X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

seat toledo 2004 bezpieczeństwo

2004-09-09
Strona główna -> Seat -> Toledo -> 3 (2004-2009)

SEAT Toledo - bezpieczeńswo

Nowe Toledo przeznaczone na rynek UE będzie posiadało standardowo we wszystkich wersjach 4 poduszek powietrznych.

Nadwozie modelu zostało skonstruowane tak, aby przetrwało nawet najpoważniejsze kolizje, a starannie przeanalizowane strefy zgniotu rozprowadzają i stopniowo amortyzują energię uderzenia.

Kolejny element, któremu poświęcono specjalną uwagę to aktywna pedaliera. Została ona zaprojektowana tak, aby przetrwać uderzenie bez odkształceń, co znacząco obniża ryzyko urazów kostek. Bezpieczny (łamiący się) pedał hamulca oraz pedał sprzęgła o ograniczonym skoku usuwają się spod stóp w przypadku zderzenia czołowego.

Zamocowanie pedału przyspieszenia do podłogi przyczynia się do obniżenia ryzyka obrażeń goleni. W trosce o bezpieczeństwo kierowcy zastosowano bezpieczną (łamaną) kolumnę kierownicy, która nie może przesunąć się w głąb kokpitu.

Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu posiadają napinacze pirotechniczne i ograniczniki siły napięcia. Jest to element ulegający odkształceniu, który ogranicza możliwość naprężenia pasa. Ograniczniki napięcia trzypunktowych pasów z tyłu występują w przypadku pasów dla miejsc skrajnych.

System zabezpieczający przed skutkami kolizji przy małych prędkościach posiada moduły ulegające odkształceniom absorbujące maksimum energii, jaką mogą wytrzymać podłużnice nadwozia. Zabezpiecza to ważne części samochodu, takie jak układ chłodzenia silnika. Takie rozwiązanie upraszcza wymianę uszkodzonych elementów, które są mocowane do głównej części nadwozia śrubami.


4 poduszki powietrznych w standardzie
Wszystkie egzemplarze nowego Toledo przeznaczone na rynek UE są fabrycznie wyposażone w 4 poduszki powietrzne: dwie poduszki czołowe oraz dwie poduszki boczne.

Poduszkę czołową pasażera można odłączyć umieszczając kluczyk zapłonu w „stacyjce” ukrytej w schowku na rękawiczki – wówczas przed fotelem pasażera zapala się kontrolka ostrzegawcza (standard od wersji Stylance; opcja dla wersji Reference). Poduszkę pasażera należy odłączyć w przypadku przewożenia dziecka na fotelu obok kierowcy. Za pomocą kluczyka zapłonu, należy obrócić przełącznik w pozycję „off”, co powoduje zaświecenie się kontrolki ostrzegawczej przed fotelem pasażera. Przy odłączonej poduszce pasażera, wszystkie pozostałe poduszki nadal są aktywne.

W celu skrócenia czasu reakcji w przypadku kolizji bocznej, w profilach drzwi umieszczono odpowiednie czujniki. Stanowią one uzupełnienie czujników przyspieszenia umieszczonych w tunelu centralnym (najbezpieczniejszym miejscu samochodu) i skracają czas reakcji systemu o 30%. Kiedy czujniki wykryją i potwierdzą fakt uderzenia bocznego, układ poduszek uaktywnia się w ciągu zaledwie 7 milisekund. 20 milisekund później, poduszki boczne są już całkowicie napełnione.

W przypadku kolizji, automatycznie włączają się światła awaryjne, oświetlenie wnętrza pojazdu, odblokowują się drzwi, odłączana jest pompa paliwa oraz gaśnie silnik pojazdu.
System ochrony pieszych

Toledo chroni nie tylko pasażerów, ale także pieszych. Przód samochodu został opracowany i zaprojektowany z myślą o zminimalizowaniu obrażeń pieszych w przypadku kolizji – zapewniają to zwłaszcza łatwo odkształcające się strefy absorbujące znaczną część energii.

