X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

2009-09-11
Strona główna -> Smart -> Fortwo -> 2 (2007-dziś)

Smart z napędem elektrycznym drugiej generacji

Wchodzi do produkcji seryjnej. Od połowy listopada 2009 r. we francuskim Hambach nowe smarty fortwo electric drive zaczną zjeżdżać z taśmy produkcyjnej.

W przeciwieństwie do poprzednika elektrycznie napędzany smart fortwo drugiej generacji jest wyposażony w innowacyjny akumulator litowo-jonowy o wysokiej sprawności. Aby nie zabierał miejsca, umieszczono go między osiami i dzięki temu ilość wolnego miejsca w inteligentnym dwuosobowym samochodzie została w pełni zachowana. Z tyłu pracuje silnik elektryczny o mocy 30 kW, generujący moment obrotowy 120 niutonometrów, dostępny od razu przy starcie, co zapewnia dobre przyspieszenie i dużą elastyczność podczas jazdy. smarta fortwo electric drive można ładować ze zwykłego, domowego gniazdka elektrycznego. Pełne naładowanie akumulatora to w Niemczech koszt około dwóch euro, co wystarcza na pokonanie około 135 kilometrów, czyli dystansu całkowicie satysfakcjonującego w ruchu miejskim. W efekcie smart z czystym napędem elektrycznym staje się sensowną alternatywą, jeśli chodzi o mobilność w przestrzeni miejskiej. Początkowo nowy smart fortwo electric drive będzie przekazywany w Berlinie i innych metropoliach europejskich oraz w USA w leasing; w tej fazie klienci poddadzą ekologicznego trendsettera intensywnym testom praktycznym w twardych warunkach codziennej eksploatacji. Od 2012 roku samochód będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych.

Ponad dziesięć lat temu do kołyski smarta fortwo włożono zasady ochrony środowiska naturalnego i nowoczesną funkcjonalność. Od tego czasu innowacyjna koncepcja łączy zorientowane przyszłościowo technologie z indywidualną, miejską mobilnością. Ekstremalnie kompaktowy samochód, mierzący niewiele ponad dwa i pół metra można zaparkować również poprzecznie w małej luce przy krawężniku. Nie zabierający wiele miejsca, dwuosobowy pojazd charakteryzuje się obecnie najniższym zużyciem paliwa i komfortowo, bezpiecznie a przy tym ekologicznie dowozi swoich pasażerów do celu. Ponadto dzięki świeżemu, młodzieńczo-nowoczesnemu, ale przy tym wysmakowanemu designowi stał się samochodową ikoną lifestylu, udowadniającą, że mobilność, odpowiedzialność i radość życia nie muszą się wykluczać. W ten sposób smart fortwo stał się założycielem własnej klasy samochodów.

Innowacyjna radość z jazdy smartem fortwo electric drive
Nowy smart fortwo electric drive, który od połowy listopada 2009 roku zacznie zjeżdżać z taśmy, to konsekwentna kontynuacja bardzo ambitnego celu tej marki: produkowanie dojrzałego technicznie, atrakcyjnego samochodu miejskiego, nie emitującego spalin – hasło: samochód zeroemisyjny. Jeżdżenie bez emitowania spalin w twardych warunkach codziennego ruchu wielkomiejskiego smart rozpoczął już w 2007 roku w Londynie. Od tego czasu już 100 egzemplarzy smarta fortwo electric drive pierwszej generacji jest użytkowanych przez klientów w tym mieście w warunkach praktycznych. Odzew z brytyjskiej stolicy jest bardzo pozytywny, co potwierdza techniczną dojrzałość konstrukcji tego pojazdu.

