nowym wyglądzie: niepowtarzalny front
Front stanowi punkt wyjścia innowacyjnej stylistyki nowej serii 5. Elementami najbardziej przykuwającymi uwagę są tutaj podwójne reflektory, których forma nadaje nowej serii 5 niepowtarzalny charakter. Łagodne linie, biegnące od reflektorów, poprzez długą maskę silnika i boki, aż po tył pojazdu, podkreślają kontury sylwetki. Stylistyczne detale, takie jak dodatkowe linie na masce silnika ciągnące się od nerek atrapy chłodnicy w kierunku słupków przednich, podnoszą wrażenie lekkości formy. Charakterystyczna podwójna nerka jest większa niż w poprzedniej wersji i podkreśla dynamiczno-sportowy wygląd frontu pojazdu. Przedni spojler i wlot powietrza podkreślają atletyczne i dynamiczne wrażenie.


Elegancki i dynamiczny: widok z boku
Boczny profil pojazdu podkreśla dynamiczny charakter limuzyny. Delikatne wklęsłości i wypukłości dodatkowo ożywiają płaszczyzny nowej serii 5, prowokując ciekawą grę światła i cienia. Płynna linia tylnych słupków przypomina karoserię coupé. Krótkie zwisy i duże koła podkreślają dynamiczną i muskularną prezencję. Typowe dla BMW masywne błotniki akcentują szeroki rozstaw kół. Przesunięta na boki pojazdu krawędź klapy bagażnika ułatwia dostęp do znacznie pojemniejszego wnętrza.

Solidny i obszerny: widok z tyłu
Obok zmian w wyglądzie frontu i boków nowa stylistyka limuzyny obejmuje również tylną część pojazdu. Szeroki tył auta sprawia solidne wrażenie. Dzięki rezygnacji z wyraźnie widocznych krawędzi klapy bagażnika, przejrzystej formie oraz wbudowanemu spojlerowi tył pojazdu wydaje się szeroki, ale i zwarty. Kształt lamp tylnych koresponduje z kształtem reflektorów przednich. Całkowicie przezroczyste klosze ukazują działanie wszystkich rodzajów świateł, a zmniejszone światła cofania lepiej harmonizują z całością przy niezmienionej funkcjonalności.


Rytm i harmonia: wnętrze
Harmonia jest wynikiem klarownego nakreślenia linii, a rytm – wynikiem połączenia tych charakterystycznych linii i płaszczyzn. Sportowe i jednocześnie  eleganckie wnętrze nowego BMW serii 5 oraz jego indywidualna koncepcja kolorów i materiałów ściśle korespondują z wyglądem zewnętrznym auta.


Stylistyka kokpitu opiera się w najistotniejszych elementach na koncepcji wnętrza nowej serii 7, ale dodatkowe, klasyczne elementy kokpitu podkreślają   funkcjonalność serii 5.


Podział kokpitu na dwie strefy – strefę przyrządów i strefę monitora – oddziela grupę przyrządów związanych z jazdą od przyrządów obsługi funkcji komfortu, formując dwie fale biegnące w stronę miejsca pasażera. Położona pomiędzy kierowcą a pasażerem grupa przyrządów do obsługi funkcji komfortu umożliwia obu z nich optymalny dostęp do wszystkich elementów tych funkcji. Nowością w nowej serii 5 jest połączenie kontrolera z dźwignią zmiany biegów skrzyni mechanicznej lub automatycznej oraz z dźwignią hamulca ręcznego na konsoli środkowej.


Układ ten nadaje kokpitowi klasyczny charakter i podkreśla sportowo-dynamiczną orientację BMW serii 5.
Atrakcyjne materiały i cztery doskonale dobrane zestawienia kolorystyczne harmonijnie dopełniają wygląd nowej serii 5. Obok czerni dostępne są również klasyczne kolory wystroju wnętrza – beż i szary. Znany z serii 7 beż sprawia ciepłe i nowoczesne wrażenie, natomiast nowy kolor szary rozjaśnia i czyni wnętrze bardziej sportowym niż w „siódemce”.


