X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Opel prezentuje nowy silnik 1.0 SIDI Turbo

2013-10-09
Strona główna -> Opel -> Adam

Aluminiową konstrukcję silnika ulepszono pod względem akustyki, tak aby ograniczyć hałas wynikający z przepływu powietrza oraz specyfiki konstrukcji, a także obniżyć masę jednostki. Kultura pracy silnika jest tak wysoka, że udało się znacznie ograniczyć wewnętrzną izolację akustyczną oraz stopień złożoności mocowań silnika i ramy pomocniczej. Dzięki konsekwentnej eliminacji niepożądanych odgłosów pracy silnika inżynierowie zyskali większą swobodę w kształtowaniu akustyki układu dolotowego i układu wydechowego pod kątem wymagań związanych z przeznaczeniem jednostki napędowej.

Położenie nacisku na kulturę pracy spowodowało, że silnik 1.0 SIDI Turbo nie tylko przewyższa pod tym względem podobne jednostki trzycylindrowe, ale jest nawet cichszy od wielu silników czterocylindrowych. Na przykład w laboratoryjnym teście porównawczym przy całkowicie otwartej przepustnicy w całym zakresie prędkości obrotowej generuje on mniejszy hałas niż turbodoładowane silniki benzynowe o pojemności skokowej do 1,6 litra.

Inne szczegółowe rozwiązania przyczyniające się do imponującej kultury pracy silnika to między innymi:

· Mały wałek wyrównoważający zamontowany wzdłużnie w misce olejowej. Wałek ten jest napędzany łańcuchem z odwróconymi zębami, co zapewnia cichą pracę, i obraca się przeciwbieżnie z taką samą prędkością jak wał korbowy, jego masa jest zaś zoptymalizowana pod kątem równoważenia drgań typowych dla trzycylindrowej konfiguracji.

· Wysokociśnieniowe przewody doprowadzające paliwo i wtryskiwacze zostały odizolowane od głowicy cylindrów. Brak kontaktu między powierzchniami metalicznymi uniemożliwia przenoszenie drgań przez strukturę silnika. Akustyczna optymalizacja objęła także pompę paliwa i układ paliwowy.

· Łańcuchy rozrządu z odwróconymi zębami wpływają na obniżenie hałasu generowanego przez układ rozrządu. Cała konstrukcja związana z układem łańcucha, w tym napinacze, opasanie łańcucha i prowadnice, została zaprojektowana pod kątem ograniczenia promieniowania hałasu i eliminacji ewentualnych niepożądanych dźwięków.

· Zintegrowanie płyty wykonanej jako odkuwka stalowa z dnem aluminiowej miski olejowej również wpływa na tłumienie hałasu.

· Wśród innych rozwiązań służących ograniczeniu hałasu należy wymienić także zoptymalizowane pod względem akustycznym ekrany na górze i z przodu silnika, obudowy kolektora dolotowego i wałka rozrządu, odizolowanie wału korbowego za pomocą stalowych wkładek do łożysk głównych oraz cichą sprężarkę w układzie turbodoładowania.

Mniejsza masa dzięki całkowicie aluminiowej konstrukcji. Podstawą założeń konstrukcyjnych silnika było obniżenie masy. Dlatego blok i głowica cylindrów oraz łoże wału korbowego zostały wykonane w technice wysokociśnieniowego odlewu aluminiowego. Łączna masa bloku i łoża wynosi tylko 15,5 kg, cały silnik jest zaś o 10 procent lżejszy od aktualnie stosowanego w pojazdach marki Opel wolnossącego silnika 1.6 o podobnej mocy.

Długi skok tłoka zapewnia wysoką wartość momentu obrotowego – długość skoku (77,4 mm) jest większa od średnicy (74,0 mm). Aby uzyskać wysoką moc, współczynnik sprężania 10,5:1 uzupełniono o turbodoładowanie i wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa.

Z głowicą cylindrów połączono chłodzony wodą kolektor wydechowy zintegrowany w jednym odlewie aluminiowym. Taka jednoelementowa koncepcja ma wiele zalet: szybsze rozgrzewanie silnika, zwiększenie wytrzymałości dzięki wyeliminowaniu uszczelek przy wlotach do kolektora, a także więcej miejsca pod maską.

« < 1 2 3 4 > »

Komentarze