W 2008 roku spółka smart przedstawiła drugą generację smarta fortwo electric drive ze zmodyfikowanym napędem elektrycznym, wykorzystującym akumulator litowo-jonowy. Technologia litowo-jonowa w porównaniu z innymi akumulatorami zapewnia decydującą przewagę, między innymi wyższą moc, krótsze czasy ładowania, dłuższą trwałość i wysoką niezawodność. Marc Langenbrinck, odpowiedzialny za strategię marki smart mówi: „smart fortwo electric drive drugiej generacji bazuje na pomyślnie przyjętej i uznanej koncepcji samochodu o kultowym już charakterze i z definicji na walorach ekologicznych. Innowacyjny, akumulatorowo-elektryczny napęd sprawia, że jest to idealny pojazd w ruchu miejskim: żwawy, oszczędny i przyjazny dla klimatu. Tym samym jazda w przestrzeni miejskiej bez lokalnego emitowania spalin stała się rzeczywistością. Jest to jednoznaczne z czerpaniem indywidualnej, nieograniczonej radości z jazdy.“

Napęd elektryczny uwzględniony już w pierwszej koncepcji
Napęd elektryczny stanowił część koncepcji smarta już przy początkowych rozważaniach. Bardzo wcześnie przemyślano również sposób integracji z samochodem komponentów koniecznych do napędu elektrycznego. Na przykład akumulator jest umieszczany w płycie podłogowej między osiami; w innych modelach smarta w tym miejscu znajduje się zbiornik paliwa. Napęd elektryczny w smarcie fortwo electric drive nie wiąże się z jakimkolwiek uszczupleniem wolnego miejsca; wnętrze i bagażnik mają identyczne wymiary jak w smarcie fortwo z silnikiem spalinowym.

Mocny napęd
Z tyłu nowego smarta fortwo electric drive pracuje silnik na magnesy stałe o mocy 30 kW, reagujący bezpośrednio, bez zwłoki. Już przy ruszaniu dostępny jest pełny moment obrotowy, wynoszący 120 niutonometrów. Na skutek tego zachowanie się pojazdu przy ruszaniu jest o wiele lepsze, niż można by oczekiwać tylko ze względu na podaną moc. smart fortwo electric drive przyspiesza od 0 do 60 km/h w ciągu 6,5 sekundy – równie szybko jak wersja benzynowa, która początkowo w pierwszej fazie przyspieszania zostaje z tyłu. Prędkość maksymalna została ograniczona do wystarczających w ruchu miejskim 100 km/h. Ze względu na krzywą rozwijania mocy przez silnik elektryczny smart fortwo electric drive posiada jedno, stałe przełożenie. Zmiana biegów jest zbędna – to duża zaleta w gęstym ruchu miejskim.  W celu jazdy do tyłu zmienia się kierunek obrotów silnika.

W smarcie fortwo electric drive drugiej generacji energia jest dostarczana przez akumulator litowo-jonowy firmy Tesla Motors Inc. o pojemności 14 kWh. Można go naładować praktycznie wszędzie i w bardzo łatwy sposób – wystarczy odpowiednio zabezpieczone gniazdko 220 V. Jedno ładowanie akumulatora wystarcza na maksymalnie 135 kilometrów czerpania przyjemności z jazdy (wg normy NEFZ). W ruchu miejskim taki zasięg jest więcej niż wystarczający; badania prowadzone w dużych aglomeracjach miejskich wskazują, że przeciętne dzienne przejazdy wahają się w zakresie od 30 do 40 kilometrów. Naładowanie akumulatora w celu przebycia takiej trasy trwa tylko trzy godziny, natomiast pozostawienie go podłączonego do sieci elektrycznej przez noc w każdym przypadku wystarcza na całkowite naładowanie.

