X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

renault clio 3 bezpieczeństwo

2005-06-12
Strona główna -> Renault -> Clio -> 3 (2005-2009)

Clio 3 - bezpieczeństwo w genach

Clio III zmierza ku doskonałości w dziedzinie bezpieczeństwa. W pojełdzie tym wykorzystano całe know-how i doświadczenie Renault w tym zakresie,

zarówno pod kątem zapobiegania wypadkom jak i ochrony pasażerów podczas zderzenia, tak aby zapewnić mu › podobnie jak w wypadku poprzednich programów › zakwalifikowanie do najlepszej kategorii podczas testów zderzeniowych Euro NCAP.

Bezpieczeństwo czynne jest jednym z trzech priorytetów Renault dla Clio III, na równi ze stylistyką i przestronnością. Clio III jest samochodem dobrze trzymającym kierunek jazdy i łatwym w prowadzeniu. Jego zawieszenie i układ jezdny sprawiają, że rodzaj drogi, boczne podmuchy wiatru oraz fazy przyspieszania i hamowania mają jedynie niewielki wpływ na precyzję toru jazdy. Przechyły boczne zostały w pełni zniwelowane. Stabilizatory poprzeczne o zmienionej średnicy (20,5 mm) oraz nowe zawory amortyzatorów przyczyniają się do idealnej stabilizacji nadwozia, co ma korzystny wpływ na dynamiczne i dające poczucie bezpieczeństwa zachowanie Clio III.

Zarówno w wypadku czterech hamulców tarczowych montowanych seryjnie w wersjach z silnikami 1.6 16V, 2.0 16V i 1.5 dCi 105 KM (dostępnymi również z opcją ESP) jak i w wypadku hamulców tarczowych z przodu i bębnowych z tyłu (w pozostałej części gamy), układ hamulcowy Clio III odznacza się dużą siłą hamowania i szybkością reakcji oraz progresywnym działaniem. Tarcze mają dużą średnicę (260 mm z przodu i 240 mm z tyłu) i znaczną grubość (22 mm z przodu i 8 mm z tyłu). Skuteczność działania hamulców Clio III nawet po ich rozgrzaniu zapewnia mu jedno z czołowych miejsc w tym segmencie pod względem długości drogi hamowania.

W Clio III zastosowano najnowsze rozwiązania w zakresie układów wspomagania prowadzenia pojazdu. Spośród rozwiązań wywodzących się z wyższego segmentu, w Clio III montowany jest seryjnie system ABS Bosch 8.0 najnowszej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i układem wspomagania nagłego hamowania. W razie gwałtownego hamowania następuje automatyczne włączenie świateł awaryjnych.

Clio III jest również wyposażony w system kontroli toru jazdy (ESP) z funkcją kontroli podsterowności. Korekta toru jazdy uzyskiwana jest poprzez zmniejszenie momentu obrotowego silnika i sterowanie układem hamulcowym w celu zmniejszenia prędkości pojazdu. Funkcja kontroli podsterowności działa na dwa koła boczne lub na wszystkie cztery koła, w zależności od stopnia nasilenia podsterowności.

Uzupełnieniem systemu ESP jest układ zapobiegający poślizgowi kół pędnych (ASR), ułatwiający ruszanie z miejsca i przyspieszanie w warunkach słabej przyczepności. Funkcję tą można wyłączyć przy prędkości poniżej 50 km/h za pomocą umieszczonego na desce rozdzielczej przycisku w celu ułatwienia ruszania z miejsca na sypkiej lub zniszczonej nawierzchni. Ponowne włącznie tego układu następuje automatycznie przy każdym kolejnym uruchomieniu silnika lub z chwilą przekroczenia prędkości 50 km/h. Funkcja regulacji momentu obrotowego silnika przy redukowaniu biegów (MSR) pozwala uniknąć blokowania kół pędnych w momencie zdjęcia nogi z pedału gazu lub hamowania silnikiem na śliskiej nawierzchni.

