X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

VW CrossBlue - światowa premiera w Detroit

2013-01-16
Strona główna -> Volkswagen -> Touareg -> 2 (2010-dziś)

Tryb elektryczny – bezemisyjna jazda. Dzięki litowo – jonowej baterii CrossBlue może przejechać odległość do 14 mil tylko na prąd (cykl US; 33 km - europejski cykl NEFZ). Prędkość maksymalna jest ograniczona w takim przypadku do 75 mph (120 km/h). W trybie elektrycznym napęd przejmuje na siebie 85-kilowatowy silnik elektryczny tylnej osi, a silnik spalinowy zostaje odłączony od układu napędowego. Aby włączyć tryb elektryczny, wystarczy wcisnąć przycisk EV (EV = Electric Vehicle) znajdujący się z przodu na konsoli środkowej. Gdy tylko, ze względu na stan naładowania baterii lub z innych powodów, powinien zostać uruchomiony silnik spalinowy, włącza się on automatycznie do układu napędowego.

Tryb elektryczny – bateria. Silniki elektryczne zasilane są przez składającą się z ośmiu modułów baterię litowo-jonową. Bateria ma pojemność 9,8 kWh i umieszczona jest w tunelu środkowym. Elektronika mocy pracująca z zakresem napięcia 370 V i znajdująca się w przedniej części komory silnika zarządza przepływem energii z baterii i do baterii względnie do silników elektrycznych. Sieć pokładowa zasilana jest niezbędnym napięciem 12 V przez przetwornik DC/DC. Elektryczny układ napędowy w żaden sposób nie powoduje ograniczenia przestrzeni we wnętrzu. Bateria ładowana jest z zewnętrznych źródeł prądu (gniazdo 230 V) lub podczas jazdy.

Przygotowanie do trybu elektrycznego – ładowanie. Kierowca może świadomie (przyciskiem na konsoli środkowej) przejść do trybu ładowania. W trybie tym silnik TDI podczas jazdy ładuje baterię, aby zapewnić wystarczającą ilość zmagazynowanej energii na poruszanie się po mieście.

Możliwe są także inne tryby pracy, inicjowane automatycznie w zależności od sytuacji:

„Żeglowanie”. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, a poziom naładowania baterii jest wystarczająco wysoki, wszystkie silniki zostają wyłączone i odłączone od układu napędowego. Mówimy wtedy o „żeglowaniu”, naturalnie bez żadnych emisji.

Tryb rekuperacji. Gdy kierowca zwolni pedał gazu lub hamuje, a bateria nie jest wystarczająco naładowana, oba silniki elektryczne zaczynają pracować jak prądnice i przesyłają energię odzyskaną podczas hamowania do litowo-jonowej baterii. W tym przypadku silnik TDI jest również wyłączony i odłączony od układu napędowego.

Boostowanie. Jeżeli sytuacja wymaga sportowego stylu jazdy, silniki elektryczne współpracują z silnikiem TDI. W żargonie fachowym połączenie mocy wszystkich silników nazywane jest boostowaniem. CrossBlue jest wtedy napędzany na wszystkie cztery koła.

Offroad z elektrycznym wałem Kardana. Napęd jest przenoszony na wszystkie cztery koła także wtedy, gdy kierowca aktywuje tryb Offroad (przyciskiem na konsoli środkowej). W tym przypadku – i przy niskim poziomie naładowania baterii – przedni silnik elektryczny, zasilany silnikiem TDI, działa jako prądnica i źródło energii dla silnika przy tylnej osi. Ponieważ energia do napędu tylnej osi przekazywana jest „by wire”, a nie mechanicznie, mówimy o elektrycznym wale Kardana. Ze względu na fakt, że TDI w trybie Offroad napędza tylny silnik elektryczny poprzez przednią jednostkę elektryczną, napęd na wszystkie koła funkcjonuje także przy niskim poziomie naładowania baterii.

« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Komentarze