Elektronika dba o stan akumulatora i optymalizuje zużycie prądu

Specjalny układ elektroniczny zapewnia poprawne wykorzystywanie akumulatora oraz monitoruje proces ładowania i steruje wskaźnikiem dostępnej energii. Zamontowany w pojeździe elektroniczny układ zasilania poprzez przetwornik DC/DC doprowadza prąd z akumulatora do instalacji elektrycznej, ponadto reguluje działanie ogrzewania i klimatyzacji, aby zminimalizować obciążenie akumulatora. Sprytni kierowcy mogą też uruchamiać klimatyzację w swoim smarcie fortwo electric drive po prostu wcześniej, dopóki pojazd jest jeszcze w domu ładowany – stare marzenie o samochodowej klimatyzacji postojowej zostało zrealizowane; tej komfortowej możliwości nie oferuje żaden inny samochód.

Podstawą nowego smarta fortwo electric drive drugiej generacji jest smart fortwo coupé/ cabrio passion. Ta linia wyposażenia oprócz układu klimatyzacji z automatyczną regulacją temperatury i funkcją klimatyzacji wstępnej obejmuje również wszystkie elementy, oferowane w cieszącej się uznaniem linii passion. Oprócz wskaźnika poziomu naładowania akumulatora zamontowano amperomierz, sygnalizujący zużycie energii oraz odzyskiwanie energii poprzez rekuperację.

Bardzo niskie koszty
Jeśli zastosować niemieckie ceny prądu, koszt przejechania 100 kilometrów smartem fortwo electric drive wynosi około dwu euro (przy uwzględnieniu tamtejszej taryfy nocnej jeszcze mniej). Za tę kwotę u naszych zachodnich sąsiadów nie można nabyć nawet dwóch litrów benzyny. Ponadto w wielu krajach energia elektryczna jest znacznie tańsza. Koszty serwisowania samochodu są wyraźnie niższe, w porównaniu ze smartem z silnikiem spalinowym, ponieważ akumulator, silnik oraz inne komponenty elektrycznego zespołu napędowego są bezobsługowe.

Do niskich kosztów eksploatacji w wielu krajach i metropoliach dochodzą dodatkowe oszczędności, wynikające na przykład z państwowych dotacji, ulg podatkowych lub zaniechania opłat drogowych, jak w Londynie; w brytyjskiej stolicy kierowca smarta fortwo electric drive nie musi opłacać stosunkowo drogiej „Congestion Charge“ za wjazd do ścisłego śródmieścia.
 
smart fortwo electric drive w najważniejszych metropoliach w Europie i USA
Od końca 2009 roku smarty fortwo electric drive będą przekazywane wybranym klientom w leasing. Okres leasingu jest ograniczony do czterech lat i 60.000 kilometrów. Pierwsze samochody są przewidziane dla projektu "e-mobility Berlin". W ramach tego projektu Daimler AG we współpracy z koncernem energetycznym RWE i przy wsparciu rządu federalnego oraz miasta Berlin tworzy aktualnie warunki zapewniające jeżdżenie bez lokalnej emisji spalin przy wykorzystaniu napędów akumulatorowo-elektrycznych. Obejmuje to stworzenie stacji ładowania prądem, umożliwiających automatyczną komunikację między elektrycznymi samochodami, a terminalami sieci elektrycznej, aby zapewnić ładowanie akumulatora w czasie, gdy prąd jest najtańszy.

Kolejne samochody nowej generacji smarta fortwo electric drive zostaną wykorzystane w Hamburgu, Paryżu, Rzymie, Mediolanie i Pizie, ponadto w Madrycie oraz w innych projektach, realizowanych w Europie. Część samochodów zostanie przekazana do wielkich miast w USA.

Od 2012 roku smart fortwo electric drive, zgodnie z odnotowywanym już dziś, bardzo żywym zainteresowaniem, wejdzie do produkcji wielkoseryjnej i jako normalna część oferty marki smart będzie sprzedawany w sieci dealerskiej smart. W ten sposób smart w typowy dla siebie pionierski sposób będzie zapewniał indywidualną, a przy tym atrakcyją mobilność w metropoliach i aglomeracjach wielkomiejskich z zachowaniem zasady: zero lokalnej emisji spalin.

 

źródło: Daimler

Komentarze