Szlachetny szary wystrój urozmaicają dodatki w nowoczesnym, bazaltowoszarym kolorze. W połączeniu z czarnym wystrojem dostępne są dwa dodatkowe kolory foteli: ametystowy i kasztanowy. Czwartym rodzajem wystroju jest nowe, dostępne tylko w serii 5 zestawienie koloru truflowego z czernią. Kombinacja ta podkreśla nowoczesność i  lekkość wnętrza o stonowanym, ale jednoznacznie sportowym charakterze.
 
Tapicerka foteli wykonana jest z jednokolorowej, fakturowanej tkaniny przetykanej srebrną nitką, o nowym, eleganckim wyglądzie. Klienci mają też do wyboru sportowo-elegancką kombinację tkaniny i skóry, skórę „Dakota” o wyraźnym, naturalnym rysunku, mikroperforowaną skórę „Nasca” i luksusową skórę nappa „Exclusive”.

 

Napęd
Siła, spokój, dynamika i oszczędność to cztery cechy charakteryzujące napęd nowej serii 5. Cechy, które nie wynikają jedynie z wysokiego standardu technicznego poszczególnych elementów, lecz również z doskonałego dostrojenia całego układu napędowego. W nowej serii 5 dostępne są dwa rodzaje silników : wyśmienity sześciocylindrowy silnik rzędowy w technologii Bi-VANOS – w wersji benzynowej – i silnik z układem Common Rail drugiej generacji – w wersji wysokoprężnej. Silniki te doskonale bronią czołowej pozycji silników BMW na świecie pod względem wynikającego z rodzaju konstrukcji spokoju pracy, osiągów, sprawności i niskiej emisji. Sterowane elektronicznie jednostki napędowe współpracują wyłącznie z sześciobiegowymi ręcznymi i automatycznymi skrzyniami biegów, które w imponujący sposób przenoszą moc silnika na drogę.
Tak samo precyzyjnie dobrany jest również wykonany z metali lekkich wał przegubowy i dobrany indywidualnie do każdego silnika mechanizm różnicowy oraz półosie ze stopu lekkiego.

 

Sześciocylindrowe silniki benzynowe

Silniki benzynowe w modelu 520i i 530i są wzorem sześciocylindrowych jednostek napędowych w skali światowej. Sześciocylindrowe silniki rzędowe BMW są synonimem dynamiki, idealnie spokojnej pracy, wysokiej mocy przy niskiej emisji spalin i wyjątkowej oszczędności. Niecodzienny spokój pracy tych silników i technologia Bi-VANOS sprawiają, że kierowca BMW serii 5 ma do dyspozycji imponującą moc przy nieprzeciętnie szerokim zakresie obrotów. Klienci mogą cieszyć się też niskim zużyciem paliwa i niską emisją spalin.

 

Parametry:

Model

 

520i

530i

Pojemność

cm3

2 171

2 979

Moc

kW (KM)/min–1

125 (170)/6 100

170 (231)/5 900

Moment obrotowy

Nm/min–1

210/3 500

300/3 500

 

Czołowa pozycja tych silników na rynku opiera się na mocnych technicznych argumentach: konstrukcja czterozaworowa, rezonansowy układ ssący, adaptacyjna regulacja antystukowa i indywidualne cewki zapłonowe należą już od lat do kanonu sześciocylindrowych silników BMW. Dodatkowym elementem jest Bi-VANOS – pierwsza na świecie płynna regulacja faz rozrządu. Regulacja ta pozwala sterować momentem otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wylotowych. Regulacja odbywa się między łańcuchem rozrządu a wałkami rozrządu. Zmiana położenia wału korbowego w stosunku do odpowiedniego wałka rozrządu, a tym samym zmiana momentu otwarcia zaworów, służy przede wszystkim do sterowania gazami resztkowymi (wewnętrzna inwersja spalin) w zależności od pozycji wału korbowego. Efekt ten pożądany jest z następujących względów:

  • Niska zawartość gazów resztkowych umożliwia przy pełnym gazie optymalne napełnienie komory spalania i maksymalną moc, a w trybie jałowym spokojną pracę silnika.
  • Wyższa zawartość gazów resztkowych w średnim zakresie obrotów pozwala obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin.