Clio III może być również wyposażony w system kontroli ciśnienia w oponach. System ten umożliwia wykrywanie powolnego uchodzenia powietrza lub ewentualnego niedostosowania ciśnienia w oponach do prędkości pojazdu.

Bezpieczeństwo bierne: bezwarunkowa ochrona wszystkich pasażerów
Renault jest liderem w dziedzinie bezpieczeństwa bier-nego. Clio III przejmuje pałeczkę po Clio II, które już w 1998roku stało się symbolem najwyższego standardu w tejdziedzinie w segmencie B. Clio III jest wyposażone wSystem Renault Protection trzeciej generacji, zapewnia-jący optymalny poziom bezpieczeństwa pasażerom nawszystkich miejscach w pojełdzie.

Pierwszym z elementów zapewniających ochronę pasa-żerów jest sama konstrukcja pojazdu. W konstrukcji ClioIII zastosowano nowe gatunki stali i materiałów lepiejpochłaniających i rozpraszających energię zderzenia.Przednie, boczne i tylne elementy nadwozia zostały zapro-jektowane w taki sposób, aby ulegać programowanemuodkształceniu, osłabiającemu siłę i skutki zderzenia odczu-wane przez pasażerów. Nieodkształcalna z uwagi na swojądużą sztywność kabina zachowuje się jak kapsuła ochron-na, zabezpieczająca pasażerów przed wgniataniem pod-zespołów z komory silnika do kabiny. Elementy te zostały takzaprojektowane, aby ulegać wzajemnemu zgnieceniu podczas zderzenia.

W przypadku zderzenia czołowego. Obydwa przednie pasy bezpieczeństwa w Clio III są wypo-sażone w pirotechniczne napinacze, zapewniające optymalne przytrzymanie ciała pasażera w razie zderzenia. Pasyte są również wyposażone w ograniczniki napięcia nasta-wione na 400 daN w celu zapewnienia lepszej ochrony klatki piersiowej. W wersji 5-drzwiowej ochronę części bio-drowej oraz zabezpieczenie przed zjawiskiem nurkowaniazapewnia drugi napinacz, który reguluje napięcie pasaśrodkowego w celu skuteczniejszego przytrzymania ciałpasażera na siedzeniu. W wersji 3-drzwiowej ochronę tęzapewnia specjalna poduszka powietrzna zapobiegającazjawisku nurkowania, już wcześniej stosowana w MéganeII 3-drzwiowym i coupe-kabriolet. Poduszka ta jest wbudowana w siedziska przednich foteli i napełnia się aby zapobiegać nurkowaniu.


Ponadto w zależności od wersji, Clio III jest wyposażaneseryjnie w 6 do 8 poduszek powietrznych: 2 czołowepoduszki powietrzne o podwyższonej skuteczności działania, dostosowujące się do siły zderzenia i wyposażone wsterowane odpowietrzniki, 4 boczne poduszki powietrzne i2 poduszki powietrzne zapobiegające zjawisku nurkowania(w wersji 3-drzwiowej).

Do ochrony pasażerów przed skutkami zderzenia czołowe-go służy również szereg innych elementów. Odkształcalnyszkielet kierownicy wykonany z magnezu, jak równieżskładana podczas zderzenia kolumna kierownicy pozwalajązwiększyć odległość między kierownicą a ciałem kierowcy.Paddingi oraz płyta z blachy stalowej wbudowana w osłonękolumny kierownicy zmniejszają grołbę obrażeń dolnychkończyn. System składania pedału hamulca pozwalarównież ograniczyć grołbę obrażeń nóg kierowcy na wysokości kostek.

Wszystkie trzy tylne siedzenia posiadają odpowiednio wyprofilowaną konstrukcję siedziska zapobiegającą zja-wisku nurkowania. Tylne boczne miejsca są wyposażonew napinacze pasów i wewnętrzne ograniczniki napięcia. Całości dopełniają sztywne i pionowo ustawione klamry pasów.

