X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

opel kadett i opel astra historia

4,40 zł
4,75 zł
4,19 zł
1,92 zł
2011-11-21
Strona główna -> Opel -> Kadett -> E (1984-1994)

Ople klasy kompakt: 75 lat historii

Historia Astry pięciodrzwiowej, wersji Sports Tourer i GTC rozpoczęła się dokładnie 75 lat temu, a początki te były skromne.

Chociaż Opel klasy kompakt nosił w tamtych czasach nazwę Kadett, to stworzył on fundamenty dla pełnej sukcesów historii popularnego, niezawodnego i technicznie zaawansowanego samochodu, który przetrwał do dziś.

Kadett pierwszym samochodem klasy kompakt
Już w roku 1936, roku igrzysk olimpijskich, Opel był jednym z największych producentów samochodów w Europie. Z pomocą Kadetta, Opel poszerzył ofertę swoich modeli i wszedł do segmentu samochodów kompaktowych. Bazując na odnoszących sukcesy poprzednikach, Inżynierowie z Rüsselsheim opracowywali nowe modele. Kadett odziedziczył czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1l, o mocy 23 KM po modelu P4, a swoją nowoczesną sylwetkę po Olympii. Po raz pierwszy w samochodzie wytwarzanym w produkcji wielkoseryjnej przyjęto koncepcję samonośnego nadwozia w całości wykonanego ze stali. W tamtych czasach dostępne były dwie odmiany: sedan i sedan convertible (kabriolet).

 

Oba samochody wyposażone były w cztery fotele, dwoje drzwi, a ich cena zaczynała się od 2 100 marek (Reichsmark). Wersje czterodrzwiowe były także eksportowane. Kadett pierwszej generacji został sprzedany w ilości ponad 100 000 szt. do zakończenia produkcji samochodu cywilnego w roku 1940. Po zakończeniu wojny w roku 1945, zwycięskie siły podjęły decyzję o przekazaniu wszystkich zakładów i projektów ZSRR. Pierwsza wersja Kadetta była produkowana w Rosji aż do lat pięćdziesiątych pod nazwą Moskvich 400.

Genialny Opel Kadett
Produkowany w Bochum od roku 1962 nowy Kadett, wyposażony został w silnik spalinowy górnozaworowy, o pojemności 1,0l i o mocy 40 KM. Kompaktowy Opel wyróżniający się wyjątkową przestrzenią wewnątrz auta i technologicznym zaawansowaniem szybko stał się przedmiotem rozmów. Podczas gdy wiele dużych samochodów nadal wykorzystywało trzy biegi, Kadett A, dostępny w wersji sedan i kombi, był już wyposażony w czterostopniową skrzynię biegów. Niedługo potem na rynek została wprowadzona wersja coupé o mocy 48 KM. Trzecia generacja, którą zaprezentowano jesienią 1965 roku, szczyciła się bogactwem wyboru modeli. Wszystkie samochody produkowane w Bochum wchodziły w skład oferty, od dwu- i czterodrzwiowych samochodów typu notchback po limuzynę fast-back, dwie wersje coupé, a także trzy- i pięciodrzwiowe samochody typu kombi. Luksusowa edycja Olympia pojawiła się w ofercie w roku 1967 i posiadała cechy modelu Rekord i sportowego Rallye-Kadetta, wykorzystywanego przez Opla w sportach motorowych. Do roku 1973 wyprodukowano około 2,7 mln egzemplarzy Kadetta B.

Dzikie lata siedemdziesiąte: sportowo i z otwartym dachem
Następny model to Kadett C. Najpierw nowy Kadett został wprowadzony na rynek w wersji sedana, kombi i coupé. Na początku sportowy GT/E 1975 coupé napędzany był silnikiem wtryskowym o pojemności 1,9l. Nowością stał się Kadett City, trzydrzwiowy pojazd wyposażony w dużą pokrywę bagażnika. To także pierwszy niemiecki hatchback klasy kompakt z napędem na tylne koła. Po raz pierwszy od lat trzydziestych, w 1976 roku pojawił się w gamie Opla model z otwartym dachem. Kabriolet sedan zyskał nazwę „Aero”, a karoseria była produkowana w zakładach Baur w Stuttgarcie. Mając na uwadze jej wytrzymałość i ochronę pasażera, samochód wyposażono w pałąk zabezpieczający „targa”. Do roku 1979 wyprodukowano ponad 1,7 mln samochodów Opel Kadett.

Era nowoczesności: napęd na przednie koła i silniki umieszczone poprzecznie

Opel piątej generacji zapoczątkował erę napędu na przednie koła i silnika umieszczonego poprzecznie. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3l to pierwszy silnik Opla wyposażony w głowicę cylindrów, wykonaną z lekkiego stopu aluminium i górny wałek rozrządu. Następnie opracowano silnik diesla o pojemności 1,6l na bazie silnika benzynowego. To pierwszy silnik z zapłonem samoczynnym w ofercie kompaktów. Z nowego usytuowania jednostki napędowej skorzystali głównie pasażerowie. Udoskonalona została kabina i przestrzeń bagażowa. Slogan reklamowy brzmiał: „Najmłodszy Opel – nowy Kadett. Ma coś, czego pragnie wielu!”, na przykład coroczną nagrodę przyznawaną dla samochodów „Das Goldene Lenkrad” („Złota Kierownica”). W roku 1979 to Kadett D wygrywa tę prestiżową nagrodę. Samochód znów został udostępniony w wersji hatchback i jako popularne kombi, które długo był stałym elementem w ofercie produktowej Opla. Jednak tradycyjny notchback, a także odmiana z otwartym dachem zniknęły z „menu”. Obie wersje powróciły wraz z rodziną Kadetta E.

