X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Nissan król crossoverów

2011-11-26
Strona główna -> Nissan -> Murano -> 2 (2008-dziś)

Nissan - król crossoverów

Kiedy w 2002 roku Nissan wprowadził model Murano w Ameryce, zapoczątkował tym nową niezwykłą erę w historii motoryzacji.

Murano był pierwszym crossoverem: w połowie pojazdem sportowo-użytkowym, a w połowie limuzyną - przedstawicielem zupełnie nowego gatunku. Murano plasował się w luksusowym segmencie rynku i szybko stał się w nim bezkonkurencyjny.

Mimo pozytywnego przyjęcia przez krytyków, po europejskiej premierze w 2004 roku sprzedaż Murano na starym kontynencie była raczej umiarkowana. Sukces przyszedł dopiero w 2010 roku, wraz z pojawieniem się wersji z silnikiem wysokoprężnym o wysokiej kulturze pracy. Wprowadzenie Murano wywarło jednak potężny wpływ na rozwój sytuacji w europejskim oddziale Nissana. Projektanci i specjaliści od marketingu zdali sobie sprawę, że koncepcję crossoverów można przenieść do tańszych segmentów rynku.

Swoją uwagę skierowali najpierw w stronę segmentu C - tradycyjnie jednego z największych i jednocześnie najbardziej konserwatywnych w Europie, zdominowanego przez rodzinne hatchbacki, sedany i kombi, takie jak VW Golf, Opel Astra i Ford Focus.

Zamiast naśladować rywali Nissan postanowił stworzyć coś zupełnie innego - prawdziwą alternatywę w morzu podobnych do siebie ofert konkurencji. Tak powstał Qashqai, którego sukces zaskoczył nawet największych optymistów.

Samochód natychmiast stał się bestsellerem na wszystkich rynkach Europy i zaczął skutecznie konkurować z modelami uchodzącymi za liderów swojej klasy. Co ważniejsze, sukces okazał się trwały - sprzedaż Qashqaia konsekwentnie rośnie, zamiast - jak to zwykle bywa - spaść w trzecim czy czwartym roku od premiery.

Qashqai został nie tylko w większości zaprojektowany i skonstruowany w Europie, ale także jest tu produkowany. Sukces handlowy wymusił zwiększenie produkcji w zakładach Nissan Motor Manufacturing UK w Sunderland, które pracują teraz non‑stop, aby nadążyć za popytem.

W niespełna pięć lat w Wielkiej Brytanii wyprodukowano ponad milion Qashqaiów. Milionowym egzemplarzem był samochód z dwulitrowym silnikiem Diesla w najwyższej wersji wyposażenia Tekna, który opuścił fabrykę 28 czerwca 2011 roku, dokładnie cztery lata, sześć miesięcy i 23 dni po rozpoczęciu produkcji 5 grudnia 2006 roku. Żaden inny samochód produkowany w Wielkiej Brytanii nie przekroczył progu miliona sztuk w tak krótkim czasie.

Dominacja Qashqaia w rankingach sprzedaży, wraz z rosnącą popularnością Murano z silnikiem Diesla przyniosła podwójny skutek. Po pierwsze wzmocniła reputację Nissana jako firmy oferującej innowacyjne i atrakcyjne produkty, a po drugie skłoniła firmę do wykorzystania koncepcji crossovera także w segmencie B.

I znów był to strzał w dziesiątkę. Sprzedaż Nissana Juke rośnie błyskawicznie, tak jak miało to miejsce w przypadku Qashqaia, a nowy model zmienia reguły panujące w segmencie. Połączenie wyrazistego stylu, znakomitej dynamiki, wysokiej jakości wykonania i zaawansowanej technologii pozwoliło Juke powtórzyć sukces starszego brata.

Juke jest zresztą produkowany w tych samych zakładach w Sunderland, w niewiele mniejszych ilościach. Rosnący popyt na wszystkie wersje, a także wzorowa jakość wykonania zadecydowały o przeniesieniu produkcji Juke z napędem na 4 koła na potrzeby ryku europejskiego z Japonii do Wielkiej Brytanii.

Qashqai i Juke, wspierane przez cieszące się uznaniem samochody miejskie Micra i Note oraz wyróżniane nagrodami pojazdy dostawcze, takie jak NV200, nowoczesny pojazd elektryczny LEAF i ekstremalny GT‑R, to arsenał Nissana, którym firma zamierza przypuścić atak w walce o pozycję najpopularniejszej marki azjatyckiej w Europie.

Cel ten ma zostać osiągnięty nie tylko dzięki produkcji innowacyjnych i popularnych w Europie crossoverów, ale także poprzez wyprzedzanie konkurencji. Ciągłemu rozwojowi dotychczasowych produktów towarzyszą prace nad nowymi modelami, których dodatkowym efektem jest szereg ważnych zmian w Qashqaiu, Juke i Murano.