Clio III zostało także wyposażone w poprzeczną belkęprzytrzymującą bagaże, przykręconą do podłogi u podstawy oparcia tylnej kanapy. Rozwiązanie to umożliwiaprzytrzymanie bagaży na miejscu w razie zderzenia niepomniejszając przestrzeni bagażnika.

W przypadku zderzenia bocznego. Prócz bocznych poduszek powietrznych (poduszki chroniące klatkę piersiową wbudowane w przednie fotele, kurtynowe poduszki powietrzne chroniące głowy pasażerów zprzodu i z tyłu), Clio III posiada również w płatach drzwiwkładki, paddingi oraz wzmocnienie aluminiowe (nowośćwprowadzona po raz pierwszy w Clio III), które umożliwia,już w początkowej fazie zderzenia, odpowiednie rozłożeniesił w celu zapewnienia jak najskuteczniejszej ochrony pasażerów.

W przypadku zderzenia tylnego. Na przednich miejscach, montowane są w Clio III fotele izagłówki pochłaniające energię podczas zderzenia tyl-nego. To nowe rozwiązanie stanowi istotny krok naprzód wzakresie ochrony szyi podczas zderzenia. Podczas regulacji wysokości przesuwa się tutaj sam zagłówek, a nie prętyw oparciu fotela. Nie stanowią one już zatem sztywnegoelementu w oparciu, dzięki czemu plecy pasażera mogą sięgłęboko wcisnąć w oparcie do momentu, gdy głowa dotknie zagłówka. Konstrukcja tylnej kanapy wyposażonej wtrzy zagłówki chowane w oparciu została wzmocniona,podobnie jak strefy jej mocowania do nadwozia, w celuograniczenia zjawiska odchylania się oparcia podczas zderzenia.

Bezpieczeństwo dzieci
. Renault wyposażył Clio III w cztery punkty mocowania fotelików dziecięcych Isofix na tylnych bocznych miejscachoraz na przednim fotelu pasażera. Clio III jest równieżpierwszym pojazdem, w którym wprowadzono nową koncepcję siedzenia dla dzieci w wieku od 6 do 10 lat naśrodkowym miejscu tylnej kanapy. Poduszka siedziskazostała tutaj skrócona, tak aby dziecko mogło prawidłowo usiąść. Klamry pasów zostały przesunięte ku przodowi iobniżone w taki sposób, aby taśma pasa idealnie układałasię na biodrach dziecka w celu uniknięcia zjawiska nurko-wania. W górnej części oparcia została umieszczona dodatkowa prowadnica, aby pas nie uciskał szyi dziecka. W ra-mach dostępnego w opcji pakietu jest oferowana prowadnica taśmy pasa wraz z dwufunkcyjnym zagłówkiemzapewniającym możliwość dostosowania do wzrostu dziecka.

Dodatkowe światła poprawiające widoczność na boki na zakrętach. Zastosowane po raz pierwszy w Modusie, dodatkowe światła poprawiające widoczność na boki na zakrętach będą również oferowane w Clio III. Są one dostępne w opcji w modelach wyposażonych w fabrycznie montowane reflektory halogenowe oraz w standardzie w modelach wyposażonych w reflektory ksenonowe. Rozwiązanie to polega na zastosowaniu dodatkowej nieruchomej żarówki zamontowanej w oddzielnym reflektorze, który jest umieszczony w bloku świateł i odchy-lony w bok o kąt 40 w celu wzmocnienia oświetlenia przy pokonywaniu zakrętów. Dzięki modułowi elektronicznemu żarówka ta zapala się w celu oświetlenia możliwie jak najszerszego pola widzenia przy wchodzeniu pojazdu w zakręt. Zapalenie się tej żarówki zależy od kąta obrotu kierownicy (równego lub większego od 40°) oraz od prędkości pojazdu (do 60 km/h).

Reflektory ksenonowe o regulowanym zasięgu
umożliwiają poszerzenie i wzmocnienie wiązki świateł długich i zapewniają kierowcy większy komfort widzenia dzięki płynnemu przejściu od świateł krótkich do długich.

 

źródło: Renault

Komentarze