X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Początek nowej ery VW

2012-05-16
Strona główna -> Volkswagen -> Golf -> 6 (2008-2012)

Produkcja MQB
- Modułowy system produkcji (MPB) poprawia elastyczność fabryk
- W przyszłości możliwa będzie produkcja Golfa, Tiguana i Passata na jednej linii produkcyjnej

Mocne strony MQB są nierozdzielnie związane z nowym modułowym systemem produkcji (MPB) koncernu Volkswagen, w którym samochody i produkcja są ściślej ze sobą powiązane, niż kiedykolwiek wcześniej. W rezultacie dzięki szeroko zakrojonej standaryzacji podzespołów, wymiarów i procesów produkcyjnych obniżyły się koszty i skrócił czas produkcji. Z drugiej strony dzięki większej elastyczności powiększyły się możliwości rozszerzenia portfolio produktów, także na nisze, które dotychczas nie były jeszcze wypełnione. Generalnie przyjmuje się, że dzięki MPB w przyszłości będzie wzrastać różnorodność wariantów, czyli różnych wersji samochodów jednej lub kilku marek produkowanych na bazie modułowej płyty podłogowej MQB.

Udoskonalona produkcja. Ze względu na dużą różnorodność modeli i rosnące wymagania dotyczące elastyczności i ekonomiczności, koncern Volkswagen będzie na całym świecie wprowadzał modułowy system produkcji równolegle do MQB. Motyw przewodni MPB to również „standaryzacja”: od produkcyjnych środków pomocniczych, przez urządzenia aż po działy produkcyjne, a ostatecznie po całe fabryki. Strategia MPB rozpoczyna się już przy produkcji pojedynczych części: w przyszłości narzędzia produkcyjne będą tak konstruowane, że pozwolą na wytwarzanie różnych podzespołów.

Golf, Tiguan i Passat na jednej linii produkcyjnej. W dziedzinie budowy nadwozia MPB umożliwi niespotykaną dotychczas elastyczność. Zasadę tę można doskonale zaprezentować na przykładzie stacji linii produkcyjnej, w której dokonuje się łączenia grupy podłogowej ze ścianami bocznymi i ramą dachu. Istotnymi elementami tej stacji są powierzchnie ustawiania, ramy mocujące, elementy unieruchamiające ramy, roboty i system wymiany ram. Precyzja gotowego nadwozia w znacznej mierze jest wynikiem dokładnego i stabilnego unieruchomienia względem siebie poszczególnych podzespołów karoserii. Dzisiejsze ramy mocujące to precyzyjne narzędzia, obliczane i optymalizowane specjalnie dla każdego budowanego typu samochodu. Wykraczające poza jedną markę, ujednolicone elementy unieruchamiając pozwolą natomiast na stosowanie ram mocujących na każdej linii produkcyjnej koncernu Volkswagena. Dzięki nowo opracowanej technice przesuwu można będzie stosować je do różnych modułów i rozstawów osi, na przykład dla Golfa, Tiguana i Passata.

Ponadto obowiązuje zasada, by wszędzie tam, gdzie to możliwe i wskazane, ujednolicać operacje robocze. Dwa przykłady: dotychczas w koncernie występowały struktury karoserii z dwuwarstwowymi lub jednowarstwowymi elementami bocznymi. W przyszłości w systemie MQB/MPB będą stosowane tylko dwuwarstwowe elementy boczne. Drugi przykład: przy montażu kokpitów na taśmie produkcyjnej występowały dotychczas nawet trzy różne punkty wprowadzania. W systemie modułowym wszystkie samochody z MQB będą posiadały identyczny punkt stały, dzięki czemu w przyszłości wystarczy jeden punkt wprowadzania.

Duża elastyczność. MPB standaryzuje sposób zwiększania elastyczności w budowie nadwozia pod względem ilości części, stopnia mechanizacji i różnorodność typów. Na przykład dla wielu robotów spawalniczych i manipulatorów, które byłyby niezbędne dla ewentualnego zwiększenia liczby produkowanych samochodów, zostały uwzględnione już wstępnie zdefiniowane pozycje. Umożliwia to szybkie dopasowanie urządzeń do krótkich wzrostów wydajności produkcji oraz wyższych stopni mechanizacji. Z modułu podstawowego z 30 samochodami na godzinę urządzenia produkcyjne mogą być rozszerzone nawet do 60 samochodów na godzinę¸ dwóch typów i łącznie czterech wariantów. Jednolite systemy sterowania i metody obsługi, takie same dla kilku marek, ułatwiają eksploatację i konserwację urządzeń. Także lakiernia i dział montażu zyska na elastyczności dzięki MPB. Modułowy system produkcji standaryzuje zatem urządzenia produkcyjne fabryki od tłoczni po montaż. Poszczególne urządzenia i zakresy produkcji mogą być stopniowo wdrażane w istniejących fabrykach lub służyć za podstawę w nowych zakładach produkcyjnych.

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > »

Komentarze