X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Silniki przyszłości Audi

2012-11-12
Strona główna -> Audi -> R8

Audi R8 e-tron. Elektromobilność oznacza dla Audi emocje, sportowy styl jazdy i przyjemność. Audi R8 e-tron to dowód realizacji tej maksymy w praktyce. W czerwcu tego roku, Audi R8 e-tron, na Północnej Pętli toru Nürburgring, osiągnęło najlepszy czas w historii pojazdów produkcji seryjnej z napędem elektrycznym. Zawodowy kierowca wyścigowy Markus Winkelhock pokonał w nim ten trudny odcinek długości 20,832 km w czasie 8:09,099 min.

„Bijące rekordy przejazdy to dla mnie niezwykłe przeżycie“ – mówił Markus Winkelhock. Pochodzący ze Szwabii 32-letni kierowca ma spore doświadczenie, pozwalające mu na snucie porównań. Siedział już za kierownicą Audi R8 LMS ultra, na którym razem z Markiem Bassengiem, Christopherem Haasem i Frankiem Stipplerem w maju 2012 wygrał 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring.

Prowadzone przez niego auto pod względem wszystkich detali układu napędowego odpowiada seryjnemu modelowi, jaki pod koniec 2012 roku znajdzie się na rynku. Ultralekka karoseria Audi R8 e-tron składa się w znacznej części z aluminium, które wykorzystano zgodnie z technologią ASF (Audi Space Frame) oraz z elementów wykonanych z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP), co sprawia, że to sportowe auto o wysokiej mocy, mimo stosunkowo dużego akumulatora, waży jedynie 1780 kg.

Oba silniki elektryczne Audi R8 e-tron generują łącznie moc 280 kW (381 KM) i moment obrotowy 820 Nm, przekazywany na tylne koła. Kołami można sterować oddzielnie, co pozwala na „torque vectoring“, czyli przesuwanie momentów zależnie od sytuacji warunkowanej dynamiką jazdy. Audi R8 e-tron ze startu zatrzymanego osiąga prędkość 100 km/h w ciągu 4,6 s. Jego prędkość maksymalna jest z reguły ograniczona do 100 km/h. Podczas rekordowej jazdy odbytej na oponach Cup, superszybki mistrzowski bolid mógł rozwinąć prędkość maksymalną 250 km/h.

Mający kształt teownika akumulator litowo-jonowy, montuje się w tunelu środkowym poprzecznie, przed tylną osią. Energia o wartości 48,6 KWh, jaką można w nim zgromadzić, wystarcza na pokonanie w zwykłym, codziennym ruchu ulicznym odcinka długości ok. 215 km. Na bardzo trudnej Pętli Północnej toru Nürburgring, na której konwencjonalne auto sportowe o wysokich osiągach spala do 65 l. benzyny na 100 km. Energia elektryczna wystarcza na wykonanie dwóch przejazdów bez przerwy. Pomocna jest tu rekuperacja. Podczas zwalniania, silniki elektryczne – pełne mocy generatory – prawie całkowicie odciążają elektromechaniczne hamulce kół tylnej osi.

Poza szybkim przejazdem na Pętli Północnej, Audi R8 e-tron z Markusem Winkelhockiem za kierownicą, osiągnęło doskonały wynik również podczas podwójnej rundy. Przy prędkości maksymalnej ograniczonej do 200 km/h i z oponami produkcji seryjnej, pokonało ten dystans w czasie 16:56,966 min.

„Audi R8 e-tron jest rzecz jasna autem seryjnym bez aerodynamicznych dodatków“ - skomentował Markus Winkelhock. „Jednak dzięki nisko położonemu punktowi ciężkości i ciężarowi rozłożonemu w tylnej części pojazdu, posiada cechy samochodu sportowego. Moment obrotowy, dzięki któremu silniki elektryczne dobrze wyprowadzają go z zakrętów, jest niewiarygodny, nawet jeśli pracują prawie bezgłośnie, co na początku robiło piorunujące wrażenie.”

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > »

Komentarze