Specjalne kanały turbulencyjne dla każdego cylindra poprawiają znacząco proces spalania. Zasysane powietrze prowadzone jest przez te kanały bezpośrednio przed zawory dolotowe. Zadaniem kanałów jest zwiększenie prędkości przepływu mieszanki w dolnym zakresie obrotów. Przez to poprawia się również jakość mieszanki, która umożliwia osiągnięcie większego kąta zapłonu, co z kolei obniża emisję spalin i zużycie paliwa. Efekt ten, wspólnie z płynną regulacją faz rozrządu Bi-VANOS, daje znacznie lepsze możliwości powstawania optymalnej w danej sytuacji mieszanki paliwowo-powietrznej, niż w przypadku konwencjonalnych silników.

 

Sześciocylindrowe silniki rzędowe, jako pierwsze silniki BMW, spełniają najostrzejszą na świecie amerykańską normę emisji spalin ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle). W Europie silniki te spełniają już teraz przewidzianą na rok 2005 normę EU4. Niemieccy klienci zyskują na tym do 300 euro w postaci jednorazowej obniżki podatku drogowego. Również w Szwecji spełnienie niewprowadzonej jeszcze normy nagradzane jest ulgami podatkowymi.

 

Połączenie układu Bi-VANOS, rezonansowego układu ssącego i dwustopniowego układu wydechowego skutkuje ponadto bardzo wysokim maksymalnym momentem obrotowym 100 Nm/l w zakresie od 3500 do 4500 obr./min i maksymalną mocą 57 kW/l. Co najmniej 90 procent maksymalnego momentu obrotowego można osiągnąć w zakresie od 1500 do 6000 obr./min.

 

Elementem niezbędnym do osiągnięcia tak wspaniałych wyników w różnych dyscyplinach jest odpowiednio wysoko rozwinięty układ sterowania silnikiem. Sześciocylindrowe silniki rzędowe dysponują układem MS45, który, obok funkcji związanych bezpośrednio ze sterowaniem pracą silnika, steruje również zasilaniem energią elektryczną (czujnik akumulatora), funkcją komfortowego startu w wariancie z automatyczną skrzynią biegów i automatyczną regulacją prędkości.

 

Aby umożliwić jeszcze większą precyzję pracy pedału gazu przy jeździe przerywanej (np. w korku), a przy tym by silnik reagował niezwłocznie na mocniejsze naciśnięcie pedału, sześciocylindrowe jednostki napędowe wyposażone są we w pełni elektroniczną przepustnicę. Układ rozpoznaje w takim przypadku włączony bieg i jest w stanie aktywować odpowiednią dla danego biegu charakterystykę pracy przepustnicy. Również podczas jazdy z funkcją Cruise Control, która również ma wpływ na pracę przepustnicy, komfort ten jest wyraźnie odczuwalny.

 

Konstrukcja silników sześciocylindrowych pokazuje ponadto, jak wielką wagę BMW przykłada do ekonomicznej eksploatacji swoich jednostek napędowych:

  • Łańcuch napędu wałka rozrządu jest, podobnie jak pasek zębaty napędu urządzeń pomocniczych, bezobsługowy, a jego żywotność równa jest żywotności silnika.
  • Filtr powietrza i świece zapłonowe o przedłużonej żywotności podlegają wymianie w normalnych warunkach eksploatacyjnych dopiero po 100 tys. km.
  • Olej silnikowy podlega wymianie średnio co 24 tys. kilometrów, a w określonych warunkach nawet co 30 tys. kilometrów.
  • Silnik przystosowany jest do paliwa o liczbie oktanowej 98, jednak może też pracować na paliwie o liczbie oktanowej od 91 do 98, a nawet długotrwała stosowanie paliwa 91-oktanowego nie powoduje żadnych uszkodzeń silnika. Podobnie jak w innych jednostkach napędowych BMW, układ antystukowy automatycznie dostosowuje parametry silnika do jakości stosowanego paliwa.
  • Układ wydechowy wykonany jest ze stali szlachetnej i jest w całości spawany. Pozwoliło to na niemal całkowite wykluczenie korozji.

Udoskonalony wskaźnik przeglądów, wynalazek firmy BMW, dostarcza kierowcy następujących informacji:

  • trasa pozostała do następnej wymiany oleju w kilometrach
  • miesiąc i rok następnego przeglądu
  • przekroczenie optymalnego terminu przeglądu.