Nowe silniki o obniżonej emisji w ramach programu PURE DRIVE Nissana, innowacyjne wyposażenie, ekskluzywne wersje specjalne, wyższy komfort i jakość wykonania, a także niesamowity, pojedynczy egzemplarz ekstremalnej wersji Juke dopuszczonej do ruchu to tylko przykłady nowości w zmieniającej oblicze rynku ofercie crossoverów Nissana.

Qashqai
Bestseller Nissana otrzymał nowy, supernowoczesny silnik 1.6 dCi - najmocniejszy diesel 1.6 na świecie. To doskonały przykład zastosowania strategii PURE DRIVE, zgodnie z którą dotychczasowy silnik 2.0 dCi zostaje zastąpiony bardziej wydajną jednostką, która przy niższej emisji i zmniejszonym zużyciu paliwa oferuje takie same osiągi, jak jej większy poprzednik.

Na początku 2012 roku parametry pojazdu poprawią się jeszcze bardziej po wprowadzeniu w Qashqaiu systemu Start/Stop , który spowoduje spadek emisji CO2 do zaledwie 119 g/km.

Qashqai jest także pierwszym na świecie samochodem w segmencie, który będzie wyposażony w Around View Monitor (AVM) - opracowany przez Nissana system maksymalnie ułatwiający parkowanie. AVM, montowany dotychczas tylko w prestiżowych i luksusowych modelach, sprawia, że pod względem poziomu wyposażenia Qashqai staje się bezkonkurencyjny wśród rywali na rynku - zgodnie z polityką Nissana zakładającą oferowanie zaawansowanej technologii i innowacji w przystępnej cenie dla masowego odbiorcy.

Juke
Zmiana wartości przełożenia przekładni głównej w Juke przyniosła dalsze obniżenie emisji CO2, zgodnie ze zobowiązaniem Nissana do konsekwentnego ograniczania wpływu pojazdów tej marki na środowisko. Teraz najchętniej kupowana wersja z półtoralitrowym dieslem może zachować emblemat Pure Drive. Emblemat ten, umieszczony z tyłu nadwozia nowego Nissana oznacza, że samochód emituje poniżej 130 gramów CO2 na kilometr, czyli spełnia kryteria zaostrzone w stosunku do wprowadzonego w 2008 roku poziomu 140 g/km.

W ofercie jest też wersja specjalna, przygotowana na pierwsze urodziny młodszego brata Qashqaia. Juke Kuro (po japońsku „czarny") wyróżnia się dużą liczbą czarnych akcentów - w tym lakierowanymi na czarno 17-calowymi obręczami kół. Czarne dodatki podkreślają sportowy charakter samochodu, zwłaszcza w połączeniu z mocnym silnikiem 1.6 DIG‑T i zaawansowanym, sterowanym elektronicznie napędem All Mode 4x4‑i z rozdziałem momentu obrotowego na wszystkie cztery koła. Kuro został wprowadzony na xxx rynków w Europie.

Jednak Juke w naprawdę sportowym wydaniu to niezwykłe auto koncepcyjne Juke‑R, którego skonstruowanie zapowiedział niedawno Nissan. Samochód, nad którym wciąż trwają prac ma nadwozie Juke, ale pod nim kryje się prawdziwy GT‑R. W Juke zainstalowano znany z GT‑R 460-konny silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem oraz pochodzące z tego samego modelu podwozie z układem przekazującym napęd na cztery koła.

Projekt Juke‑R zlecony przez europejski oddział Nissana ma symbolizować pozycję marki jako lidera na rynku crossoverów. To połączenie najbardziej innowacyjnego samochodu sportowego na świecie - Nissana GT‑R z najatrakcyjniejszym crossoverem w historii tego segmentu - Juke.

Powstają dwa egzemplarze Juke‑R, które zostaną dopuszczone do ruchu drogowego, ale niestety nie trafią na linię produkcyjną. Mimo to Juke‑R można traktować jako zapowiedź ewentualnych przyszłych usportowionych odmian Juke. Poczekamy, zobaczymy...  

Murano
Pod względem komfortu, jakości wykonania i funkcjonalności niewiele modeli może dorównać Murano. Dwuipółlitrowy silnik Diesla o wysokiej kulturze pracy zapewnia bardzo dobre osiągi i oszczędną eksploatację. Po subtelnej modernizacji obejmującej wprowadzenie nowej skórzanej tapicerki, zmienionej kolorystyki wnętrza, nowych kolorów nadwozia i nowego wzoru dźwigni zmiany biegów Murano prezentuje się jeszcze bardziej prestiżowo.

„Nie ma wątpliwości, że Nissan jest liderem rynku crossoverów... i zamierza utrzymać tę pozycję. Zmiany wprowadzane w całej gamie modeli to nie tylko odzwierciedlenie innowacyjności i dbałości o atrakcyjność produktów Nissana, ale także sposób na to, aby być zawsze o dwa kroki przed konkurencją" - mówi Pierre Loing, wiceprezes ds. planowania produktów w europejskim oddziale Nissana.

 

źródło: Nissan

Komentarze