Pochłaniająca energię „miękka” powierzchnia maski oraz dolne partie przodu pomagają ograniczyć obrażenia kolan i goleni. Zastosowane środki bezpieczeństwa uzyskały wysoką ocenę w skali określonej w regulacjach dotyczących bezpieczeństwa pieszych, które będą obowiązywać w przyszłości.

Ukrycie ramion wycieraczek zmniejszyło ryzyko urazów głowy. Tradycyjne umiejscowienie wycieraczek w dolnej części przedniej szyby to właśnie punkt, w który zazwyczaj uderza głowa potrąconego pieszego.


Solidne nadwozie
Elementy i materiały, z których zbudowany jest samochód dobrano tak, aby stworzyć praktycznie odporną na zgniecenia klatkę bezpieczeństwa wokół głównej części przedziału pasażerskiego.

Bezpieczna konstrukcja klatki bezpieczeństwa została opracowana tak, aby siły uderzenia były rozpraszane w określonych kierunkach. W przypadku kolizji, strefy zgniotu przyjmują maksymalną ilość energii uderzenia i w ten sposób zapewniają możliwie maksymalny poziom bezpieczeństwa pasażerom.

Trzy sztywne pierścienie tworzą ochronne sklepienia w przypadku przewrócenia się auta na dach. Pierwszy pierścień przebiega od szyby czołowej, wzdłuż przednich słupków i ramy drzwi. Drugi pierścień łączy słupki środkowe przez płaszczyznę dachu i podłogi (tworząc leżącą literę H po obydwu stronach), zaś trzeci pierścień obejmuje słupki tylne, ramę klapy bagażnika i tylną poprzecznicę. Solidne pierścienie stanowią główny element konstrukcyjny wszystkich nowych modeli SEAT.

Ważnymi elementami struktury nadwozia są także ukośne belki wzmacniające w profilach drzwi, a także poziome belki na wysokości linii okien oraz bardzo wytrzymałe poprzecznice. Oprócz belek, zabezpieczeniem drzwi jest także wypełnienie z gęstej pianki, która pomaga zamortyzować uderzenia boczne, a jednocześnie wycisza wnętrze i zmniejsza wibracje.
Hamulce o zmiennej charakterystyce

Toledo posiada podwójny układ serwo-wspomagania hamulców, reagujący zgodnie z aktualnymi potrzebami. Zwykły nacisk na pedał hamulca powoduje stopniowe hamowanie, zaś bardziej gwałtowny nacisk wymusza równie gwałtowne zadziałanie hamulców.

Układ kontroli trakcji (TCS) należy do standardowego wyposażenia wszystkich wersji i działa w połączeniu z układem sterowania silnika, zapobiegając poślizgowi lub buksowaniu kół.

Toledo może być wyposażone w najnowszej generacji elektroniczny program stabilizujący (ESP), który wykrywa skuteczność hamowania na poszczególnych kołach i odpowiednio koryguje siłę hamowania. Jeżeli na przednie koła zadziała ABS, ESP zwiększa siłę hamowania kół tylnych, aby w pełni wykorzystać całkowitą siłę hamulców.

Opcji ESP towarzyszy układ EBA (wspomaganie hamowania awaryjnego), który maksymalnie zwiększa siłę hamowania w sytuacjach awaryjnych. EBA uaktywnia się w przypadku kilkukrotnego naciśnięcia pedału hamulca w krótkich odstępach czasu.

ESP posiada nową funkcję zwiększającą bezpieczeństwo aktywne, która ogranicza kontrolę stabilizacji poprzez wykorzystanie siły układu hamulcowego. ESP automatycznie i selektywnie reguluje pracę układu hamulcowego i utrzymuje tor jazdy, dokonując precyzyjnych poprawek kierunku poprzez oddziaływanie na poszczególne koła w celu skorygowania nad- lub podsterowności.

Przełącznik dezaktywujący ESP znajduje się w tunelu środkowym. O wyłączonym ESP informuje kontrolka ostrzegawcza na panelu instrumentów. Układ TCS także można odłączyć.

Komentarze