Wielokrotny zwycięzca o niski współczynniku oporu powietrza
W sierpniu 1984 roku Opel zaprezentował nowy model oferując typowy bogaty wybór wersji. Sportowy GSi, napędzany na przednią oś, wyróżniał się współczynnikiem oporu wynoszącym zaledwie 0,30, co sprawiło, że wyposażony w silnik o mocy 115 KM model stał się najbardziej aerodynamicznym sedanem na świecie. Podczas 51 edycji Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie Opel zaprezentował wersję convertible (kabriolet). Kadett został skonstruowany w Europejskim Centrum Projektowym w Rüsselsheim we współpracy z Nuccio Bertone. Podobnie jak jego poprzednik, Kadett E otrzymał niemiecką nagrodę w dziedzinie motoryzacji „Das Goldene Lenkrad” („Złota Kierownica”). W sumie wyprodukowano ponad 3,7 mln samochodów. Do końca 1989 roku, cała seria przekroczyła pułap 10 mln egzemplarzy.

20 lat temu: Nowa nazwa, ta sama klasa
Producent z Rüsselsheim kontynuuje swoją alfabetyczną serię wytwarzając model F, ale tradycyjna etykieta „Kadett” przechodzi do historii. Opel klasy kompakt zyskuje nazwę „Astra”. Już ponad 20 lat temu, nowy model staje się przełomowy oferując ochronę przed zderzeniem bocznym i napinacze pasów bezpieczeństwa. Ustanawia standardy dotyczące bezpieczeństwa biernego i alternatywnych technologii napędowych. Po raz pierwszy kompaktowy Opel może być zasilany gazem ziemnym. Na długo przed rozpoczęciem produkcji Ampery, eksperymentalny pojazd Astra F już był nawet zasilany energią elektryczną. Opel Astra pierwszej generacji, produkowany seryjnie do roku 1998, został sprzedany w ilości ponad 4 mln sztuk. Sprawiło to że Astra stała się bestsellerem w historii marki. Na początku 1998 roku rozpoczęto produkcję Astry G. Samochód znacznie przewyższa inne modele pod względem bogactwa wersji.

W dodatku do trzy- i pięciodrzwiowych wersji hatchback, notchback, dostępne są także wersje convertible (kabriolet) i coupé, jak również pięciodrzwiowe kombi. Ogromny nacisk jest wywierany na dostępność przystępnych cenowo technologii Opla, ograniczających koszty zużycia paliwa. Jednak to nie odbywa się kosztem dynamicznego charakteru samochodu. W roku 1999, na rynek został wprowadzony sportowy samochód OPC, napędzany silnikiem o pojemności 2l i o mocy 160 KM. Na początku nowego tysiąclecia ma miejsce debiut Astry Eco 4. To pierwszy samochód zużywający 4 litry na 100 km w klasie kompaktów. Astra G jest również bazą Opla Zafiry – pierwszego kompaktowego vana który ustanowił standard wykorzystania wnętrza oferując w standardzie system siedzeń Flex 7.

Astra trzeciej generacji oznaczona literą H zostaje wprowadzona na rynek w marcu 2004. Nowe właściwości obejmują elektroniczny, zmienny układ tłumienia, który jest automatycznie regulowany w zależności od zmieniających się warunków jazdy i warunków panujących na drodze i reflektorów z dynamicznym doświetleniem zakrętów. Astra TwinTop jest wyposażona w trzyczęściowy stalowy dach, który przy użyciu przycisku otwiera się lub zamyka w mniej niż 30s. Nowa Astra GTC oferuje swoim pasażerom niezwykłe perspektywy dzięki opcjonalnej, panoramicznej szybie przedniej. To pierwszy masowo produkowany samochód, który oferuje szybę sięgającą aż do połowy dachu.

GTC to także jedna z głównych atrakcji budzącego emocje segmentu Astry czwartej generacji, którą zapoczątkowano w roku 2009. To energiczne, kompaktowe coupé zostało zaprezentowane podczas 64-ej Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie w 2011 roku. Pojazd szczyci się ekskluzywnym przednim zawieszeniem z wysokiej klasy kolumnami HiPerStrut (High Performance Strut), które optymalizują panowanie nad pojazdem. Inne innowacje GTC obejmują systemy wspomagania kierowcy, oparte na przednim systemie kamer Opel Eye drugiej generacji i zaawansowanym, adaptacyjnym systemie biksenonowych reflektorów AFL+. Ukoronowaniem będzie wprowadzenie na rynek latem 2012 roku kompaktowego coupé Astry OPC. Pomimo swego sportowego charakteru, funkcjonalność i oszczędność paliwa nadal są istotne, podobnie jak w przypadku Kadetta. Inżynierowie z Rüsselsheim pracują obecnie nad innymi modelami Astry. Po 75 latach i ponad 21-milionowej sprzedaży, pełna sukcesów historia Kadetta i Astry nadal trwa. Dlatego stary reklamowy slogan z lat pięćdziesiątych „Krótko mówiąc Opel klasy kompakt jest OK” nadal jest aktualny dla współczesnych.

Pierwsze samochody trafiły do salonów w Polsce 18 Listopada, a ceny GTC z bogatym wyposażeniem standardowym zaczynają się od 76 800 PLN.

 

źródło: General Motors

Komentarze