Sportowy układ wydechowy z rasowo podniesionymi końcówkami wydechu stanowi estetyczne uzupełnienie całej techniki pochodzącej od John Cooper Works, ale przede wszystkim gwarantuje dźwięk godny samochodu, w jakim został zamontowany.
Alternatywą dla standardowej sześciobiegowej przekładni manualnej jest możliwość wyboru sześciobiegowej przekładni automatycznej będącej wyposażeniem opcjonalnym.
W związku ze wzrostem mocy silnika, bardzo starannie dopasowano do niego parametry obu przekładni, a także sprzęgła współpracującego z przekładnią manualną. Uzyskano w ten sposób nie tylko najlepsze osiągi samochodu, ale też zoptymalizowano sprawność przeniesienia napędu. Funkcja Steptronic pozwala kierowcy na ręczną zmianę biegów w przekładni automatycznej, przy wykorzystaniu dźwigni wyboru przełożenia lub też przy pomocy łopatek znajdujących się przy kierownicy. Naciśnięcie przycisku Sport znajdującego się przed dźwignią wyboru przełożenia na konsoli centralnej spowoduje, że w trybie automatycznej pracy przekładni zmiany biegów będą następowały szybciej, by umożliwić szczególnie gwałtowne przyspieszanie. W reakcji na wciśnięcie przycisku Sport silnik będzie reagował jeszcze dynamiczniej, zmieni się także jego dźwięk, zmieniona zostanie również charakterystyka układu wspomagania kierownicy, zarówno przy automatycznej, jak i przy ręcznej zmianie biegów.
Oszałamiające przyspieszenia, imponująca wydajność. MINI John Cooper Works Countryman, zarówno z przekładnią manualną, jak i automatyczną, przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,0 sekund. Wersja manualna osiąga prędkość maksymalną wynoszącą 225 km/h, automatyczna przekładnia zapewnia osiągnięcie prędkości 223 km/h.
Zastosowany standardowo pakiet technologii określanych terminem MINIMALISM oraz oszczędna natura samego silnika pozwalają mu pracować z budzącą podziw efektywnością. MINI John Cooper Works Countryman może się pochwalić średnim zużyciem paliwa wynoszącym 7,2 l/100 km (z przekładnią automatyczną 7,9 l/100km) w europejskim cyklu pomiarowym oraz emisją CO2 wynoszącą 172 g/km (z przekładnią automatyczną 184 g/km).
Niskie zużycie paliwa oraz niski poziom emisji spalin są wynikiem stałego wzbogacania technologii MINIMALISM o nowe rozwiązania. Dla przykładu, odzyskiwanie energii kinetycznej polega na zamienianiu jej w energię elektryczną służącą do zasilania instalacji elektrycznej samochodu i przeprowadzane jest, gdy samochód porusza się wybiegiem lub hamuje. Jeśli samochód jest wyposażony w przekładnię manualną, funkcja Auto Start-Stop powoduje automatyczne wyłączenie silnika, gdy samochód zatrzymuje się na skrzyżowaniu lub w ulicznym korku. Wskaźnik zmiany przełożenia podpowiada kierowcy, kiedy warto zmienić bieg na wyższy, by obniżyć spalanie. Wśród innych rozwiązań służących uzyskaniu wyjątkowej efektywności energetycznej, w samochodzie John Cooper Works Countryman zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, w którym silnik elektryczny pracuje tylko wtedy, gdy wspomaganie jest potrzebne, sterowanie pompą oleju z użyciem przestrzennej mapy parametrów, pompę cieczy chłodzącej o zmiennym wydatku zależnym od temperatury silnika, a także wiele elementów konstrukcyjnych wykonanych z lekkich materiałów, nie mówiąc już o optymalizacji własności aerodynamicznych nadwozia.