X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Opel ADAM z nowym trzycylindrowym silnikiem

2014-02-21
Strona główna -> Opel -> Adam

Blok cylindrów, odlany pod wysokim ciśnieniem z aluminium, został zaprojektowany z myślą o ograniczeniu generowanego i konstrukcyjnie przenoszonego hałasu oraz masy tego elementu. W celu zminimalizowania przekazywanych pulsacji wysokociśnieniowe przewody doprowadzające paliwo i wtryskiwacze konstrukcyjnie oddzielono od głowicy cylindrów, a pompa paliwa i przewody paliwowe otrzymały izolację akustyczną.

Kulturę pracy podnosi także zainstalowanie wałka wyważającego w misce olejowej. Wałek ten jest napędzany łańcuchem z odwróconymi zębami, co zapewnia cichą pracę, i obraca się przeciwbieżnie z prędkością wału korbowego, zaś jego masa została zoptymalizowana pod kątem równoważenia samoistnych drgań wywołanych pracą trzech cylindrów.

Wśród innych rozwiązań służących ograniczeniu hałasu należy wymienić zoptymalizowane pod względem akustycznym osłony na górze i z przodu silnika, obudowy kolektora dolotowego i wałków rozrządu, izolację wału korbowego przy użyciu stalowych panewek głównego łożyska, odwrócone zęby w łańcuchu napędzającym wałki rozrządu, turbosprężarkę ze zredukowanym odgłosem syczenia oraz dolną miskę olejową ze stali.

Dzięki takiej „inżynierii akustycznej” nowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo cechuje się nie tylko wyższą kulturą pracy w porównaniu z innymi jednostkami trzycylindrowymi, lecz także jest cichszy od wielu jednostek czterocylindrowych. Na przykład w teście porównawczym przy całkowicie otwartej przepustnicy w całym zakresie prędkości obrotowej generuje on mniejszy hałas niż wolnossące silniki benzynowe 1.6 o podobnej mocy.

Duża moc: mały silnik z wielkim potencjałem. 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo charakteryzuje się też świetną dynamiką. Ma on wszelki potencjał ku temu, by sprawić, że „mniejszy rozmiar” zostanie uznany za ten optymalny, bo generuje on więcej momentu obrotowego niż na przykład wolnossąca jednostka 1.6.

W modelu ADAM silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo wytwarza 166 Nm już przy 1800 obr./min. To o prawie 30% więcej siły pociągowej niż w przypadku wolnossącego silnika 1.6 przy tej samej prędkości obrotowej. W wersji 85 kW/115 KM płaski odcinek krzywej momentu obrotowego sięga 4700 obr./min. Kolektor wydechowy, umieszczony z jubilerską precyzją wewnątrz aluminiowej głowicy cylindrów, jest połączony śrubami bezpośrednio z chłodzoną cieczą turbosprężarką o małej bezwładności. Ta kompaktowa konstrukcja zapewnia szybkie doładowanie w celu uzyskania dużej mocy przy niskich obrotach.

Sześciootworowe wtryskiwacze systemu bezpośredniego wtrysku umieszczono centralnie nad każdym tłokiem, aby zapewnić wydajne spalanie, a dwie fazy pracy krzywek umożliwiają regulację faz rozrządu, dzięki której silnik otrzymuje optymalną ilość powietrza. Regulowana pompa oleju oraz pompa płynu chłodzącego odłączana przy zimnym silniku w celu jego szybszego nagrzania to kolejne rozwiązania przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa.

Silnik nowej generacji 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo z sześciobiegową przekładnią manualną dołączy do aktualnej oferty silników ADAMa, czyli wolnossących jednostek czterocylindrowych współpracujących z pięciobiegowymi skrzyniami manualnymi: 1.2 — 51 kW/70 KM, 115 Nm oraz 1.4 w dwóch wersjach oferujących moc 64 kW/87 KM lub 74 kW/100 KM przy identycznym maksymalnym momencie obrotowym 130 Nm.

Precyzja: nowa, lekka i płynnie pracująca skrzynia biegów. Nowy trzycylindrowy silnik ADAMa połączono z innowacyjną sześciobiegową manualną skrzynią biegów. W stanie suchym waży ona zaledwie 37 kg, czyli jest o ok. 30% lżejsza od swojego obecnego odpowiednika.

« < 1 2 3 > »

Komentarze