X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Legendy IAA

2013-08-06
Strona główna -> Opel -> Frontera -> A (1992-1998)

Po ogłoszeniu nowych surowych norm emisji na kolejne lata (na przykład Euro 4 obowiązujące od 2005 r.) pracownicy działów zaawansowanych technologii i projektowania Opla zaczęli się zastawiać nad optymalną koncepcją ekologicznego, kompaktowego samochodu przyszłości. Pierwszym efektem ich refleksji był cechujący się niezwykle niskimi emisjami Opel G90 Concept, zaprezentowany na targach IAA w roku 1999. Ważył on zaledwie 750 kg. Jego nazwa mówi zresztą wszystko: dzięki lekkiej konstrukcji, trójcylindrowemu silnikowi benzynowemu trzeciej generacji i bardzo niskiemu współczynnikowi oporu aerodynamicznego wynoszącemu 0,22 pojazd ten zapewniał emisje CO2 wynoszące zaledwie 90 g/km.

W 2001 r. Opel śmiało zakwestionował dotychczasowe zasady stosowane przez konstruktorów konwencjonalnych małych samochodów – zaprezentował „szalony, seksowny i modny” model Frogster Concept. Zamiast standardowego dachu miał on stabilną, otwieraną elektrycznie roletę. Dzięki czterem indywidualnie składanym fotelom kierowca mógł jednym naciśnięciem przycisku przekształcić Frogstera w auto sportowe, kabriolet lub pick-up.

Dwa lata później, podczas targów IAA w roku 2003, Opel przedstawił zupełnie nowy pojazd koncepcyjny – Insignię. Wprowadzony w 2008 r. wiodący model nowej generacji zawdzięcza temu samochodowi koncepcyjnemu znacznie więcej niż tylko nazwę. Charakterystyczna dla tamtego modelu stylistyka – podobnie jak w przypadku Monzy Concept – wywarła również duży wpływ na kolejne seryjne modele Opla. Insignia Concept cechowała się nowatorskim, eleganckim wyglądem oraz wieloma innowacjami, między innymi technologią oświetlenia LED i nowymi pantografowymi mechanizmami otwierania tylnych drzwi.

Z napędem elektrycznym w XXI wiek. Jako producent samochodów, stale dążący do osiągnięcia większej wydajności i bardziej ekologicznych typów napędu, w swoich najnowszych samochodach koncepcyjnych Opel skupia się przede wszystkim na mobilności elektrycznej.

Podczas targów IAA w 2007 r. zaprezentowano model Flextreme Concept, kamień milowy w dziedzinie napędu elektrycznego, wyposażony w innowacyjną architekturę E-Flex. Podstawową ideą było umożliwienie osobom dojeżdżającym do pracy podróże z zerową emisją CO2, wyłącznie w trybie elektrycznym na odległość do 55 km, dzięki zamontowanemu w samochodzie akumulatorowi litowo-jonowemu. Następnie wytwarzanie energii elektrycznej przejmowałby mały silnik wysokoprężny, który zwiększałby zasięg samochodu, tak aby pojazd mógł pokonać wiele setek kilometrów bez zatrzymywania się. Zgodnie z oczekiwaniami Flextreme Concept miał emitować maksymalnie 40 g CO2 na kilometr przy zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 1,54 l/100 km (zgodnie z europejską procedurą testową ECE R101 dla samochodów hybrydowych). Stylistyka przedniej części pojazdu zainspirowała konstruktorów Opla Ampera, zaprezentowanego w 2011 r., który rok później zdobył tytuł europejskiego samochodu roku dzięki zastosowaniu podobnej technologii.

Ostatnim rozdziałem w historii samochodów koncepcyjnych Opla prezentowanych na targach IAA był RAK e z 2011 r. Ten eksperymentalny pojazd cechujący się inteligentną lekką konstrukcją stanowił dowód, że elektryczna mobilność dzięki atrakcyjnemu wyglądowi i minimalnym kosztom energii może być także dostępna dla młodych kierowców już od 16 roku życia.

Obecnie Opel prowadzi intensywne prace nad kolejnymi wizjonerskimi koncepcjami studyjnymi, dzięki czemu na 65. targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, które rozpoczną się 12 września (dni dla mediów 10–11 września), będzie można podziwiać Opla Monza Concept. Tym samym Opel otwiera nową erę indywidualnej i współdzielonej mobilności.

 

źródło: General Motors

« < 1 2 3 > »

Komentarze