X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Silniki przyszłości Audi

2012-11-12
Strona główna -> Audi -> R8

Już teraz Audi pokazało, jak ogromny potencjał posiada napęd elektryczny. Audi R8 e-tron ustanowiło rekord świata na Północnej Pętli toru Nürburgring, a Audi R18 e-tron quattro zwyciężyło w klasyfikacji łącznej 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Wszystkie rodzaje napędu przyszłości stosowane przez Audi będą odpowiadać wymogom zrównoważonego rozwoju, będą cechować się wysoką efektywnością i dynamiką oraz będą dostarczać dużych emocji.

Strategia Audi wobec silników TFSI i TDI - rightsizing. W silnikach benzynowych TFSI, Audi poczyniło w ostatnich latach duże postępy. Nadal jednak istnieje szereg obszarów, w których można znacznie podnieść efektywność. Inżynierowie Audi pracują nad całą gamą technik, które będą w tych jednostkach stosowane. Wspólną nazwę dla projektów i wprowadzanych technologii stanowi pojęcie „rightsizing“.

Od wielu lat, Audi jest pionierem w budowie silników benzynowych z zapłonem iskrowym. Już u schyłku lat siedemdziesiątych zadebiutował pierwszy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, sportowa jednostka pięciocylindrowa. Następną cezurę stanowił rok 1995, w którym pojawił się czterocylindrowy silnik turbo o pojemności 1,8 l. W roku 2004, Audi jako pierwsze wprowadziło nowość na skalę światową – technikę TFSI, stanowiącą połączenie doładowania i bezpośredniego wtrysku benzyny. Zapewniło to Audi czołową pozycję wśród producentów samochodów.

Efektem strategii downsizingu, zgodnie z którą większą moc silnika uzyskuje się nie poprzez zwiększanie pojemności skokowej, lecz poprzez optymalizację układu doładowania, było znaczne podwyższenie momentu obrotowego. Pozwoliło to konstruktorom na wprowadzenie downspeedingu, czyli zastosowania przekładni z długimi przełożeniami, ekonomicznymi pod względem zużycia paliwa. Do dziś Audi konsekwentnie kroczy tą drogą, a ważniejsi konkurenci dopiero na nią wkraczają.

Seria pojazdów czterocylindrowych z oznaczeniem EA888, która zadebiutowała w 2006 roku, to kolejny krok milowy w rozwoju techniki TFSI. W ich obecnej, trzeciej już generacji, którą stanowią silniki TFSI o pojemności 1,8 i 2,0 l, zastosowano szereg najbardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych: system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS), kolektor wylotowy zintegrowany z głowicą silnika, turbosprężarkę z elektrycznym nastawnikiem zaworu upustowego wastegate, innowacyjny system zarządzania temperaturą z elektrycznym regulatorem przepływu cieczy chłodzącej i podwójny system wtrysku, stanowiący połączenie wtrysku bezpośredniego z dodatkowym wtryskiem do kolektora dolotowego.

Łącznie rozwiązania te dają imponujące rezultaty. Audi A4 z silnikiem 1.8 TFSI o mocy 125 kW (170 KM), z manualną skrzynią biegów, zużywa średnio tylko 5,7 l paliwa na 100 km, co odpowiada emisji 134 g CO2 na km. Audi A4, rocznik 2000, z silnikiem 1,8 T o mocy 110 kW (150 KM) emitował jeszcze 197 g CO2 na km. Do tak dużego obniżenia wartości GWP (potencjału tworzenia efektu cieplarnianego), przyczyniły się ulepszenia w wielu obszarach, głównie w konstrukcji silników.

Również najnowsze rozwiązanie – system cylinder on demand (COD) – powoduje wzrost efektywności samochodów marki Audi. W przypadku nowych silników 4.0 TFSI i 1.4 TFSI, przy obciążeniach częściowych odłączane są cztery lub dwa cylindry. Również ta technika jest istotnym elementem rightsizingu. Jej celem jest znalezienie za każdym razem właściwej proporcji między pojemnością silnika, a stopniem doładowania.

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > »

Komentarze