Sześciocylindrowy silnik wysokoprężny

Model 530d to reprezentant klasy biznes z naprawdę imponującym silnikiem wysokoprężnym.
Ukryta pod maską sześciocylindrowa jednostka napędowa o mocy zarezerwowanej dotychczas tylko dla serii 7 jest jednym z najmocniejszych silników wysokoprężnych na rynku. Parametry:

 

Model

 

530d

Pojemność

cm3

2 993

Moc

kW (KM)/min–1

160 (218)/4 000

Moment obrotowy

Nm/min–1

500/2 000

 

Moc tego silnika jest o 12 procent wyższa, a moment o 22 procent wyższy niż u poprzednika.

Te parametry, nowo wprowadzona sześciobiegowa skrzynia biegów oraz zmniejszenie masy pojazdu skutkują lepszym o 0,7 sek. przyspieszeniem od 0 do 100 km/h, które wynosi teraz 7,1 (7,3) sek., oraz większą o 15 (13) km/h prędkością maksymalną – 245 (243) km/h. Zużycie paliwa wg cyklu pomiarowego EU spadło przy tym o 0,2 (0,5) l do 6,9 (7,8) na 100 km (wartości w nawiasach odnoszą się do modeli z automatyczną skrzynią biegów).

 

Wzorcowe wręcz połączenie wysokiej mocy i momentu obrotowego z niskim zużyciem paliwa i niedoścignioną równowagą pracy silnika to zasługa sześciocylindrowej rzędowej konstrukcji i układu wtryskowego Common Rail drugiej generacji. Pod nazwą Common Rail kryje się wspólny dla wszystkich cylindrów kolektor wtryskowy, zaopatrujący wtryskiwacze w sprężone paliwo. Ten jak do tej pory najnowocześniejszy system pracuje pod ciśnieniem 1600 bar i jest regulowany ilościowo. Umożliwia to jeszcze szybszy wtrysk i jeszcze lepsze rozpylenie paliwa, bezpośrednio przekłada się na wzrost mocy i redukuje zużycie paliwa. Zamiast sprężania całej dawki paliwa regulacja ilościowa pozwala na sprężanie tylko takiej ilości paliwa, jaka potrzebna jest w danej chwili. Związane z tym mniejsze zapotrzebowanie energii pompy w znaczący sposób przyczynia się do wyraźnego obniżenia zużycia paliwa. Wtryskiwacze z ulepszonymi mikrootworami gwarantują ponadto doskonałe rozproszenie paliwa.

 

Możliwość wytwarzania kilku wtrysków w jednym suwie pozwala lepiej pogodzić wysoką moc z niskim poziomem hałasu silnika. Paliwo wtryskiwane jest do czterech razy podczas jednego suwu: podwójny wtrysk wstępny, wtrysk główny i dodatkowy. Podwójny wtrysk wstępny sprawia, że proces spalania przebiega jeszcze łagodniej, a wtrysk dodatkowy powoduje lepsze utlenianie rozproszonych cząsteczek paliwa, zmniejszając emisję spalin. Dla kierowcy modelu 530d oznacza to dwie korzyści: cichszy i bardziej komfortowy silnik oraz czystszy proces spalania. Parametry emisji spalin limuzyny z silnikiem wysokoprężnym są znacznie niższe od przewidywanych przez normę EU3.

 

Układ Digital Diesel Electronics z 6 tys. charakterystyk

Aby maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie niesie druga generacja Common Rail, stworzony został układ Digital Diesel Elektronics DDE5. DDE5 jest układem 32-bitowym z pamięcią 1,5 Mb i częstotliwością 40 MHz. Układ ten jest ponadto w stanie przetwarzać polecenia automatycznego tempomatu.

 

Szybko i komfortowo:
automatyczny, spontaniczny start bez podgrzewania

Układ DDE5 steruje również systemem szybkiego podgrzewania świec żarowych. Jego działanie opiera się o elektronicznie sterowane niskonapięciowe (6 V) świece żarowe, w których podgrzewany jest tylko wierzchołek, charakteryzujące się przez to natychmiastową gotowością do startu, wyższą temperaturą, niższym zapotrzebowaniem na prąd i bardziej zwartą budową. Przy temperaturze otoczenia powyżej 5 °C możliwe jest natychmiastowe uruchomienie silnika; przy –20 °C start  następuje już po 2 sekundach.

