X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Mercedes-Benz 300 SL dane techniczne

4,40 zł
4,75 zł
4,19 zł
1,92 zł
2012-01-18
Strona główna -> Mercedes-Benz -> Klasa SL -> 300SL (1954-1963)

Numer dwa wciąż żyje

Pierwszy samochód wyścigowy Mercedes-Benz po drugiej wojnie światowej powstał, gdy Europa wciąż podnosiła się z ruin.

15 czerwca 1951 roku zarząd firmy zadecydował o powrocie do świata motorsportu od sezonu 1952 i zatwierdził produkcję nowego auta, ukrytego pod kryptonimem "300 SL Super-Light". Do jego budowy wykorzystano wybrane elementy limuzyny 300. Później nazwę modelu skrócono po prostu do liter SL, dających początek jednej z największych legend motoryzacji.

Sezon wyścigowy 1952 okazał się dla Mercedes-Benz wyjątkowo udany. Nowy 300 SL zajął drugie i czwarte miejsce w wyścigu Mille Miglia, odniósł potrójne zwycięstwo w "Prix de Berne", podwójne w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz trzeciej edycji Carrera Panamericana w Meksyku, a także poczwórny sukces w Nürburgring Anniversary Sports Car Grand Prix. Słowem, trójramienna gwiazda wróciła do motorsportu z wyjątkowym rozmachem.

Niczym feniks z popiołów: Mercedes-Benz 300 SL (W194)
Mercedes-Benz 300 SL doskonale pasował do powojennej epoki gospodarczego ożywienia. Jego smukła karoseria mierzyła zaledwie 1225 milimetrów wysokości i jeszcze na postoju ucieleśniała pragnienie prędkości, a "skrzydlate" drzwi odegrały kluczową rolę w tworzeniu legendy kolejnych generacji SL-a. Przedział pasażerski był możliwie wąski, zaokrąglony ku dachowi wzdłuż słupków A. W rezultacie powierzchnia czołowa liczyła zaledwie 1,8 metra kwadratowego, a pomiary współczynnika oporu powietrza Cd dla modelu w skali 1:5 zakończyły się wynikiem 0,25 - zadziwiająco niskim jak na tamte czasy, nawet bez uwzględnienia realnych przepływów powietrza w komorze silnika.

Nadwozie pierwszego SL-a zbudowano z elementów, które później wykorzystano przy produkcji seryjnych modeli sportowych. Nad trójramienną gwiazdą wznosi się nisko poprowadzona maska, charakterystyczna dla przedwojennych aut wyścigowych. Drobne niedoskonałości ręcznie wyprodukowanej gwiazdy i emblematu 300 SL tylko dodają uroku matowej karoserii. Cechą charakterystyczną Coupé są podnoszone do góry drzwi, wrzynające się głęboko w powierzchnię dachu. Ich kształt podporządkowano sztywności ramy nadwozia; podczas przygotowań do 24-godzinnego wyścigu Le Mans otwory drzwiowe zostały jednak powiększone, dając efekt "skrzydeł mewy". Stąd właśnie wywodzi się nazwa "Gullwing", nadana przez Amerykanów, oraz francuski odpowiednik "Papillon" (pol. motyl). Warto odnotować, że w dwóch wyścigach 300 SL wystąpił w lżejszej wersji Roadster.

Jednym z priorytetów podczas projektowania 300 SL była lekka konstrukcja. Jego karoserię wykonano z aluminium i magnezu, podobnie jak wybrane elementy mechaniczne; w celu redukcji masy niektóre części zostały rozwiercone. Rudolf Uhlenhaut, w tamtym czasie szef działu testów samochodów osobowych Daimler-Benz, opracował na potrzeby typoszeregu W194 specjalną ramę o wadze zaledwie 50 kg. Wykonano ją z cienkich rur stalowych, zaprojektowanych w celu absorbcji przyspieszeń wzdłużnych i bocznych. Gotowy do jazdy wóz ważył zaledwie 1060 kilogramów.

W kabinie 300 SL, nietypowo dla surowych samochodów sportowych, panuje aura komfortu. Duże, czytelne tarcze obrotomierza i prędkościomierza leżą dokładnie na linii wzroku kierowcy. Pod nimi znajdują się wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej i oleju, ciśnienia w układzie paliwowym i smarowania, a także oryginalny stoper. Zajmowanie miejsca na kubełkowych fotelach ułatwia zdejmowana kierownica.

 

Wzmocnione serce
Silnik pracujący pod maską 300 SL (M194) pochodzi od jednostki stosowanej w prestiżowej limuzynie 300, znanej także jako "Mercedes Adenauer" (W196). Został on zaopatrzony w suchą miskę olejową, która umożliwiła niższe zamocowanie jednostki, i przechylony w lewo pod kątem 50 stopni. Jego moc zwiększono do około 170 KM (125 kW).

« < 1 2 > »

Komentarze