 

Sześciobiegowa skrzynia biegów

Każda limuzyna nowej serii 5 wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię biegów: ręczną w wyposażeniu standardowym, a automatyczną – na życzenie.

Nowa ręczna skrzynia biegów ma aż pięć nowych zalet: większa dynamika, oszczędność paliwa i komfort przy większej wygodzie i precyzji zmiany biegów. Szósty bieg stanowi rozszerzenie zakresu przełożeń, umożliwiając lepsze wykorzystanie mocy silnika, które widoczne jest w przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Stopniowanie przełożeń dopasowane jest ponadto indywidualnie do danego silnika. Modele 520i oraz 530i osiągają prędkość maksymalną już na piątym biegu. Włączanie najwyższego biegu powoduje obniżenie obrotów silnika – silnik pracuje wtedy ciszej, a prędkość nieznacznie spada. Szósty bieg pełni więc funkcję biegu ekonomicznego. Inaczej jest w modelu 530d. Samochód osiąga prędkość maksymalną na szóstym biegu, ponieważ przełożenia skonfigurowano pod kątem najwyższych osiągów jazdy.

 

Dotychczasowa skrzynia biegów, pracująca dokładnie i lekko, została gruntownie przerobiona, przez co przełączanie biegów stało się jeszcze wygodniejsze i precyzyjniejsze.

 

Wszystkie modele serii 5 mogą być wyposażone opcjonalnie w automatyczną, również sześcioprzełożeniową skrzynię biegów. Nowa skrzynia 6HP19 w modelach 520i oraz 530i jest kolejnym członkiem wprowadzonej po raz pierwszy na świecie w serii 7 rodziny sześcioprzełożeniowych automatycznych skrzyń biegów. Dla modelu 530d dostępna jest skrzynia 6HP26, która debiutowała w modelu 730d i jest tam stosowana seryjnie.

 

Zastosowanie zespołu kół zębatych Lepelletiera oraz lekka konstrukcja pozwoliły zmniejszyć wagę przekładni 6HP19 o 8 kg, a wagę przekładni 6HP26 nawet o 14 kg w stosunku do ich pięcioprzełożeniowych poprzedniczek. Zakres przełożeń zwiększono przy tym o 22 i 35 procent. Obok poprawy skuteczności wpływa to pozytywnie również na zużycie paliwa i dynamikę pojazdu. Modularna koncepcja skrzyń sprawia, że ich części są w znacznym stopniu identyczne. Indywidualnie dobrane są jedynie części biorące bezpośredni udział w przenoszeniu momentu obrotowego.

 

W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów funkcja komfortowego startu dostępna jest teraz również w serii 5. Wystarczy krótki impuls startu, dawany kluczykiem w stacyjce, a dalsze czynności odbywać się będą automatycznie.

 

Dynamika jako założenie konstrukcyjne:
przekładnia osi tylnej, wał przegubowy i wały napędowe Firma BMW, jako jedyny producent na świecie, stosuje wały przegubowe z aluminium. A to ze względu na redukcję masy: wał ze stopu lekkiego pozwala oszczędzić ponad 3 kg w stosunku do wału stalowego. Ponieważ jednak kołnierze śrubowe muszą być nadal wykonywane ze stali ze względu na wytrzymałość, firma BMW opracowała specjalną technologię spawania, która umożliwiła obniżenie kosztów produkcji.

 

Maksymalne wykorzystanie energii to cel, który przyświecał również koncepcji przekładni osi tylnej: dla każdej kombinacji silnika i skrzyni biegów przełożenie przekładni dobierane jest indywidualnie. Indywidualny dobór przełożenia jest „kropką nad i” harmonijnej koncepcji całego układu napędowego i daje kolejną porcję dynamiki jazdy przy doskonałych parametrach zużycia paliwa.


Również w przypadku wałów napędowych redukcja masy miała istotne znaczenie. Wały między przegubami wykonane były dotychczas najczęściej jako wały lite. Nowa technologia pozwala na produkcję wałów rurowych o grubości ścianek optymalnie dobranej do średnicy zewnętrznej. Tego rodzaju wały pozwalają nie tylko ograniczyć wagę o 1 kg, ale zmniejszają również masę nieresorowaną, poprawiając komfort jazdy.

 

 

 

źródło: BMW